Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی ما در اختیار شرکت‌های دولتی است، حبس شده‌اند و اجازه نمی‌دهند فعالیت کنند.

محمد رضا پورابراهیمی در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن و بزرگداشت هفته صنایع کوچک ضمن تبریک دهه فجر بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم استان کرمان بخش معادن و صنایع مرتبط با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اگرچه با چیزی که در شاخص‌های هدف‌گذاری کشور بیان شده به رتبه متوسطی رسیدیم اما می‌توانیم گام‌های بلندتری برداریم.
پورابراهیمی ادامه داد: بنده وقتی تازه به مجلس رفته بودم علی‌رغم تمام ظرفیت‌های معدنی یک کیلوگرم فولاد هم درکرمان تولید نمی‌شد اما امروز کرمان بطب تولید فولاد کشور است.
وی عنوان کرد: همه این اقدامات نشان‌دهنده آن است که نسبت به ظرفیت‌های‌مان عملکرد پایینی داریم؛ کل معادنی که در کشور می‌توانسته انجام شود بیش از ۱۰ درصد نیست و ۹۰ درصد ظرفیت معدنی ما غیرفعال است.
پورابراهیمی راهکار برای فعال کردن آن‌ها توضیح داد: ۱۰ سال پیش عملیات پهنه‌بندی انجام شد که باید حداکثر دو سال بعد نتیجه می‌داد اما این اتفاق نیفتاد و اطلاعات بر اساس عملیات ژئوفیزیک می‌بینم که این کار عملیاتی نشده است.
وی ادامه داد: بخش معدنی وزارت صمت باید بیاید برای این قسمت‌های غیرفعال فکری بکند؛ چه اشکالی دارد این پهنه‌بندی‌ها ابطال شود و مردم پای کار بیایند؟
پورابراهیمی ضمن درخواست اصلاح برخی مواد قانونی مانند ماده ۲۶ قانون معادن توضیح داد: چالش دیگر استان‌های معدنی مانند استان کرمان دستورالعمل‌هایی است که دولت در ذیل قانون می‌نویسد اما با قانون نمی‌خواند.
وی تصریح کرد: بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های معدنی ما در اختیار شرکت‌های دولتی است، حبس شده‌اند و اجازه نمی‌دهند فعالیت کنند.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم راهکارهای کارشناسی در اختیار ما قرار دارد گفت: اگر ما بخواهیم برای کارهای بزرگ تصمیم بگیریم کشور آمادگی آن را دارد؛ هم ظرفیت‌ها وجود دارد و هم جوانان با اراده و کاری.
پورابراهی با اشاره به اینکه استان کرمان علی‌رغم همه مشکلات با قدرت مسیر استحکام را به جلو می‌رود اظهار کرد: یک سند کامل و جامعی از آمایش سرزمینی استان کرمان و تأکید می‌کنیم که ظرفیت مجلس، کمیسیون اقتصادی مجلس و تخصص ما در اختیار شما است.
وی خاطرنشان کرد: امروز فضای مثبتی میان رویکرد تعاملی مجلس و دولت شکل گرفته بنابراین مسیر حرکت در حال متفاوت‌شدن با قبل است.
پورابراهیمی تأکید کرد: توسعه فعالیت‌های صنعتی و معدنی، اشتغال، تولید و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در استان کرمان اولویت ما است. 
وی اضافه کرد: در دو سال کذشته علی‌رغم تمام سختی‌های تحریم‌ها، فقط در مرکز استان کرمان پنجاه هزار میلیارد تومن طرح سرمایه‌گذاری در استان عملیاتی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به آغاز تولید الکترود گرافیتی که نیاز صنعت فولاد است اما تاکنون مافیای واردات اجازه سرمایه‌گذاری در آن را نمی‌داد اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت معدن و تجارت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ظرفیتهای معدنی استانی اقتصادی ظرفیت های معدنی استان کرمان معدنی ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۶۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی

امیرشنوا دبیر اجرایی رویداد ملی چادرو گفت: ۷۰ طرح و ایده فناورانه به دبیرخانه این رویداد از استان‌های مختلف کشور ارسال شد که در مرحله‌ی اول ۳۵ طرح برای ارزیابی انتخاب شدند.

افزود: در نهایت پس از ارزیابی‌های فنی ۱۰ ایده نوآور برگزیده شدند که در مراسم اختتامیه رویداد از آنها تجلیل و در این بین ۳ ایده برتر هم معرفی شد.

وی هدف از برگزاری این رویداد را جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه عنوان کرد و افزود: ۱۰ ایده برتر رویداد زنجیره ارزش فولاد از اکتشاف معدن تا محصول نهایی در بخش‌های انرژی، آب، محیط زیست، هوشمندسازی و تحول دیجیتال را شامل می‌شدند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم در ارتباط ویدئو کنفرانسی در این رویداد با بیان اینکه هم اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد دانش‌بنیان کشور حدود ۲.۷ درصد در تولید ناخالص ملی است، گفت: بر اساس هدف‌گذاری اعلام شده طبق قانون و در قالب برنامه هفتم توسعه، سهم اقتصاد دانش بنیان باید به ۷ درصد در تولید ناخالص ملی برسد. 

خیاطیان افزود: سیاست ما حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است و هم اکنون تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده که حدود ۳۰۰ هزار نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: شرکت‌های بزرگ صنعتی معدنی، چون چادرملو، فولاد مبارکه، شرکت پتروشیمی و صنایع بزرگ مواد غذایی باید برای رسیدن به سهم هفت درصدی شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد کشور ورود کرده و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ادامه داد: رویکرد ما این است که شرکت‌های بزرگ، نیاز‌های فناورانه خود را از طریق شرکت‌های دانش بنیان تامین کنند.

رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) هم گفت: برای کم کردن فاصله فناوری کشورمان با کشور‌های پیشرفته آن هم در شرایط تحریم باید از توان دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

موثقی نیا افزود: در رویداد چادرو تعداد قابل توجهی طرح و ایده ارائه شده، اما برای دست یافتن به رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه باید تلاش‌های بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو هم از بومی سازی قطعات و مواد اولیه این شرکت با همکاری مراکز و شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و افزود: تعداد هزار و ۴۶۳ قلم قطعات یدکی و مواد اولیه در سال گذشته با صرفه جویی ارزی ۴۷ میلیون یورو با بهره گیری از توان بومی و دانش بنیان انجام شده است.

طاهرزاده تصریح کرد: در راستای حمایت از نخبگان نیز طرح بورسیه صنعتی را در کنکور ۱۴۰۲ اجرا کردیم و تعداد ۶ دانشجوی بورسیه کارشناسی در مجتمع صنعتی چادرملو مشغول به تحصیل هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • بدهی ۶۰ همتی به شرکت گاز مربوط به صنایع عمده کشور است، نه فقط پتروشیمی ها
  • معرفی برترین شرکت‌های دانش بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان
  • مسابقات امداد و نجات معادن و صنایع معدنی کشور
  • نیروها به تناسب ظرفیت اشتغال در حوزه معدنی کرمان آموزش ببینند
  • اعلام آمادگی آفریقای مرکزی برای توسعه همکاری‌های معدنی با ایران
  • تسهیلات و نبود نقدینگی عمده مشکلات واحد‌های صنعتی در قوچان است
  • ورود و خروج سهامداران درصدی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها