Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، نشست آثار گنجینه با عنوان «شیوه روایی در سینمای کیارستمی» با حضور سیف الله صمدیان (فیلمساز و عکاس) و اکبر نبوی (مجری) در خانه رسانه برگزار شد.

نبوی اظهار کرد: عباس کیارستمی انسانی بود که در سینمای ایران و جهان تاثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوع فیلمسازی او آنقدر دلنشین بود که خیلی‌ها دوست داشتند راه او را بروند. کیارستمی، یکی از معرفان رئالیسم ایرانی بود. 

سیف‌الله صمدیان هم درباره عباس کیارستمی گفت: کیارستمی را نمی‌توان عکاس، سینماگر، شاعر و ... معرفی کرد. چرا که تعریف دقیقی نداریم و فقط می‌توانیم بگوییم انسانی چندوجهی و اسیر دنیای هنر بود. او هیچ وقت از هنر رها نبود و شبیه کسی هم نبود و خیلی خاص زندگی می‌کرد. او حتی شبیه خودش نبود و هر لحظه تغییر می‌کرد. این تغییر به دلیل تطبیق دادن خودش نسبت به اطرافش بود.

این عکاس در ادامه بیان کرد: ما دوستان مشترکی مانند محمود کلاری داشتیم اما او را از روزی به عنوان یک همراه و دوست صمیمی شناختم که میل به کشف و تغییر را در او دیدم. این آمادگی برای تغییر را هر کسی ندارد. فیلم هایی که او ساخته، مسیر غریبی دارد. او جنون زیبایی داشت که شاید دیگر تکرار نمی‌شود. او برای ساخت فیلم‌ها راه‌هایی که از قبل طی شده بود را نمی‌رفت. اکتشاف موضوعات و حالات جدید را در او می‌شد به وفور دید.

نبوی هم با اشاره به اینکه او هیچ گاه از تغییر و تجربه کردن نمی‌ترسید، بیان کرد: کیارستمی زمانی که دوربین‌های دیجیتال آمد، هیچ گاردی نداشت و آماده تغییر بود. 

صمدیان در ادامه صحبت‌های خود به فیلم «خانه دوست کجاست» اشاره کرد و گفت: این که چرا او با کودکان کارش را شروع کرد هم نکته جالبی است. او نگاهش به جهان اینگونه بود که به سمت جهان ساده می‌رفت. او کاشف کودکان بود. او جهان را از دید بچه‌ها می‌دید. مسیرهایی که کودک شخصیت اصلی طی می‌کند، یک نوع جهان شناسی است.

صمدیان با بیان اینکه او پیش از این که عکاس خوبی باشد گرافیست خوبی بود، تاکید کرد: انسجام بصری که عباس کیارستمی داشت در کنار هنر عکاسیش نمود پیدا می‌کرد. برخی پلان‌هایش شبیه عکسی بود که به حرکت در می‌آید. فیلم‌ها و انتخاب خلاصه‌ اشعار بزرگان کلاسیک و حتی نیمایی، از سادگی درونیش که پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت، نشأت می‌گرفت. 

صمدیان ادامه داد: باور پذیری برای او خیلی اهمیت داشت. عباس معتقد بود سینمای آمریکا مخاطب را با ترفندهایی گروگان می‌گیرد. این فیلم‌ها بعد از پایان فیلم تمام می‌شود. او معتقد بود که باید فیلم پس از پایانش با مخاطب بماند. به نظر من کیارستمی هیچگاه از سینما به عنوان منبع درآمد استفاده نمی‌کرد. برخی اوقات او عکس‌هایی می‌گرفت که عکاس‌های حرفه‌ای نمی‌گرفتند. چرا که امضای او پای عکس‌هایش بود و جدیدترین عکس‌هایش در ادامه تجربه‌های گذشته او بود. 

وی افزود: عباس کیارستمی با دیجیتال به آدمی رسید که دیگر نیاز نبود به گروه‌های تولید برسد. یک روز آمد و گفت می‌خواهم عواملی مانند کارگردان را حذف کنم و مزاحمت‌های تولید یک اثر را از بین ببرم. برخی اوقات دوربین را می‌کاشت و فقط به توجیه بازیگران می‌پرداخت.

صمدیان ضمن بیان خاطراتی درباره روحیه فیلمسازی عباس کیارستمی اظهار کرد: فیلمبردارها و آهنگسازان بزرگ با عباس به مشکل می‌خوردند و حتی با او کار نمی‌کردند. او با گروهی کار می‌کرد که مانند خودش دلی کار می‌کردند. کیارستمی با موزیسین‌هایی که دنبال کارهای رایج بودند و می‌خواستند روی فیلم‌ها موسیقی متداولی بسازند، کار نمی‌کرد و برخی اوقات از موسیقی‌های کلاسیک در کارهایش استفاده می‌کرد. او حتی برای ساخت «ABCآفریقا» المان‌هایی را که مدنظر داشت را کنار می‌زد و مبتنی بر اتفاقات صحنه و آن لوکیشن تصمیمات جدید می‌گرفت.

