ماجرای پیامی که سرنوشتساز شد/ نامه امام خمینی(ره) به ایل پاپی، سرآغاز مبارزه سیاسی عشایر لرستان
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۶۷۷۲
خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، تاریخ انقلاب سرشار از فراز و نشیب و رویدادهای تلخ و شیرینی زیادی است در این میان اما برخی رویدادها نقش مهم و تاثیر گذاری داشتهاند.
نقش عشایر لرستان و به تبع ایل پاپی و بالاگریوه هم قبل و هم بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست، تعداد شهدای عشایر که طبق آمار ۶۰۰ تن است گواه این ادعا است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نامهی که سران ایل پاپی به منظور حمایت از نهضت امام خمینی (ره) مینویسند، میتوان گفت یکی از نامههای مهم در تاریخ نهضت امام خمینی(ره) از سال ۴۲ تاکنون بوده است، اما متاسفانه بسیاری از مردم حتی ایل پاپی هم از ماهیت این نامه اطلاع چندانی ندارند.
با توجه به اینکه در دهه فجر قرار داریم همچنین به منظور اطلاع از چند و چون این نامه و پاسخ امام خمینی (ره) با «مراد حسین پاپی» پدر علم تبارشناسی و دکتری تاریخ ایران باستان که خود در کتاب از هخامنشی تا بالاگریوه این رویداد را به رشته تحریر درآورده گفت وگوی کوتاهی انجام دادهایم.
مبارزه در لرستان دارای پیشینه است
پدر علم تبارشناسی ایران با اشاره به اینکه مبحث مبارزه در لرستان تقریبا دارای پیشینه است، عنوان کرد: تعداد بسیاری از عشایر لرستان بزرگ قبل در دوران قاجاریه، زندیه ،حتی افشاریه و صفویه درگیری و رویاروییهایی را به صورت فیزیکی با حکومتها داشتهاند، به طوری که همین رویارویی ها سبب شده افراد بسیاری از عشایر لرستان به اقصی نقاط ایران تبعید شوند و یا مهاجرت کنند.
مراد حسین پاپی افزود: اما نقطه اوج پایداری عشایر به دوران پهلوی اول میرسد که میخواهد حکومت مرکزی را ایجاد کند، زیرا در دوران قاجاریه مملکت هزار شاه بوده و رضا شاه به دنبال افزایش اقتدار حاکمیت است که اگر بی انصافی نکنیم موفق هم میشود و تا حدودی کشور به آرامش میرسد.
وی بیان کرد: اما محمدرضا شاه زمانی که به قدرت میرسد در همان ابتدای کار با احزاب مختلفی برخورد میکند،تا کودتای ۲۸ مرداد که بعد از آن به طور کلی شکل دیکتاتوری به خودش گرفت.
این دکتری تاریخ ایران باستان اظهار کرد: محمدرضا شاه همه مخالفان، منتقدان و رقیبان را سرکوب کرد، از جمله نهضت روحانیت که با امام خمینی(ره) و قبل از سال ۴۲ به نقطه اوج خود رسید.
پاپی افزود: وقتی نهضت امام خمینی (ره) با سخنرانیهای آتشین و مبارزات علیه شاه شروع شد، گروههای مخالف در اقصی نقاط ایران و اقشار مختلف و سران ایلات اعلام حمایت کردند.
یک نامه که سرنوشت ساز شد
پدر علم تبارشناسی ایران به یک تلگراف که خیلی مهم است، اشاره کرد و گفت: این تلگراف که در لرستان بزرگ ارسال و اکنون هم بایگانی شده است، من هم در کتاب از هخامنشی تا بالاگریوه به آن اشاره کردهام و سند آن موجود است.
دکتری تاریخ ایران باستان افزود: نامه سران ایل پاپی در آذر ماه سال ۴۲ در حمایت از نهضت امام خمینی (ره) یکی از نامههای مهم است.
وی ادامه داد: سران ایل پاپی دو تلگراف را با یک مضمون به شاه و امام ارسال میکنند که نامه امام خمینی(ره) توسط محمد یاسر جعفری از روسای ایل پاپی به محضر امام ارسال میشود، امضا را هم جمع کرد.
دکتری تاریخ باستان ایران با اشاره به متن نامه گفت: سران عشایر ایل پاپی و مردم حمایت خود را از آیتالله خمینی(ره) که آن زمان در بازداشت به سر میبرند اعلام میکنند.
پاپی خاطر نشان کرد: این نامه از طرف همه سران ایل پاپی بود، به واسطه ارتباط محمد یاسر جعفری با آیت الله کمالوند نامه به امام ارسال و امام خمینی (ره) یک نامه تاریخی به ایل پاپی ارسال میکنند.
نامه امام نقطه عطفی در مبارزات مردم لر
دکتری تاریخ ایران باستان به مضمون نامه امام اشاره کرد و گفت: «خدمت ذی شرافت سران ایلات و عشایر پاپی اید هم اله تعالی معروض میدارد ، تلگراف محترم واصل و موجب کمال امتنان شد، در حقیقت شما آقایان ذخیره اسلام و جنود امام زمان هستید که در مواقع مشکلات همقدم با روحانیت برای حل آن اقدام میفرمایید را به شما واصل کند، خداوند برکات خود را به شما آقایان عزیز نازل فرماید».
پدرعلم تبار شناسی ایران تاکید کرد: نامه امام خمینی (ره) یک نقطه عطفی در تاریخ نهضت امام (ره) و مبارزات مردم لر بود، از طرفی نامه سران ایل پاپی نیز یک مبارزه و کار سیاسی با هدف بود.
پاپی گفت: نامه امام (ره) محدوده لرستان به ویژه بین ایل پاپی و بالاگریوه باعث شد نهضت امام (ره) جانی بگیرد و به نقطه اوج خود برسد.
وی ادامهداد: مردم رساله امام خمینی(ره) را میخواندند و روحانیون بزرگی همچون آیت الله سید محمد رضا موسوی معروف به آقاحاجی و بعدها هم شهید فخرالدین رحیمی با عشایر ایل پاپی و بالکریوه ارتباط داشتند.
این دکتری تاریخ ایران باستان گفت: نامه امام باعث شد مردم با نهضت امام (ره) و خود امام آشنا شود، هر چند در مقطعی تمام احزاب مخالف و منتقد سرکوب شد، اما اواخر ۵۵ و اوایل سال ۵۶ دوباره خیزشی به وجود آمد، بخشی عمدهی از خیزش مربوط به همین ناحیه ایل پاپی و بالاگریوه بود.
ایل پاپی، نماد ایل انقلاب
پدرعلم تبار شناسی ایران اظهار کرد: افراد انقلابی که پای کار آمدند و بعد از پیروزی انقلاب نیز بیشترین پاسدار و حزب اللهی مربوط به منطقه پاپی بود.
پاپی با اشاره به اینکه ایل بالاگریوه بخصوص ایل پاپی به عنوان نماد ایل انقلاب مطرح بود، عنوان کرد: در سطح کشور روستای صاحبالزمان به نسبت جمعیت بیشترین شهدا را در کشور به خود اختصاص داده است، این روستا ۷۲ شهید را تقدیم کرده است و در مجموع شهدای ایل پاپی ۶۰۰ تن هستند.
نامهی که نتیجهاش همچنان ادامه دارد
وی تاکید کرد: همه این موارد از جمله روحیه انقلابی، فداکاری و مجاهدتها نتیجه و ماحصل تلگراف سران ایل پاپی و در نهایت جواب امام است که تا امروز هم ادامه دارد.
پاپی با اشاره به اینکه نامه امام (ره) سرفصل یک مبارزه سیاسی و آگاهانه است، عنوان کرد: در ادبیات سیاسی شورش، جنگ و حمله با مبارزه تفاوت دارد ، مبارزه حتما باید سیاسی باشد و هدف داشته باشد.
وی در پایان گفت: البته امام (ره) نامه دیگری نیز خطاب به مردم بالاگریوه لاوی هنگام پیروزی انقلاب خدمت امام یک نامه اهالی یالاکروی و کتاب از هخامنشی تشکر کرده است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز نهضت امام خمینی امام خمینی ره نامه امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۶۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محمد رهبری، پژوهشگر شبکههای اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
به گزارش جماران؛ رویداد24 نوشت: شبکههای اجتماعی کمتر از یک دهه است که بدل به مهمترین سکوی بیان آزاد نظرات شهروندان تبدیل شدهاند. علیرغم فیلترینگ گسترده، روندهای این شبکهها هنوز شاخص مهمی برای فهم تحولات جامعه ایران است.
شبکههای اجتماعی، نمونه مهمی برای بررسی جامعهشناسیاند. این شبکها اثرات روانی بسیاری بر کاربران میگذارند که این تأثیرات در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و... بروز و ظهور دارد. از جمله در شبکههای اجتماعی داخلی که برخی مدعیاند با توجه به نظریه پژواک، مدیران این مجموعه از تاکتیک جامعهی همفکر برای القا نظریات خود و تزریق نگاه افراطی استفاده میکنند. در نمونه دیگر بررسی محتوایی و آماری رفتار کاربران در توییتر نیز نشان میدهد ک جامعه با وجود شرایط بحرانی جنگی، حساسیتهای اجتماعی و فرهنگی خود را از دست نداده و واکنشها نسبت به طرح نور، بسیار جدی است.
به جهت بررسی موضوع فوق، گفتگو کردیم با محمد رهبری، جامعهشناس و پژوهشگر شبکههای اجتماعی، که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
در یک نگاه کلی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در چند ماه اخیر، از نظر محتوا، محدودیت و کاربران در چه وضعیتی قرار داشت؟
در چند ماه اخیر بحث انتخابات مجلس و تنش ایران و اسراییل را در پیش داشتیم که در فضای اجتماعی از جمله توییتر، جلب توجه کرده بود. در کنار آن بحث آقای صدیقی، طرح نور، ماجرای حجاب درمانگاه قم و بازگشت گشت ارشاد به خیابان نیز بسیار مطرح شده است. در هر کدام از این موضوعات، کاربران مختلفی مشارکت داشتند.
در انتخابات مجلس عمدتاً جریان اصولگرایی بیشترین فعالیت را داشتند، البته بخشی از کاربران اصلاحطلب نیز کار کردند. در موضوع مربوط به آقای صدیقی و مباحثی که راجع به ایشان و زمین ازگل مطرح شده بود نیز، اصولگرایان و اصلاحطلبان حضور پررنگتری داشتند.
در موضوع مربوط به تنش میان ایران و اسراییل، حجم بسیار زیادی از داده منتشر شد و بر اساس میزان واکنشها به آن، میتوان آن را یکی از مهمترین موضوعات یکسال اخیر تلقی کرد. تمام گروهها و جریانات سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، اصلاح طلبان و منتقدین و اصولگرایان و جریان انقلابی با تنوع درونی این گروهها، به بحث تنش میان ایران و اسراییل پرداخته بودند. فقط در فاصله 24 ساعت ابتدایی پس از حمله ایران به اسراییل، حدود 1 میلیون توییت و ریتوییت به زبان فارسی منتشر شد که اهمیت این مسأله را نشان میدهد. به لحاظ محتوایی نیز تنوع داشتیم، از افتخار و شادمانی برای حمله به اسراییل تا انتقاد نسبت به این مسأله که توسط طیفهای مختلف منتشر شده بود.
