Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@20:46:28 GMT

غربالگری همگانی روزنه امید مبارزه با سرطان

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۳۳۷۳

غربالگری همگانی روزنه امید مبارزه با سرطان

با وارد شدن به بهمن‌ماه، گپ‌وگفت در مورد سرطان بیشتر می‌شود. انگار باید هفته سرطان برسد که سراغ این بیماری برویم و درباره آن حرف بزنیم. چه کنیم که خیلی مواقع مناسبت‌ها یادمان می‌اندازند چه کرده‌ایم، کجا هستیم و چه باید بکنیم.

سرطان بیماری نام‌آشنایی است که قرن‌ها پیش وجود داشته و همواره مورد توجه دانشمندان و مردم عادی بوده و البته ترس ناخواسته‌ای که همواره با شنیدن این نام به دل شنونده‌اش می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توصیف سرطان به زبان ساده این‌گونه است که در حالت طبیعی سلول‌ها رشد کرده و بر اساس نیاز بدن به سلول‌های جدیدتر تقسیم می‌شوند. وقتی که سلول‌ها پیر می‌شوند، می‌میرند و سلول‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. گاهی این روند طبیعی دچار اشکال می‌شود. سلول‌های جدید زمانی که بدن به آن‌ها نیاز ندارد به وجود آمده و سلول‌های پیر که باید از بین بروند به حیات خود ادامه می‌دهند. این تجمع بیش از حد سلول‌ها ایجاد توده‌های بافتی می‌کند که تومور نامیده می‌شود و سرطان رخ می‌نماید.

ایران در زمره کشورهایی قرار دارد که سرطان در آن شیوع بالایی دارد. براساس بررسی‌ها در خراسان رضوی سرطان سالانه تعداد قابل توجهی را درگیر می‌کند. سرطان‌های معده، پوست، کولورکتال، پروستات، نای، مثانه، مری، پستان و تخمدان از سرطان‌های شایع در استان به شمار می‌روند.

شیب صعودی ابتلا به سرطان و کاهش سن ابتلا

مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) مشهد یکی از مراکز مهم در شرق کشور است که سالانه آمار بسیار زیادی از مبتلایان به سرطان را پذیرش می‌کند و سهم بسزایی در خدمات‌دهی به این دسته از بیماران  دارد.

رئیس این مرکز می‌گوید: سالانه بیش از ۳ هزار نفر مبتلای جدید به سرطان در مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) پذیرش می‌شوند.

دکتر فاطمه ورشویی تبریزی که متخصص رادیوتراپی و انکولوژی است به شیب صعودی ابتلا به سرطان اشاره کرد و افزود: در کنار صعودی شدن ابتلا به سرطان، سن ابتلا نیز در حال کاهش است به طور مثال متوسط سن ابتلا به سرطان سینه یک دهه کمتر از میانگین آن در دنیاست!

وی در خصوص اهمیت غربالگری و تشخیص زودرس سرطان نیز اظهار کرد: این موضوع اهمیت زیادی در درمان سرطان دارد. چنانچه برنامه غربالگری در کشور به درستی اجرا شود می‌توان درصد بالایی از سرطان‌ها را درمان کرد، اما خارج بودن غربالگری از تعهد بیمه‌ای، موجب شده به خاطر بالا بودن هزینه‌های آن، بسیاری از مردم رغبتی به انجام دادنش نشان ندهند. البته تلاش‌های زیادی برای زیرپوشش قرار گرفتن هزینه‌های غربالگری شده که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود.

