Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، منوچهر منطقی عصر پنجشنبه در مراسم رونمایی محتوایی ماهواره کوثر، اولین ماهواره بخش خصوصی و گردهمایی روز ملی فضایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، افزود: در حال حاضر از چهار بخش سازنده ماهواره‌های مکعبی حمایت شده است و با همکاری بخش‌های فضایی سه تا چهار سال آینده پرتابگر بخش خصوصی خواهیم داشت، به گونه‌ای که در تضاد با بخش‌های نظامی نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر سه بخش دولتی، خصوصی و نهادهای واسط چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صنعت فضایی کشور فعال هستند، یادآور شد: معاونت علمی ریاست جمهوری در زمینه انتقال طرح ها از بخش دولتی به خصوصی نقش آفرینی می‌کند که در این زمینه هشت سال گذشته اقدام مؤثری انجام نشده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته خاطرنشان کرد: دلیل این کاستی اقدام دولت یازدهم و دوازدهم برای ساماندهی صنعت فضایی و راه اندازی مرکز ملی فضایی بر اساس نقشه راه تدوین‌شده است، این مرکز در ۲ سال اول فعالیت خود، مسیر خود را پیدا نکرد.

منطقی تحقق نیافتن اعتبارات در بخش صنعت فضا را از دیگر چالش‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: برای این منظور ما اقدام به یکپارچه سازی و تجمیع امکانات و توانمندی‌ها کردیم تا هزینه‌ها کاهش یابد و در این مسیر سه پلتفرم در حوزه صنعت فضایی شامل ماهواره‌های ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم با محوریت دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم با محوریت دانشگاه علم و صنعت و ماهواره ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم را تعریف کردیم.

وی  به نامه ای که برای انحلال مرکز ملی فضایی توسط سازمان ملی فضایی در دولت پیشین ارایه شد، ‌ اشاره کرد و اظهار داشت: این سازمان اعلام کرد که این مرکز منحل شود، اما با مذاکرات انجام شده قرار شد که این اقدام صورت نگیرد و این ستاد وظیفه توسعه فناوری فضایی را انجام دهد که در ساختار جدید ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته، بحث حمل و نقل بسیار مهم دیده شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته تصریح کرد: از آنجایی که توسعه حمل و نقل پیشرفته در گرو خدمات فضاپایه است، از این رو در ساختار جدید تصمیم گرفته شد تا از خدمات این صنعت در وزارت راه و شهرسازی و نیرو استفاده شود، ضمن آنکه کل زنجیره ارزش فضایی به شرکت‌های فناور منتقل شود.

منطقی در بخش دیگری از سخنان خود راه اندازی انجمن فضایی کشور را پیشنهاد کرد و گفت: می توان با ایجاد این انجمن اقدامات بسیار خوبی انجام داد، چرا که انجمن می تواند به دنبال سهم بخش خصوصی باشد و در زمینه بحث ارتباطات بین المللی نیز فعال باشند.

وی با یادآوری اینکه ارتباطات بین الملل در حوزه فضا بسته نیست،   ادامه داد: ما با کشور هند، قزاقزستان و چین درحوزه فناوری فضایی ارتباط برقرار کردیم و بر خلاف تصور همه درهای بین المللی در این حوزه  بسته نیست و باز است.

به گزارش ایرنا،   ماهواره کوثر اولین ماهواره بخش خصوصی بعد از ۲ سال به همت کنسرسیومی از هشت شرکت دانش بنیان و خصوصی در شرکت دانش بنیان امید فضا به مرحله تست  وتجمیع رسید و امروز رونمایی محتوایی شد.

بنابر اعلام فناوران این ماهواره، کمتر از یک سال آینده نظار گر موفقیت آمیز ماهواره کوثر به فضا خواهیم بود، و تا سال ۱۴۰۴ ایران به فناوری تصویربرداری در مدار ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین و عملیات تصویر برداری کشاورزی دست خواهد یافت.

برچسب‌ها منوچهر منطقی فناوری دانش‎ بنیان ‎ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منوچهر منطقی فناوری دانش بنیان ها منوچهر منطقی فناوری دانش بنیان ها ستاد توسعه فناوری های فضایی بخش خصوصی ملی فضایی صنعت فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۶۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ورزش نقشی در انتخاب مدیران سرخابی نخواهد داشت

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: هیات مدیره جدید استقلال و پرسپولیس که مشخص شود مدیران عامل این دو باشگاه نیز مشخص می‌شوند. وزارت ورزش در این خصوص نقشی نخواهد داشت.

به گزارش مشرق، سید محمد شروین اسبقیان روز چهارشنبه در مراسم واگذاری مالکیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: امروز نگرانی هواداران برطرف شد و ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس خصوصی شدند. از دولت محترم، ریاست محترم جمهور، وزرای وزارت ورزش و جوانان، اقتصاد و دارایی و همچنین از سازمان خصوصی سازی قدرانی و از ریاست فدراسیون فوتبال، مدیران ۲ باشگاه نیز که برای محقق شدن این موضوع تلاش کردند تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: تکلیف هیات مدیره و مدیریت را شرکت‌ها مشخص خواهند کرد، وزارت ورزش هم حمایت و نظارت را بر روند اداره این باشگاه‌ها خواهد داشت. نه تنها دو باشگاه بزرگ بلکه یکی از وظایف وزارت ورزش نظارت بر عملکرد تمام باشگاه‌هاست.

معاون وزیر ورزش ادامه داد: هیات مدیره جدید استقلال و پرسپولیس که مشخص شود مدیران عامل این دو باشگاه نیز مشخص می‌شوند. وزارت ورزش در این خصوص نقشی نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • ستاد پشتیبانی آزمون برای امتحان نهایی در استان سمنان تشکیل شود
  • عرضه توانمندی‌های صادراتی ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد پایگاه‌های بزرگ‌داده
  • وزارت ورزش نقشی در انتخاب مدیران سرخابی نخواهد داشت