Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@11:36:04 GMT

«حوثی ها» در یمن پیروز شدند: پس از آن چه می شود؟

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۵۴۴۸

«حوثی ها» در یمن پیروز شدند: پس از آن چه می شود؟

بین الملل تابناک: اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در مطلبی با عنوان «حوثی ها در یمن پیروز شدند: پس از آن چه می شود؟» با قلم «بروس ریدل» متخصص امور امنیتی و نظامی، نوشت که «حوثی‌ها» حریفشان در جنگ داخلی را شکست دادند، همچنین سعودی‌ها را که در سال 2015 علیه آنها مداخله کردند و نیز آمریکا را که از عربستان حمایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موفقیتی چشمگیر برای گروهی شبه‌نظامی است که نیروی هوایی یا دریایی هم ندارد و پیروزی آنها شباهت شگفتی هم با موفقیت حزب‌الله در لبنان دارد.

در ادامه این مطلب آمده است: 

حزب الله لبنان و ایران دو عامل پیروزی حوثی‌ها هستند. حزب الله، که ارتش اسرائیل را در سال 2000 با موفقیت از لبنان بیرون کرد، به الگوی اولیه و مربی برای حوثی‌ها تبدیل شد. ایران نیز منبع دیگری از پشتیبانی‌ها است، به‌ ویژه اینکه «حوثی‌ها» و ایرانیان دشمن مشترکی هم در عربستان سعودی دارند.

پس از پیروزی‌های اخیر حوثی‌ها، نبرد مارب مهم‌ترین مرحله بعدی در جنگ یمن است. اکنون حوثی‌ها آماده‌اند تا آخرین شهر را در شمال کشور که تحت کنترل دست‌نشاندگان یمنی ریاض است، تصرف کنند. حوثی‌ها اخیرا در اطراف شهر بندری حدیده به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌اند و به نظر می‌رسد شتابی برای تکمیل فتح مارب ندارند.

هنوز مشخص نیست که آیا حوثی‌ها جاه‌طلبی‌هایی فراتر از شمال یمن هم دارند یا خیر. جنوب یمن بیشتر سنی‌نشین است و شمار شیعیان زیدیه در این مناطق بسیار اندک است. عربستان بخش‌هایی از یمن را در جنگی در دهه 1930 تصرف کرد. چه‌بسا برخی از حوثی‌ها آرزوی بازپس‌گیری این سرزمین‌های از دست رفته را داشته باشند، اما آشکارا خواستار هیچ تغییری در مرزها نشده‌اند.

دولت بایدن از همان ابتدا صلح در یمن را به عنوان اولویت اصلی خود معرفی کرد، اما برای پایان دادن به درگیری ها کاری انجام نداده است. این دولت سیاست دو دولت پیشین آمریکا مبنی بر حمایت و فروش تسلیحات به سعودی ها را ادامه می دهد. هم‌زمان، حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگی که در حال حاضر در آن پیروز شده‌اند هیچ شتابی ندارند.

هیچ سیاستی به تنهایی نمی تواند صلح را برای یمن به ارمغان بیاورد. سرانجام، ایجاد صلح در این کشور، نه به آمریکایی ها و نه به سعودی ها، بلکه به یمنی‌ها بستگی دارد. امروزه یمن جامعه ای کاملا چندپارچه است و هنوز مشخص نیست که آیا هرگز دوباره کشوری متحد خواهد شد یا خیر. چه‌بسا علی عبدالله صالح برای همیشه تنها یمنی‌ای باشد که بر یمن متحد حکومت کرده است. برای جامعه بین‌الملل خردمندانه‌تر این است که گام‌ها و اهدافش را به جای وحدت یمن روی برقرای صلح بین بخش‌ های مختلف کشور متمرکز کند.

نقطه شروع در شورای امنیت سازمان ملل است. برای هدایت تلاش‌های مربوط به صلح، یمن نیازمند قطعنامه‌ای تازه از سوی شورای امنیت است، نه قطعنامه موجود که آگاهانه از منافع عربستان جانبداری می‌کند. در قطعنامه‌ی تازه، به عنوان اولین اصل، باید توقف فوری و کامل همه مداخلات خارجی در یمن مورد تاکید قرار بگیرد. این به معنای پایان محاصره و حملات هوایی عربستان در داخل یمن است. تمام حمایت های نظامی از دولت هادی باید به طور کامل پایان یابد.

«این همچنین بدان معناست که ایران و متحدانش باید حمایت خود از حوثی ‌ها، از جمله انتقال تخصص فنی پهپادها و موشک‌ها به این گروه‌، را متوقف کنند». اما پروازهای تجاری بین صنعا و تهران و همچنین پروژه های توسعه‌ای ایران در مناطق مختلف یمن، از جمله بندر حدیده، می‌تواند ادامه داشته باشد.

سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی سازمان ملل در یمن (UNVIM) باید گسترش یابد و این اقدام باید شامل افزایش مأموریت‌ها و پرسنل این سازوکار بشود تا امکان حضور بازرسان در همه بنادر و فرودگاه‌های یمن فراهم و اطمینان حاصل شود که هیچ‌یک از طرفین مرتکب نقض اصول قطعنامه نمی‌شوند. سازوکار فعلی با قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد مرتبط است و فقط بازرسی از بنادر تحت کنترل حوثی ها، مانند بندر حدیده را شامل می‌شود.

