Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@16:32:05 GMT

تدابیر شهرهای موفق برای افزایش امنیت سایبری

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۱۸۷۳

تدابیر شهرهای موفق برای افزایش امنیت سایبری

حملات سایبری هر روزه در سراسر جهان گسترش می‌یابد و اغلب لطمه‌های جبران‌ناپذیری در شهرها به جای می‌گذارد؛ مقامات لاهه در هلند، آتلانتا در ایالات متحده آمریکا و منچستر بزرگ در انگلستان تدابیر کارآمدی در این زمینه ارائه داده‌اند که پیروی از آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش امنیت سایر شهرهای جهان شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حملات سایبری اغلب دسترسی به داده‌های دیجیتالی در شهرداری‌ها و سایر نهادها را از بین می‌برد و از این طریق، اختلالات زیادی در زندگی شهری به وجود می‌آورد که می‌تواند به کاهش امنیت عمومی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، آمادگی شهرها در مواجهه با حملات سایبری بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند احتمال وقوع فاجعه را به حداقل برساند. اگرچه طبق گزارش‌ها، شهرهای آمریکایی تا کنون بیشترین آسیب‌پذیری را در مقابل حملات سایبری از خود نشان داده‌اند با این حال، شهرهایی نیز نظیر لاهه، آتلانتا و منچستر بزرگ از آمادگی کافی برای مبارزه با این بحران برخوردار بوده و ایده‌هایی نیز در این راستا برای سایر شهرهای جهان جهت افزایش امنیت دیجیتالی آن‌ها ارائه داده‌اند.

لاهه؛ ترویج فراگیری برای بهبود امنیت دیجیتالی

شهرهای دیجیتالی در سراسر جهان رو به گسترش است که این رویداد فرصت‌های بیشتری را برای ارائه سریع‌تر، راحت‌تر و مناسب‌تر جهت رفع نیازهای ساکنان شهری فراهم می‌آورد. البته دیجیتالی شدن شهرها، تهدیدهای بیشماری را نیز با خود همراه دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حملات سایبری و محرومیت شهرنشینان از دریافت خدمات عمومی اشاره کرد که از قدرت کافی برای سازگاری با دنیای دیجیتال برخوردار نیستند. چنین افراد و شهرهایی در مقابله با تهدیدهای دیجیتالی، لطمه‌های جبران‌ناپذیری را تجربه می‌کنند که چه بسا اختلال در امنیت زندگی شخصی آن‌ها را نیز در پی دارد.

مدیران شهر لاهه از دیرباز تلاش کرده‌اند با این مسئله در سطوح مختلف مبارزه کنند؛ در شهرداری لاهه، امنیت سایبری تا حد زیادی وابسته به سطوح عملی، تاکتیکی و استراتژیک است. پنج بخش اصلی شهرداری از افسرانی برای تأمین امنیت اطلاعات داخلی برخوردار است که تمام گزارش‌های دیجیتالی را به مقام امنیتی ارشد خود ارائه می‌دهند که وی نیز نقش مهمی در سطح استراتژیک ایفا می‌کند. لاهه به همین روش یک استراتژی امنیت سایبری توسعه می‌دهد و از طریق آن به پیشگیری از وقوع حملات سایبری در سراسر شهر می‌پردازد.

علاوه بر این، مدیران لاهه در حال توسعه شبکه‌ای آموزشی هستند تا دانش و تجربه‌های خود را با سایر شهرهای قلمرو به اشتراک بگذارند و آمادگی آن‌ها را نیز در مقابل حملات سایبری افزایش دهند. در این طرح، یک برنامه آموزشی به افراد جوان بااستعداد ارائه می‌شود که به آن‌ها امکان کسب تجربه و افزایش مهارت در زمینه‌های مختلف داده می‌شود و در عوض مسئولیت‌هایی بر عهده این افراد قرار می‌گیرد که ارائه خدمت به شهر را در پی دارد. در نهایت به افرادی که تمام دوره‌های آموزشی را با موفقیت گذرانده و در خدمت‌رسانی به شهر نیز موفق عمل کرده‌اند پیشنهاد داده می‌شود سمت افسر ارشد امنیت اطلاعات یکی از شهرک‌ها یا حومه‌های اطراف را به عهده گیرند. این افسرهای جوان از کفایت لازم برای تأمین امنیت دیجیتالی شهرهای کوچک و حومه‌ها برخوردار هستند ضمن اینکه می‌توانند تجربه لازم را برای مسئولیت‌پذیری بیشتر و برقراری ارتباط با مقامات ارشد دیگر کسب کنند.

در نهایت اینکه، لاهه در سطوح مختلف برای افزایش آگاهی عموم در زمینه امنیت سایبری سرمایه‌گذاری می‌کند. در این راستا، مدیران شهر کمپین‌هایی برای کارکنان خود برگزار و رویدادهای عمومی ویژه‌ای را سازماندهی می‌کنند که در آن‌ها، هکرهایی اخلاقی از میان خود آن‌ها دعوت می‌شوند تا نحوه تأمین امنیت دیجیتالی را به سایرین آموزش دهند.

منچستر بزرگ؛ برنامه‌ریزی چند سازمانی

شاید برای بسیاری از مردم جهان این پرسش به وجود آید که چه تفاوتی میان حمله سایبری و سایر تهدیدها نظیر ترور یا فاجعه طبیعی وجود دارد؟ ابتدا باید به ذکر شباهت‌های میان این موارد پرداخت که بر اساس شواهد در همه آن‌ها نبود خدمات مهم شهری و اختلال در دسترسی افراد به منازل خود و مراقبت سلامت کاملاً مشهود است. با این حال در مورد حملات سایبری، معمولاً منطقه خاصی مورد هدف قرار نمی‌گیرد بلکه تمام مرزهای یک شهر یا محله آن را تجربه می‌کنند. علاوه بر این، سرعت وقوع یک حمله سایبری غیر قابل پیش‌بینی است ضمن اینکه عواقب ناشی از آن می‌تواند مکان‌های مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین، به منظور پیشگیری از وقوع یک حمله سایبری یا به حداقل رساندن اثرات آن، همکاری و برنامه‌ریزی همزمان چند نهاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که مشارکت میان بخش‌های دولتی و خصوصی در قلب این طراحی قرار دارد. علاوه بر این، در شهرهای بزرگ، واکنش فوری و همکاری میان گروه‌های مختلف و متخصصان فناوری اطلاعات می‌تواند تبعات مثبت بیشتری را در پی داشته باشد که البته لازمه آن، توانایی همه اعضا به صحبت کردن با یک زبان واحد است. در واقع، تمام افراد باید گفتگو با یکدیگر را به خوبی درک کنند تا بتوانند واکنش درست و هماهنگی از خود در مقابل یک حمله سایبری نشان دهند و به حفظ انسجام تجاری نیز بپردازند. بدون شک در این مورد توقف ارائه تمام خدمات، نمی‌تواند معقول باشد زیرا ممکن است پیامدهای معکوسی را به بار آورد.

منچستر در حال توسعه نوآوری‌های متعددی است تا از طریق آن‌ها، نهادهای مختلف را گرد هم آورد و به آمادگی شهر علیه حملات سایبری بیفزاید. مدیران شهر یک کارگاه سایبری ایجاد کرده‌اند که در آن، چهار دانشگاه با مرجع ترکیبی منچستر به همکاری می‌پردازند تا محیطی قابل اعتماد برای انجام امور دیجیتالی به وجود آورند، بنگاه‌های کوچک و بزرگ را در مقابل حملات سایبری مقاوم‌تر کنند و در نهایت از تحقیقات دانشگاهی انجام شده در این زمینه به عنوان یک محرک تکنولوژیک برای بنگاه‌های محلی بهره ببرند. علاوه بر این، واحد تاب‌آوری منچستر به عضویت گروه مشاوره سایبری شهر درآمده و در نهایت، شهردار نقش مهمی در پیشبرد اقدامات امنیت سایبری میان شهروندان و اهل کسب و کار ایفا کرده است.

آتلانتا؛ حمله باج‌افزار SamSam

تنها دو ماه از به سمت رسیدن شهردار جدید آتلانتا گذشته بود که این شهر مورد حمله سایبری قرار گرفت. این در حالی بود که مدیر ارشد عملیات نیز پس از چهار روز از آغاز کار جدید خود، حمله باج‌افزار را به شهر تجربه کرد که طی آن، گروه مهاجم دسترسی به شبکه را محدود و در ازای باز کردن آن درخواست باج کرده بودند. خوشبختانه، پیش از وقوع این رویداد، مدیران شهر به افزایش آمادگی آتلانتا در مقابل چنین بحرانی مشغول شده و با مشاور امنیت سایبری شهر و همچنین یکی از اعضا اداره تحقیقات فدرال جلسه‌های متعددی برای دسترسی به برنامه‌های موجود جهت کمک به شهر برگزار کرده بودند. زمانی که حمله باج افزار اتفاق افتاد، مقامات آتلانتا با نمایندگانی از وزارت امنیت ایالات متحده آمریکا، اداره تحقیقات فدرال و سرویس مخفی کشور تماس گرفتند و با استقبال زیاد این افراد برای کمک به شهر مواجه شدند. موقعیت ارزشمند دیگری که در زمان حمله باج‌افزار برای آتلانتا پیش آمد اینکه مدیر ارشد امنیت شهر اخیراً یک توافقنامه بیمه امنیتی سایبری را امضا کرده بود که به واسطه آن لیستی از متخصصانی از پیش تعیین شده در اختیار آنان قرار داشت تا در زمان ضرورت از دانش این افراد برای واکنش به حملات سایبری یا بازیابی اطلاعات بهره گرفته شود. البته از آنجا که تا پیش از وقوع حمله باج‌افزار، هیچ ارتباطی بین مدیران شهر و این افراد برقرار نشده بود بنابراین تنها امکان مصاحبه با چند نفر از آن‌ها وجود داشت که نتایج مثبت زیادی را نیز برای مقابله با حمله به همراه داشت.

کد خبر 553058

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان کلانشهرهای جهان کشورهای جهان ایالات متحده آمریکا انگلستان هلند لاهه منچستر آتلانتا حملات سایبری حملات سایبری به آمریکا امنیت تکنولوژی باج افزار باج افزار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امنیت دیجیتالی حمله باج افزار امنیت سایبری حملات سایبری حمله سایبری مدیران شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۱۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید

آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (مربوط به اسفند ۱۴۰۲) نشان می‌دهد اجاره‌بها مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۴.۵ و ۵۱.۶ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در حالی صورت گرفته که به‌طور معمول آخرین ماه سال جابجایی‌ها در بازار اجاره مسکن به حداقل می‌رسد.

در این بین با وجود آن‌که حدود یک‌ماه به آغاز فصل جابجایی‌ها در این بازار فرصت مانده که در برخی شهر‌های جدید افزایش عجیب نرخ اجاره‌بها شروع شده است. در شهر جدید پرند که سال گذشته مترو آن پس از سال‌ها وعده و وعید افتتاح شد، برخی مالکان واحد‌های خود را با قیمت‌های چندین برابری نسبت به سال گذشته آگهی کرده‌اند.

یکی از مستاجران که حدود دو هفته‌ای است در فاز ۶ شهر جدید پرند به دنبال آپارتمانی برای اجاره است به ما می‌گوید: هفته آخر فروردین امسال یک واحد ۸۷ متری در فاز ۶ پرند با پول پیش ۵۰ میلیون و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومانی (رهن کامل ۲۵۰ میلیون تومان) عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی دو هفته اخیر رهن و اجاره آپارتمانی با همین ویژگی به‌طور مداوم در حال افزایش است. بر این اساس یک واحد مسکونی با همین مشخصات با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی و اجارخ ماهانه ۲ میلیون تومانی (رهن کامل ۲۸۰ میلیون تومان) فایل شده است.

به گفته وی، در پروژه کیسون که واحد‌های آن همچنان در حال تحویل است، واحد‌های مسکن مهر با ودیعه حدود ۷۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۷ میلیون تومانی عرضه می‌شود. به عبارت دیگر با رهن کامل ۳۰۳ میلیون تومانی!

وی بیان کرد: در فاز پنج ۵ یعنی جایی که پروژه‌های کم کیفیت‌تر و بدون امکانات است یک واحد ۸۵ متری با ودیعه ۵۰ تومانی و اجاره ۵ میلیون تومانی عرضه شده است.

بررسی آگهی‌ها اجاره در شهر جدید پرند نشان می‌دهد مالک یک واحد مسکونی ۱۰۵ متری در فاز یک آنرا با رهن ۶۵۰ میلیون تومانی عرضه کرده است. همچنن رهن یک واحد ۸۰ متری ۲۸۰ میلیون تومان، آپارتمان ۸۰ فاز ۵ با رهن ۷۰ میلیونی و اجاره ۳.۵ میلیون تومانی، واحد ۸۰ متری فاز یک با رهن ۳۵۰ میلیون تومانی و آپارتمان ۸۳ متری با رهن ۲۰۰ و اجاره ۴ میلیون تومانی فایل شده است.

منبع: تسنیم

tags # مسکن سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • آلمان سفیر خود را از مسکو فرا می‌خواند
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • رمز‌های عبور‌امن سدی مقابل هکر‌ها
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • تدابیر جدید عربستان برای جلوگیری از ورود بدون مجوز به مکه در موسم حج
  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود