Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@07:57:54 GMT

هوشنگ جاوید: انقلاب باعث پیشرفت موسیقی ایران شد

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۹۴۰۷

هوشنگ جاوید: انقلاب باعث پیشرفت موسیقی ایران شد

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی ایران، مهمان برنامه شب‌نشینی‌ بودند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هوشنگ جاوید در برنامه شب‌نشینی‌ گفت: پژوهش در زمینه موسیقی کار بسیار سختی است مخصوصا زمانی که من شروع کردم به دلیل محدودیت‌ها کار سخت‌تر هم بود.

او ادامه داد: هنر و دین دو عنصری هستند که مرز نمی‌شناسند یعنی ورای جغرافیای سیاسی و مرزی عمل می‌کنند، به همین دلیل به دنبال موسیقی بودن هدف می‌خواهد که بدانیم چه چیز را دنبال می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جاوید بیان کرد: یکی از بهترین اتفاق‌های زندگی من این بود که در سن 8 سالگی با برنامه فرهنگ مردم در رادیو که استاد انجوی شیرازی آن را ساخته بودند، آشنا شدم.

او افزود: من به برنامه نامه نوشتم، در جواب نامه من پرسیده شده بود که کلاس چندم هستم، من نیز به کمک مادرم به جای اینکه بنویسم دوم دبستان اشتباه نوشتم، دوم ریاضی. این موضوع باعث شد که از طرف برنامه یک روز به خانه ما بیایند، وقتی آمدند و من را دیدند از سنم تعجب کردند، اما خداروشکر از همان جا آشنایی من با رادیو شکل گرفت و ادامه دار شد.

جاوید توضیح داد: من به تشویق استاد انجوی به پژوهش در فرهنگ مردم و موسیقی نواحی و آیینی مختلف پرداختم زیرا متوجه شدم که موسیقی در تمام جهان براساس آیین‌های آن هاست، مثلا شعر‌های ما اکثرا ارزش شناختی هستند و جزء آیین ما محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: من در سال 1370 توانستم نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و پژوهشی کشور را در زمینه موسیقی تحت عنوان «نی نوازان» راه بیندازم. قبل از این جشنواره مردم برای حمل ساز‌ها باید مجوز می‌گرفتند، اما بعد از آن این مشکل از بین رفت.

جاوید اظهار کرد: من نزدیک به 18 جشنواره و همایش را براساس پژوهش‌های خودم مدیریت، طراحی و اجرا کردم.

وی بیان کرد: وقتی انقلاب شکل گرفت، تمام موسیقی‌های نواحی با انقلاب هماهنگ شدند، حتی موسیقی لاله زاری ما هم با انقلاب ارتباط برقرار کرده بود. انقلاب باعث شده بود که مردم در هر کجای ایران شعر‌های مربوط به آن را زمزمه می‌کردند، انقلاب در واقع باعث پیشرفت موسیقی ایران شد.

جاوید گفت: هنر در دل ایرانیان موج می‌زند، چون احساسات زیادی دارند، فقط باید ببینیم در کدام منطقه زندگی می‌کنند و چگونه این حس‌ها طبقه بندی شده است، همانطور که می‌دانید در انقلاب شعار‌های خیابانی با یک ریتم به سرود تبدیل شد.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه نیز عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می‌شود.

بلیت فروشی جشنواره موسیقی فجر در هنرتیکت / اجراها با 30 درصد ظرفیت"ماه در کِشو" و پیوند موسیقی دزفولی با دیگر سبک‌هاباشگاه‌های مرکز موسیقی حوزه هنری عضوگیری می‌کنندجدول اجراهای سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شدمدال طلای جایزه جهانی موسیقی بر گردن آهنگساز ایرانیآغاز به کار مدرسه موسیقی نادر مشایخی با تمرکز بر چگونه آموختنداوران جایزه موسیقی و رسانه معرفی شدند

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام خمینی ره امام خمینی ره شب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۹۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عالی زاده جمعه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با حضور ۱۰ گروه دختر و ۱۰ گروه پسر و حضور پرشور خانواده‌ها و مسئولان استانی در ۲ نوبت صبح و بعد از ظهر در روز جمعه هفتم اردیبهشت ماه در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر افزود: این جشنواره که توسط خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج استان بوشهر برگزار شد، در ۲ بخش سرودهای ملی و محلی گروه‌های سرود دختر و پسر استان آثار تولیدی یا بازخوانی خود را به صورت زنده در حضور داوران این جشنواره به اجرا گذاشتند.

وی افزود: «امید مهرنیا»، مسئول خانه سرود و موسیقی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین، مهمان و داور ویژه این جشنواره بود که آقایان «اکبر ابراهیمی» مسئول موسیقی صدا و سیمای مرکز بوشهر و «فرهی» وی را در امر داوری همراهی کردند.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر بیان کرد: یکی از برنامه‌های جانبی این جشنواره را، برگزاری دوره توانمندسازی مربیان و سرپرستان گروه‌های سرود استان بود که توسط مسئول خانه سرود و موسیقی بسیج در سالن ۲۲ بهمن سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر برگزار شد.

معاون فرهنگی هنری سپاه امام صادق علیه‌السلام استان بوشهر گفت: در مراسم ویژه ای که در آینده برگزار خواهد شد برگزیدگان سرود دختر و پسر در بخش‌های ملی و محلی، تک خوان برتر پسر و همخوان برتر دختران، رهبر برتر با حضور مسئولان استانی معرفی و تجلیل خواهند شد.

وی گفت: همچنین گروه‌های برتر نیز به مرحله کشوری اعزام خواهند شد

.

کد خبر 6089387

دیگر خبرها

  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • راهیابی هنرمندان شهرستان فارسان به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • سیستان و بلوچستان استانی ثروتمند و در حال پیشرفت است
  • اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس