Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی، با بیان اینکه موازنه قوا بین ترکیه و یونان پس از کمک نظامی غرب به آتن تغییر کرده، گفت که کار ارتش ترکیه دشوارتر شده است.

وبگاه «نوردیک مانتیور» روز سه شنبه نوشت که «مسعود حکی کاشین» مشاور رئیس جمهور ترکیه در امور امنیتی و سیاست خارجی که خود افسر سابق نیروی هوایی ترکیه نیز بوده گفت که برتری هوایی پس از خرید هواپیماهای جنگنده جدید به یونان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در جریان یک سخنرانی برخط در ماه دسامبر گذشته در کنگره سالانه اتحادیه اسلامی به میزبانی «مرکز مطالعات راهبردی انجمن مدافعان عدالت» گفت: «علاوه بر هواپیماهای جنگنده، چهار ناوچه پیشرفته آمریکایی نیز به یونان داده شده است. فرانسه نیز چهار ناو به این کشور ارسال کرده و چهار ناوچه ساخت آلمان  نیز حال نوسازی هستند. با این ۱۲ کشتی جنگی و همکاری آمریکا و یونان، ما در دریای اژه و مدیترانه شرقی به چالش کشیده شده‌ایم. شاهدیم  که ترکیه در "آلکساندروپولی" و "کرت" مشکلاتی دارد. »

کاشین گفت که برتری هوایی با کمک جنگنده‌های جدید به سمت یونان تغییر کرده است. وی همچنین به اقدام رژیم اسرائیل در آموزش نیروی هوایی یونان در پایگاه هوایی «کالاماتا» اشاره کرد.

اردوغان با پاکسازی پرسنل نظامی  ضربه بزرگی به نیروی هوایی ترکیه زد

 

وی گفت: «هنوز مشخص نیست ترکیه برابر حمله ارتش یونان که  آماده مداخله در تراکیه و دریای اژه است، چه کاری می‌تواند انجام  دهد».

کاشین با انتقاد از رزمایش‌های  مشترک اخیر بین یونان و آمریکا در دریای اژه در نوامبر گذشته، گفت که این رزمایش با پرسنل و کشتی‌های بسیار بیشتر از میزان مورد نیاز انجام شد و این به نفع ترکیه نیست. او همچنین مدعی شد که یونان به یک پادگان آمریکا تبدیل شده است.

ترکیه در دریای اژه و مدیترانه به چالش کشیده شده‌ است

به نوشته این وبگاه، در ژانویه ۲۰۲۱، آتن ۱۸ جنگنده «رافال» خرید که ۱۲ فروند آن دست دوم بود را به مبلغ ۲.۵ میلیارد یورو خریداری کرد و ۶ فروند دیگر را در سپتامبر ۲۰۲۱ به این سفارش اضافه کرد و مجموع آن را به ۲۴ فروند رساند .اما، اینک  ترکیه نگران است که ممکن است در آستانه از دست دادن  برتری هوایی خود باشد.

پیشتر گزارش شده بود که نیروی هوایی ترکیه قرار است با جنگنده‌های «داسو رافال» ارتش قطر برای مقابله با ارتش یونان که توانایی نیروی هوایی خود را با جنگنده تازه خریداری شده رافال افزایش داده، آموزش ببیند.

این وبگاه در خاتمه نوشت، ترکیه علاوه بر عدم امکان خرید جنگنده‌های نسل جدید، بدترین روزهای تاریخ خود را از نظر پرسنل هوایی آموزش دیده نیز پشت سر می‌گذارد. دولت «رجب  طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با پاکسازی پرسنل نیروی هوایی ضربه بزرگی به نیروی هوایی ترکیه زد.

در تلاش برای رفع کمبود پرسنل، دولت ترکیه در سال ۲۰۱۷ فراخوانی را برای بازگشت خلبانان سابق جنگنده که اکثر آنها در هوانوردی غیرنظامی کار می‌کنند، صادر کرد. تنها ۴۰ نفر از ۳۰۰ خلبان سابق به فراخوان بازگشت به وظیفه پاسخ دادند.

این در حالی است که  وزیر دفاع ترکیه چندی قبل با نیروی هوایی یونان و جنگنده‌های تازه به خدمت گرفته شده «رافال» این کشور را زیرسئوال برد.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه درباره ورود ۶ فروند جنگنده رافال به یونان اظهار نظر کردو گفت: «۶ هواپیمای خریداری شده یونان برای رویارویی با ترکیه بسیار ناچیزاست تلاش‌های تسلیحاتی یونان رویکردی بسیار مخرب و تحریک‌آمیز برای روابط بین دو کشور  است و این به روابط ما آسیب می‌زند.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: یونان جنگنده رافال رئیس جمهور ترکیه دریای اژه نیروی هوایی ترکیه برتری هوایی دریای اژه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • اولین خلبانان اوکراینی برای آموزش اف-۱۶ وارد فرانسه شدند
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • درخواست عجیب فرانسه از یونان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • فرانسه برای امنیت المپیک سامانۀ موشکی قرض می‌گیرد