Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زنجان، استانی با همه محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که در کلان متحمل شده، همواره بار سنگینی را بر دوش خود حمل کرده است، باری که هر روز سنگین‌تر شده و امروز همانند یک کوه بزرگ، چالشی برای توسعه‌اش شده است، حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی که همواره وجود داشته و دولت‌ها هرگز به دیدگاه مشخصی برای ساماندهی آن دست نیافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شکل‌گیری برخی از محلات و مناطق شهرها به گونه‌ای بوده که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد

شکل‌گیری برخی از محلات و مناطق شهرها به گونه‌ای بوده که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری امروز به ویژه در کلان شهرها مغایرت دارد. در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، امکانات رفاهی، تفریحی و فرهنگی وجود نداشته و همه تأسیسات شهری و ابنیه، فرسوده شده و تازگی خود را از دست داده است.

بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نیز شیوه خود را دارد و از غنای بخش‌های مختلف فقیر هستند و دولت‌ها به آن توجه نداشتند و مشکلات روبنایی و زیرساختی در سکونت‌های بافت فرسوده بسیار ضعیف است.

شناسایی ۱۱ سکونت‌گاه غیررسمی در استان زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از شناسایی ۱۱ سکونت‌گاه غیررسمی در استان زنجان خبر داده و می‌گوید: از این تعداد هشت سکونت‌گاه غیررسمی در شهر زنجان است.

در شهر زنجان، مناطقی چون اسلام‌آباد، نجف‌آباد، کوجیک‌آباد، کوی فلسطین، کوی فاطمیه، کوی وحدت، شهدا و سایان جزو سکونت‌گاه‌های غیررسمی محسوب می‌شوند

مسعود بیات‌منش می‌افزاید: در شهر زنجان، مناطقی چون اسلام‌آباد، نجف‌آباد، کوجیک‌آباد، کوی فلسطین، کوی فاطمیه، کوی وحدت، شهدا و سایان جزو سکونت‌گاه‌های غیررسمی محسوب می‌شوند و در شهرستان ابهر نیز مناطقی از قبیل شریف‌آباد و حسین‌آباد و در شهرستان خدابنده هم کوی شریعتی جزو سکونت‌گاه‌های غیررسمی به شمار می‌رود.

وی ادامه می‌دهد: ستاد بازآفرینی شهری در سال ۹۳ و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و مناطق ناکارآمد شهری با مصوبه هیئت وزیران برای ایجاد هماهنگی بین دستگاهی، تعریف پروژه و هدف‌گذاری برای پروژه‌های بازآفرینی شهری، تشکیل شده و این ستاد در کشور به ریاست رئیس‌جمهور و در استان‌ها نیز با ریاست استانداران به عنوان رؤسای بازآفرینی استان‌ها تشکیل می‌شود.

این مسئول با اشاره به مصوبه انتقال کوی فلسطین شهر زنجان در جلسه ماه گذشته ستاد بازآفرینی شهری، می‌گوید: این منطقه جزو بافت‌های فرسوده بوده و طبق دستور رئیس‌جمهور باید این منطقه جابه‌جا شود.

بیات‌منش با بیان اینکه ۱۱۳ خانوار ساکن این منطقه باید جابه‌جا شوند که ۲۰ درصد معادل (۲۲ واحد) در پروژه 2 M کوی زنگان و ۸۰ درصد واحدها (۹۱ واحد) نیز در کوی زیتون پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد: واحدهای مسکونی جایگزین برای اهالی کوی فلسطین در قالب طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته و واحدهای مسکونی به تعداد لازم در پروژه‌های مسکن ملی در منطقه کوی فرهنگ (پروژه زیتون) و قسمت شرقی زنجان (کوی زنگان) در دست ساخت داریم.

نمی‌گذاریم حق مردم مورد اجحاف قرار گیرد و افرادی که سالخورده هستند و نمی‌توانند در مناطقی دور زندگی می‌کنند را می‌توان در این منطقه اسکان داد و چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد و سکونت گاه‌های غیررسمی هستند

وی با بیان اینکه در شهرک شهدا هم دو قطعه زمین برای ۱۰ تا ۱۵ خانوار از ساکنین منطقه می‌توانیم مسکن احداث کنیم، می‌افزاید: نمی‌گذاریم حق مردم مورد اجحاف قرار گیرد و افرادی که سالخورده هستند و نمی‌توانند در مناطقی دور زندگی می‌کنند را می‌توان در این منطقه اسکان داد و چهار شهر در استان زنجان دارای محلات ناکارآمد و سکونت گاه‌های غیررسمی هستند و این محلات در شهرهای زنجان، ابهر، خرم‌دره و قیدار قرار دارند که سیاست‌های بازآفرینی شهری در آن‌ها باید پیگیری شود.

انتقال ساکنان کوی فلسطین؛ تنها راهکار برای ساکنان این منطقه

استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در سفر آبان‌ماه رئیس‌جمهور به استان زنجان، بازیدی از منطقه کوی فلسطین صورت گرفت و با توجه به چالش‌های موجود در منطقه، رئیس‌جمهور دستور فوری برای رفع مشکلات منطقه را دارند.

محسن افشارچی می‌افزاید: انتقال ساکنان کوی فلسطین، تنها راه چاره برای ساکنان این منطقه است و قرار نیست پروژه‌ای از صفر برای ساکنان کوی فلسطین اجرا شود که مشخصاً هزینه‌های تأمین زمین و ساخت واحدها هزینه سنگینی را به دنبال دارد.

جابه‌جایی ساکنان کوی فلسطین از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار مدیریت استان

وی با بیان اینکه پیشنهادهای متنوعی به ساکنان منطقه برای انتقال به منطقه دیگر داده شده است، ادامه می‌دهد: زمین فردی و گروهی و ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن و تخصیص پروژه‌های متنوع در نقاط دور و نزدیک به مرکز شهر تخصیص داده شود و این اقدامات می‌تواند محرکی برای استقبال اهالی کوی فلسطین در خصوص جابه‌جایی باشد.

استاندار زنجان می‌گوید: تا پایان امسال قرارداد با ساکنان کوی فلسطین منعقد شده و تا سال آینده نیز واحدها تکمیل و تحویل ساکنان شود و تخصیص چند واحد از سایر پروژه‌های کلان سبب سرشکن کردن هزینه ساخت مسکن در آن پروژه‌ها شده و به نفع ساکنان است و همه ساکنان کوی فلسطین به صورت کلی باید جابه‌جا شوند.

جابه‌جایی ساکنان کوی فلسطین شهر زنجان از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار مدیریت استان بوده و از تأکیدات مؤکد رئیس‌جمهور است که به مشکلات این منطقه توجه شود

فرماندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جابه‌جایی ساکنان کوی فلسطین از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار مدیریت استان و از تأکیدات مؤکد رئیس‌جمهور است، می‌گوید: جابه‌جایی ساکنان کوی فلسطین شهر زنجان از پروژه‌های مهم و اولویت‌دار مدیریت استان بوده و از تأکیدات مؤکد رئیس‌جمهور است که به مشکلات این منطقه توجه شود.

پرویز خالقی می‌افزاید: جابه‌جایی مردم در این منطقه باید به درستی و انتقال مردم با توجیه امام جماعت محله انجام شود.

وی با بیان اینکه کمیته‌ای برای انتقال ساکنان کوی فلسطین به واحدهای مسکونی مسکن اقدام ملی تشکیل شده است، اظهار می‌کند: در این کمیته همه جوانب در زمینه این انتقال دیده شده تا ساکنان واقعی این منطقه به حقوق خود برسند.

مسئول کارگزاری تسهیل‌گر جابه‌جایی ساکنان محله فلسطین زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هزینه متوسط ساخت یک واحد آپارتمان به قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود، ادامه می‌دهد: این واحدها را باید با عرصه و اعیان واحدهای فعلی کوی فلسطین تهاتر کرد.

افشاریان خاطرنشان می‌کند: چالشی که وجود دارد، این است که ساکنان در برابر تحویل منزل خود انتظار تحویل یک واحد آپارتمان و یا زمین را دارند و جلسات توجیهی با ساکنان این منطقه انجام شده و مشکلی برای جابه‌جایی وجود ندارد.

موافقت ۵۰ درصد ساکنان کوی فلسطین برای جابه‌جایی با دریافت یک واحد آپارتمان

وی یادآور می‌شود: نقشه تفکیکی منطقه طی دو هفته آینده تهیه می‌شود و ساکنان در برابر تحویل منزل خود انتظار تحویل یک واحد آپارتمان دارند و اگر این چالش با پیش‌بینی منابع حل شود، می‌توان واحدهای جدید را تا پایان سال آینده تحویل ساکنان این منطقه داد.

امام جماعت منطقه کوی فلسطین در شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: جلسات توجیهی با ساکنان منطقه کوی فلسطین برگزار شده و صد درصد موافق جابه‌جایی هستند.

حجت‌الاسلام علیزاده با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد ساکنان این منطقه موافق جابه‌جایی با دریافت یک واحد آپارتمان هستند و مشکلی در این زمینه ندارند، می‌افزاید: ۵۰ درصد دیگر هم موافق دریافت زمین برای ساخت واحدهای مسکونی شخصی بوده و تعداد کمی از ساکنان هستند که ارزش ملک آن‌ها بیشتر از آپارتمان است.

وی یادآور می‌شود: مردم این منطقه خواهان این هستند که حق‌شان اجحاف نشود و باید به این نکته مهم توجه داشت.

یکی از ساکنان منطقه کوی فلسطین نیز می‌گوید: در حال حاضر ابتدایی‌ترین نیازهای یک زندگی شهری در این منطقه وجود ندارد.

یارمحمدی با بیان اینکه واحدهای مسکونی موجود در این منطقه فرسوده و با کوچک‌ترین زمین‌لرزه تخریب گسترده‌ای صورت خواهد گرفت، ادامه می‌دهد: در بازدید رئیس‌جمهور، مشکلات و چالش‌های منطقه کوی فلسطین منتقل شد که امیدواریم وعده‌های داده شده سریع محقق شود.

در این میان باید به این نکته توجه جدی داشت کسانی که قرار است صاحبان واحدهای مسکن ملی با شرایط ویژه شوند، مستحق این تخصیص و به عبارتی ساکنان واقعی منطقه باشند، نه عده‌ای دلال و سودجو که با اطلاع از شرایط ویژه پیش آمده در منطقه با خرید واحد مسکونی فرسوده، در تلاش هستند از تسهیلات مسکن ملی استفاده کنند.

رفتاری که طی روزهای اخیر توسط عده‌ای سودجو و دلال در مناطق مختلف آن را انجام دادند تا نگذارند صاحبان واقعی واحدهای مسکونی واقع در سکونت‌گاه‌های غیررسمی به حقوق شهروندی خود دست یابند.

کد خبر 5411309

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری راه و شهرسازی زنجان بافت فرسوده دهه فجر ویروس کرونا بوشهر مطالبات مردم گیلان از دولت آمار کرونا انقلاب اسلامی ایران شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه بارش برف کرمانشاه تعطیلی مدارس اردبیل عکس استانها زنگ انقلاب سکونت گاه های غیررسمی ساکنان این منطقه منطقه کوی فلسطین یک واحد آپارتمان واحدهای مسکونی بازآفرینی شهری استان زنجان شهر زنجان ادامه می دهد رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی غیررسمی از جام زیبای فوتبال ایران (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، رقابت‌های جام حذفی فوتبال به مراحل پایانی نزدیک می‌شود و جذابیت بیشتری پیدا کرده است. 8 تیم راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی مشخص شده‌اند و ظهر روز دوشنبه با انجام قرعه‌کشی این تیم‌ها حریفان خود را نیز شناختند و همچنین مسیر صعود تیم‌ها نیز مشخص شده است.

یکی از اتفاقات جالب در حاشیه مراسم قرعه‌کشی رونمایی از کاپ قهرمانی تورنمنت حذفی بود. کاپی که قرار است در فینال رقابت‌ها به تیم قهرمان حذفی اهدا شود، ظهر دوشنبه در روابط عمومی سازمان لیگ به معرض نمایش گذاشته شد و مورد توجه قرار گرفت.

جام زیبای حذفی که یادواره آزادسازی خرمشهر است، چند سالی است در این تورنمنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاپ یک پایه متشکل از دو نخل به عنوان نماد خوزستان دارد و امسال هم نمونه‌ای از آن طراحی شده و به تیم قهرمان جام حذفی اهدا خواهد شد.

دیگر خبرها

  • نرخ فقر در نوار غزه از ۹۰ درصد نیز فراتر رفت
  • عشقی فراتر از خدمت.../ماندن در منطقه محروم؛ به واسطه عشق به دانش‌آموزان
  • بالابر هیدرولیکی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
  • شاملا رکورد فروش را جابجا کرد
  • هشدار به ساکنان ایلام
  • رونمایی غیررسمی از جام زیبای فوتبال ایران (عکس)
  • تجمع دانشگاهیان زنجان درحمایت از خیرش دانشجویان آمریکا برگزار شد
  • عبدلی سومین بار حدنصاب ملی شنا را در مسابقات آلمان جابجا کرد
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • هت‌تریک رکورد شکنی سامیار/ عبدلی رکورد ۵۰ آزاد را هم جابجا کرد