Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم با کیفیت های مختلف از ۶۳ هزار تومان آغاز می شود و بعضا به هر کیلوگرم ۹۲ هزار تومان می رسید. این درحالی است که قیمت هر کیلوگرم برنج هندی نیز به ۳۴ هزار تومان رسیده است.

به طبق گفته واردکنندگان با افزایش قیمت برنج ایرانی، بخشی از تقاضا به سمت برنج خارجی سوق داده شده است اما معلوم نیست با عجیب تر شدن هر روزه قیمت برنج ایرانی چه کسانی توانایی خرید انواعی از آن را دارند که با قیمت ها حدود ۱۰۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم قیمت گذاری می شوند؟

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از واردات ۸۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابر آمار گمرک تا قبل از دوره ممنوعیت ۵۰۰ هزار تن و بعد از دوره ممنوعیت ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شده است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در باره وضعیت قیمت برنج به باشگاه خبرنگاران گفت: وزارت جهاد باید ثبت سفارش را سرعت بخشد تا کمبود عرضه، منجر به تشنج در بازار نشود. علی رغم هشدارهای مکرر در مهر مبنی بر کمبود برنج، مسئولان وزارت جهاد همچنان بر ممنوعیت واردات در فصل برداشت اصرار کردند که این امر نتیجه‌ای جز گرانی برنج ایرانی و خارجی در بر نداشت.

به گفته او، با توجه به عقب ماندگی برنامه، در ۲ ماه باقی مانده تا پایان سال ماهیانه ۱۵۰ هزار تن و در فروردین ۲۵۰ هزار تن برنج باید وارد شود تا نیاز شب عید و ماه رمضان تامین شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج قیمت کنونی هر کیلو برنج هندی و پاکستانی در بنادر را ۲۵ تا ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج هندی در خرده فروشی‌ها ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان، برنج پاکستانی ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان، برنج طارم ۶۳ تا ۹۲ هزار تومان، شیرودی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان و ندا ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان بوده که نسبت به ماه های اخیر ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است.

طبق گفته واردکنندگان با افزایش قیمت برنج ایرانی، بخشی از تقاضا به سمت برنج خارجی سوق داده شده که با این وجود ماهیانه ۱۵۰ هزار تن برنج به منظور کسری نیاز کشور باید وارد شود.

نوع برنج  قیمت هرکیلو برنج هندی ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان برنج پاکستانی ۳۲ تا ۳۶ هزار تومان برنج طارم ۶۳ تا ۹۲ هزار تومان شیرودی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان ندا ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان

«۸۰ درصد برنج داخلی را دپو کرده‌اند»

رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران نیز با اشاره به افزایش ۶ تا ۷ درصدی قیمت برنج کشت دوم، گفت: قیمت برنج‌های سنتی هاشمی و طارم افزایش مجدد نرخ را در هفته اخیر را تجربه کردند این در حالیست که قیمت برنج‌های پرمحصول ثابت ماند و تغییر نکرد.

به گزارش ایلنا، تقی جعفریان با اشاره به انواع قیمت برنج در بنکداری، گفت: قیمت طارم کیلویی ۷۳ هزار تومان، هاشمی کیلویی ۷۵ هزار تومان و برنج کشت دوم کیلویی ۸۰ هزار تومان، فجر کیلویی ۵۵ هزار تومان، ندا کیلویی ۴۳ هزار تومان و شیرودی کیلویی ۴۶ هزار تومان است. سود بنکداری و عمده‌فروشی ۲ تا ۳ درصد بوده و این در حالیست که سود فروش واحد‌های صنفی ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه عرضه محصول به‌صورت قطره‌چگانی است، افزود: ۸۰ درصد برنج از تولیدکنندگان و کشاورزیان خارج شده است و در انبار‌های افرادی است که تمایلی به عرضه آن ندارند و می‌خواهند با دپو برنج کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.

جعفریان با بیان اینکه گیلان و گلستان کشت دوم ندارد، خاطر نشان کرد: کشت دوم، در مازندران انجام می‌شود البته حجم کشت دوم به مراتب کمتر از کشت اول است.

رییس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان خودکفایی برنج برای ما وجود دارد؟ گفت: من خودکفایی در تولید برنج را در شرایط فعلی دور از ذهن می‌دانم؛ برای عملیاتی کردن این مهم باید با تفکر و برنامه جلو برویم. همچنین رسیدن به این مهم مستلزم مکانیزه کردن و نوسازی اراضی است. همچنین شالیزار‌های ما یکپارچه نیستند و باید شالیزار‌ها ۳۰ تا ۵۰ هزار هکتار شوند در حال حاضر بیشتر اراضی برنج در حد ۲ تا ۳ هزار متر هستند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه کارخانه‌جات شالی‌کوبی و تبدیلی در ظاهر مدرن هستند، گفت: بسیاری از دستگاه‌های شالی‌کوبی در کشور چینی هستند از شلتوک‌ها کمتر از ۷۵ درصد برنج به‌دست می‌آید، اما اگر کارخانجات تبدیلی تقویت شوند ۱۲ تا ۱۳ درصد میزان استحصال از شلتوک افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر سرانه مصرف بالا رفته است و همین مسئله خودکفایی ما را در تولید برنج دشوار کرده است.

وی میزان مصرف سالیانه برنج را ۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود: برنج‌های پرمحصول که قرار بود جایگزین برنج‌های ایرانی شوند نتوانست جایگاه خود را در سفره‌های مردم پیدا کند و مردم همچنان تمایل و رغبت به خرید به برنج‌های سنتی طارم، هاشمی و صدری دارند.

جعفریان در ادامه تصریح کرد: کشاورزان نمی‌داند که چه محصولی در اراضی خود کشت کند و اگر در یک سال قیمت مرکبات بالا برود همه متمایل به باغداری می‌شود و اگر قیمت برنج بالا برود برنج می‌کارند هنوز تکلیف کشاورزان در زمینه کشت مشخص نشده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به کمبود آب در خوزستان و لرستان، گفت: در سال‌های گذشته کشت خوزستان و خراسان به‌دلیل کمبود آب کاهش پیدا کرد و اگر متوقف نشده بود میزان تولید افزایش پیدا می‌کرد و می‌توانستیم امیدوار به خودکفایی در تولید برنج باشیم.

گفتنی است که اخیرا نیز دولت از همکاری با قراگاه خاتم برای تولید برنج خبر داده بود.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قیمت برنج تورم قیمت برنج ایرانی ۹۲ هزار تومان هزار تن برنج تولید برنج برنج هندی کشت دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس حسینی در همایش متمرکز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ مشهد اظهار کرد: همه تمهیدات لازم در خصوص اعزام حجاج به سفر معنوی حج انجام گرفته است و حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در کنار هم برای اجرای یک حج آرام و همراه با معنویت نهایت تلاش خود را کرده اند.

وی اضافه کرد: کارکنان حوزه حج و زیارت با بهره گیری از امکانات موجود و برنامه ریزی مناسب برای تسهیل سازی خدمات اقدام کرده اند به عنوان مثال در سال گذشته ایران نخستین کشوری بود که انتقال زائران را بین مکه و مدینه با قطار انجام داد.

حسینی گفت: تمام تلاش برای تهیه اقلام تدارکاتی مطلوب و ارائه غذای با کیفیت و کمیت مطلوب به زائران توسط خادمان در سازمان حج و زیارت در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در حوزه مسکن نیز هر چند محدودیت‌های خاصی وجود دارد اما نهایت تلاش برای اجاره مسکن استاندارد برای زائران شده است و با برنامه ریزی و صرفه جویی در هزینه‌ها ۳۱۹ دلار کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در قیمت گذاری ها لحاظ شد که تغییر نرخ ارز مانع کاهش قیمت ها شد.

وی گفت: حساسیت در انتخاب عوامل و آموزش‌های لازم برای ارتقای سطح خدمات از دیگر اقدامات این سازمان بود که قدردان این توفیق خدمت هستیم.

حسینی تاکید کرد: زائران لازم است با رعایت توصیه‌های پزشکی هیأت پزشکی و همکاری با خادمان خود در کاروان‌ها و مجموعه‌های حج برای انجام سفری توأم با سلامتی و معنویت همکاری کنند.

کد خبر 6089099

دیگر خبرها

  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • حاجیان ایرانی با میانگین سنی ۵۷ سال عازم حج تمتع می‌شوند
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