Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@04:09:06 GMT

بررسی حسن معاشرت بین زوجین از منظر حقوقی

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۵۱۴۱

بررسی حسن معاشرت بین زوجین از منظر حقوقی

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن فدایی وکیل و کارشناس حقوقی صبح امروز در برنامه سلام تهران با اشاره به معنای حسن معاشرت بین زوجین، گفت: در حسن معاشرت برخی موارد قانونی و برخی موارد اخلاقی داریم. خانواده، سازمانی تشکیل یافته از قواعد اخلاقی و قانونی است. گاهی موارد آنچه که در قانون می‌بینیم با ضمانت اجرا تشخیص می‌دهیم که با اخلاقیات فرق می‌کند برای مثال اگر کسی دروغ بگوید که گناه کبیره نیز می‌باشد؛  قانون، ضمانت اجرایی برای دروغ گفتن در نظر نگرفته است که در واقع یک مورد اخلاقی به حساب می‌آید اما آن مواردی که در قانون ذکر می‌شود، عدم رعایت آن با ضمانت اجرایی مواجه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مواردی که از موارد اخلاقی است اما آن‌قدر اهمیت دارد که در قانون نیز به آن توجه شده است مسئله حسن معاشرت می‌باشد.

وکیل و کارشناس حقوقی با اشاره به بررسی حسن معاشرت در قانون، اظهار داشت: قانونگذار در ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی و پس از آن می‌گوید زوجین مکلف هستند که حسن معاشرت را رعایت کنند یعنی ابتدا مطرح می‌کند که اگر ازدواجی به طور صریح شکل گرفت حقوق و تکالیفی بر آن بار می‌شود که یکی از آن تکالیف که جزء تکالیف غیرمالی به حساب می‌آید بحث حسن معاشرت است حتی عدم توجه به این بحث اخلاقی ضمانت اجرایی دارد که ریشه آن در قرآن است. خداوند در سوره نسا آیه ۱۹ می‌گوید عاشروهن بالمعروف یعنی تا آن جایی که برایتان امکان‌پذیر است حسن خلق داشته، خوش رفتار و خوش کردار باشید یعنی رفتار معروف و مطابق عرف و طبع باشد. در روایات نیز همین معاشرت را داریم که قید معاشرت جمیل آورده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: حسین فدایی قوه قضائیه حسن معاشرت حسن معاشرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۵۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی

مصوبات جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور از سوی رئیس ستادکل نیروهای مسلح ابلاغ و تکالیف جدیدی برای دستگاه‌های اجرایی کشور تعیین شد.

به گزارش ایسنا، مصوبات هشتادوسومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیر عامل کشور در نامه‌ای از سوی رییس ستاد کل نیروهای مسلح و کارگروه دائمی پدافند غیر عامل کشور ابلاغ شد.

براساس تبصره یک، قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور، کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه پدافند غیرعامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کارگروه مزبور برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم الاجراست و مستنکفین علاوه بر جبران خسارت وارد شده، به مجازات موضوع ماده (۵۷۶) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۲ /۳ /۱۳۷۵ محکوم می‌شوند و چنانچه خساراتی وارد نشده باشد، برابر قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۷ /۹ /۱۳۷۲ با مستنکف رفتار خواهد شد. 

مصوبات هشتاد و سومین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیر عامل کشور را می‌توان اینجا مشاهده کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • تکالیف جدید کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی کشور
  • تکالیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • تعیین تکلیف کارگروه دائمی پدافند غیرعامل برای دستگاه‌های اجرایی
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • بررسی پرونده صندوق پس انداز کارکنان راه آهن با ۷ هزار شاکی
  • ممنوعیت هرگونه خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