درخواست مردم از ضرغامی و استاندار فارس: فیلم نرگس آبیار در «باغ عفیفآباد» را متوقف کنید!
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۹۷۹۶
پس از روزها اعتراض به اثرات مخرب ساخت سریالی به نام "سووشون" در باغ تاریخی "عفیفآبادِ" شهر شیراز و سکوت مسؤولان میراث فرهنگی، کارزاری برای توقف سریع ساختوساز در محوطه این باغ راهاندازی شد.
به گزارش ایسنا، این کارزار که درحال جمعآوری امضاء است از عزتالله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و محمدهادی ایمانیه ـ استاندار فارس ـ، توقف سریع ساخت و ساز در محوطه باغ عفیفآباد را درخواست کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در متن این کارزار آمده است: «ما مردم شیراز، از حضراتعالی و تمامی مسؤولان محترم درخواست داریم پیگیری فرمایید تا ساختوسازهای سریال سووشون در محوطه باغ عفیفآباد هرچه سریعتر متوقف شود. باغ عفیفآباد از میراث ملی ثبتشده در ایران است و این اقدام ضربات جبرانناپذیری به این اثر ملی وارد خواهد کرد.»
این اعتراضها پس از انتشار تصاویری از آمادهسازی محل فیلمبرداری اثر جدید "نرگس آبیار" در باغ تاریخی عفیفآباد شیراز راه افتاد. گفته میشود این مجموعه اثری اقتباسی از "سووشون" سیمین دانشور است که اجازه ساخت و یا اقتباس از این اثر ادبی نیز محل ابهام است.
با آنکه اظهاراتی مبنی بر پرتابل بودن سازه (قابل جابهجایی) مطرح شده است و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس نیز در مصاحبهای گفته که "این سازه به عمارت باغ عفیفآباد هیچ ضربه و آسیبی نمیزند، چون قابل جابهجایی است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیهکنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمعآوری شود"، اما منتقدان میگویند عکسهای منتشرشده از محل آمادهسازی لوکیشن این سریال، حاکی از خسارتهایی است که در این مرحله به باغ و بنای تاریخی آن وارد شده است.
فعالان میراث فرهنگی معتقدند: حتی اگر سازه پرتابل و قابل جابهجایی باشد، نه تنها آسیب بصری وارد میکند، که هنگام جمعآوری خساراتی را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه احتمالاتی چون زلزله یا طوفان و یا بارندگیهای شدید را که اتفاقا جنوب کشور و استان فارس کم درگیر آن نیست، باید درنظر گرفت که با ریزش این سازه که در نزدیکی عمارت تاریخی قرار دارد، به بخشهایی از اثر تاریخی صدمه وارد شود.
نمایی از سازهای که برای ساخت فیلم جدید نرگس آبیار در باغ عفیفآباد ایجاد شده استعلاوهبر این، برخی فعالان میراث فرهنگی این ادعا را مطرح کردهاند که نرگس آبیار برای ساخت این سریال در باغ تاریخی عفیفآباد مجوزهای لازم را از میراث فرهنگی ندارد، هرچند این کارگردان و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هنوز در اینباره اظهارنظری نداشتهاند.
پیگیریهای ایسنا نیز حاکی از این است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری این موضوع را به دفتر امور پایگاههای جهانی که موضوع بافت تاریخی شیراز را نیز پیگیری میکند، سپرده است، اما تاکنون هیچ اظهارنظری در اینباره از سوی این دفتر نشده است. ایسنا آمادگی دارد اقدامات صورتگرفته درباره حفاظت از باغ عفیفآباد با توجه به مطالبات مطرحشده، همچنین مواضع این وزارتخانه درباره ساخت فیلم و سریال در مجموعههای تاریخی را دریافت و منتشر کند.
پیشتر، ساخت فیلم در موزه سیمین و جلال، عمارت مسعودیه (خاتون) و خانه طباطباییهای کاشان (جیران) واکنشبرانگیز شده بود. در حالی به فیلمها و مجموعههای تلویزیونی در بناها و محوطههای تاریخی اجازه ساخت داده میشود که از سال ۱۳۹۳ سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلمهای سینمایی و سریال در اماکن تاریخی را ممنوع کرده است.
نمایی از سازهای که برای ساخت فیلم جدید نرگس آبیار در باغ عفیفآباد ایجاد شده استنرگس آبیار، داستاننویس، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما حدود دو هفته پیش، قبل از آنکه اتفاقات باغ عفیفآباد واکنشبرانگیز شود، دیداری با عزتالله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت. ضرغامی هم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره این دیدار نوشت: «با خانم نرگس آبیار کارگردان ارزنده کشورمان ملاقات داشتم. جناب قاسمی همسر ایشان و تهیهکننده سینما هم حضور داشتند. خانم آبیار از فعالان جدی در حوزه میراث فرهنگی کشور است. در مورد بافت تاریخی یزد و به ویژه منطقه شاهدیه که از آنجا بازدید کرده بودم، مطالب خوبی را مطرح کردند. در مورد پروژههای سینمایی آیندهشان هم گفتوگو کردیم.»
آبیار حدود دو سال پیش نسبت به تخریب بافت تاریخی شهر شاهدیه و روستای اجدادی خود "ابرندآباد" در استان یزد واکنش نشان داده و گفته بود: «متاسفانه بخشی از هویت شهر تاریخی یزد در حال از بین رفتن است و شاهد هستیم که خانهها و یا فضاهایی به شکل نماهای رُم باستان یا حداقل کاریکاتوری از آن ساخته شده که متاسفانه جایگزین معماری باستانی و ایرانی شهر یزد شده و این مسأله در شهر شاهدیه مشهودتر است و شهرداری بیتوجه و بیاهمیت به این ساخت و سازها است. تاسفبارتر اینکه شبانه آب زیر خانههای قدیمی ریخته میشود تا نشست کند و کار بر ویرانگران آسان شود و شهرداری و میراث فرهنگی سکوت کردهاند.»
این کارگردان سینما در همان مصاحبه درباره اینکه سینما چه کمکی به حفظ میراث شهرهای تاریخی میکند، گفته بود: «به جای ساختن دکورهای عظیم برای ساخت فیلمهایی که در فضاهای تاریخی میگذرد بهتر است در بافتهای واقعی فیلم بسازیم و بخشی از پول تولید را که قرار است صرف ساخت دکور شود صرف ترمیم بافتهای قدیمی و تاریخی در نقاط مختلف کشور بکنیم.»
منبع: تابناک
کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی نرگس آبیار عزت الله ضرغامی باغ عفیف آباد مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی گردشگری و صنایع دستی باغ عفیف آباد میراث فرهنگی نرگس آبیار برای ساخت ساخت فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عمارت «شجاعالسلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
ایسنا/همدان عمارت «شجاعالسلطنه» به وسعت ۹۳۰ مترمربع واقع در روستای پرلوک از توابع بخش صالحآباد شهرستان بهار یکی از بناهای زیبای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بوده که معماری این بنا، تاریخی به قدمت دوران قاجار دارد.
ورودی هشتی، حیاط، حوض، پستو حوض خانه، ایوان، پنجرههای ارسی، شاهنشین، سه دری و آشپزخانه این عمارت هر یک گویی زمان حال را برای بیننده این اثر زیبای تاریخی به عقب بازمیگرداند و شکوه گمشده در دل تاریخ این عمارت را در تابلویی از گذشته در ذهن مخاطب با دلبری تمام زنده میکند و دوباره همه آدمهای گذشته در ذهنت جان میگیرند.
اینجا همان جایی است که روزی قهقهه خنده کودکان به اوج آسمان عروج میکرد، اینجا همان جایی است که روزی ماهیهای قرمز کوچک حوض خانه با سیبهای سرخی که درون حوض عمارت رها کردهاند، همبازی میشدند. اینجا همان جایی است که صدای قلقل سماور و عطر چای بهارنارنج آن در یک روز تابستانی از گذشتههای تاریخ بر ایوان عمارت هر رهگذری را به استکانی چای دعوت میکرد، خلاصه اینکه اینجا روزی قشنگیهای خاص خود را داشت و این زیبایی و شکوه عمارت در گذشته خود باقی ماند.
چند روز پیش از حال و روز ناخوش این عمارت مبنی بر در حال تخریب شدن این اثر و نیازمندی آن به مرمت و بازسازی مطلع شدیم که همین امر موجب پیگیری ما برای اوضاع و احوال این عمارت شد.
دهیار روستای پرلوک شهرستان بهار در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: روستای پرلوک با جمعیتی افزون بر ۲۰۲۰ نفر شامل ۶۵۰ خانوار یکی از روستاهایی است که تاریخ پیدایش آن به زمان حکومت سلسله ماد و پیش از آن میرسد.
عمارت شجاعالسلطنه روزگاری شکوه و ابهتی داشته
احمد کاویانینیک با بیان اینکه گویش مردم پرلوک ترکی بوده و عمده اهالی روستا در امر دامداری و کشاورزی دارای فعالیت هستند، تصریح کرد: عمارت شجاعالسلطنه روستای پرلوک و قلعه اربابی از جمله بناهای تاریخی این روستا بوده که روزگاری این بناها برای خود شکوه و ابهتی داشتهاند.
وی با اشاره به اثر تاریخی عمارت شجاعالسلطنه این روستا اظهار کرد: این عمارت مربوط به دوران قاجار بوده که در سال ۱۳۹۵ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده اما با وجود ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور، تاکنون هیچگونه توجهی به مرمت و بازسازی این اثر زیبا و مهم تاریخی در این روستا نشده و بودجه و اعتباری برای مرمت و بازسازی آن توسط میراث فرهنگی اختصاص نیافته است.
کاویانینیک تصریح کرد: بخشی از این عمارت دارای مالک خصوصی بوده و معمولا مالک خصوصی این بخش از عمارت با هزینه شخصی خود در حفظ و مرمت محدوده مالکیت خود اهتمام دارد بنابراین این قسمت از عمارت سالم باقی مانده اما بخش دیگر عمارت به علت فوت مالک و بیتوجهی ورثه دچار تخریب شده است.
پیگیری ۱۰ ساله برای مرمت این بنا
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی به دستگاههای مختلف ذیربط از جمله میراث فرهنگی رفت و آمد و پیگیری دارم تا شاید اقدامی برای حفظ و احیای این اثر تاریخی زیبای روستا داشته باشند، تصریح کرد: در بارندگی اوایل سال ۹۸ سقف و ایوان و دیوارهای این بنا دچار خسارت شد که به همین علت در اواسط همان سال میراث فرهنگی بخشی جزئی از سقف بنا را ایزوگام کرد اما پس از آن هیچگونه اقدامی برای ادامه روند بازسازی و مرمت آن انجام نشده است.
کاویانینیک با اشاره به اینکه معمولاً در ایام تعطیلات گردشگران مختلفی برای بازدید از این اثر به روستا مراجعه دارند، گفت: اگر عمارت تاریخی روستای پرلوک دوباره مرمت و بازسازی و سرپا شود، با راهاندازی خانه بومگردی میتوان جذب گردشگر دوچندانی برای روستا و منطقه داشت و مرمت این اثر از نقش مؤثری در جذب گردشگر برای روستا برخوردار خواهد بود.
قلعه اربابی ۲۰۰۰ سال دیگری هم در حال تخریب است
دهیار روستای پرلوک ادامه داد: علاوه بر عمارت شجاعالسلطنه، یک قلعه اربابی ۲۰۰۰ ساله نیز در این روستا وجود دارد که متأسفانه از این قلعه تنها یک برج آن سالم باقی مانده و آن هم در حال تخریب است.
وی گفت: از سال گذشته پیگیر آن هستم که کارشناسان برای بازدید از این قلعه بیایند و تصمیمی برای آن بگیرند چراکه تخریب آن، موجب آسیب به منازل پیرامون قلعه خواهد شد اما تاکنون کارشناسان امر برای این موضوع هنوز به روستا نیامدهاند.
کاویانینیک با بیان اینکه این بناهای تاریخی به ویژه عمارت شجاعالسلطنه را میراث فرهنگی نه خودش مرمت میکند و نه اجازه میدهد کسی آن را مرمت کند و این امر موجب سردرگمی ما شده است و نمیدانیم چه کنیم، افزود: اگر میراث فرهنگی مجوز مرمت لازم را به دهیاری و اهالی روستا بدهد و وضعیت مرمت آن را تعیین تکلیف کند، با پیگیری لازم دهیاری و اهالی روستا اعتبار مرمت این بنا را از جایی تأمین و جذب خواهیم و اجازه نمیدهیم این اثر تاریخی زیبای روستا اینگونه در مقابل چشمانمان تخریب و به سرنوشت قلعه اربابی دچار شود و از آن چیزی باقی نماند.
پیرو صحبتهای دهیار روستای پرلوک، این موضوع را از اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار نیز پیگیری شدیم.
مرمت عمارت شجاعالسلطنه جزو برنامه امسال است
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بهار در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عمارت شجاعالسلطنه روستای پرلوک ثبت فهرست آثار ملی کشور بوده و مرمت و بازسازی این اثر تاریخی جزو برنامه امسال میراث فرهنگی است و به طور قطع با اختصاص و تخصیص اعتبار لازم عملیات مرمت و بازسازی بنا را شروع خواهیم کرد.
محمد حرمتی در پاسخ به این سوال که مرمت و بازسازی این بنا به چه میزان اعتبار نیاز دارد؟ یادآور شد: بنده نمیتوانم به طور دقیق میزان اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی این بنا را تخمین بزنم، در این رابطه کارشناس امر میزان مورد نیاز اعتبار برای مرمت بنا را برای ما برآورد خواهد کرد.
وی ادامه داد: خانه شجاعالسلطنه در حال حاضر دارای مالک خصوصی بوده و در نیمی از عمارت مالک خصوصی سکونت دارد و نیم دیگر آن فاقد سکونت است.
حرمتی تصریح کرد: برای نیمی از عمارت که مالک شخصی در آن دارای سکونت است، از مالک درخواست کردیم که نسبت به مرمت محدوده مالکیت خود اقدام کند اما میگوید پول ندارم و باید خودتان برای مرمت آن اقدام کنید.
وی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی پیشقدم شدن و مشارکت مالک خصوصی آن نیز از نقش مؤثری در مرمت و بازسازی این بنا برخوردار خواهد بود، افزود: نظارت لازم از این بنای تاریخی را داریم و این بنا نیازمند مرمت و بازسازی است اما اینکه گفته شده بنا دچار تخریب شده است، صحت ندارد و با جدیت پیگیر مرمت و بازسازی بنای فوق در سالجاری هستیم.
مرمت بنا باید زیر نظر میراث فرهنگی انجام شود
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان این امر وجود دارد که مجوز لازم برای مرمت را به دهیاری و اهالی روستا بدهید؟ گفت: اگر مرمت بنا را زیر نظر اداره میراث فرهنگی و با مجوز این اداره انجام دهند، به طور قطع با آغوش باز از این موضوع استقبال نیز خواهیم کرد. دهیار روستا در رابطه با این موضوع میتواند برای رایزنی هر چه بیشتر به اداره میراث فرهنگی شهرستان مراجعه کند.
وی در پاسخ به اینکه دهیار روستای پرلوک میگوید اگر میراث فرهنگی اجازه دهد آنها با پیگیری اعتبار از محلهای مختلف نسبت به مرمت و بازسازی بنا اقدام خواهند کرد اما میراث فرهنگی این اجازه را به آنها نمیدهد و خودشان هم برای مرمت اثر اقدام نمی کنند، گفت: تعجب میکنم چرا کار خود را میخواهند توجیه کنند، برای ما این موضوع و مرمت بنا به شرطی که با مجوز اداره میراث فرهنگی و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی باشد، هیچ مانعی ندارد حتی میتوانند اعتبار را در اختیار میراث فرهنگی بگذارند و میراث فرهنگی به صورت کارشناسی روند مرمت بنا را انجام دهد، این امر مستلزم رایزنی لازم با دهیاری و شورای روستا خواهد بود.
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بهار، آثار تاریخی را شناسنامه و هویت فرهنگی هر جامعه دانست و گفت: حفاظت از آثار تاریخی همچون حفاظت از هویت و فرهنگ ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش ایسنا، در رابطه با تاریخ این عمارت باید گفت، شجاعالملک یکی از خانهای روستا تصمیم میگیرد خانهای زیبا در دل روستا در کنار قلعه تاریخی بسازد بنابراین از طراحان غیربومی بهره میگیرد و حدود دو سال هم ساخت عمارت به طول می انجامد و پس از آن به صورت دورهای شجاعالسلطنه، محمد خان، غلامعلی خان و عطاالله خان و در نهایت کریم خان در این عمارت زندگی میکردند که پس از مهاجرت فرزند کریم خان و خالی از سکنه بودن آن شخصی از اهالی روستا عمارت را خریداری میکند که در حال حاضر به علت وسعت زیاد و نگهداری آن به دو قسمت تقسیم میشود و هماکنون دریکی از قسمتها سکونت دارند و قسمت دیگر آن خالی از سکنه است.
یکی از برنامه ها برای مرمت این بنا از سالها پیش استفاده از این عمارت روستا به عنوان خانه بومگردی بوده که به طور قطع در صورت مرمت و بازسازی، این اثر از نقش مؤثری در جذب گردشگر برای این روستا برخوردار خواهد بود.
انتهای پیام