Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:20:19 GMT

مردمسالاری، اساس فلسفه سیاسی انقلاب است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۶۱۲۵

مردمسالاری، اساس فلسفه سیاسی انقلاب است

به گزارش ایرنا؛ حجت‌الاسلام محسن مهاجر نیا، روز پنجشنبه در همایش "فلسفه انقلاب اسلامی" در شاهین‌شهر اصفهان، افزود: نخستین بار از سوی امام خمینی (ره) بود که واژه جمهوریت در کنار حکومت اسلامی آمد درحالی‌که فشارها و مخالفت‌های بسیاری با این دیدگاه وجود داشت اما امام محکم ایستاد و جمهوری اسلامی را مبنا قرارداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهاجرنیا افزود: امام خمینی این مساله را بخوبی درک کرده بود که اگر مردم در همه‌پرسی حاضر نمی‌شدند و به جمهوری اسلامی رای نمی دادند این فلسفه هرگز به وجود نمی آمد.

استادعلوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با بیان اینکه فلسفه انقلاب اسلامی با اقتضائات روز هماهنگی دارد، افزود: امام خمینی(ره)برغم اینکه در آغاز این راه دشوار تنها بود اما هرگز به عهد و پیمان منافقان امید نبست و با آنها تعامل نکرد بلکه معیار  اخلاص را مبنای فلسفه سیاسی خود قرار داد.

 وی با بیان اینکه امام از همان ابتدا راه خود را از مکتب های غربی و شرقی جدا کرد، افزود: امام فیلسوفانه هدایت انقلاب را بر عهده گرفت، این غنای فلسفی به اندازه ای است که گویی صدها افلاطون و ارسطو در وجود امام جاری بود.

مهاجر نیا با بیان اینکه در نظام سازی شاهکار کرده ایم و قانون اساسی نماد این ادعا است، افزود: در قانون اساسی سنت اسلامی با دنیای مدرن تلفیق و نقشه راه مشخص شده است.

وی با بیان اینکه پس از سال ها هنوز درکشور، دولت اسلامی به درستی جا نیفتاده و تبیین نشده است، افزود: ساختار فعلی نظام خوب است اما دانش دینی متناسب با مملکت داری و حکومت داری تولید نکرده ایم.

بیانیه گام دوم انقلاب، سرشار از تمدن سازی و آینده پژوهی است

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه راهکارهای عبور از این کاستی ها در بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی از سوی رهبری تدوین شده است، افزود: بیانیه گام دوم انقلاب سرشار از ادبیات غنی آینده پژوهی و تمدن سازی است.

مهاجرنیا، "دانش و پژوهش"، "تولید" در همه بخش ها و "معنویت و اخلاق" را از مهمترین افق ها در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرد که باید بر اساس آن حرکت کرد.

وی با تحلیل کوتاهی در خصوص فلسفه نظام های سیاسی قبل از انقلاب، افزود: همه فلسفه های قبلی در زمان بحران به روی کار آمدند، اما امام خمینی عنصر زمان را شناخت، بحران را فهمید و خودش برای تثبیت آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه وقتی تفکر انقلاب اسلامی مطرح شد پای رقبای جدی در میان بود، افزود: ولایت فقیه که تا دوره ای تنها به فقه و کتاب محدود شده بود با ظهور انقلاب اسلامی در قالب حکومت مدرن تجلی یافت.

مهاجرنیا افزود: درآغاز این راه، انقلاب هیچ الگوی قبلی نداشت، هیچ کس از آن حمایت نکرد و به آن خوشامد نگفت، اما با محوریت روحانیت برغم فشارها و چالش های متعدد را کنار زد و به حرکت خود ادامه داد و پویاتر شد.

به گزارش ایرنا، سومین همایش "فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم" با موضوع فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای به مناسبت دهه فجر در شهرستان شاهین‌ شهر برگزار شد.

سنخ شناسی فلسفی-سیاسی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ظرفیت فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی برای اداره زیست جهان مدرن، ضرورت‌ها و بایستگی خوانش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی،نظریه نظام انقلابی در فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، نظریه دولت-ملت در پارادایم امامت در فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، کارآمدی دین در مدیریت جامعه مدرن ازنظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای،انسان تراز انقلاب اسلامی از منظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، تمایزات فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی از فلسفه سیاسی لیبرالیسم و مارکسیسم، شاخصه‌های(آزادی،استقلال،عدالت،شهروندی،معنویت،اخلاق سیاسی، و سبک زندگی)از منظر فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای وچشم‌انداز آینده اسلامی از منظر فلسفه سیاسی از جمله محورهای این همایش بود.

شهرستان شاهین شهر در شمال استان و حدود ۲۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران فلسفه اصفهان شاهین شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران فلسفه اصفهان انقلاب اسلامی ایران فلسفه اصفهان شاهین شهر فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب امام خمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۶۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان

 حجت‌الاسلام والمسلمین وحید خوش رو در نشست خبری هفته عقیدتی و سیاسی با اصحاب رسانه بیان کرد: شهادت معلم انقلاب دکتر مرتضی مطهری که از روحانیون برجسته و همراه حضرت امام (ره) بود و در مسیر آرمان‌های انقلاب برای ایران اسلامی جانفشانی ها کرد و به درجه رفیع شهادت نائل شد، به پاس گرامیداشت یاد و خاطره وی هفته عقیدتی و سیاسی در سپاه نامگذاری شد.

 مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مهرستان تصریح کرد: غبار روبی گلزار شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا، محفل انس با قرآن، نشست‌های بصیرتی، نشست‌های وبیناری در فضای مجازی، آذین بندی سطح شهر، تجلیل از هادیان سیاسی، معلمان، دیدار با ائمه جمعه و روحانیون تشیع و تسن از جمله برنامه‌های این هفته است.

 وی به اهمیت نقش خبرنگاران اشاره کرد و گفت: خبرنگاران صدای رسای همه اقشار جامعه و به نمایش گذاشتن اقدامات مسئولین و انقلاب اسلامی برای دنیا و مطالبات و مشکلات مردم بدون واسطه به دستگاه‌های زیرربط است.

 حجت الاسلام خوش رو عنوان کرد: دردنیایی که رسانه‌های دروغ پراکن و تا دندان مسلح دشمنان بر علیه ایران، اذهان عمومی را اغفال و متشنج می‌کنند، خبرنگاران و فعالان فضای مجازی به عنوان افسران جنگ نرم به صورت شبانه روز در مقابل آن‌ها ایستاده و از جبهه حق علیه باطل دفاع می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • تجلیل از مربیان عقیدتی سیاسی
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • اجرای بیش از ۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی و سیاسی مهرستان
  • تجلیل از فرماندهان و مربیان برتر عقیدتی سیاسی