اگر عربستان سعودی به عملیات نظامی در یمن پایان ندهد و محاصره این کشور را لغو نکند، آمریکا باید تمام قراردادها و فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کند. تمام پرسنل نظامی و همچنین تمام پیمانکاران آمریکایی باید همانند افغانستان از یمن هم خارج شوند. این اقدام شامل تکنسین‌هایی می‌شود که نگهداری ناوگان هواپیماهای آمریکایی متعلق به نیروی هوایی سلطنتی سعودی (RSAF) را به عهده دارند، ناوگانی که از آنها در عملیات و بمباران علیه یمن استفاده می‌شود.

تاثیر این اقدام روی ارتش سعودی فوری و ویرانگر خواهد بود. نیروی هوایی عربستان نمی تواند هواپیماها را در آسمان به پرواز دربیاورد، چه رسد به استفاده از ماشین های جنگی عملیاتی. ارتش و گارد ملی عربستان سعودی نیز فلج خواهند شد. نیروی دریایی کمترین آسیب را خواهد دید زیرا منابع متنوع تری برای کشتی های جنگی خود دارد، اما این نیرو نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

تعامل با حوثی ها پس از جنگ آسان نخواهد بود. موضع ضد آمریکایی حوثی‌ها ریشه در خاستگاه این جنبش دارد و این موضع میراثی از تصمیم نادرست واشنگتن برای حمله به عراق در سال 2003 میلادی است. این حقیقت همراه شده است با حمایت هفت ساله‌ی آمریکا از جنگی که توسط همسایه ای به راه انداخته شده است که اکثر یمنی ها از آن نفرت دارند و حملات هوایی، محاصره و گرسنگی جمعی عامدانه‌ی مردم یمن از جمله ویژگی‌های مهم آن است. اما توقف محاصره و کمک‌رسانی به مردم یمن ضرورتی فوری است. این باید اولویت آمریکا باشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی حوثی ها انصارالله یمن عربستان آمریکا ایران مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی حوثی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۵۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد

سناتور آمریکایی «لیندسی گراهام» از دولت جو بایدن خواسته است تا توافقنامه‌ای را برای برقراری روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای کمک به ایجاد زمینه برای توافق صلح با فلسطینی‌ها انجام دهد.

سناتور گراهام یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو حداقل تا حدی به تمایل عربستان سعودی برای یک پیمان نظامی با آمریکا بستگی دارد.

به نقل از ایسنا این سناتور که برای دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی چندین بار به عربستان سعودی سفر کرده است، گفت درباره این موضوع با بایدن و مقامات ارشد دولت او از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.

گراهام گفت: «عربستان سعودی خواهان یک توافق دفاعی متقابل با ایالات متحده است. ما هفته‌ها روی این موضوع کار می‌کنیم. آنتونی و جیک، به بستن قرارداد در مورد معاهده ادامه دهید. بدون این معاهده، ولیعهد سعودی نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد و بخشی از توافق، ارائه راه‌حلی برای مشکل فلسطین خواهد بود.»

بایدن مدعی شده است که پیشرفت او در میانجی‌گری برای توافق سازش میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ممکن است انگیزه حملات غافلگیرکننده حماس در اکتبر گذشته علیه رژیم صهیونیستی باشد که منجر به جنگ اخیر در غزه شد. این جنگ که براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۴۰۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده است، مذاکرات تل‌آویو با ریاض را از مسیر خود خارج کرد.

گراهام گفت، بحران غزه بدون تکمیل توافقنامه رژیم صهیونیستی و عربستان قابل حل نیست. این نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد: «اگر بتوانیم بین عربستان سعودی و اسرائیل به توافق برسیم، این به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد، ایرانی‌ها را تنها می‌کند، برای فلسطینی‌ها امید ایجاد می‌کند و امنیت را به شکل واقعی برای اسرائیل تأمین می‌کند.»

عربستان سعودی نفت‌خیز ادعا می‌کند که ۷ درصد از ذخایر اورانیوم جهان را در اختیار دارد. گراهام گفت برنامه‌های مذکور از آمریکا می‌خواهد غنی‌سازی این ذخایر را به‌عنوان بخشی از پیشنهاد ریاض برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی کنترل کند. چنین توافقی براساس «توافقنامه ابراهیم» است که براساس آن بحرین و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک با تل‌آویو برقرار کردند و سودان و مراکش هم بعدا این توافقنامه را امضا کردند.

گراهام گفت: «می‌خواهم به رئیس‌جمهور بایدن کمک کنم تا این کار را انجام دهد. بدون این توافق هیچ راه‌حلی برای مشکل فلسطین وجود ندارد. بدون این معامله، همه چیز بدتر می‌شود. بنابراین، اجازه دهید معامله را انجام دهیم، زمان ما در حال اتمام است.»

دولت پیش از بایدن – دونالد ترامپ– میانجی توافق‌های ابراهیم بود. گراهام در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ ممکن است در رقابت با بایدن در انتخابات امسال تلاش کند توافق تل‌آویو – ریاض را تضعیف کند، گفت این رئیس‌جمهور سابق آمریکا «می‌خواهد کشتار پایان یابد.»

این سناتور آمریکایی افزود: «ما ماه نوامبر در اینجا انتخابات خواهیم داشت، اما آیا می‌توانیم قبل از نوامبر جان چند نفر را نجات دهیم؟»

به گزارش راشا تودی، بلینکن که راهی تور منطقه‌ای شده است، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت می‌توان چارچوبی برای راه‌حل دو دولتی و عادی‌سازی روابط با ریاض ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد