Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:16:39 GMT

جولان کرونا در هرمزگان ، این بار با سویه اومیکرون

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۴۳۰۴

جولان کرونا در هرمزگان ، این بار با سویه اومیکرون

محققان آفریقای جنوبی اوایل آذرماه گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد.

آنطور که کارشناسان حوزه بهداشت ودرمان اعلام کرده اند، سویه اومیکرون دارای ۵۰ جهش ژنتیکی است که ۳۷ جهش آن در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

متأسفانه در سایه بی توجهی برخی از مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی ، شمار مبتلایان به این نوع از کرونا افزایش یافته و مناطقی از هرمزگان از جمله بندرعباس مرکز استان به وضعیت قرمز درآمده و شرایط در دیگر شهرستان ها نیز بسیار نگران کننده اعلام شده است.

هرمزگانی که در اوایل ماه گذشته تنها شاهد پنج مورد از سویه اومیکرون بود، امروز بیش از ۹۰ درصد از مبتلایانش که رقم آن به بیش از ۶۶۰۰ نفر می رسد، به این سویه جدید مبتلا هستند و این خود نشان از سرعت بالای انتقال و انتشار این ویروس در استان است؛ ویروسی که به گفته برخی از محققان پزشکی ،میزان ماندگاری و زنده ماندن آن بر روی پوست و سطوح پلاستیک ۲۰۰ ساعت است که یکی از دلایل سرعت بالای انتشارش همین مساله می باشد.

افزایش ۸۰ درصدی موارد بستری کرونا در هرمزگان

در سایه بی توجهی مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل نکردن واکسیناسیون و برگزاری مراسم های عروسی و عزا و در مجموع در نتیجه عادی انگاری شرایط که البته در این خصوص رسانه ها و دستگاه ها نیز بی تقصیر نبودند ، امروز شاهد افزایش بیش از ۸۰ درصدی موارد بستری کرونا در استان هرمزگان هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۲ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که این آمار در مقایسه با یک هفته گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: از مجموع بستری ها، ۳۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که از این شمار حال هفت نفر بسیار وخیم گزارش شده است و آمار بستری های این بخش نیز در مقایسه با هفته گذشته حدود ۹۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه در دیگر شاخص ها از جمله موارد سرپایی و فوتی نیز شاهد افزایش بسیار زیادی هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر سویه غالب کرونا در هرمزگان، اومیکرون است که همه گروه های سنی به ویژه جوانان و کودکان مورد هدف این سویه خطرناک هستند.

نوروزیان مجموع مبتلایان به کرونا در هرمزگان را ۶ هزار و ۶۶۴ نفر اعلام کرد و بیان داشت: متأسفانه آمار فوتی های کرونا در استان نیز رو به افزایش بوده هم اکنون شمار فوتی ها به عدد ۲ هزار و ۴۷۵ نفر رسیده که نسبت به هفته قبل ، حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است.

خطر انتشار انفجاری اومیکرون در هرمزگان را جدی بگیرید

سرعت انتشار سویه جدید کرونا که از آن با نام اومیکرون یاد می شود، چنان در هرمزگان بالا است که جامعه پزشکی استان به شدت نگران این موضوع شده و خواهان مداخله فوری مسوولان و اتخاذ تدابیر جدی برای مهار این موج جدید هستند.

 رییس شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی هرمزگان در روز های گذشته در نامه ای به رییس ستاد کرونای استان  خواستار مداخله فوری و مؤثر برای مهار موج جدید کرونای امیکرون در استان شد.

دکتر حسین کرم‌پور در این نامه که نسخه ای از آن برای ایرنا ارسال شده، نوشته است: پیرو گزارش‌های متعدد پزشکان استان در بخش خصوصی، موارد بسیار زیادی از ابتلا به بیماری کووید به مطب ها ، درمانگاه ها و بیمارستانهای استان مراجعه می نمایند.

 از آنجایی که تعداد مبتلایان به صورت انفجاری و در بازه زمانی کوتاه مدت در حال افزایش است و اگر محدودیت هایی اتخاذ نگردد به زودی شاهد افزایش تعداد موارد بستری و مرگ و میر خواهیم بود، شورای هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان درخواست می کند تمام آموزش و آزمون ها در سطوح تحصیلی مختلف هر چه سریع تر به صورت مجازی انجام پذیرد.

در بخش دیگری از این نامه که با سربرگ و مهر نظام پزشکی است آمده است:مراکز تجمع جمعیت مانند سالن های برگزاری مراسم عروسی ، کنسرت ها ، سالن های ورزشی ، آرایشگاه ها و دیگر مکان های تجمعی پرخطر حداقل به مدت ۲ هفته تعطیل گردند و فعالیت رستوران ها و اغذیه فروشی ها ۳هفته به صورت بیرون بر انجام شود.

رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به تمامی ارگانها ابلاغ گردد و بر حسن اجرای آن نظارت سختگیرانه انجام شود.

رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان همچنین تاکید کرده است:طبق گزارش‌های همکاران در سطح استان یکی از مهم ترین دلایل پیک اخیر ، ابتلای دانش آموزان در مدارس و انتقال بیماری به خانواده ها بوده است و در صورت سهل انگاری ، کنترل این موج بسیار دشوار خواهد بود و رسیدگی به بیماران احتمالی خارج از توان سیستم سلامت استان خواهد بود و قطعا با تکمیل ظرفیت بیمارستان ها ، شاهد اختلال در روند خدمت رسانی به مردم در بخشهای دولتی و خصوصی درمان استان خواهیم بود.

البته ناگفته نماند که به دنبال افزایش موارد ابتلا به کرونا در هرمزگان، آموزش حضوری در مدارس مقطع ابتدایی این استان تعطیل و آموزش ها به صورت مجازی شد ، اما هنوز در خصوص دیگر مقاطع تصمیم گیری نشده و آموزش در آنها به صورت حضوری و گاهی نیز ترکیب حضوری و مجازی است.

شیوع بالای اومیکرون در هرمزگان نگران کننده است

پایش و بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا هر هفته در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا در هرمزگان انجام می شود که این هفته نیز با حضور مسوولان مرتبط انجام و مدیران حاضر نسبت به وضعیت شیوع کرونا در استان اظهار نگرانی کردند که البته به اعتقاد نگارنده این اظهار نگرانی ها به تنهایی کافی نبوده و باید هر چه سریعتر و براساس اولویت های مجموعه علوم پزشکی استان تدابیر لازم اتخاذ و محدودیت ها اعمال گردد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به سویه اومیکرون کرونا در استان افزود: شهرستان های غرب هرمزگان از جمله بستک، پارسیان و بندرلنگه بیشتر با افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون روبرو هستند.

علی رئوفی بیان داشت: فرمانداران با همکاری مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان، تدابیر پیشگیرانه را به منظور جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به سویه اومیکرون در دستورکار قرار دهند.

وی با تاکید بر لزوم خودداری مردم از حضور در اجتماعات، خاطرنشان کرد: به دلیل حضور افراد در اجتماعات شاهد ابتلای خوشه ای به سویه اومیکرون در هرمزگان هستیم که این مهم ضرورت خودداری مردم از شرکت در اجتماعات به ویژه جشن های عروسی را دوچندان کرده است.

رئوفی افزود: تمامی بخشداران و دهیاران هرمزگان همکاری خود را با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به سویه اومیکرون با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه افزایش دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، گفت: صنایع استان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را برای حفظ سلامت نیروها به صورت دقیق  در دستور کار قرار دهد.

رئوفی اظهار داشت: با توجه به تاکید دانشگاه علوم پزشکی استان، هرگونه علائم سرماخوردگی به عنوان ابتلا به اومیکرون تلقی شود و ضروری است افراد مبتلا پنج روز در منزل برای جلوگیری از ابتلای سایر افراد، در قرنطینه باشند.

وی تصریح کرد: با توجه به سرایت بالای سویه اومیکرون، استفاده از ۲ ماسک در اماکن عمومی ضروری است و این مهم در کاهش آمار مبتلایان نقش بسزایی دارد.

لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا به اومیکرون

با اعلام رسمی آمارهای ابتلا به اومیکرون در هرمزگان، مجدد موجی از نگرانی و وحشت میان برخی از مردم به ویژه نیروهای درمان و خانواده های آنها ، سالخوردگان، کودکان، بیماران مبتلا به ضعف سیستم ایمنی، مادران باردار و دیگر کسانی که در شرایط پرخطر جسمی و یا شغلی قرار دارند، ایجاد شده و لزوم تزریق دُز سوم واکسن کرونا در این شرایط دوچندان شده است.

به گفته کارشنان و محققان بهداشتی، سویه اومیکرون در کسانی که هر سه دز واکسن کرونا را تزریق کردند، بسیار ضعیف ظاهر شده و علایم خفیفی داشته است و از همین رو مردم باید هر چه سریعتر نسبت به تزریق دز سوم و ایجاد ایمنی بیشتر اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به وضعیت استان از نظر انجام واکسیناسیون کرونا، گفت: تاکنون یک میلیون و ۳۸۸ هزار و ۶۵۲ نفر در هرمزگان دز اول، یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۸۱۵ نفر دُز دوم و ۴۲۸ هزار و ۴۷۰ نفر دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

دکتر حسین فرشیدی بیان داشت: طبق تحقیقات پزشکی انجام واکسیناسیون می تواند جامعه را در مقابل هر سویه جدید کرونا محافظت کند، البته در صورتی که روند آن تکمیل و هر سه دُز در زمان اعلام شده تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس این تحقیقات ، واکسیناسیون مرحله اول ۲۰ درصد، دز دوم حداکثر ۳۵ درصد و دوز سوم میزان آنتی بادی را ۴۰ برابر افزایش می‌دهد که این خود نشان دهنده اهمیت تکمیل واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

فرشیدی با تاکید بر قرنطینه افراد حتی با علایم ساده سرماخوردگی، گفت: در حال حاضر افرادی که سرما می‌خورند فرض را بر درگیری اومیکرون بگذارند و یک هفته در منزل استراحت کنند.

وی با انتقاد از کسانی که می گویند اومیکرون خطر خاصی ندارد، گفت: البته که هنوز تحقیقات در خصوص این سویه و شدت بیماری ایجاد شده از آن کامل نشده و هر روز یافته های جدیدی ارایه می شود، اما باید به این نکته مهم توجه داشت که حتی اگر شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از اومیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر نباشد، ولی به علت اینکه میزان سرایت آن بسیار بیشتر از سویه‌های قبلی (حتی سویه دلتا) است، می‌تواند تعداد بیشتری از افراد را درگیر این بیماری کند و در نتیجه، می‌تواند تعداد افراد مبتلا، بستری و فوت‌شده را افزایش دهد.

وی تاکید کرد: رعایت دقیق تمامی اقدام های پیشگیرانه به خصوص حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از تجمع در فضاهای بسته، استفاده از ماسک، و شست و شوی مرتب دست‌ها و صورت، همچنان بسیار ضروری و مورد تأکید است.

در اینجا و در پاسخ به کسانی که اومیکرون و خطرات ناشی از آن را بسیار کوچک می شمارند و رغبت چندانی به تزریق دز سوم واکسن ندارند ، باید گفت براساس داده‌های آماری که اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد، «قله مرگ روزانه اُمیکرون در دانمارک و ایتالیا ۸ برابر بلندتر از دلتاست و این عدد در کانادا، سوئیس و فرانسه ۴ برابر،  در استرالیا ۳ برابر و در سوئد ۲ برابر است.» بنابراین رکوردزنی در آمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به سویه اُمیکرون دور از انتظار نیست و باید آن را بسیار جدی گرفت.

اومیکرون و قرمزی شش شهرستان هرمزگان

بر اساس رنگ بندی اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، متأسفانه شش شهرستان از جمله بندرعباس مرکز استان هرمزگان، بندرلنگه، پارسیان، بستک، میناب و جاسک در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و دو شهرستان بشاگرد و ابوموسی نیز به ترتیب زرد و آبی بوده و بقیه مناطق نارنجی و پرخطر هستند.

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد روند شیوع کرونا در این استان بسیار صعودی بوده و طبق گفته کارشناسان بهداشتی در صورتی که همدلی مردم برای شکست این ویروس منحوس نباشد، باید انتظار شرایط بسیار بدتری را در هفته های آتی داشت.

برچسب‌ها اومیکرون دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان هرمزگان مرگ و میر پروندهٔ خبری اومیکرون ؛ سویه تازه کرونا مدیریت استانی کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اومیکرون هرمزگان اومیکرون هرمزگان مرگ و میر اومیکرون در هرمزگان دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی استان کرونا در هرمزگان سویه اومیکرون کرونا در استان آمار مبتلایان پزشکی هرمزگان واکسن کرونا ز سوم واکسن نظام پزشکی اعلام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۴۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با اشاره به افتتاح ۸۰۰ کلاس درس در سال گذشته گفت: در سال تحصیلی آینده و در ماه‌های آینده بسته‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی در استان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که‌ موجب ارتقای سرانه فعلی فضای آموزشی می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان به مناسبت هفته معلم در جمع خبرنگاران با گرامیداشت این هفته اظهار داشت: در این هفته پیش‌بینی شده که بالغ بر 3700 برنامه در سطح مدارس، مناطق و استان برگزار کنیم که مهم‌ترین برنامه زنگ سپاس معلم خواهد بود.

وی افزود: این برنامه روز 11 اردیبهشت در سراسر استان در همه مدارس با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار می‌شود، حضور در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهدای فرهنگی نیز جزو دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: حضور معلمان نمونه استانی در برنامه ملی و اجرای چند برنامه متنوع برای فرهنگیان در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی دیگر برنامه‌های هفته معلم استان هرمزگان است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی استان بر اساس متوسط استانی در حال حاضر 5.2 متر مربع است تصریح کرد: ما در بهمن و اسفندماه سال گذشته 800 کلاس درس را مورد بهره برداری قرار دادیم که سبب شد سرانه شهرستانی نیز به میزان استانی برسد.

قویدل گفت: در سال تحصیلی آینده و در ماه‌های آینده نیز بسته‌های جدید توسعه فضاهای آموزشی در استان پیش‌بینی شده که‌ این عدد ارتقا خواهد یافت و سرانه آموزشی ارتقا خواهد یافت.

.

انتهای پیام/864

دیگر خبرها

  • افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • ۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود
  • افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت کالا در بنادر غرب هرمزگان
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان
  • افزایش ۶۸ درصدی جابه‌جایی کانتینر یخچالی در بنادر شرق هرمزگان
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد