Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:29:36 GMT

ثبت چنار ۷۰۰ ساله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۲۱۱۲

ثبت چنار ۷۰۰ ساله خراسان‌جنوبی در فهرست میراث ملی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، «سید احمد برآبادی» معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چنار ۷۰۰ ساله شهرستان فردوس در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: این چنار کهنسال در فاصله ۳۲۰ متری امامزاده سلطان احمد و درحاشیه روستای مهوید شهرستان فردوس قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: قدمت این چنار زیبای کهنسال به ۶۵۰ تا ۷۰۰ سال می‌رسد و با تاج پوشش تقریباً متقارن دارای ارتفاع ۸ متر است.

برآبادی گفت: تنه این درخت در اثر درون پوسیدگی به دو قسمت تقسیم شده که تنه سمت شرق محیطی برابر ۸.۷ متر و تنه سمت غرب محیطی معادل ۵.۳ متر بوده و بین دو قسمت تنه نیز فاصله‌ای ایجاد شده و گسستگی‌ای وجود دارد که محیط کلی تنه  را به ۳۰.۱۱ متر می‌رساند.

 وی با بیان اینکه چنار کهنسال مهوید شهرستان از شکل ظاهری بسیار زیبا، خاص و شاداب برخوردار است، خاطرنشان کرد: تنه این درخت از ارتفاع ۵.۲ متری سطح زمین به شاخه‌های متعدد تقسیم شده و شاخه‌های خشکیده لابلای شاخه‌های سرسبز آن نیز نشان از پشت سرگذاردن چند دوره خشکسالی در منطقه دارد.

انتهای پیام/۶۹۰۱۴

منبع: فارس

کلیدواژه: برآبادی میراث فرهنگی معاون اداره کل میراث فرهنگی استان چنار فردوس میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم اظهار کرد: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

وی با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوه‌های هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

دیگر خبرها

  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی تولید شد
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد