Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی مغناطیس‌های Nd-Fe-B که قوی‌ترین مغناطیس‌های دائمی که امروزه مورد استفاده دائمی هستند، در تقریبا هر چیزی از ماشین‌ تا کامپیوتر یافت می‌شوند و بدون آنها کارآیی زندگی روزانه افت بسیاری می‌کرد.

نقش محوری این مغناطیس‌ها با اوج گرفتن انقلاب سبز بیشتر هم خواهد شد، چرا که این مغناطیس‌ها در قلب عملیاتی بسیاری از سیستم‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر مانند توربین‌های بادی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می‌رود بازار مغناطیس‌های Nd_Fe-B در میانه این دهه به حدود ۲۰ میلیارد دلار برسد.

جایزه مهندسی ملکه الیزابت قبلا هر دو سال یک بار اهدا می‌شد، اما اکنون به رویدادی سالانه بدل شده است. این جایزه را «نوبل مهندسی» هم نامیده‌اند و برنده آن چکی به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ پوند به همراه نشان افتخاری دریافت می‌کند که ملکه یا نماینده او اهدا می‌کند.

دکتر ساگاوا که جوایز بسیاری برای اختراعش دریافت کرده است، در اوائل دهه ۱۹۸۰ اختراع راهگشایش را انجام داد. در آن زمان قوی‌ترین مغناطیس‌های دائمی از ترکیبی از ساماریو و کبالت (Sm-Co) ساخته می‌شدند. اما فلز کبالت منابع نادری دارد و دانشمندان به دنبال راه‌حلی برای جایگزین کردن با آهن بودند که در این صورت مغناطیس‌های بسیار ارزان‌تر و سودمندتر تولید می‌شود.

این کار در نهایت با ترکیب کردن آهن و نئودیوم انجام شد. نئودیوم یک در میان ۱۷ فلز نادر در قشر کره زمین قرار دارد، اما از لحاظ فراوانی در میان آنها در رده سوم قرار دارد. بالاخره با افزودن عنصر بورون به این ترکیب دمای «کوری» (Curie) - دمایی که در آن خواص مغناطیسی از دست می‌روند- بالا برده می‌شود.

بالا بردن دمای «کوری» مهم است چرا که برای کاربرد این مغناطیس‌ها در جاهایی مثل خودروها مهم است، چرا که دما به خصوص در بخش موتور آن بسیار بالا است.

در واقع، این مغناطیس‌ها در وسائل نقلیه کاربردهای فراوانی دارند. از پمپی که ماده شیشه‌شوی را روی پنجره جلوی خودرو می‌پاشد تا حسگری که سیستم ترمز ضد قفل شدن را به کار می‌اندازد – این مغناطیس‌ها یا به عنوان بخشی از موتور به کار می‌روند یا یک جریان الکتریکی را ایجاد می‌کنند.

«هد» هارد دیسک‌ها با این مغناطیس‌ها کار می‌کنند.

فناوری Nd-Fe-B همچنین در دنیای کامپیوترهای شخصی هم بسیار حیاتی بوده است. قدرت میدان مغناطیسی که می‌تواند بر حجمی فشرده اعمال شود، برای ایجاد هارد دیسک‌های سبک وزن اساسی بود. این مغناطیس‌ها بخشی از سازوکاری هستند که «هد» دیسک برای خواندن و نوشتن اطلاعات به کار می‌برد.

بالاخره بسیاری از ابزارهای امروزی این مغناطیس‌ها را در درون خود دارند از تلفن‌های همراه و ابزار کارهای برقی گرفته تا قفل جواهر و چفت‌ و بست‌ در.

البته باید یادآور شد که همزمان با موفقیت دکتر ساگاوا در ساخت این نوع مغناطیس‌ها، دکتر جان کروت آمریکایی که در شرکت جنرال موتورز کار می‌کرد، به طور مستقیم به راه حل مشابهی رسید و این دو به طور مشترک برنده مدال سال ۲۰۲۲ «انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک» (IEEE) برای فناورهای زیست‌محیطی و ایمنی شدند.

اما به گفته داوران گرچه روش ساخت ابداعی ساگاوا نسبت به روش ساخت کروت گران‌قیمت‌تر بود، مغناطیس تولیدی بوسیله او بسیار قوی‌تر بود.

ساگاوای ۷۸ ساله همچنان در تلاش است که اختراعش را بهبود بخشد. او در حال حاضر در تلاش است که میزان استفاده از یک عنصر نادر دیگر در این مغناطیس‌ها به نام «دیس‌پروسیوم» (Dy) را کاهش دهد. دیس‌پروسیوم که به میزان بسیار اندکی در این مغناطیس‌ها به کار می‌رود مقاومت آنها را در برابر حرارت حتی بیشتر می‌کند. اما این عنصر در طبیعت بسیار نادر است و هدف این است که در نهایت مغناطیس‌های ساخته شود که نیازی به این عنصر نداشته باشند.

کد خبر 654347 برچسب‌ها تکنولوژی (فناوری)

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تکنولوژی فناوری مغناطیس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم رقص شدید خودرو و منازل ژاپنی‌ها در زمین‌لرزه وحشتناک امروز!

رسانه‌های ژاپنی با انتشار تصاویری اعلام کردند که ساعاتی پیش زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۹ ریشتر غرب جزایر «اوگاساوارا» در جنوب ژاپن را لرزانده است. گفته می‌شود تاکنون هیچ تلفاتی در این زمین‌لرزه گزارش نشده است./مهر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • فیلم رقص شدید خودرو و منازل ژاپنی‌ها در زمین‌لرزه وحشتناک امروز!
  • فال شمع روزانه برای متولیدن ماه‌های مختلف امروز یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • (تصاویر) مزدا آر ایکس ۷؛ زیبای ژاپنی
  • مزدا آر ایکس7؛ زیبای ژاپنی (عکس)
  • قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد | ویدئو
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)
  • برنامه‌نویسی، زندگی را هدایت می‌کند | گفت‌وگوی همشهری با مخترع زبان برنامه‌نویسی روبی
  • فال شمع روزانه برای متولیدن ماه‌های مختلف امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کارگر یک عنصر با ارزش برای جامعه است