Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمدجواد اشرفی روز چهارشنبه در آیین روز جهانی تالاب‌ها در مدرسه شهید عراقی روستای خنافره شادگان، افزود: تالاب ها به دلیل وجود پرندگان و آبزیان می‌توانند موجب ثروت آفرینی، بهبود معیشت و افزایش رفاه مردم منطقه شوند که بهره گیری صحیح همراه با حفظ این تالاب‌ها نیازمند آموزش عمومی است.

وی ادامه داد: تخلیه زباله ها در درون تالاب، خشک شدن هور، مرگ آبزیان تالاب، ورود فاضلاب و سموم کشاورزی از جمله تهدیدهایی است که تالاب شادگان با آن دست به گریبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، با اشاره به احداث تصفیه خانه فاضلاب شادگان ادامه داد: فاضلاب شادگان با بهره برداری کامل از این تصفیه خانه تا چند ماه آینده به طور کامل جمع آوری و از تخلیه فاضلاب به داخل تالاب جلوگیری می شود.

اشرفی، استفاده از برق برای ماهیگیری در تالاب توسط برخی صیادان را اقدامی بسیار آسیب‌زا دانست و گفت: گرفتن ماهی با استفاده از برق موجب از بین بردن کامل گونه‌های آبزی این تالاب و تهدید محیط زیست و  معیشت مردم منطقه است.

وی ادامه داد: تخلیه زباله های پلاستیکی به داخل تالاب از جمله تهدیدهای جدی تالاب شادگان است که به دلیل خوردن این زباله‌ها توسط آبزیان، خوردن این ماهی‌ها برای سلامت انسان بسیار خطرناک است.

اشرفی، جاذبه‌های گردشگری تالاب شادگان را از ظرفیت های مهم درآمدی این تالاب برشمرد و افزود: معرفی جنبه‌های گردشگری این تالاب علاوه بر معرفی ظرفیت‌های این تالاب، موجب اشتغال و درآمد برای مردم اطراف این تالاب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اعلام آمادگی برای آموزش محیط زیستی به دانش آموزان گفت: آمادگی لازم برای تهیه بسته‌های آموزشی به دانش آموزان مدارس شادگان وجود دارد.

وی در ادامه تجمع زباله در بیرون این مدرسه را بسیار ناگوار دانست و از شهردار و مسوولان مدرسه خنافره شادگان خواست در نخستین فرصت نسبت به جمع آوری زباله‌ها در بیرون این مدرسه اقدام کنند.

روز جهانی تالاب‌ها سالیانه در تاریخ ۲ فوریه به منظور توجه دادن به اهمیت حراست و حفاظت از تالاب ها در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین‌المللی است.

این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با  آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان همه ساله در فصل پاییز میزبان انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است. 

این تالاب به دلیل هوای معتدل در فصل پاییز و زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است. 

تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

برچسب‌ها خوزستان تالاب شادگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خوزستان تالاب شادگان خوزستان تالاب شادگان تالاب شادگان محیط زیست تالاب ها زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۷۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان

ایسنا/فارس نخستین نشست شورای حفاظت از اراضی ملی با حضور رئیس دادگستری و دادستان شهرستان ارسنجان و سایر اعضا امروز، ۱۵ اردیبهشت در محل سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد ارسنجان برگزار شد.

این نشست برای اعتلا و حفاظت بهینه محیط زیست وهمچنین نقش و اهمیت این سایت به عنوان سایت موفق و مولد در کشور و افزایش تعامل دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با تعرضات و تخلفات تشکیل شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارسنجان در حاشیه این نشست با تشکر از مسئولان قضایی شهرستان گفت: در راستای افزایش اطلاع‌رسانی بهنگام و دقیق از وضعیت زیست گوزن زرد و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی این گونه نشست‌ها بسیار موثر است.

حسن ابراهیمی ادامه داد: هدف از احیا گونه تکثیر وپرورش گوزن زرد حفظ روند زادآوری و سیر صعودی آن است، رشد جمعیت این گونه از بدو تاسیس این سایت ادامه داشته و نهایتا با زنده‌گیری وانتقال این‌گونه ارزشمند به سایر مناطق گام‌های مهمی برای تکثیر آن برداشته شده است.

رئیس اداره محیط زیست ارسنجان با معرفی زیستگاه‌های طبیعی گوزن زرد در این جلسه برای اعضا اهمیت تکثیر و پرورش آن را تشریح کرد.

مسئولان قضایی شهرستان ارسنجان نیز با  حمایت ویژه قضایی و قانونی خود در راستای حفظ محیط زیست و حمایت از ضابطین قضایی قول مساعد دادند که روند یاد شده با قدرت و قاطعیت ادامه یابد.

مسئولان قضایی در این نشست برای حفاظت بهتر و بیشتر از این‌گونه ارزشمند و برخورد قاطع با قانون شکنان ومخربین محیط زیست و متجاوزین به عرصه‌های ملی هم‌پیمان شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • تعطیلی جایگاه زباله غیر مجاز دستک آستانه اشرفیه
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • رهاسازی ۵ پرنده در طبیعت تالاب بیشه دالان بروجرد
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • رویکرد اصلی ما تفکیک زباله از مبدا است
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود