Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، در ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات و عملکرد معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی را مرور می‌کنیم. در حال حاضر شبکه گسترده ارائه خدمات درمان مستقیم شامل ۷۸ بیمارستان (۷۰ بیمارستان ملکی و ۸ بیمارستان تحت پوشش هلدینگ درمان)، ۵ مرکز جراحی محدود سرپایی و ۳۱۰ مرکز درمانی سرپایی به بیش از ۴۳ میلیون نفر بیمه شده تحت پوشش درمان خدمات رایگان ارائه می‌دهند و آن‌ها را در برابر مخاطرات مالی ناشی از هزینه‌های کمرشکن و فزاینده خدمات درمانی محافظت می‌نمایند و در بخش درمان غیرمستقیم نیز از طریق عقد قرارداد با حدود ۵۰۶۸۵ مرکز درمانی دولتی و غیردولتی در سطح کشور، تلاش شده است تا سطح مطلوبی از دسترسی به خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی مورد نیاز را با حداقل مشارکت مالی مستقیم، برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلاصه‌ای از آمار عملکرد معاونت درمان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰

در ۶ ماهه اول سال جاری مراکز درمانی بستری ملکی با در اختیار داشتن ۸۹۹۵ تخت فعال بستری به بیش از ۳۷۰ هزار بیمار خدمات بستری و جراحی ارائه نموده‌اند. در همین بازه زمانی بیش از ۲۵ میلیون ویزیت توسط پزشکان در مراکز درمانی ملکی صورت پذیرفته و ۲۹ میلیون خدمات سرپایی تشخیصی درمانی نیز به بیماران در شش ماهه اول سال جاری ارائه شده است.

۱- مراکز درمانی ملکی

- حوزه درمان مستقیم با تعداد ۳۸۵ مرکز درمانی ملکی شامل: ۷۰ بیمارستان، ۵ مرکز جراحی محدود و ۳۱۰ درمانگاه و پلی‌کلینیک خدمات درمانی را به بیمه‌شدگان عزیز ارائه نموده است.

- بیش از ۵۴ میلیون (۵۴،۶۳۸،۰۸۵) مراجعه سرپایی اعم از خدمت ویزیت و خدمات تشخیصی، درمانی به مراکز درمانی ملکی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ صورت پذیرفته است.

- بیش از ۲۹ میلیون ویزیت سرپایی، مشتمل بر ۱۸،۸۸۱،۰۲۹ ویزیت پزشک عمومی، ۵،۰۳۵،۶۵۲ ویزیت پزشک متخصص و ۱،۶۰۳،۰۴۸ ویزیت، در مراکز درمانی ملکی انجام شده است.

- در بخش خدمات سرپایی ۹۸.۵ درصد بیماران و در بخش بستری نیز ۸۸.۶ درصد مشمول بیمه تأمین اجتماعی بوده‌اند.

- تعداد ۸۹۹۵ تخت فعال بستری در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود سرپایی در اختیار بیماران قرار داشته است.

- تعداد ۳۷۳،۴۹۱ نفر در ۶ ماهه اول سال جاری در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود بستری و خدمات دریافت کرده‌اند.

- تعداد ۱۷۶،۸۳۵ مورد جراحی در مراکز بستری در شش ماهه اول انجام پذیرفته است.

- تعداد ۵۲،۶۷۱ زایمان در ۶ ماهه اول سال جاری در ۶۱ بیمارستان ملکی انجام پذیرفته است که ۴۳.۶% آنها به روش سزارین بوده است.

- بالغ بر ۱۱۰۷۹ مورد آنژیوگرافی عروق کرونر به صورت سرپایی و بستری در بیمارستان‌های ملکی دارای بخش کت لب صورت پذیرفته است.

- تعداد ۴۴۱،۸۲۹ مراجعه به ۴۴ مرکز دارای واحد سی تی اسکن در مراکز درمانی در شش ماهه صورت پذیرفته که به ازای این مراجعات تعداد ۵۳۲،۰۹۳ مورد سی تی اسکن انجام شده است و میانگین موارد انجام شده برابر با ۱.۲ مورد محاسبه می‌گردد.

- به طور متوسط در هر نسخه دارویی سرپایی میانگین اقلام تجویز شده برابر با ۳.۲ قلم و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۲.۷ قلم دارویی ثبت گردیده است.

- به طور متوسط در هر نسخه سرپایی میانگین اقلام تجویز شده در آزمایشگاه برابر با ۵.۶ مورد و در هر پرونده بستری این شاخص برابر با ۵ مورد آزمایش ثبت شده است.

- تعداد ۶۸،۸۷۶ مراجعه به ۱۶ مراکز درمانی دارای واحد MRI در ۶ ماهه سال صورت پذیرفته که به ازای این تعداد مراجعه ۸۷،۳۴۲ مورد MRI انجام شده و میانگین موارد به ازای یک مراجعه به واحد مذکور ۱.۲۶ محاسبه شده است.

- پذیرش و ارائه خدمات کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری به بیش از ۲۶۲ هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس کرونا از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ در مراکز درمانی ملکی که از این تعداد بیمار، بیش از ۲۱۹ هزار نفر (۸۴%) از آنها بهبود یافته اند.

۲- مراکز طرف قرارداد

- به منظور بهره‌مندی بیماران از مراکز طرف قرارداد، بخش درمان غیر مستقیم سازمان تأمین اجتماعی با عقد قرارداد با بیش از ۵۰ هزار (۵۰۶۸۵) مرکز تشخیصی درمانی به منظور ارائه خدمت به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ اقدام نموده است.

- پذیرش بیش از ۱۴۸ میلیون مراجعه سرپایی (۱۴۸،۱۶۴،۲۲۵) از مراکز درمانی طرف قرارداد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰

- پذیرش بیش از ۱.۵ میلیون پرونده بستری ((۱،۷۱۷،۵۲۰) از مراکز درمانی طرف قرارداد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰

۳- شوراهای پزشکی و کمیسیون‌های پزشکی

فاصله درصد از کار افتادگی کلی استان نسبت به میانگین کشوری – ۶ ماهه اول ۱۴۰۰

تعداد از کار افتاده کلی در کمیسیون پزشکی بدوی جهت بیمه شده اصلی ۴,۹۶۰

تعداد آرای نهایی صادر شده جهت بیمه شده اصلی ۱۲,۶۳۵

درصد ازکارافتادگی استان نسبت به تعداد آرای نهایی صادر شده ۳۹.۲۵

فاصله درصد استراحت پزشکی تأیید شده شوراهای پزشکی – ۶ ماهه اول ۱۴۰۰

جمع روز استراحت‌های مطرح شده ۴۵۱۳۶۹۷

مجموع روز استراحت‌های تأیید شده ۳۸۳۱۷۵۳

درصد استراحت پزشکی تأیید شده شوراهای پزشکی به میانگین کشوری ۸۴.۸۹

آمار اداره شوراها و کمیسیون‌های پزشکی – شش ماهه اول سال ۱۴۰۰

۲۳۴۰۷ تعداد درخواست‌های وصولی در کمیسیون‌های پزشکی بدوی

۵۸۲۰ تعداد درخواست‌های وصولی در کمیسیون‌های پزشکی تجدیدنظر

۸۵۹۸۴ تعداد مراجعین به شوراهای پزشکی

۲۵۸۲۰۵ تعداد مراجعین به پزشکان معتمد بررسی کننده استراحت پزشکی و اورتوز و پروتز

۳۲۰۸۴ تعداد متقاضیان معاینات بیمه‌های خاص

به منظور نظارت بر عملکرد پزشکان انجام دهنده معاینات بدو استخدام بیمه شدگان سازمان، مدیریت‌های درمان استان‌های کشور با پزشکان خوش نام دارای مجوز انجام معاینات سلامت شغلی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفاهم نامه انجام معاینات بدو استخدام بیمه شدگان تأمین اجتماعی را منعقد کرده‌اند و در حال حاضر شعب سازمان تأمین اجتماعی مکلفند صرفاً معاینات بدو استخدام انجام شده توسط پزشکان دارای تفاهم نامه با سازمان را مورد پذیرش قرار دهند.

