Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - عبدالناصر درخشان گفت: امیدواریم تقویت مراودات با افغانستان، حقابه مردم ایران را تأمین کند.

۲۹ دی ماه امسال معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل از باز شدن دریچه‌های سد کمال خان افغانستان و جاری شدن آب به سمت مرزهای ایران خبر داد.

سید حسن مرتضوی اعلام کرد این اتفاق پس از رایزنی ایران با افغانستان در سفر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به تهران رخ داده و در مذاکرات مسئولان ایرانی، رؤسای طالبان دستور بازگشایی دریچه‌های سد کمال خان را صادر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار سیستان و بلوچستان همان روز گفت که با طرف افغانستانی توافق شده که جریان آب هیرمند تا تأمین کامل حقابه ایران ادامه یابد.

به گفته حسین مدرس خیابانی این رهاسازی می‌تواند آب چاه‌نیمه‌های(چاله‌های طبیعی بزرگ) منطقه سیستان را پر کند.

این در حالی بود که ساعاتی پس از انتشار خبر باز شدن دریچه‌های سد کمال خان، رسانه‌ها به نقل از سخنگوی وزارت آب و برق طالبان اعلام کردند این رهاسازی برای انتقال آب به سوی زمین‌های کشاورزی خودشان بوده است. 

رود هیرمند که به آن هلمند هم گفته می‌شود، از ولایت هلمند افغانستان سرچشمه می‌گیرد که آب آن مسیری بیش از یک هزار کیلومتری را به سمت دریاچه هامون، مشترک میان ایران و افغانستان طی می‌کند.

ایران و افغانستان از سال ۱۳۵۲ معاهده‌ای درباره آب رود هیرمند وضع کردند که بر اساس آن، افغانستان موافقت کرده تا ایران از حقابه مشخص شده از رود هیرمند در این توافق، به هیچ نحوی محروم نشود.

د‌ر این معاهده دولت شاهنشاهی وقت ایران متعهد شده هیچ گونه ادعایی بر آب هیرمند بیشتر از میزان معین در توافق نداشته باشد.

در بخشی از معاهده آمده که «افغانستان اقدامی نخواهد کرد که حقابه ایران برای زراعت به طور کلی نامناسب شود.»

کمبود آب ناشی از دست نیافتن ایران به حقابه‌اش از رود هیرمند، علاوه برعلت‌های دیگر بحران آبی سیستان و بلوچستان، موجب مشکلات زیست محیطی و مهاجرت برخی ساکنان پایین دست این رود شده است.

دولت افغانستان در این معاهده موظف شده ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره سد کجکی در ولایت هلمند را به عنوان حقابه ایران رهاسازی کند.

افغانستان ابتدای امسال سد کمال خان را برای بهره‌برداری از آب رود هیرمند و تولید برق از آن افتتاح کرد.

نماینده زابل در مجلس یازدهم گفت «عصاره بدخواهان بشریت و نه افغانستان، با احداث بند کمال خان در افغانستان باعث شدند تا به ایران ضربه زده شود.»

حبیب الله دهمرده توضیح داد «پیش از این ۳ تا ۴ میلیارد متر مکعب آب به منطقه سیستان و بلوچستان می رسید اما این بند ۸۰ کیلومتری باعث شده دیگر آبی نرسد و مردم کوچ کنند.»

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور دولت وقت افغانستان در مراسم افتتاح این سد گفته بود کشورش تعهد خود را با ایران در مورد حقابه هیرمند اجرا می‌کند، اما برای زیادتر از آن نیاز به «مذاکره» دارد.

او اضافه کرده بود «اگر نفت می‌دهید، از ما آب بخواهید. اگر آب می‌خواهید، چیز دیگری بدهید.»

۸ بهمن ماه عده‌ای از مردم شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان، تجمع اعتراض‌آمیزی در پایانه مرزی میلک نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان برگزار کردند. 

معترضان از مسئولان کشوری خواستند گفت‌وگوهای جدی را با مسئولان افغانستانی درباره حقابه رود هیرمند داشته باشند.

خبرگزاری رسمی دولت همان روز اعلام کرد تجمع مردم، مسالمت‌آمیز پایان یافته اما پس از آن، «تعداد اندکی از مردم بومی میلک اقدام به شکستن شیشه‌ سه کامیون متعلق به اتباع افغانستان مستقر در پایانه مرزی کردند که بلافاصله نیروهای انتظامی با ورود به محل از ادامه این حرکت جلوگیری به عمل آوردند و اوضاع در این مرز آرام شد.»

مجلس دی ماه طرح «انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» را برای جلوگیری از تشدید تنش و بحران‌های آبی تصویب کرد که شورای نگهبان به آن ایراد گرفت.

کمیسیون عمران مجلس هم این هفته خبر داد که ایرادهای این شورا را رفع کرده است. 

بر اساس قانون، نمایندگان در نشست علنی مجلس باید پس از موافقت با رفع ایراد از این طرح،  مصوبه خود را دوباره برای تأیید به شورای نگهبان ارسال کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس یازدهم رود هیرمند دولت افغانستان سد کمال خان حقابه کشاورزان حقابه تالاب ها طالبان افغانستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سد کمال خان رود هیرمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی در سیستان و بلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی در استان ثبت شده که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت‌ فعالیت دارند.

ایرج حسن پور امروز چهارشنبه در هفتمین همایش اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام "جهش تولید و مشارکت مردم" توسط رهبر معظم انقلاب تاکید ایشان بر محورهای اقتصادی و مشارکت هرچه بیشتر مردم است.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد از اقتصاد کشور در اختیار دولت است، اما براساس قانون باید ۲۵ درصد از اقتصاد در اختیار بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این اداره در سه محور صنعت، معدن و تجارت در استان فعالیت دارد، ادامه داد: این استان به عنوان استعداد پنهان معدنی آشکار شناخته می‌شود که به همت دولت سیزدهم و تاکیدات رهبر معظم انقلاب و نگاه ویژه استاندار پیشرفت‌های چشمگیری در بخش معدن داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در بخش معدن، مواد معدنی به صورت فله‌ای و خام صادر می‌شود که با تاکید استاندار مبنی بر ایجاد فرآوری مواد معدنی، استارت این فرایند با ساخت ۱۳ کارخانه فرآوری در سیستان و بلوچستان انجام شده است.

حسن پور بیان کرد: سه کارخانه فرآوری در سیستان و بلوچستان آماده بهره‌برداری هستند که در سفر آینده رئیس جمهور افتتاح می‌شوند.

وی افزود: در بخش صنعت، تولید و صادرات سیمان، تور ماهی‌گیری و پرورش آبزیان و کنسرو ماهی در داخل سیستان و بلوچستان انجام می‌شود و در بحث تولیدات داخلی با توجه به نظارت‌های سازمان استاندارد و صمت پیشرفت‌ تولیدات با کیفیتی را داشته‌ایم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: ۱۲ واحد تولیدی برتر در استان رصد و شناسایی شده که در آینده از آنها تقدیر و حمایت خواهد شد و باید توان صادراتی استان را بالا ببریم و از واحدهای تولیدی پشتیبانی و حمایت کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارتقای راه‌های سیستان وبلوچستان به بزرگراه نیازمند ۳۰ همت
  • ارتقای راه های سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) آتش گرفتن یک تریلی در سیستان و بلوچستان
  • ثبت بیش از ۲۰۰ هزار شرکت تعاونی در سیستان و بلوچستان
  • ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارتقای راه‌های سیستان و بلوچستان نیاز است
  • ارتقای راههای سیستان و بلوچستان به بزرگراه نیازمند حداقل حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
  • تقویت زیرساخت‌های شرق کشور، همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان را به دنبال دارد
  • پیش‌بینی وزش باد شدید در سیستان و بلوچستان
  • تربیت نیروهای متخصص جهادی از نیاز مهم سیستان و بلوچستان
  • پیکر ۲ جوان غرق شده در رودخانه نیاتک هیرمند پیدا شد