Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@17:15:26 GMT

حاشیه‌های جلسه بودجه ای شورای شهر تهران

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۰۳۵۰

حاشیه‌های جلسه بودجه ای شورای شهر تهران

بررسی اولین لایحه بودجه شهرداری تهران توسط شورای ششمی‌ها امروز با حاشیه هایی در صحن علنی شورا همراه بود که حضور شهردار تهران برغم کسالت و افت فشار خون رئیس کمیسیون بودجه شورا از جمله آن بود.

به گزارش مشرق، امروز سه شنبه لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران روی میز بررسی اعضای شورا قرار گرفت و حواشی را در پی داشت، به گونه‌ای که محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه در ابتدای بررسی صراحتا اعلام کرد که با سقف بودجه ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران کمیسیونش -کمیسیون بودجه -مخالف است اما به رای اعضا در کمیسیون تلفیق احترام می‌گذارد و به همین دلیل مصوبه کمیسیون تلفیق را برای بررسی به صحن شورای شهر آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی چمران نیز در واکنش به لایحه ۵۶ هزار میلیاردی شهرداری از اعضای شورا خواست که چشم‌هایشان را باز کنند و واقع بینانه به بودجه رأی دهند. سخنان چمران در مورد بودجه موجب شد که ناصر امانی نیز مخالفت خود را با سقف بودجه ۵۶ هزار میلیاردی اعلام کند و گفت: در حالیکه ما شب می‌خوابیم و دعا می‌کنیم که اتفاقی در مترو رخ ندهد شاهدیم که تنها بودجه حمل و نقل ۲۴.۵ درصد رشد داشته اما بودجه فرهنگی و اجتماعی ۱۰۲ درصد رشد داشته است که این برخلاف سیاست‌های ابلاغی شورا به شهرداری بوده است.

انتقادات به لایحه بودجه سبب شد که نادعلی این انتقادات را به دور از فتوت بداند و خواهان ارائه وقت به مدیران شهرداری برای دفاع از لایحه شد که این مسئله موجب شد که چمران در واکنش به وی بگوید که اگر این بودجه محقق شود ما هزاران سجده شکر به جای می‌آوریم.

با اینکه قرار نبود علیرضا زاکانی در جلسه شورا حضور یابد اما در میانه جلسه به صحن آمد و در سخنانی از لایحه‌اش دفاع کرد و به ابهامات اعضای شورا پاسخ داد اما به دلیل گرفتگی صدا و کسالت و سرفه بارها از مدعوین عذرخواهی کرد.

در جلسه امروز  تعدادی از خبرنگاران بخاطر کسالت و سرفه های شهردار از صحن شورا خارج شدند.

تنگی نفس و کسالت زاکانی که سبب عذرخواهی وی از مدعوین نیز شد به گونه‌ای بود که مهدی چمران برای وی آرزوی سلامتی کرد و گفت: به ما گفته بودند که شما سرما خوردید!

در این میان زاکانی کنایه‌ای نیز به مصوبه شوراهای قبل مبنی بر ساخت یک طبقه اضافه انداخت و آن را سبب رونق ساخت و ساز دانست که مهدی چمران در واکنش به این یادآوری گفت: ساخت یک طبقه اضافه در بافت فرسوده بود و عایدی برای شهرداری تهران نداشت و اگر بخواهیم این رویه را برای همه پهنه‌ها در نظر بگیریم قطعا اعتراضاتی صورت می‌گیرد.

چمران در واکنش به سخنان زاکانی که گفته بود اگر سقف بودجه یعنی ۵۶ هزار میلیارد تومان محقق نشود دست شورا برای نقد به شهرداری باز می‌شود و کسی ضرر نمی‌کند، گفت: بله نه شورا و نه شهرداری ضرر نمی‌کنند اما شهر و مردم ضرر می‌کنند.

وی مثالی از رخش رستم زد و گفت گفتند که رخش رستم ۴۰ متر می‌پرد و برای اینکه اسب را امتحان کنند خندقی ۴۱ متری کندند و اسب هنگام پرش از خندق ۴۱ متری کشته شد و آنجور نباشد که پرش‌ها به کسی آسیب بزند.

انتقادات به رقم لایحه بودجه سبب شد که میثم مظفر و صادقی نیز به این درخواست تغییر سقف بودجه واکنش نشان داده و صادقی اعلام کرد: چه اتفاقی افتاده که بر خلاف مصوبه کمیسیون تلفیق حالا ارقام تغییر می‌کند.

سرانجام بحث‌های بودجه به گونه‌ای پیش رفت که حبیب کاشانی مجبور شد میانداری کند و ضمن تشکر از چمران و زاکانی بابت حضورشان در جلسه امروز گفت: می‌دانم که پزشک برای هر دوی شما دو هفته استراحت نوشته است اما شما دغدغه شهر و مردم را دارید و از شما تشکر می‌کنم.

حبیب کاشانی در ادامه سخنانش از اعضای شورا خواست که سقف بودجه را کاهش داده و پیشنهاد داد که به جای لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر ۵۶ هزار میلیارد تومان و پیشنهاد چمران مبنی بر بودجه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان را بپذیرند و گفت: بودجه همین است و بحث و جدل‌ها دارد و افرادی که امسال سال اول‌شان است که در بودجه حضور دارند فکر نکنند که جدلی اتفاق افتاده است.

در این میان برخی رسانه‌ها خبر از افت فشار خون محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه دادند که این فرد در اتاق خبرنگاران دقایقی استراحت کرد.

نهایتا اعضای شورا به پیشنهاد حبیب کاشانی مبنی بر سقف ۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه رای مثبت دادند اما رای گیری اعضا بدون حاشیه نبود. به گونه‌ای که لابی و جلسات دو الی سه نفره صدای چمران را درآورد و خطاب به یکی از اعضا (علوی)، گفت: جناح بندی نکنید. این درست نیست که این ور و آن ور بروید، بگذارید اشخاص رای بدهند. عاقل و بالغ هستند برایم مهم نیست که چه عددی تصویب شود. ۷۰ هزار میلیارد هم بگذارید خدا را شکر می‌کنم.

وی تلویحا به سابقه برخی از اعضا که قبلا در شهرداری مدیر بودند اشاره کرد و گفت: ما بیشتر از ۲۰ تا بودجه برای این شهر نوشتیم، نه اینکه نشسته باشیم در شهرداری تا برایمان بودجه بنویسند و نباید بخاطر مسائل دیگر رای بدهیم بلکه باید در رای گیری خود و خدایمان را ملاک قرار دهیم و پاسخگوی رای‌مان باشیم.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت شورای شهر تهران علیرضا زاکانی مهدی چمران امیکرون شهرداری لایحه بودجه 1401 کمیسیون بودجه حبیب کاشانی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت هزار میلیارد تومان ۵۶ هزار میلیارد کمیسیون بودجه شهرداری تهران لایحه بودجه اعضای شورا گونه ای سقف بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۰۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی شهرداری تهران: توصیه‌های چمران فصل‌الخطاب است

سخنگوی شهراری تهران گفت: توصیه‌های پدرانه مهندس چمران برای مدیران شهری فراتر از جایگاه حقوقی و قانونی ایشان، به عنوان فصل‌الخطاب و از جایگاه یک رابطه پدر و فرزندی میان وی و مدیران شهری است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، درباره سخنان مهدی چمران در صحن علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: به نظر من سخنان مدبرانه و پدرانه امروز آقای چمران دارای چند بُعد مهم و تاریخی بود. مهمترین آن دعوت همه مدیران شهری و اعضای شورای شهر بر پرهیز از اختلاف‌افکنی‌ها و توجه ویژه به کار و خدمت به مردم است.

وی با اشاره به رویکرد پدرانه و انقلابی رئیس شورای شهر تهران که سال‌هاست برای همه فعالان حوزه شهری ثابت شده است، افزود: تهران رشد و پیشرفت خود را در دو دهه گذشته مرهون هدایت شخص مهندس مهدی چمران به عنوان راهبر کانونی شورای شهر تهران بوده است و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر نقش‌آفرینی ایشان در این زمینه شود.

محمدخانی با بیان اینکه مهندس چمران چهره محبوب مردمی در میان سلایق مختلف و گروه‌های اجتماعی متنوع است. اظهار کرد: رئیس شورای شهر امروز بزرگوارانه و متواضعانه خواست تا هیچ‌کس ایشان را با شهدا مقایسه نکند، اما برداشت جامعه انقلابی و مردم اصیل تهران این است که مشی و رفتار ایشان همگان را به یاد برادر شهیدش، مصطفی چمران می‌اندازد. هرچند ایشان بزرگوارانه این شباهت را انکار می‌کنند.

سخنگوی شهرداری تهران با یادآوری این نکته که تاکید امروز آقای چمران بر جلوگیری از اختلاف‌افکنی و تشتت آرا همان تأکید همیشگی و چندباره شهردار تهران به همه مدیران شهری درباره پرهیز از اختلاف و اولویت کار و جهاد برای مردم است؛ اضافه کرد: سخنان رئیس شورا و شهردار  تهران بی‌شک راهنمای روشن و نقشه راه مدیران شهری تهران است.

وی در ادامه به نقش محوری و سازنده شخص مهندس چمران از دو جنبه حقیقی و حقوقی در بسیاری از جلسات مدیریت شهری و گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها اشاره کرد و گفت: به گواه ناظران و کارشناسان و اهالی رسانه، نقش ایشان در راهبری شورای ششم و مدیریت شهری ویژه و غیرقابل‌انکار است.

محمدخانی تاکید کرد: توصیه‌های پدرانه مهندس چمران برای مدیران شهری فراتر از جایگاه حقوقی و قانونی ایشان، به عنوان فصل‌الخطاب و از جایگاه یک رابطه پدر و فرزندی میان وی و مدیران شهری است.

سخنگوی شهرداری تهران یادآور شد: همانطور که در تاکیدات  امروز مهندس چمران مطرح شد، این موضوع هم یک واقعیت است که مردم برای کار و خدمت و فعالیت جهادی به این ترکیب مدیریت شهری اعتماد کرده و رای داده‌اند. به همین جهت با تاکید همیشگی شهردار تهران اولویت اول، دوم، سوم و آخر مدیران و همه خانواده شهرداری تهران در این دوره شهری، کار و کار و کار است. قطعا مدیریت شهری هیچ اقدامی که موجب شادی دشمنان مردم و انقلاب شود انجام نخواهد داد.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیریت شهری ششم تهران از فرصت باقیمانده برای تلاش و کار بیشتر و جهاد شبانه‌روزی استفاده خواهد کرد و ما هم در حوزه اطلاع‌رسانی، امید افزایی را وظیفه خود می‌دانیم.

ممانعت از حضور عضو شورای شهر تهران توسط شهردار منطقه 17

رئیس مرکز ارتباطات وامور بین الملل شهرداری تهران در پایان یادآور شد: مباحث متعددی از منظر سیاسی در نطق پیش از دستور عضو شورای شهر در خصوص عملکرد شهرداری تهران و شخص شهردار تهران مطرح شد، که مرکز ارتباطات شهرداری به منظور تنویر افکارعمومی و شفاف شدن شبهات خود را موظف به پاسخگویی و اطلاع‌رسانی کامل البته به شیوه ایجابی و تبیینی و به فرمایش قرآن کریم جدال احسن و با هدف ایجاد آگاهی عمومی و امیدافزایی به مردم می‌داند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سخنگوی شهرداری تهران: توصیه‌های چمران فصل‌الخطاب است
  • واکنش چمران به پول‌پاشی میلیاردی شهرداری برای مدیرانش: اطلاع ندارم!
  • واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به مدیران شهرداری
  • پس‌لرزه‌های حصارکشی «لاله» در شورا
  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • چمران: قرارداد با چینی‌ها محرمانه است! / از طرح شهرداری برای پارک لاله اطلاعی نداریم!
  • واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران
  • قراردادهای سفر زاکانی به چین محرمانه است
  • چمران: قرار نیست درختی در محدوده پارک لاله قطع شود
  • واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران/قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود