Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:49:16 GMT

برگزیدگان چهاردهمین جایزه ادبی جلال معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۱۵۰۴

برگزیدگان چهاردهمین جایزه ادبی جلال معرفی شدند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد، سه شنبه شب، دوازدهم بهمن ماه، در تالار وحدت، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در بخش نقد ادبی، با تقدیر از کتاب آلبر کامو در ایران، نوشته محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، هیچ اثری برگزیده اعلام نشد.

داوران نقد ادبی: ابوالفضل حًری و علی کاشفی خوانساری و محمدرضا سنگری بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در بخش مجموعه‌داستان کوتاه، با تجلیل از هملت در نم نم باران نوشته اصغر عبدالهی، هیچ اثری برگزیده اعلام نشد.

در این بخش از ساعت دَنگی، نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان، انتشارات سوره مهر و قدیس دیوانه، نوشته احمدرضا امیری سامانی، نشر صاد، تقدیر شد.

محمد طلوعی به نمایندگی از خانواده اصغر عبدالهی، جایزه او را دریافت کرد.

داوران مجموعه‌داستان کوتاه: خسرو باباخانی و هادی خورشاهیان و یوسف قوجق بودند.

در بخش مستندنگاری، دو اثر

داغ دلربا، نوشته میثم امیری، انتشارات خط مقدم و 

رضانام تا رضاخان، نوشته هدایت‌الله بهبودی، نشر مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، به طور مشترک جایزه نخست را دریافت کردند.

داوران مستندنگاری: داوود امیریان و ابراهیم زاهدی مطلق و مهدی قزلی بودند.

در بخش داستان بلند و رمان از دو اثر ماه غمگین، ماه سرخ، نوشته رضا جولایی، نشر چشمه و بی‌نام پدر، نوشته سیدمیثم موسویان، انتشارات کتاب جمکران، تقدیر کرد. 

در این بخش نیز برگزیده ای اعلام نشد.

داوران داستان بلند و رمان: اکبر صحرایی و منصور علیمرادی و قاسمعلی فراست بودند.

در بخش جنبی، جایزه ویژه ویراستاران 

اندیشه قدیریان برای ویرایش آلبر کامو در ایران، دانشگاه فردوسی مشهد، در بخش نقد ادبی، حسین علینقی برای ویرایش بابارجب، نشر ستاره‌ها، در بخش مستندنگاری، اکرم دژهوست گنک برای ویرایش ساعت دَنگی، سوره مهر، در بخش مجموعه داستان و مجتبی موحدیان برای ویرایش سلول‌های بهاری، راهیار، در بخش ویژه مورد تقدیر قرار گرفتند. 

در بخش داستان بلند و رمان با تقدیر علی حسن آبادی برای ویرایش کتاب ماه غمگین ماه سرخ، از نشر چشمه، هیچ برگزیده ای اعلام نشد. 

جایزه ادبی جلال آل‌احمد، یک جایزه دولتی است که به منظور معرفی آثار برگزیده ادبیات داستانی در ایران پایه‌گذاری شده و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره خود را در سالروز تولد آل‌احمد آغاز کرد. این جایزه از آن سال بدون وقفه ادامه داشته و هر سال هم‌زمان با سالروز تولد جلال آل احمد، با انتخاب کتاب های برگزیده به کار خود پایان می‌دهد.

در این دوره از جایزه جلال آل احمد، ۱۵۷۹ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. ۹۰۹ عنوان اثر در بخش داستان بلند و رمان، ۲۶۰ عنوان در بخش داستان کوتاه، ۳۶۱ اثر در بخش مستندنگاری و ۴۹ اثر در بخش نقد ادبی در این دوره از جایزه بودند.

برچسب‌ها جوایز ادبی جایزه جلال کتاب تالار وحدت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جوایز ادبی جایزه جلال کتاب جوایز ادبی جایزه جلال کتاب تالار وحدت داستان بلند و رمان بخش داستان جلال آل احمد برای ویرایش اعلام نشد نقد ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۱۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد

به گزارش قدس آنلاین، «ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

دیگر خبرها

  • «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»
  • عکاس خبرگزاری مهر آذربایجان‌شرقی برگزیده جشنواره ملی عکاسی سنندج
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • بحران ادبیات داریم
  • تجلیل از ۶۵ عضو هیئت علمی برگزیده/ جوان‌ترین استاد ۴۵ساله و تقدیر از ۶ استاد زن
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید