Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، روزنامه ال پائیس اسپانیا با استناد به دو سند محرمانه ای که چهارشنبه گذشته توسط واشنگتن و ناتو به مسکو فرستاده شده و این رسانه به آنها دسترسی داشته است، نوشت: اگرچه آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با امضای توافق دوجانبه غرب و روسیه براساس دو درخواست اخیر مسکو درباره تضمین امنیت روسیه در اروپا با جلوگیری از الحاق اوکراین به ناتو در آینده مخالفت کردند، اما هم واشنگتن و هم ناتو به پوتین پیشنهاد دادند درخصوص خلع سلاح هسته ای در اروپای شرقی و اقدامات اعتمادساز در مجامع مختلف مذاکره کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام شرایط را برای کاهش تنش های موجود درباره ادعای حمله احتمالی روسیه علیه اوکراین فراهم می کند.

این روزنامه با اشاره به پاسخ ایالات متحده و ناتو به پیشنهادات روسیه در مورد تضمین های امنیتی که ارائه شد، می نویسد: ما از استقرار دائمی اضافی سلاح های ضربتی و همچنین از استقرار سلاح های هسته ای در کشورهای اروپای شرقی خودداری می کنیم.  

ناتو در پاسخ درخواست روسیه، با توجه به استقرار نظامی روسیه در مقابل اوکراین، از روسیه خواست که فوراً وضعیت را به شیوه‌ای قابل راستی‌آزمایی، به موقع و پایدار در تعدیل کند. موضع دولت آمریکا نیز این است که پیشرفت در این موضوعات [خلع سلاح و اقدامات اعتمادساز] تنها در محیط کاهش تنش حاصل می شود.

مقامات روسی خواستار پاسخ مکتوب غرب به پیشنهاد پیمانی مبنی بر تضمین امنیت مسکو در حوزه قلمرو ناتو در اروپای شرقی شدند. مسکو حتی یک پیش نویس از قرارداد مذکور را نیز ارائه کرد.

آمریکا و ناتو سالیان درازی است که نیروهای خود را در کشورهای اطراف روسیه مستقر کرده‌اند و اخیرا هم با لفاظی های تحریک کننده، در حالیکه مقامات مسکو به صراحت اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند، به شدت بر حضور خود و همچنین ارسال جنگ‌افزارهای ساخت خود به این منطقه افزوده‌اند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

برچسب‌ها اوکراین روسیه ناتو ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه ناتو اوکراین روسیه ناتو ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • لهستان: برای طرح اشتراک‌گذاری هسته‌ای ناتو آماده‌ایم
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد