عضو هیئت علمی دانشگاه سوره: آموزش سینما باید بهروزسانی شود
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۶۰۷۷
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، سومین نشست از نشستهای فرهنگی سینما دانش با عنوان دانشگاه یا مدرسه مسئله این است با حضور رامتین شهبازی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در این نشست گفت: امروز آموزش در حوزه سینما بسیار مهم است و همه تلاش میکنند پایه آن را در دانشگاهها فراهم کنند.
وی ادامه داد: مدرسهها در واقع تکالیفشان در دنیا روشن است زیرا کارکردهای آکادمیک ندارند و با سیستم وزارت علوم و تحقیقات درگیر نیستند و با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تا رسیدن به نقطه قله در تحصیل سینمایی فاصله زیادی وجود دارد
شهبازی با بیان اینکه در دانشگاه داستان تحصیل در رشته سینمایی فرق میکند، گفت: مدرک تحصیلی نیاز است و مدرک پشتوانه حقوقی دارد و شما باید سرفصلهای مشترک را بگذرانید، اما اینکه آیا همه آموزشگاهها موفق عمل میکنند یا نه نمیتوان در این رابطه صحبت کرد، اما میتوان گفت ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزشگاه مبنای اقتصادی برایشان مهم است و برخی هم سودجویی اولویت دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در ایران تا رسیدن به نقطه قله در تحصیل سینمایی فاصلههای زیادی وجود دارد، گفت: هرچقدر کار خوب انجام دهیم، اما دانشگاهها چون باید یک مدرک یکسان بدهند به لحاظ واحدهای درسی بازهم بعضی مواقع کمبود داریم. سرفصلها در دانشگاهها قدیمی است اما ما ورود نمیکنیم، خود سینما یک امر در جریان است اما سینما در دهه ها با هم متفاوت است و تغییرات مملوس شده است.
سینما به صورت آکادمیک وارد ایران نشده، سینما یک محصول غربی است که به صورت سرگرمی وارد ایران شده و تعدادی فرد علاقهمند وارد رشتههای سینمایی میشوند آموزش میبینند و رشد پیدا میکنند و مفاهیم تغییر میکند اما هنوز ساختار اداری سینما در خودش تغییر نکرده و برحسب گیشه و علاقه مخاطبان تولیدات انجام میدهد. شرایط زیست سینمای ایران نیازی به دانشگاه نداشته از دهه ۶۰ به بعد افرادی فیلمساز شدند که خیلیها از جمله فیلمسازان انقلابی بودند و بعد وارد دانشگاه شدند، افرادی مانند ابراهیم حاتمیکیا که برچسب دانشگاه دارد و فضای دانشگاه را با چشم خود دیدهاند
شرح درسها در سینمای ایران تکراری است
شهبازی گفت: بدنه سینما با تحصیلات دانشگاهی همخوان نیست و بدنه سینما نیروی خودش را از دانشگاه نمیگیرد و ترجیح میدهد نیروی خودش را از سیستم خودش انتخاب کند تا از فارغالتحصیلان.
وی خاطرنشان کرد: همیشه میگفتند مدارس سینما درسهای نظری ندارند، اما من بررسی کردم، یک مدرسه سینمایی که شناخته شده است همچون دپارتمان ووچ که رشتههای بازیگری، تلویزیون و کارگردانی را دارد، در آنجا هم اقتصاد جامعهشناسی به دانشجویان آموزش داده میشود زیرا بدنه سینما احساس نیاز به دانشگاه دارد و به آن عمل میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه شرح درسهای ما در سینمای ایران تکراری است، ادامه داد: در دانشگاه سرفصلهایی را ارائه میدهند که ۵۰ تا ۶۰ سال پیش بوده، اما بهروز شده و اگر امروز هنر دیجیتال اضافه میشود و در سرفصل قرار میگیرد و دانشجو باید آن را پاس کند. امروز همه چیز دیجیتال است، باید در اجرا موضوعات را برای دانشجویان متفاوت کنیم.
وی ادامه داد: شاید در ایران برخی از امکانات آموزشگاهها در دانشگاهها وجود نداشته باشند، اما باید خودمان را با جامعه بهروزرسانی کنیم، باید بررسی کنیم که آیا ما تولیدات سینمایی بینالمللی داریم تا آموزشهایمان را بینالمللی کنیم که دانشجویان ما در سینمای کشورهای دیگر کار کنند؟ آموزش ما در حوزه سینما حتی به درد سینماهای خودمان هم نمیخورد.
شهبازی گفت: باید بررسی کنید و ببینید آموزشهای کشوری مثل لهستان چقدر میتواند انگیزه ایجاد کند که دانشجو یاد بگیرد چگونه برود و فرصت شغلی در کشورهای دیگر ایجاد کند.
برچسبها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فیلم فجر لهستان دانشگاه سوره پروندهٔ خبری چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم فجرمنبع: ایرنا
کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فیلم فجر لهستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فیلم فجر لهستان دانشگاه سوره عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۶۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعلام اولویتهای تولیدی از سوی رئیس سازمان سینمایی
رییس سازمان سینمایی اولویتهای تولید آثار سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در سال ۱۴۰۳ را در در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در یکصد و هفتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، با اشاره به شعار محوری سال گفت: سینما در سال گذشته موفق شد با عبور از چالشها و حواشی گوناگون، بار دیگر جایگاه خود را ارتقا دهد و در حوزههای مختلفی چون توسعه زیرساخت، رونق اقتصادی، اعتمادسازی عمومی، برگزاری رویدادهای سینمایی، جریان کشف استعدادهای انسانی و رشد سرمایه اجتماعی، موفقیتهای قابل اعتنایی را به دست آورد.
وی افزود: در کنار این توفیقات و دستاوردهایی که در حوزههای مختلف سینما شکل گرفته در سالجاری با عنایت به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ضروری است با اهتمام ویژهتری با مشارکت خانواده سینما به سوی تحقق این مساله مهم گام برداریم.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان ساخت: علاوه بر ظرفیتها و منابع موجود در سازمان سینمایی، خوشبختانه امسال با مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر اسماعیلی، اعتبار ویژهای به منظور تقویت تولید آثار با اولویت های موضوعی مشخص در نظر گرفته شده که نشاندهنده جایگاه و قابلیتهای خاص سینمای ایران در طرح مضامین گوناگون و تبیین گفتمانی در عرصه فرهنگ عمومی است.
خزاعی با توجه به نهایی شدن سیاستگذاری اولویت های تولیدی در شورای عالی تولید گفت: علاوه بر موضوعات اجتماعی، دینی، خانوادگی، اخلاقی، امسال در زمینه، تقویت بنیاد خانواده، توجه به موضوع جمعیت، حل مسائل اجتماعی، خدمات و پیشرفتهای نظام و کشور، توجه به مفاخر ملی و عناصر هویتی، عزت ملی، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ترویج امید، موضوع ایثار، شهادت، تبیین نقش جبهه مقاومت و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب از جمله اولویتهای ابلاغی تولیدات امسال است.
خزاعی با تاکید بر شاخصهای موثر در رونق سالنهای سینما خاطرنشان ساخت: محور رونق سینما مخاطب است؛ از نظر سازمان سینمایی تنوعی که روی پرده سینماها از لحاظ گونههای مختلف سینمایی وجود دارد، قابل اعتنا است. این تنوع هم در تولیدات بنیاد فارابی در ویترین فجر چهل و دوم و هم در برخی موسسات تولیدی دیده میشود و یکی از سیاستهای سازمان سینمایی در سال جدید حفظ تنوع ژانرهای فیلم های روی پرده اکران خواهد بود.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این مطلب که سال گذشته شاهد رکوردهای تاریخی فیلمهای کمدی و کودک و نوجوان در حوزه اقتصاد سینما بودهایم افزود: با سیاستهای اتخاذ شده در حوزه تولید و اکران فیلمها، پیشبینی میشود در سال جاری این رونق و اقبال عمومی را به آثار اجتماعی، دفاع مقدس و سایر ژانرهای سینمایی شاهد باشیم.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به آثار گفتمانی تولیدات سینمای ایران در جامعه گفت: بسیاری از مسایل و چالشهای فرهنگی و اجتماعی را میتوان با زبان هنر بیان کرد و سینما میتواند بستر و ویترین گفتمان جدی اندیشهها و مفاهیم گوناگون جامعه باشد. همچنین سینما میتواند بسیار بیش از اینها به طرح دغدغهها و مسایل مهم جامعه بپردازد.
در این نشست، معاونان، مدیران و روسای موسسات سینمایی نقطه نظرات خود را درباره مسائل جاری مدیریت سینما مطرح ساختند.
گفتنی است: جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی، سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد که در آن اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، مجید زین العابدین، محمد حمیدی مقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدری خلیلی حضور داشتند.
انتهای پیام/