Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@18:03:00 GMT

اعمال شب و روز اول ماه رجب

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۱۰۹۹

اعمال شب و روز اول ماه رجب

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، انجام دادن اعمالی در شب اول ماه رجب بسیار با ارزش است، و در روایات بسیاری انجام آن‌ها تاکید شده است.

اول: از رسول خدا (ص) نقل شده است که هنگامی که هلال ماه رجب را رویت می‌کرد، این دعا را می‌خواند:اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَیْنا بِالاَْمْنِ وَ الاْیمانِ، وَ السَّلامَةِ وَ الاِْسْلامِ، رَبّی وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ؛ خدایا این ماه را بر ما نو کن به امنیت و ایمان و سلامت و دین اسلام پروردگار من و پروردگار تو (ای ماه) خدای عزوجل است؛ و همچنین از آن حضرت نقل شده است که وقتی هلال ماه رجب را می‌دید، می‌فرمودند:اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَب وَ شَعْبانَ، وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَ اَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ، وَ حِفْظِ اللِّسانِ، وَ غَضِّ الْبَصَرِ، وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدایا برکت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و کمکمان ده برای گرفتن روزه و شب زنده داری و نگهداری زبان و پوشیدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم: غسل کردن

روایتی از رسول خدا (ص) توسط مرحوم «سیّد بن طاووس» در کتب «عبادات» یافت شده بود که آن حضرت فرمود: «هر کس درک کند ماه رجب را و در اول، وسط و آخر آن، غسل کند همانند روزی که از مادر متولد شده، از گناهان خارج گردد (و پاک شود).»

سوم: در این شب عزیز تاکید بسیاری بر خواندن زیارت امام حسین (ع) شده است.

چهارم:پس از نماز مغرب، ۲۰ رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت یک بار سوره «حمد» و یک بار سوره «توحید» بخواند. رسول خدا (ص) در پاداش این عمل فرمود:هر کس چنین کند، به خدا سوگند خودش، خانواده اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود... و در قیامت به سرعت از صراط عبور خواهد کرد.

پنجم:پس از نماز عشا، دو رکعت نماز به جا آورد، در رکعت اول «حمد» و «الم نشرح» را یک مرتبه و سوره «قل هو الله احد» را سه مرتبه خوانده و در رکعت دوم، سوره‌های «حمد»، «اَلَم نشرح»، «قل هو الله احد» و «معوّذتین» (سوره‌های ناس و فلق) را یک بار بخواند و پس از سلام ۳۰ مرتبه بگوید: «لا اله الاّ الله» و ۳۰ مرتبه «صلوات» بفرستد.

رسول خدا (ص) فرمود:هر کسی که این عمل را بجا بیاورد، خداوند گناهانش را ببخشد و از گناه پاک و مبرا می‌شود.

ششم:۳۰ رکعت نماز خوانده، (هر دو رکعت به یک سلام) در هر رکعت یک مرتبه «حمد» و یک مرتبه «قل یا ایّها الکافرون» و سه مرتبه «قل هو الله احد» را بخواند. در روایتی رسول خدا (ص) فرمود:هر مرد و زن مومنی چنین کند، خداوند تمام گناهان کوچک و بزرگ وی را می‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» می‌نویسد و از نفاق پاک می‌شود.

هفتم: احیای شب اول ماه: «شیخ طوسی» در «مصباح المتهجّد» از امام صادق (ع) از جدش از امیر مؤمنان علی (ع) نقل کرده است که آن حضرت علاقه داشت که در چهار شب از شب‌های سال، فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان.

از امام صادق (ع) در یک حدیث دیگر نقل شده است که: «تا می‌توانی بر احیای شب‌های عید فطر، عید قربان و... شب اول رجب مراقبت کن».
هشتم: خواندن دعایی که از امام جواد (ع) نقل شده است که فرمود:مستحب می‌باشد در اولین شب رجب، انسان با این کلمات، دعا کند:اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ، وَاَنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر یَکُونَ، خدایا از تو خواهم بواسطه آن که تو فرمانروایی و تو بر هر چیز توانایی و تو هر کاری را بخواهی می‌شود.

اَللّهُمَّ اِنّی اَتَوَجَّهُ اِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّد نَبِیِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ، خدایا من بسویت رو کنم بوسیله پیامبرت محمّد پیامبر رحمت درود تو بر او و آلش

یا مُحَمَّدُ یا رَسُولَ اللهِ، اِنّی اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَی اللهِ رَبِّکَ وَرَبِّی لِیُنْجِحَ بِکَ طَلِبَتی،‌ای محمّدای رسول خدا براستی من به تو رو آورده ام برای رفتن به درگاه خدا پروردگار من و تو تا بلکه بوسیله تو حاجت روا گردم...

اعمال روز اول ماه رجب

روزه، غسل و زیارت امام حسین (ع) اعمال توصیه شده این روز است. روایت شده که حضرت نوح (ع) در این روز به کشتی سوار شد و به کسانی که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود. در حدیث دیگری نیز آمده است که هر کس سه روز این ماه را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود. همچنین روایت شده است که: روز قیامت منادی از بطن عرش صدا می‌زند: کجایند رجبیّون؟ [در این هنگام [عده‌ای از میان مردم بر می‌خیزند و این در حالی است که از چهره آنها می‌درخشد و [خداوند] بر سر آنان تاج ملائکه را نهاده است و این مزد کسانی است که ماه رجب روزه گرفته‌اند و لو یک روز از اول، وسط و یا آخر آن را».

از امام جعفرصادق (ع) نیز روایت شده است که هر کس امام حسین (ع) را در روز اول رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد.

برای تمام روزهای این ماه مبارک دعاها و ذکرهای متعدد بیان شده است که ذکر صلوات، لااله الالله و استغفرالله جزو اذکار کوتاه اما پرفضیلت توصیه شده این ماه است.
أین الرجبیون؟

امام صادق (ع) نیز در خصوص فضیلت ماه رجب فرموده‌اند: «روز قیامت منادی از درون عرش ندا می‌دهد اهل ماه رجب کجایند؟ گروهی برمی‌خیزند که چهره‌شان برای مردم محشر می‌درخشد، بر سرشان تاج پادشاهی آکنده از مروارید و یاقوت است. همراه هر یک از ایشان هزار فرشته از سوی راست و هزار فرشته از سوی چپ ایستاده‌اند و به او می‌گویند ای بنده خدا! کرامت خدای بر تو گوارا باد!

از عرش هم ندا می‌آید که ای بندگان من! سوگند به عزت و جلال خودم جایگاه شما را گرامی و عطای شما را جزیل قرار می‌دهم و غرفه‌هایی از بهشت به شما ارزانی می‌دارم که از زیر آن جوی‌ها جاری است و جاودانه در آن خواهید بود و پاداش عمل‌کنندگان چه نیکوست، شما برای من در ماهی، روزه مستحبی گرفتید که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده‌ام.

ای فرشتگان من! ای بندگان و کنیزکان مرا به بهشت درآورید. امام صادق (ع) اضافه فرموده است که این پاداش کسی است که چیزی از ماه رجب را روزه بگیرد، هر چند یک روز از دهه اول یا دوم یا آخر آن باشد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1128347 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز نقل شده ماه رجب ل ماه رجب اول ماه ا لل ه م

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۱۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هراز و کندوان تعطیلات آخر هفته یکطرفه می‌شوند

به گزارش تابناک، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور فراجا با اعلام اینکه محدودیت ترافیکی تعطیلات آخر هفته از ظهر روز ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد، گفت: در این مدت محورهای هراز و کندوان مناسب با حجم تردد یکطرفه می‌شوند.

سرهنگ احمد شیرانی روز سه‌شنبه درباره آخرین تمهیدات ترافیکی برای پایان هفته جاری اظهار داشت: در بازه زمانی ساعت ۱۲ ظهر روز ۱۲ اردیبهشت تا ساعت ۶ صبح روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت تردد موتورسیکلت در محورهای کرج- چالوس، هراز، فیروزکوه و محور تهران- سمنان- مشهد و بالعکس ممنوع است.

به گفته او، روز پنجشنبه - ۱۳ اردیبهشت - ممنوعیت تردد برای انواع وسایل نقلیه در محور کرج چالوس اجرا و از ساعت ۸:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال می شود.

شیرانی افزود:‌ همچنین از ساعت ۱۰:۳۰ روز پنجشنبه از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) تردد یکطرفه خواهد شد که از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه محدودیت یکطرفه پایان یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه می‌شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک اعلام کرد: پیش بینی می شود در صورت پرحجم بودن محور کرج - چالوس برای روز جمعه از ساعت ۱۰ از مرزن آباد به سمت تهران (شمال به جنوب) انسداد به صورت کامل اعمال شود.

وی ادامه داد: از ساعت ۱۲ روز جمعه از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس ) تردد یکطرفه اعمال می‌شود. همچنین از ساعت ۲۴ یکطرفه اتمام یافته و از پل زنگوله تا مرزن آباد مسیر دو طرفه خواهد شد.

به گفته سرهنگ شیرانی، برای روز شنبه نیز از ساعت ۸:۳۰ از ابتدای آزادراه تهران - شمال اعمال محدودیت تردد به مقصد چالوس انجام می شود. از ساعت ۹:۳۰ از ابتدای پل زنگوله (انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس) ممنوعیت اعمال خواهد شد و از ساعت ۱۱:۳۰ از مرزن آباد به سمت تهران یکطرفه اعمال می شود که تا ساعت ۲۴ ادامه دارد.

وی همچنین متذکر شد که تردد از مسیر جاده قدیم کرج - چالوس تا محدوده تونل کندوان برای ساکنین و افراد محلی آزاد بوده، ولی تردد خودروهایی که قصد عزیمت به چالوس در روزهای اعمال محدودیت جنوب به شمال را دارند از ساعت ۷ صبح از میدان امیرکبیر به سمت چالوس ممنوع است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور به محدودیت ترافیکی محور هراز نیز اشاره کرد و گفت: تردد انواع کامیون ها وکامیونت ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه تا ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه از رودهن به آمل و بالعکس ممنوع خواهد بود.

به گفته سرهنگ شیرانی، در صورت افزایش حجم ترافیک و صلاحدید مامورین پلیس راه محدودیت یکطرفه مقطعی از روز چهارشنبه تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ الی روز شنبه تاریخ ۴۰۳/۰۲/۱۵ به صورت رفت و برگشت از محدوده پلور تا پلیس راه لاریجان و بالعکس انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: تردد انواع تریلرها کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی درمحور قدیم رشت قزوین و بالعکس از ساعت ۷ الی ۲۴ روز پنجشنبه و جمعه ممنوع می باشد. همچنین تردد انواع تریلرها کامیون ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی درمحور آستارا اردبیل و بالعکس از ساعت ۷تا ۲۴ روز پنجشنبه و جمعه ممنوع است.

 

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • اعمال محدودیت ترافیکی در تقاطع محور باغیک_تفرش
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در مازندران
  • هراز و کندوان تعطیلات آخر هفته یکطرفه می‌شوند
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مازندران
  • این جاده‌ها تعطیلات آخر هفته یکطرفه می‌شوند
  • نرخ جدید کرایه تاکسی و اتوبوس در کرمانشاه اعلام شد
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • افزایش حقوق سربازان به اجرا در می آید؟
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