طرح نور در فضای مجازی بازتاب بسیاری یافت، وسعت برخورد کاربران با این پدیده در شبکههای اجتماعی چگونه بود؟
نکته قابل توجه در چند ماه اخیر بحث برخوردها در زمینه حجاب است که از قبل عید و در جریان درمانگاه قم، قابل مشاهده شده که جامعه نسبت به آن حساس شده است و این را از واکنشهای عمومی به آن موضوع فهمید. به لحاظ تنوع هم تمام طیفهای سیاسی داخل و خارج به آن ماجرا توجه کرده بودند. بعد از عید با آغاز طرح نور این حساسیت به قدری اوج گرفت که بعد از حمله ایران به اسراییل و در روزهایی که پیشبینی میشد اسراییل به ایران پاسخ دهد، مسأله اصلی فضای توییتر، بازگشت گشت ارشاد به خیابان بود. بیشترین محتوایی که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش از پاسخ اسرائیل به ایران در فضای توئیتر مطرح بود، مسأله گشت ارشاد بود که بیشتر از اسراییل مورد توجه قرار گرفت.
نکته خیلی جالب در بررسی دادهها، حضور کاربران روزمرهنویس در واکنش به فعالیت دوباره گشتهای ارشاد است. این کاربران به ندرت در مسائل سیاسی ورود میکنند و عمدتا به مسائل خودشان میپردازند، اما در این ماجرا شاهد هستیم که این طیف نیز توییتهای زیادی داشتند. بعد از یکسال دوباره شاهد بازگشت حساسیتها نسبت به حجاب و سیاسیتر شدن کاربران روزمرهنویس به دنبال این مسأله هستیم.
آیا میتوان ادعا کرد که توییتر بر فضای سیاسی و فضای سیاسی بر توییتر اثر تعیینکننده میگذارد؟
توییتر و بهطور کلی شبکههای اجتماعی، به دلیل تغییر شکل روابط انسانی، تأثیرات عمیقی بر عرصههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، داشتهاند. از آنجایی که عمده روابط انسانی به فضای آنلاین منتقل شده، این امر بر روی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز تأثیر خود را خواهد داشت.
یکی از این تأثیرات، قطبی شدن فضای عمومی است. شبکههای اجتماعی میتوانند باعث قطببندی در جامعه شوند. قطببندیها در جامعه ما در توییتر بازنمایی و تشدید میشود. محیط توییتر و سایر شبکههای اجتماعی امکاناتی را فراهم میکنند که اجتماعات همفکر در آنجا شکل بگیرد. کاربران، کسانیکه را که با آنها اختلاف دارند دنبال نمیکنند و در مواردی مسدود (بلاک) میکنند. این رفتارها در شبکههای اجتماعی باعث تشدید قطببندیها در جامعه میشود. از آنجاییکه بسیاری از کاربران توییتر، کنشگران سیاسی و مدنی هستند، قطببندیها را به فضای واقعی نیز میرسانند. در نتیجه ما شاهد شکلگیری چرخه قطببندی هستیم؛ به این شکل که قطببندی موجود در جامعه وارد شبکههای اجتماعی شده و آنجا تشدید میشود و کاربرانی که در عرصه عمومی اثر دارند، این قطببندی تشدید شده را به آن محیط نیز منتقل میکنند و در ننتیجه قطببندی به شکل تشدید شدهتر به جامعه بازمی گردد و مرتبا شاهد افزایش قطببندیهای سیاسی هستیم.
نظریه «اتاق پژواک» در شبکههای اجتماعی چگونه تعریف میشود و تا چه حد بر رفتار کاربران اثرگذار است؟
افراد عموماً ترجیح میدهند که در محیطی قرار بگیرند که همفکرانشان درآنجا حضور دارند و مواضع همدیگر را تأیید کنند. در نتیجه هر فردی که درون اجتماع افراد همفکر با خودش قرار گرفته، مرتبا انعکاس و پژواک صدای خود را از دیگر بخشهای شبکه (همان کاربران همفکر) میشنود. به همین خاطر به این پدیده، اتاق پژواک میگویند. این فضا باعث میشود افراد حس کنند که اکثریت هستند و در نتیجه خود را برحق میدانند. تمام اینها باعث میشود تحملشان نسبت به نظرات دیگر کمتر شود و عقیدههایشان محکمتر شود. وقتی چنین اتفاقی میافتد، شاهد تشدید قطببندیها هستیم. در محیطهای قطبی گرایش به دیدگاههای رادیکال بیشتر است و کاربران تمایل دارند به کسانی بپیوندند که مواضع رادیکالتری دارند.
این پدیده تا چه حد در شبکههای اجتماعی داخلی نظیر ایتا، دیده میشود؟
ابتدا باید بگویم که این امر تا حدی در شبکههای اجتماعی مختلف و پیامرسانها دیده میشود. در توییتر ممکن است اجتماع همفکر میان چندین گروه مختلف شکل میگیرد؛ اما آنچه در ایتا شاهد هستیم شکلگیری یک اتاق پژواک بزرگ و اجتماع افراد همفکر بزرگ در کل این شبکه هست. بنظر میرسد آنچه در خصوص کاربران فعال در ایتا مشاهده میشود، شکلگیری یک جزیره جدا از کل جامعه است چرا که دیدگاههای مختلف در آنجا مطرح نمیشود و همین امر باعث تشدید قطببندی سیاسی و در نتیجه افزایش رادیکالیسم میشود. در نتیجه احتمال اینکه کاربران فعال ایتا به مرور گرایش به مواضع افراطی پیدا کنند، بیشتر میشود.
مواضع افراطی برخی کاربران شبکههای اجتماعی داخل، مشخصاً در چه حوزههای بروز و ظهور دارد و مثال آن چیست؟
ما در ایتا میبینیم که درباره علم پزشکی عقاید خیلی خاصی جریان دارد؛ بحثهایی که درباره دلارزدایی مطرح میشود در ایتا خیلی جدی است. در حوزه سیاسی نیز همینطور است و برخی تحلیلگران، نتیجه انتخابات مجلس در تهران را نتیجه رأی کاربران ایتایی میدانند که به جریانی خاص رای دادند.
راهکار عبور کاربران از فضای افراطی گلخانهای درون برخی شبکههای اجتماعی و جلوگیری از دیدگاههای تنشآمیز چیست؟
سه راه حل بیشتر نمیتوان پیشنهاد کرد؛ اول اینکه پلتفرمهای داخلی بسته شود که من موافق این ایده نیستم. راه حل دوم متکثر کردن کاربران پلتفرمهای داخلی است تا در آن دیدگاهها و عقاید متنوعی طرح شود که میبینیم که این هم جواب نداده است. جریان قدرتمند حامی ایتا سالها تلاش کرده گروههای مختلف در آنجا حضور داشته باشند اما با وجود تمامی حمایتها از ایتا، فقط گروه خاصی در آنجا فعال است. راه حل سوم این است که تلاش شود کاربران ایتا در پلتفرمهای دیگر حضور داشته باشند که این امر با رفع فیلترینگ محقق میشود. اساسا بخش مهمی از کاربران ایتا پس از فیلترینگ به آنجا پیوستند و اگر سهولت دسترسی از ایتا، در استفاده از سایر شبکههای اجتماعی وجود داشته باشد و این کاربران در سایر پلتفرمها در معرض عقاید دیگر قرار بگیرند، شاید بخشی از مسأله حل شود. بنابراین رفع فیلتر شبکههای اجتماعی چاره کار است.
نظریه سرمایهداری نظارتی که مدعی است دولتها با استفاده از اطلاعات کاربران، برای آنها استراتژی تعیین کرده و شهروند را تبدیل به یک الگو خاص خود میکنند، تا چه حد در ایران جریان دارد؟
در دوران جدید، اطلاعاتی که در شبکههای اجتماعی وجود دارد، یک منبع بزرگ برای دولت هاست که شهروندان خود را بشناسند و کاربران کشورهای دیگر را نیز شناسایی کنند. این شیوه در تمام کشورها جریان دارد و هم استفاده و هم سوءاستفاده میشود. وقتی مردم از اینترنت و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، یعنی اطلاعات خود را در معرض دید حکومتها قرار میدهند.