افزایش سرسام‌آور هزینه درمان با حذف دلار۴۲۰۰ تومانی

دکتر ورشویی افزایش هزینه‌های درمان سرطان را یکی از مشکلات بزرگ دانست و افزود: تا کنون تعرفه‌ها برای بیمارانی که به مرکز ما مراجعه می‌کردند بر مبنای تعرفه‌های دولتی محاسبه می‌شد که در این شرایط تقریباً هزینه‌ها برای بیمار صفر می‌شد. اما با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و جایگزین شدن دلار نیمایی هزینه‌ها ۶برابر شده است که در چنین شرایطی برای سال آینده تعرفه‌ها خیریه‌ای می‌شود. چنانچه دولت برای این موضوع فکری نکند بی‌تردید خدمت‌رسانی در مراکز درمانی این بیماری کاهش یافته و چه بسا نزدیک به توقف شود که اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع) مشهد در پاسخ به این پرسش که روزانه این مرکز پاسخگوی چند نفر است و بیشتر درچه زمینه‌هایی مشکل دارند، گفت: روزانه در این مرکز بیش از هزار نفر پذیرش داریم که سرطان سینه در بین بانوان بیشترین نوع را شامل می‌شود. این نوع سرطان ۲۵درصد از مراجعات آن‌ها را شامل می‌شود. در آقایان نیز سرطان دستگاه گوارش نوع قالب سرطان‌هاست.

سالانه۱۰ هزار تشخیص جدید

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه با خودمراقبتی می‌توان از ۴۰درصد سرطان‌ها پیشگیری کرد، گفت: عدم استعمال دخانیات، فعالیت بدنی منظم، کنترل و متعادل نگاه داشتن وزن بدن، تغذیه مناسب با تأکید بر مصرف کافی میوه و سبزیجات، محافظت در برابر عفونت‌ها، محافظت از پوست در برابر پرتوهای آسیب‌رسان خورشید، داشتن سلامت روانی، زندگی اجتماعی سالم و شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام از راهکارهای ده‌گانه سازمان بهداشت جهانی در راستای پیشگیری از سرطان است.

دکتر بابک اقبالی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰هزار  بیمار جدید در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشخیص داده می‌شود، اظهار کرد: سرطان‌های معده، پوست، کولورکتال، پروستات، نای، مثانه و مری در مردان و سرطان‌های پستان، پوست، کولورکتال، معده، تیروئید، مری و تخمدان در زنان از سرطان‌های شایع در جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در حال حاضر سه سرطان پستان، روده بزرگ و دهانه رحم در دانشگاه مشهد مورد غربالگری و تشخیص زودهنگام قرار می‌گیرد. بر همین اساس در مورد سرطان سرویکس و پستان تمام زنان ۳۰ تا ۵۹ سال به‌صورت سالانه در مراکز خدمات جامع سلامت مورد معاینه پستان قرار گرفته و در صورت داشتن مشکل به سطح دو که متخصص جراح عمومی است، ارجاع می‌شوند. همچنین در مورد سرطان کولورکتال (روده بزرگ) برای افراد ۵۰تا ۷۰سال تست فیت (خون مخفی در مدفوع) انجام می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سرطان غربالگری رادیوتراپی و انکولوژی ابتلا به سرطان سرطان ها هزینه ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۳۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد

به گزارش قدس خراسان، سردار احمد نگهبان عنوان کرد: در راستای رسیدگی به مطالبات و خواسته های مردمی، طرح ارتقای امنیت اجتماعی با محوریت مبارزه با خرده فروشان مواد مخدر و معتادان متجاهر در سطح شهر مشهد اجرا شد.

وی اضافه کرد: در این طرح یک روزه پلیس مبارزه با مواد مخدر مشهد با همکاری کلانتری های سطح شهرستان ۳۲ خرده فروش را شناسایی و دستگیر کردند.جانشین فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی گفت: در اجرای این طرح بیش از پنج کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی آماده فروش کشف، ۱۱ باب واحد کسب مهر و موم و هشت دستگاه موتورسیکلت و ۶ دستگاه خودرو سواری که برای توزیع مواد مخدر استفاده می شد، توقیف و روانه پارکینگ شد.

نگهبان افزود: طرح های پاکسازی معتادان متجاهر و کارتون خواب ادامه دارد و شهروندان نیز در صورت اطلاع از فعالیت قاچاقچیان و خرده فروشان مواد مخدر موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • محموله ۲۴۷ کیلویی حشیش در مشهد کشف شد
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • نخستین مرکز جامع سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود
  • جنگ فرهنگی تنها عرصه‌ای که دشمن به آن امید بسته است
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد