Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزهای پا به ماهی پریسا با آغاز کرونا مصادف شده است. او و همسرش اشتیاق مادر و پدر شدن را در کنار استرس‌های ناشی از همه‌گیری کرونا طی می‌کنند. به همین دلیل زایمان پریسا با مشکلاتی مواجه می‌شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، الهام آقالری مستندساز درباره یافتن شخصیت اصلی مستند «آن‌سوی انتظار» به خبرنگار تسنیم توضیح داد: فراخوانی برای زنان باردار در تلویزیون منتشر شده بود و وقتی با کسانی که ابراز تمایل کرده بودند، تماس می‌گرفتیم و شرایط را توضیح می‌دادیم، خیلی‌ها پشیمان می‌شدند و می‌گفتند فکر نمی‌کردیم در شرایط کرونایی بخواهید به خانه و زندگی‌مان بیایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: چیزی که درباره مادر باردار و پدری که او هم در انتظار فرزند است برایمان مهم بود، این بود که آنها اشتیاق زیادی برای آمدن کودک‌شان داشته باشند و قصه بارداری‌شان هم اوج و فرودی داشته باشد. مثلاً مادر «آنسوی انتظار» وقتی برای آزمایش بارداری می‌رود، ابتدا فکر می‌کند سرطان دارد، او در اوج ناامیدی متوجه می‌شود پس از 5 سال انتظار باردار هم شده و در این شرایط نمی‌داند خوشحال باشد یا ناراحت تا اینکه می‌فهمد اشتباه به او گفته‌اند که دچار سرطان است. این موضوع یک قصه را شکل داد. همچنین خانم‌های اراک، آداب و رسومی برای بارداری‌شان دارند و خیلی قشنگ بود که ما با این رسم و رسوم آشنا شویم.

کارگردان مجموعه «پا به ماه» درباره برخورد خانواده قصه با عوامل ساخت مستند گفت: همکاری این خانواده بسیار خوب بود اما ما در اوج کرونا پیش‌شان بودیم، آنها خیلی می‌ترسیدند و رعایت می‌کردند. آنها رفت و آمدشان را به قدری محدود کرده بودند تا خدایی نکرده مادر مبتلا نشود، ما هم با دیدن حساسیت آنها مراقب بودیم و مدام لوازم‌مان را ضدعفونی می‌کردیم، ماسک‌مان را لحظه‌ای برنمی‌داشتیم تا آنها با بودن ما احساس آرامش داشته باشند. پدر خانواده خیلی حساس بود و ما خیلی مواظب بودیم تا کدورتی پیش نیاید.

آقالری تأکید کرد: ساخت این مستند 6 روز طول کشید و ما منتظر زایمان بودیم و با خانواده از خانه‌شان به بیمارستان رفتیم، بعد از تولد فرزند ما دیگر به خاطر حساسیت‌های پدر به خانه‌شان نرفتیم و وضعیت هم آن‌گونه نبود که ما با تیم‌مان کنارشان باشیم. یکی دو ماه بعد خودشان تماس گرفتند اما دیگر قصه ما درآمده و روایت کامل شده بود.

وی با بیان اینکه تهیه‌کننده خیلی خوبی داشتیم که خودش هم مادر است، تصریح کرد: من هم مرحله بارداری و زایمان را پشت سر گذاشتم و این تجربه‌هایمان باعث شده بود مراقب باشیم تا فضا ملتهب نشود و حواس‌مان به همه‌چیز بود. دیگر عوامل هم همین‌طور و باعث شد هیچ سختی برای ساخت این کار نداشته باشیم. همه‌چیز خیلی خوب بود. در مرحله تدوین قدری کارمان سخت شده بود و چندین بار خروجی گرفتیم و با تهیه‌کننده گفت‌وگو می‌کردیم. خانم محور فقط کسی که حمایت مالی کند نبود، بلکه در کنار کارگردان بود و پیشنهادات هنری می‌داد و در کنار او کار به من خیلی مزه داد. در حالی که قبلاً با تهیه‌کنندگانی همکاری داشتم که حتی حاضر نبودند به شهرستانی که مستند در آن ضبط می‌شد بیایند و اسماً تهیه‌کننده بودند اما خانم‌محور مدام درباره پلان‌ها با من صحبت می‌کرد و حضور فعال او خیلی مؤثر بود، متأسفانه در کارهای مستند تهیه‌کننده‌ای که روایت و ساختار بشناسد و پیشنهاد داشته باشد و دلسوزانه در کنار کارگردان باشد، کم داریم.

کارگردان «آن سوی انتظار» یادآور شد: شخصیتی که مستند او را ساختیم، زنی با انتظار 5 ساله برای فرزند بود و برای فرزندآوری شعار نمی‌داد، او پروسه سختی را طی کرده بود تا به این مرحله برسد و تفکری که این خانواده داشتند، باعث می‌شد نخواهیم شعاری را به فیلم تزریق کنیم. هر آنچه در این مستند می‌بینید، واقعیت زندگی این خانواده است.

وی اذعان کرد: من خودم در دوران کرونا همیشه دغدغه زنان باردار را داشتم که چطور شرایط را پشت سر می‌گذارند، ما خودمان یک نفریم و در جسم‌مان امانتی نداریم، اما زندگی خانم بارداری که حالا مجبور است در اجتماع رفت و آمد داشته باشد، برای خود من استرس‌آور بود. ساخت این مستند باعث شد خود من شجاع‌تر شوم، خانم‌هایی را می‌دیدم که برنامه‌شان برای آوردن بچه‌های دوم و سوم را از ترس کرونا تغییر داده بودند اما بعد از این به خیلی از خانم‌ها دلداری می‌دادم که اصلاً مسئله خاصی نیست و همین حالا روزانه صدها نفر در بیمارستان‌های زنان، زایمان می‌کنند و به راحتی این مرحله را می‌گذرانند، اما اینکه بخواهیم در فیلم کسی را تشویق کنیم در شرایط سخت مالی فرزند بیاورد نه.

آقالری با اشاره به اینکه زمان کمی برای ساخت این مستند داشته، بیان کرد: باید فیلم را در یک فرصت 6 روزه می‌ساختیم. در حالی که من برای پروژه‌های شخصی‌ام گاهی یک سال فقط صرف پژوهش می‌کردم اما اینجا با زنی باردار طرف بودیم که باید هرطور شده پلان‌هایمان را می‌گرفتیم و خودمان را به روز زایمان می‌رساندیم، تیم ما تلاش می‌کرد با برنامه‌ریزی جلو برود اما مثلاً اینکه آن خانم چه زمانی دچار درد می‌شود معلوم نبود و ما باید در زمان کمی که داشتیم قصه‌مان را در می‌آوردیم. در مجموع نگاهم این‌طور نیست که به چیزی که می‌خواستم رسیده‌ام، اگر از روزهای اول بارداری با این زوج آشنا می‌شدم شرایط بهتر می‌بود اما در نهایت کارمان فیلم بدی از آب درنیامد.

وی در پایان گفت: این خانواده در حالی که از کرونا می‌ترسیدند اما همراهی خیلی خوبی با ما داشتند و اگر همراهی آنها نبود شاید این فیلم ساخته نمی‌شد. بعد از پخش اول هم نه فقط خود این زوج بلکه پدر و مادرهایشان هم با من تماس گرفتند و تشکر کردند و این حسّ خوبی به من داد. صدرا فرزند آنها حالا یک ساله شده و هنوز برای من از او عکس می‌فرستند، یا فیلم اتفاقات بامزه اش را ارسال می‌کنند. این خیلی زیبا است. با ساخت هر فیلم مستند، یک دوست به تعداد دوست هایم اضافه می شود و دوستی که حالا در اراک دارم خیلی برایم ارزشمند است. از این خانواده تشکر می‌کنم.

از عوامل این مستند میتوان به مهدی آزادی تصویربردار، عبدالله شکری تدوین، امید عاشوری صدابردار و شاهین پورداداشی به عنوان صداگذار اشاره کرد.

مستند «آنسوی انتظار» به تهیه‌کنندگی مهدیه‌السادات محور در خانه هنری رسانه‌ای دیما تهیه شده و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است و در قالب هشتمین قسمت از مجموعه «پا به ماه» روی آنتن رفت.

دوباره زنگ خطر در تلویزیون روشن شد/ سریال‌های تکراری پرطرفدارتر از سریال‌های جدید!سیمای تلویزیون رنگِ انقلاب می‌گیرد/ از برنامه‌ها و فیلم‌های جشنواره‌ای تا راه افتادن کاروان قرآنی انقلاب«خداحافظ مادر» سریال تلویزیون در دهه فجر/ جزئیاتی از روایتِ زندگی اولین فرمانده زن در سپاه + عکس

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی مستند رسانه ملی مستند تهیه کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۷۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • ماجرای صف انتظار زوجین و تاخیر در پرداخت وام ازدواج پیگیری شد
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)
  • احتمال ابتلای مادران باردار به آلرژی در فصل بهار چقدر است؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • درمان ناباروی با IVF در ایران چقدر موفقیت‌آمیز است؟ |‌ احتمال بارداری از یک ماه تا یک سال پس از ازدواج چند درصد است؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • درصد موفقیت درمان ناباروی با روش IVF در ایران