برنامه‌های حوزه درمان با رویکرد تحول‌محور

معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی بر اساس اهداف دولت سیزدهم و همچنین سند استراتژیک سازمان تأمین اجتماعی، در سال ۱۴۰۰ مبادرت به تدوین برنامه‌هایی با رویکرد تحول محور به منظور ارائه خدمات درمانی مطلوب و با کیفیت به بیمه شدگان نموده است که در ادامه به موارد فوق اشاره شده است.

۱- راه اندازی کلینیک دیابت و فشار خون در مراکز واجد شرایط به منظور مدیریت بیماری‌های مزمن شایع و پر هزینه در مراکز درمانی ملکی

به منظور دستیابی به هدف تعیین شده در پایان سال جاری فعالیت‌های ذیل تعریف و تدوین گردیده است:

• آموزش پزشکان، پرستاران و کارشناسان تغذیه مجری برنامه

• انتخاب مراکز و ابلاغ برنامه و اجرای برنامه در مراکز منتخب

• نظارت بر اجرای برنامه

با توجه به شرح فعالیت‌های پیش‌گفت، راه اندازی کلینیک‌های دیابت و فشار خون در مراکز بستری سازمان با محوریت پزشکان متخصص داخلی، همکاری پرستار و کارشناس تغذیه آموزش دیده صورت می‌گیرد.

۲- طرح کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بابت خدمات درمانی سرپایی

در راستای تأمین راهبردی خدمات سلامت بیمه شدگان، طرح کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بابت خدمات درمانی سرپایی در دستور کار اداره کل درمان غیر مستقیم قرار گرفت و برای طی مراحل تصویب به حضور مدیرعامل محترم سازمان ارائه شده و هم‌اکنون در دستور کار هیأت مدیره محترم سازمان قرار دارد.

در راستای دستیابی به هدف تعیین شده و در جهت حذف فرانشیز مربوط به خدمات سرپایی گام‌های زیر تعریف گردیده است:

• ابلاغ مصوبات و مجوزهای قانونی

• رایگان نمودن فرانشیز سرپایی مستمری بگیران اصلی و تبعی ساکن شهرهای فاقد مرکز ملکی

• رایگان نمودن فرانشیز سرپایی مستمری بگیران اصلی و تبعی ساکن شهرهای دارای مرکز ملکی

• رایگان نمودن فرانشیز سرپایی بیمه شدگان اصلی و تبعی شهرهای فاقد مرکز ملکی

• رایگان نمودن فرانشیز سرپایی بیمه شدگان اصلی و تبعی ساکن شهرستان‌های دارای مرکز ملکی

با عنایت به اهداف تعیین شده و به منظور حفاظت مالی بیمه شدگان، استقرار پروتکل‌های درمانی (افزایش کفایت، جامعیت و اثر بخشی خدمت) سازمان تأمین اجتماعی در صورت رعایت استانداردهای علمی و فنی ارائه خدمات، کل هزینه درمان سرپایی بیمه شدگان در مراکز درمانی طرف قرارداد را متقبل می‌شود.

۳- استقرار نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در مراکز طرف قرارداد

هدف از تعیین برنامه استقرار نسخه الکترونیک، استقرار پرونده سلامت الکترونیک در مراکز طرف قرارداد بوده است.

به منظور دستیابی به هدف تعیین شده پیش‌گفت فعالیت‌های ذیل تعریف گردیده است:

• تکمیل ثبت نام پزشکان غیر طرف قرارداد در سامانه

• تکمیل ثبت نام واحدهای پاراکلینیک غیر طرف قرارداد

اهم اقدامات و برنامه‌های انجام شده و در حال اجرای معاونت درمان

۱- بازنگری سطح‌بندی خدمات درمانی

در راستای نیازسنجی توزیع عادلانه امکانات درمانی، تأمین دسترسی بیمه شدگان به خدمات درمانی مورد نیاز و ایجاد شفافیت در پاسخگویی به شرکای اجتماعی، ضوابط سطح بندی خدمات درمانی در سه محور خدمات سرپایی، خدمات بستری و تجهیزات پزشکی در سازمان تاًمین اجتماعی به شرح ذیل در چارچوب قوانین بالادستی، استاندارد و نقشه راه سلامت ۱۴۰۴ ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیاز بیمه شدگان تدوین و اجرا می‌گردد:

- قوانین و مقررات

تعهدات درمانی سازمان تأمین اجتماعی در دو بخش درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم ارائه می‌گردد و مطابق مصوبات شورای عالی وقت سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان مستقیم در حوزه سرپایی تولیدکننده محدود خدمات (مطابق سطح‌بندی) و در بخش بستری نیز سازمان تولیدکننده محدود درمان (در مراکز استان‌ها و بعضی از شهرها به لحاظ ضرورت‌های خاص) است و مابقی نیاز از طریق درمان غیرمستقیم و خرید خدمت تأمین می‌گردد.

- سطح بندی مراکز درمانی سرپایی

شناسایی مناطق حائز شرایط جهت احداث مرکز درمانی و اولویت بندی شهرستان‌های فاقد مرکز درمانی که دارای حداقل ۲۰.۰۰۰ نفر جمعیت بیمه شده است، با بهره‌گیری از شاخص‌های جمعیت بیمه شده، تعداد مراکز و مؤسسات طرف قرارداد، محرومیت منطقه، فاصله تا اولین مرکز درمانی ملکی و.... جهت هر شهرستان انجام می‌پذیرد. همچنین ملاک اختصاص مرکز درمانی در سطح بندی خدمات درمانی در سازمان تأمین اجتماعی، همانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر مبنای تقسیمات کشوری، جمعیت (بیمه شده تحت پوشش) هر «شهرستان» بوده و تجمیع شهرستان‌ها ملاک محاسبه نیست

- تدوین سطح بندی خدمات بستری

با توجه به برخورداری کلیه مراکز استان‌ها از بیمارستان ملکی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، احداث بیمارستان جدید به طور کلی در سطح بندی سازمان تأمین اجتماعی نبوده و توسعه بیمارستان‌های ملکی موجود بر مبنای سند نقشه راه درمان کشور ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

در سند ابلاغی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بررسی تمام ظرفیت‌ها و امکانات درمانی موجود در هر شهرستان و بررسی وضعیت موجود، نیاز هر شهرستان به تخت بیمارستانی به تفکیک هر تخصص به انضمام وضعیت مقایسه‌ای استان‌ها و شهرستان‌های کشور از نظر سرانه تخت بیمارستانی مشخص است.

در این راستا عملیات تعداد ۵۵۱ تخت بیمارستانی جهت ارائه خدمات درمانی بستری به بیمه شدگان در سراسر کشور از سال ۱۳۹۹ و بدون افزایش زیر بنا در مراکز درمانی ملکی در حال خریداری و راه اندازی است.

- تدوین سطح بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته:

ضابطه سطح بندی تجهیزات پزشکی پیشرفته (CT Scan، MRI و …) تدوین و کلیه شهرستان‌های حائز شرایط از نظر نیاز به تجهیزات موصوف اولویت بندی شده و با لحاظ تأثیر بیماری کرونا بر بیماردهی برخی از بخش‌ها در سال‌جاری، مجوز خرید ۱۶ قلم تجهیزات پزشکی پیشرفته جهت سراسر کشور صادر گردید که شامل ۱۲ دستگاه سی تی اسکن، یک دستگاه آنژیوگرافی، یک دستگاه سنگ شکن و دو دستگاه MRI است که از سال ۱۳۹۹ اقلام مذکور خریداری یا در حال خریداری است.

۲- استقرار نسخه الکترونیک و عدم چاپ دفترچه جدید

در راستای اجرای تکالیف قانونی مصرح در ماده (۷۴) برنامه ششم توسعه و بند (ز) ماده (۱۷) بودجه سال ۱۳۹۹ کشور و در راستای تسهیل و روان‌سازی فعالیت‌های مرتبط با ذی‌نفعان، کاهش خطاهای انسانی در مراحل مختلف نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی و لزوم حذف دفترچه کاغذی، جلوگیری از تردد غیرضروری بیمه‌شدگان و مقدمه‌سازی برای تحقق پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان، "پروژه نسخه الکترونیک" شامل فرآیند نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و همچنین پذیرش الکترونیک اسناد سرپایی و بستری طراحی و در مؤسسات درمانی ملکی و طرف قرارداد پیاده‌سازی شده است.

۳- اقدامات جهت مدیریت بحران و مقابله با اپیدمی کرونا

- ارائه خدمات درمانی به بالغ بر ۲۷۴۳۱۲ بیمار مبتلا به کرونا، بستری در بیمارستان‌های ملکی کشور (از ابتدای شیوع همه‌گیری)

- ارتقا سیستم‌های تأمین اکسیژن (اکسیژن ساز / مخزن اکسیژن مایع) مراکز درمانی تابعه

- نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، CPAP، BIPAP، میکروونت و … حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه

- نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه اکسیژن ساز یا مخزن اکسیژن مایع حسب درخواست و بررسی آمار

- واکسیناسیون نوبت اول و دوم ۱۴۷۰۰ نفر پرسنل سازمانی ستاد مرکزی و شعب

- برگزاری جلسات کمیسیون‌های پزشکی بدوی و تجدیدنظر با حداقل نرم تعداد شرکت کننده و با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی

- برگزاری جلسات شوراهای پزشکی با حضور و یا عدم حضور بیمه شده، در مناطق قرمز طبق تصمیمات متخذه مشترک مدیر کل و مدیریت درمان استان

- بررسی استراحت‌های پزشکی و پروتز و اورتوز توسط پزشکان معتمد در شهرهای با وضعیت قرمز

- تمهیدات لازم جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل تشکیل کمیسیون‌های پزشکی به منظور ممانعت از انتقال ویروس کرونا در راستای حفظ سلامتی بیمه شدگان و همکاران

کد خبر 5416058

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان تامین اجتماعی شبکه بهداشت و درمان بیمه شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش یوسف نوری دهه فجر نمایشگاه گردشگری علیرضا زاکانی نمایشگاه گردشگری تهران شرکت کروز گردشگری ترافیک دادگاه غلامحسین محسنی اژه ای پلیس راهور بیمه شدگان تأمین اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی مراکز درمانی ملکی درمان و آموزش پزشکی کمیسیون های پزشکی ارائه خدمات درمان مراکز طرف قرارداد ماهه اول سال جاری تأمین اجتماعی بیمارستان ها سطح بندی خدمات درمانی سرپایی تجهیزات پزشکی شوراهای پزشکی بیمه شدگان صورت پذیرفته خدمات سرپایی وزارت بهداشت درمان مستقیم معاونت درمان خدمات درمانی جراحی محدود مرکز درمانی اصلی و تبعی شهرستان ها ۶ ماهه اول تعیین شده انجام شده درمان غیر مرکز ملکی بخش درمان ۶ ماهه استان ها تحت پوشش بیمه شده ۵ مرکز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی افزود:این اقدام در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی جهت ارائه خدمات درمانی مناسب و ارزان قیمت به آحاد مردم صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: از امروز هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ کلیه بیمارستان‌های دولتی و واحد‌های تابعه دانشگاه مکلف هستند پذیرش، بستری، اعمال جراحی، اقدامات تشخیصی – درمانی و ترخیص کودکان زیر هفت سال بیمه شده را به صورت رایگان انجام دهند.
رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال به ویژه درمناطق محروم و روستایی در شورای عالی بیمه، مصوب شده است.

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • بهره مندی افراد کم توان خوزستان از خدمات صندوق بیماران خاص
  • بهره‌مندی بیش از ۶۰۰ نفر در مانور تیم‌های درمان اضطراری هلال احمر
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن
  • بهره مندی بیش از ۳۳ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • بهره مندی ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص از خدمات بیمه سلامت