Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌خواندن دیدگاه‌های افراد صاحب‌نظر درباره فن بیان، می‌تواند اقدامی مؤثر برای تقویت مهارت سخنوری یک رهبر باشد.

سخنرانی عمومی یکی از وجوه اجتناب‌ناپذیر کار رهبران محسوب می‌شود. پس چرا این قابلیت را به یکی از نقاط قوت خودمان تبدیل نکنیم؟ در این گفتار، نکاتی اساسی را درباره بهبود فن بیان رهبران را از زبان کیت بروک، مدیر منابع انسانی شرکت هاب‌اسپات خواهید خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکاتی که می‌توانند به افزایش قدرت کلام و بهبود مهارت سخنوری رهبران و مدیران کمک شایان‌ی کنند.

۴ نکته طلایی برای تقویت مهارت سخنوری از دیدگاه مدیر منابع انسانی شرکت هاب‌اسپات

هنوز حسش را به یاد دارم. برای ارائه یک کنفرانس خیلی مهم در حوزه فناوری روی صحنه بودم و آماده می‌شدم که صحبت‌هایم را آغاز کنم. ناگهان صفحه نمایش شروع به چشمک زدن کرد؛ نه‌تنها اسلایدهایی که ساخته بودم نشان داده نمی‌شد، بلکه کل سیستمِ نمایش بصری از کار افتاده بود. اگر تجربه‌اش را داشته باشید مطمئناً می‌دانید که چنین اتفاقی برای یک سخنران، مثل یک کابوس است. در آن وضعیت و هم‌زمان که کارکنان بخش IT بی‌وقفه برای رفع مشکل تلاش می‌کردند، تصمیم مهمی گرفتم. من باید کارم را انجام می‌دادم و بدون اسلایدها سخنرانی می‌کردم. اسلایدهایی که برای ساختن و سازمان‌دهی آن‌ها ساعت‌ها وقت صرف کرده بودم. البته که سخنرانی بدون اسلایدها شرایط ایده‌آلی نبود، اما نمی‌توانست بدتر از تلف کردن وقت مخاطبان آن جلسه باشد!

آیا این بهترین سخنرانی عمرم بود؟ مطمئناً نه! ولی مهم این است که از آن ماجرا درس بزرگی گرفتم. من فهمیدم که تقویت مهارت سخنوری به تلاش بسیار زیادی نیاز دارد. بسیار بیشتر از تلاشی که برای ایجاد و سازمان‌دهی اسلایدهای شکیل و زیبا صرف می‌کنیم. اینکه مدیر یک شرکت، تیم یا استارت‌آپ باشید، فرق چندانی ندارد. زیرا در هر صورت، شما یک رهبر هستید و توانایی برقراری ارتباط مؤثر و مهارت ارائه مطالب، بخش مهمی از کار شماست. اگر می‌خواهید به سخنور بهتری تبدیل شوید و اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید، باید چهار نکته اساسی را بدانید. نکاتی که آگاهی از آن‌ها برای رهبران موفق، بسیار ضروری است.

چگونه متن سخنرانی را بنویسیم؟

۱. روی گفته‌هایتان مسلط باشید نه روی اسلایدها!

بارها دیده‌ایم که بسیاری از رهبران تجاری، هنگام آماده شدن برای یک سخنرانی، حساسیت زیادی روی اسلایدها نشان می‌دهند. آن‌ها به‌اشتباه جلوه‌های بصری را بر فحوای گفته‌هایشان مقدم می‌دانند. توجه به جزئیات و همین‌طور تسلط بر جریان گفته‌ها و نقاط گذار به موضوعات جدید حین یک سخنرانی مهم هستند؛ اما نه به اندازه تسلط بر نکات کلیدی که می‌خواهید توجه و تمرکز مخاطبانتان را به آن‌ها معطوف کنید. بنابراین در وهله اول، یک چارچوب کلی ترسیم کنید و مهم‌ترین نکاتی که قصد انتقالشان را به مخاطبان دارید در آن بگنجانید. در مرحله بعد، زیر و بم موضوع را بررسی کنید و ببینید مخاطبانتان چه کسانی هستند؟

تسلط بر محتوای سخنرانی، روی اعتمادبه‌نفس، تقویت مهارت سخنوری و نحوه برقراری ارتباط با مخاطبان تأثیر مثبتی می‌گذارد. رهبران تجاری تحت هر شرایطی و حتی اگر فناوری آن‌ها را تنها بگذارد، باید قادر به ارائه سخنرانی خود باشند؛ با همه این اوصاف، امیدوارم که تجربه من از آن کنفرانس هرگز برای شما تکرار نشود!

۲. خودتان باشید!

می‌دانید بدترین ارائه‌ها و سخنرانی‌های من تا به امروز کدام‌ها بوده‌اند؟ همان‌هایی که در آن‌ها سعی کردم از سبک دیگران تقلید کنم. مطمئناً همه ما دلمان می‌خواهد روی صحنه عملکردی مانند مدیران شرکت اپل داشته باشیم! اما برای تقویت مهارت سخنوری بهتر است سبک منحصر به خودمان را پیدا کنیم. زیرا وقتی موضوع برقراری ارتباط با مخاطبان مطرح می‌شود، «اصالت» حرف اول و آخر را می‌زند.

به‌عنوان مثال، من در بسیاری مواقع، سخنرانی‌های هفتگی‌ام را برای اعضای تیم با برنامه Loom و درحالی‌که لباس ورزشی پوشیده‌ام، ضبط می‌کنم. اما محتوای حرف‌هایم صرفاً به امور کاری محدود نمی‌شود. مثلاً به آن‌ها می‌گویم که آن روز مشغول گوش دادن به چه آهنگی هستم. ارائه‌های من آن‌قدرها حرفه‌ای، شیک یا در سطح ارائه‌های استیو جابز نیستد! اما کلیه اطلاعات موردنیاز اعضای دپارتمان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

آموختن و الهام گرفتن از سخنرانان و رهبران فکری محبوبتان، ایده بدی نیست؛ اما نباید تلاش کنید که خودتان را به یکی از آن‌ها تبدیل کنید. من بهترین سخنرانان را کسانی می‌دانم که روی صحنه، واقعاً خودشان هستند.

۳. روی نقاط قوتتان مانور دهید!

دارمش شاه (از بنیان‌گذاران هاب‌اسپات)، به‌عنوان سخنران اصلیِ یک همایش، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما از گفتگوهایی که حالت پنل دارند خوشش نمی‌آید. پنل به رویدادی گفته می‌شود که در آن افراد متخصص در یک حوزه خاص، در مقابل بینندگان با یکدیگر مباحثه می‌کنند. من دقیقاً برعکس او هستم. یعنی تا جایی که بتوانم از سخنرانی‌های طولانی در همایش‌ها اجتناب می‌کنم و بیشتر به بحث‌های میزگردی گرایش دارم. بحث و گفتگو با سخنرانان این رویدادها شدیداً برانگیخته‌ام می‌کند. چراکه من عاشق واکنش‌های سریع و بدون آمادگی قبلی و همین‌طور یادگیری از سایر حاضران در میزگرد هستم. به همین دلیل به جای سخنرانی‌های همایشی، بیشتر وقتم را از طریق پنل ها صرف ایجاد رهبری فکری می‌کنم.

اگر در بیان محتوای نوشتاری عالی هستید اما رویارویی با مخاطبان برایتان دشوار است، مشکلی نیست. در فرایند تقویت سخنوری، نقاط ضعف و قوتتان را بپذیرید و تا جایی که ممکن است رسانه‌ها و فرصت‌هایی را برای حرف زدن انتخاب کنید که با نقاط قوتتان همخوانی دارند.

۴. آهنگ جادویی‌تان را پیدا کنید!

جیدی شرمن، رئیس و کوچ سابق من به صحبت کردن درباره آهنگ جادویی افراد علاقه زیادی داشت. آهنگی که در آمریکا اصطلاحاً به آن “at bat” می‌گویند. منظور از at bat، آهنگی است که بازیکنان در لیگ برتر بیسبال، هنگام رفتن به سمت جایگاه پرتاب توپ انتخاب می‌کنند تا با صدای بلند در استادیوم پخش شود. هدف از پخش این آهنگ تهییج طرفداران و خودِ بازیکن و همین‌طور رجزخوانی برای تیم رقیب است.

از آن زمان بود که متوجه شدم آهنگ جادویی فقط مخصوص ورزشکاران بیسبال نیست. رهبران نیز در مواجهه با چالش‌هایی مثل تقویت مهارت سخنوری به آهنگ جادویی خودشان نیاز دارند. وقتی موضوعِ ایراد یک سخنرانی بزرگ وسط می‌آید، نمی‌توانید مشکلات فنی یا جَوِ محیط را کنترل کنید. بنابراین من فقط روی چیزی متمرکز می‌شوم که قادر به کنترل کردن آن هستم؛ یعنی قطعات موسیقی جادویی‌ام! پس قبل از شروع رویداد، هدفونم را در گوشم می‌گذارم و معمولاً با آهنگ‌، چند دقیقه‌ای را صرف دریافت انرژی می‌کنم. از این طریق خودم را در بهترین شرایط روانی ممکن برای ارائه قرار می‌دهم. راه‌های خیلی زیادی برای افزایش اعتمادبه‌نفس در سخنرانی وجود دارد؛ اما همین رویداد کوچک می‌تواند منبع بزرگی از انگیزش و اعتمادبه‌نفس در بزنگاه‌های حساس باشد. تنها چیزی که نیاز دارید، پیدا کردن آهنگ‌های مناسب است.

رهبران تجاری همواره در حال ایراد شکلی از سخنرانی عمومی هستند. این سخنرانی می‌تواند در قالب صحبت کردن برای کارکنان و مشتریان یا ایراد نطق‌های حساس در همایش‌های صنعتی و صنفی باشد. باید بپذیریم که تقویت فن بیان و ارائه عملکرد خوب در همه این عرصه‌ها کار آسانی نیست. اما مهم‌ترین نکته‌ای که یاد گرفتم این است که با تمرین، در این زمینه بهتر و بهتر می‌شوید. پس در هر نقطه‌ای که هستید، ادامه دهید. هر فرصتی را برای تقویت سخنوری، یافتن سبک اختصاصی و حتی اشتباه کردن مغتنم بدانید.

و یک نکته دیگر! حتی اگر در لحظه، هیچ چیزی مطابق روال پیش نرفت، آهنگ جادویی خودتان را پخش کنید و خودتان باشید. این «کمتر دیده‌شده‌ترین» نکته‌ای است که پیرامون موضوع ارتباطات در رهبری می‌شناسم.

کد خبر 552974

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مهارت سخنرانی در جمع مدیران کارآمد تجارت سخنگو شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اعتمادبه نفس آهنگ جادویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم ترین نکته لیست تیم ملی والیبال؛ میلاد عبادی‌ پور خط خورد!

میلاد عبادی پور از لیست نهایی تیم ملی والیبال خط خورد.

طرفداری | با نظر موتا پائز ۱۸ بازیکن از امروز تمرینات خود را در کمپ تیم‌های ملی والیبال ادامه می‌دهند.

با اعلام فدراسیون والیبال و بر اساس تصمیم موریس موتاپائز، از لیست ابتدایی ۳۰ نفره دعوت‌شدگان به اردوی تیم ملی، ۱۸ بازیکن برای ادامه تمرینات در اردو ماندگار شدند که در بین اسامی مدعوین، خبری از نام میلاد عبادی‌ پور، کاپیتان تیم ملی نیست.

علی رمضانی، محمدطاهر وادی، مهدی رضایی، امیرحسین صداقت، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، پوریا حسین خانزاده، مبین نصری، شهروز همایونفرمنش، امیرحسین ساداتی، میثم صالحی، علی شفیعی، مهدی جلوه، محمد ولی‌زاده، علیرضا فراهانی مصلح‌آبادی، متین احمدی، مرتضی شریفی، امیررضا سرلک بازیکنان دعوت شده به این اردو هستند.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • مهم ترین نکته لیست تیم ملی والیبال؛ میلاد عبادی‌ پور خط خورد!
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • مسابقات «سدید»‌ مهارت‌های ارتباطی دانشجویان را تقویت می‌کند
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • پاسداران باید قدر فرصت حضور و خدمت در سپاه را بدانند
  • دانشجویان و اساتیدِ ایرانی، حمایت از مردم فلسطین را رسالت اصلی خود بدانند