سیف‌الله صمدیان، فیلمساز و عکاس با اشاره به اینکه مارتین اسکورسیزی (کارگردان معروف و مطرح آمریکایی) به عباس کیارستمی (کارگردان زبده و مطرح ایران) گفته بود: «آرزو به دل ماندم در سینمای هالیوود لذتی که تو از سینما بردی را ببرم.» بیان کرد: چیزی که باعث شد که کیارستمی چهار فیلم درباره مرگ بسازد، زندگی بود. هر چه تلاش می‌کرد به مرگ جدی فکر کند، به زندگی می‌چسبید. در لحظات آخر عمرش وقتی پرسیدند دوست داری چه از تو بماند، گفت خودم. او عاشق زندگی بود.

صمدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نگاه کیارستمی به مرگ گفت: چیزی که باعث شد کیارستمی چهار فیلم درباره مرگ بسازد، زندگی بود. در انتهای ساخت این فیلم‌ها، زندگی بود. هرچه تلاش میکرد به مرگ جدی فکر کند، به زندگی می‌چسبید. در لحظات آخر عمرش وقتی پرسیدند دوست داری چه از تو بماند، گفت خودم. او عاشق زندگی بود.

کد خبر 654721 برچسب‌ها سینمای جهان مارتین اسکورسیزی فيلم سينمايى سینمای ایران عباس کیارستمی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان مارتین اسکورسیزی فيلم سينمايى سینمای ایران عباس کیارستمی عباس کیارستمی فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی و اروپایی اعتراض خود به جنایات غزه را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اظهار کرد: بعد از قضیه ۷ اکتبر، رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل حملات وحشیانه‌ای را علیه مردم فلسطین شروع کرده و متأسفانه تا به امروز هم به‌طور وحشتناکی ادامه دارد. برای این رژیم، نیروی نظامی با مردم عادی و حتی زنان و کودکان فرقی ندارد.

وی افزود: علی‌رغم داشتن دستورالعمل‌های بین‌المللی، بیمارستان‌ها و نقاطی که توسط سازمان ملل حفاظت می‌شود در جریان حملات این رژیم جعلی تخریب‌ شده است. این چند روز هم اخبار پیدا شدن گورهای دسته‌جمعی از افراد با دست‌های بسته هم دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: این حجم جنایت‌ها، از چشم دانشجویان آمریکایی پنهان نماند و برای همدردی با این مردم مظلوم اعتراضات خود را در فضای دانشگاهی آغاز کردند، در شروع اعتراضات، قطع همکاری‌های علمی بین دانشگاه‌های آمریکایی و دانشگاه‌های اسرائیلی را مطرح کردند. متأسفانه با حضور پلیس در چند روز گذشته این تظاهرات به خشونت کشیده شده و حتی اساتید مطرح از بعضی دانشگاه‌های مطرح آمریکا هم به طرز وحشتناکی بازداشت‌شده و با دستبند به خارج از دانشگاه انتقال داده شدند. اساتیدی بعضاً ممتاز با شاخص‌های علمی بسیار درخشان و یا جایگاه‌های مهمی مثل مدیر گروه نیز بازداشت شدند.

وی با اشاره به سانسور اخبار در رسانه‌های آمریکایی عنوان کرد: خیلی از شبکه‌های معروف آمریکا به سانسور جدی اخبار این روزهای دانشگاه آمریکا روی آوردند و فیلم‌هایی هم که پخش می‌شود، اکثراً از مسیر شبکه اجتماعی تیک‌تاک که خارج از کنترل دولت آمریکا است، منتشر شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه حضور دانشجویان و اساتید یهودی در بین معترضان دانشگاهی از نکات مهم این تجمعات است، اظهار کرد: اگر فعالین دانشجویی ما به‌طورجدی به این موضوع ورود کنند، به ابعاد، نکات و آمارهای بسیار جالبی از این موضوع خواهیم رسید. بنده به‌عنوان معاون فرهنگی علوم پزشکی تهران از دانشجویان دعوت می‌کنم که زبان علمی و فرهنگی مظلومیت مردم فلسطین باشند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشجویان آمریکایی اعتراض خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح کردند و در قطع همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های و پژوهشگاه‌های اسرائیلی را داشتند؛ اما متأسفانه پلیس با برخوردهای بسیار بدی که داشت جو را متشنج کرد تا برگ دیگری از دموکراسی دروغین در کشورهای غربی و مخصوصاً آمریکا رقم بخورد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • اکران آنلاین فیلمی با بازی هدیه تهرانی
  • نونزدهمین مراسم «شب کارگردان» برگزار شد/ آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی
  • از اینجا رانده و از آنجا مانده
  • ۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