Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در دو سه ماه اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس با جهشی عجیب از دامنه ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان در شهریور ماه به دهک‌ها بالای ۱۰۰ هزار تومان و حتی تا ۱۳۰ هزار تومان هم رسیده است.

اتفاقی که سبب شده تا متقاضیان واقعی دریافت تسهیلات خرید مسکن برای دریافت این وام، هزینه‌هایی تا یک پنجم یا بعضاً یک چهارم ارزش کل تسهیلات دریافتی خصوصاً برای تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی که ۴۸۰ میلیون تومان است، هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

در همین خصوص عضو هیات مدیره بانک تخصصی بخش مسکن درباره علت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار کرد: بانک عامل بخش مسکن هیچ گونه نفعی از خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن ندارد و این اوراق متعلق به مشتریان است؛ ما هیچ گونه دخل و تصرفی نه در قیمت اوراق مسکن و نه در عرضه آن نداریم.

محمد حسن علمداری افزود: بانک عامل بخش مسکن فقط صادر کننده این اوراق برای آن دسته از مشتریانی است که نزد بانک سپرده گذاری کرده‌اند؛ این اوراق از سوی دارندگان این اوراق که خودِ مشتریان هستند، در بستر فرابورس خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین بانک عامل بخش نه فقط به هیچ عنوان ذی نفع نیست بلکه چون باید هم دارنده اوراق و هم متقاضی دریافت تسهیلات مسکن مورد حمایت بانک قرار گیرند، همیشه دنبال دستیابی به یک نرخ تعادلی در نرخ تسه (اوراق تسهیلات مسکن) هستیم.

وی با تأکید بر اینکه افزایش یا کاهش حجم عرضه اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه، در اختیار بانک عامل بخش مسکن نیست بلکه در اختیار دارندگان این اوراق است، گفت: در حال حاضر نزدیک ۱۶ میلیون برگه «تسه» در دست مشتریان بانک است که دارندگان این اوراق باید آن را عرضه کنند تا قیمت‌ها کاهش یافته و متقاضیان دریافت تسهیلات بتوانند این اوراق را خریداری کنند.

علمداری خاطرنشان کرد: بانک عامل بخش مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، علاوه بر نرخ سودی که به سپرده گذاران می‌دهد، بسته به رقم سپرده‌ها، حداکثر ۳۰ تا ۳۵ درصد موجودی افراد، اوراق تسهیلات مسکن صادر می‌شود که هر ماه این اتفاق رخ می‌دهد و یک نماد جدید در فرابورس ایجاد می‌شود اما اینکه مشتری همان لحظه اوراق را بفروشد یا در زمان دیگری، بستگی به خود دارنده اوراق دارد؛ هر چند که مدت اعتبار هر برگه تسه، حداکثر ۲ سال است.

عضو هیات مدیره بانک تخصصی بخش مسکن ادامه داد: هر نماد جدیدی که در تسه ایجاد می‌شود (مثلاً نماد اوراق تسهیلات مسکن دی ماه امسال) بلافاصله نماد مربوط به همان ماه در دو سال گذشته (مثلاً نماد تسه دی ماه ۱۳۹۸) از درجه اعتبار ساقط و از چرخه خرید و فروش خارج می‌شود؛ بنابراین دارنده اوراق امکان احتکار آنها را ندارد و مکانیزم آن به گونه‌ای طراحی شده که اوراق خود به خود عرضه شوند.

وی تأکید کرد: اما ممکن است برخی دارندگان ترجیح دهند برگه‌های خود را دیرتر عرضه کنند که بانک عامل بخش مسکن، امکان دخالت در آن را ندارد ولی ما تلاش کرده‌ایم که مشتریان بزرگ و کلانی که نزد بانک سپرده گذاری کرده‌اند، اوراق خود را به سرعت در فرابورس عرضه کنند؛ این اتفاق در یکی، دو ماه رخ داده است.

علمداری در خصوص نرخ تعادلی مورد نظر بانک عامل بخش مسکن برای قیمت اوراق تسهیلات تصریح کرد: پیش بینی ما قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان، برای نرخ تعادلی اوراق تسهیلات است.

وی با اشاره به رکود خرید و فروش بخش مسکن بیان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد خریداران فعلی اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر متقاضیان واقعی دریافت تسهیلات مسکن نیستند و بیشتر بازار سفته بازی سبب افزایش قیمت اوراق تسهیلات شده است.

معاون اعتبارات بانک عامل بخش مسکن تأکید کرد: افزایش تعداد تسهیلات آنقدر زائد نبوده که در رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس مؤثر باشد؛ مثلاً در ماه‌های آذر و دی افزایش حدوداً ۲۰ درصدی تعداد تسهیلات مسکن پرداخت شده رخ داد که آن هم ناشی از افزایش خرید و فروش مسکن در این ۲ ماه بود؛ گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی از بازار مسکن نیز این افزایش تعداد معاملات مسکن را نشان می‌داد اما در میزان تقاضای اوراق تسهیلات مسکن تأثیری ندارد؛ اگر ۱۶ میلیون برگه‌ای که در اختیار مردم است را با تعداد تقاضای برگه‌های خریداری شده را مقایسه کنید، می‌بینید که به هیچ عنوان رقم قابل توجهی نیست.

چگونه با ۵۶ میلیون تومان وام ۴۸۰ میلیون تومانی بگیریم؟ یک پیش بینی درباره آینده بازار مسکن | مسکن در سال ۱۴۰۱ ارزان می‌شود؟ دامنه نوسان از ۵ به ۳ درصد کاهش می‌یابد

علمداری ادامه داد: در حال رایزنی با بورس و فرابورس هستیم تا این مسأله را حل کنیم؛ در بازار سرمایه، معمولاً یک حجم مبنا و یک دامنه نوسان داریم؛ در حال حاضر دامنه نوسان اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در فرابورس مثبت و منفی ۵ درصد است. درخواست کرده‌ایم دامنه نوسان اوراق تسه به ۳ درصد کاهش یابد.

وی گفت: بر این اساس درخواست داده‌ایم که حجم مبنای ۷۵ صدم درصدی اعمال شود. در حال حاضر معاملات اوراق تسهیلات به این شکل است که اگر ۱۰ برگه تسه به فروش برسد، حجم مبنای آن پر می‌شود و فردا ۵ درصد حجم مبنا به آن تعلق می‌گیرد؛ در هیات مدیره بانک عامل بخش مسکن، اصلاح حجم مبنا را مصوب کرده‌ایم و به دنبال تصویب آن در فرابورس هستیم.

وی با تأکید بر اینکه اعطای تسهیلات مسکن با ۵۰ درصد اوراق تسهیلات، بیشتر یک مُسکن موقتی است و اثرگذاری دائمی ندارد، خاطرنشان کرد: در حال رایزنی هستیم تا کسانی که متقاضی واقعی دریافت تسهیلات مسکن هستند و در بانک عامل بخش مسکن تشکیل پرونده داده‌اند را به فرابورس معرفی کنیم و کد ملی آنها را بدهیم تا صرفاً این افراد در فرابورس امکان خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن داشته باشند.

این مقام مسئول بانکی اظهار کرد: اجرای مصوبه مذکور بانک عامل بخش مسکن، مستلزم تصویب در فرابورس است تا آنها بتوانند نرم افزار مربوطه را اصلاح کنند؛ یک ماه است که درخواست خود را به فرابورس داده‌ایم؛ موافقت اولیه آنها را هم اخذ کرده‌ایم و امیدواریم به سرعت این اتفاق رخ دهد.

کد خبر 654449 برچسب‌ها اوراق تسهیلات مسکن بورس - فرا بورس مسکن بانک مسکن

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اوراق تسهیلات مسکن بورس فرا بورس مسکن بانک مسکن قیمت اوراق تسهیلات مسکن اوراق تسهیلات مسکن بانک عامل بخش مسکن دریافت تسهیلات دامنه نوسان خرید و فروش حال حاضر هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۵۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند

بانک مرکزی در خصوص وضعیت تسهیلات پرداختی بانکها در طرح نهضت ملی مسکن به تسنیم اعلام کرد: از تعداد ۸۶۹،۳۵۳ نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد ۷۹۳،۷۳۲ نفر (حدود ۹۱ درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمارهای جدید از وضعیت مشارکت بانک‌ها در طرح نهضت ملی مسکن نشان میدهد که از بین 26 بانک، عملکرد 18 بانک در این بخش کماکان صفر است.

عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردگشری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سینا، سامان، پست ایران، پاسارگاد، پارسیان، آینده، رفاه کارگران، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن به‌روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است.

سهم 18 بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن، همچنان صفر + جدول

 

بانک‌های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک‌هایی بودند که در تاریخ منتهی به 31 فروردین ماه امسال جمعاً 657.596 میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند.

بانک مرکزی در پاسخ به پیگیری خبرنگار تسنیم درباره وضعیت مشارکت بانک ها در قانون جهش تولید مسکن اعلام کرد:‌ پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس شورای اسلامی مورخ 30‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/6‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1400، سقف فردی و سهمیه بانکی تسهیلات موضوع قانون مزبور برای سال‌های اول، دوم و سوم اجرای قانون، به ترتیب به مبالغ کلی 3.600، 4.580 و 6.059  هزار میلیارد ریال و دستورالعمل اجرایی مربوطه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

حسب مصوبات شورای پول و اعتبار مورخ 19‏‏‏‏‏/2‏‏‏‏‏/1402، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده قانونی یادشده در تمامی شهرهای کشور به صورت یکسان، معادل 5.500 میلیون ریال تعیین و به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ شد. ضمناً در راستای حمایت بیشتر از متقاضیان تسهیلات مزبور سقف یادشده به پروژه‌های نیمه‌تمام حمایتی مسکن که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضی عرضه شده و تاریخ انعقاد قرارداد مشارکت مدنی آنها قبل از ابلاغیه مربوط به افزایش سقف موصوف بوده و به پروژه‌های خود مالک با پیشرفت 65 درصد و بالاتر که تا پایان سال 1402 تکمیل و به فروش اقساطی می‌رسند با معرفی وزارت راه و شهرسازی، تعمیم یافت.شورای پول و اعتبار، در جلسه مورخ 09‏‏‏‏‏‏‏‏‏/08‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1402 به‌منظور حمایت از طرح نهضت ملی مسکن و با هدف تقویت رشد و افزایش ساخت مسکن، در راستای کاهش مبلغ اقساط تسهیلات مزبور برای متقاضیان مشمول نرخ سود تسهیلات پروه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده (4) قانون جهش تولید مسکن برای 500 هزار واحد مسکونی که زمین آن توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و به متقاضیان فاقد مسکن عرضه می‌شود را 18 درصد تعیین نمود.با عنایت به تبصره (2) ذیل ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر اعطای تسهیلات موضوع این ماده به طرح‌های معرفی شده توسط وزارت راه و شهرسازی، بدیهی است تعهد شبکه بانکی در قبال متقاضیانی می‌باشد که واجد شرایط اخذ تسهیلات مزبور بوده و توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی، به بانک عامل معرفی شده باشند. در این راستا و درصورت معرفی متقاضی از طریق سامانه، بانک‌های عامل موظف‌اند نسبت به اعطای تسهیلات مزبور در چارچوب منابع و مصارف بانک اقدام ‌نمایند.علیرغم محدودیت منابع بانکی، حسب آمار اخذ شده از سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی تا تاریخ 09‏‏/02‏‏/1403 تعداد 1.330.795 نفر متقاضی جهت اخذ تسهیلات مزبور به بانک‌های عامل مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، 461.442 نفر (در حدود 35 درصد) بنا به دلایل درج شده در سامانه مذکور از جمله نداشتن مدارک موردنیاز، نداشتن وثایق قابل‌قبول، وجود معارض در زمین ملکی، نداشتن پروانه ساختمانی، عدم امکان تأمین سهم آورده متقاضی و....، فاقد شرایط لازم جهت اخذ تسهیلات موصوف می‌باشند.

براین اساس، حسب آمار اعلامی در سامانه مربوطه وزارت راه و شهرسازی، از تعداد 869،353 نفر واجدین شرایط اخذ تسهیلات مذکور، تعداد 793،732 نفر (در حدود 91 درصد از متقاضیان واجد شرایط) موفق به انعقاد قرارداد به مبلغ 4‏‏‏‏‏‏/266 هزار میلیارد تومان شده‌اند.‏‏

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • افت ۴ هزار واحدی شاخص بورس
  • تقدیر از بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات ساخت
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • حمایت بانک مسکن از خانواده‌ها با پرداخت بیش از ۴۴ هزار فقره تسهیلات در سال ۱۴۰۲
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد