Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخائر ژنتیکی محیط زیست استان تهران گفت: تعداد سگ‌های بلاصاحب در حال حاضر واقعا زیاد شده است و این مقداری برای ما نگران کننده است؛ حتی انسان‌ها نیز از این گونه‌ها در حال خسارت دیدن هستند.

به گزارش ایمنا، محمد کرمی در خصوص وضعیت سگ‌های بلا صاحب در مناطق اطراف تهران، اظهار کرد: از آنجا که مساله مدیریت سگ‌های بلا صاحب بر عهده شهرداری تهران است، برآورد آماری از تعداد سگ‌های بلا صاحب در اطراف تهران نداریم، اما به طور کلی می‌توان گفت در تهران دو منطقه از حضور سگ‌های بلا صاحب متأثر هستند، یکی منطقه حفاظتی جاجرود است که شامل دو پارک ملی «خجیر» و «سرخه حصار» در شرق و جنوب شرق تهران می‌شود و دیگری منطقه حفاظت شده «ورجین» و بخشی از البرز مرکزی در شهرستان شمیرانات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حیات وحش تهران از حضور این گونه مهاجم آسیب دیده است، زیرا این گونه‌ها ممکن است با خودشان بیماری را به عرصه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی انتقال دهند. از طرفی ممکن است رقیب غذایی سایر گوشت‌خواران شوند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: علف‌خوارانی که در این مناطق هستند، مانند قوچ و میش، کل و بز را تحت تأثیر قرار می‌دهند و در فصولی از سال مانند فصل زمستان و زمانی که حیات وحش زایمان دارند و بره‌هایشان به دنیا می‌آیند، سگ‌های بلا صاحب به این گونه‌ها حمله می‌کنند.

کرمی تصریح کرد: از دیگر آسیب‌های این گونه، آمیزش آن‌ها با گرگ و سایر گوشت‌خواران است که موجب می‌شود خلوص ژنتیکی این حیوانات از بین برود و گونه‌هایی به نام گرگاس به وجود بیاید که هم خوی درندگی گرگ و هم رفتار نزدیک شدن به انسان را مانند سگ‌ها دارند؛ به همین دلیل آمار موارد هاری در مناطقی که این گونه‌ها دیده می‌شوند مقداری نگران کننده است.

وی با بیان اینکه بیماری هاری میان انسان و حیوان مشترک و بسیار خطرناک است، اظهار کرد: نهادهای مربوطه این سگ‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و در اطراف تهران رهاسازی می‌کنند، از طرفی مساله غذادهی به آنها نیز به معضل تبدیل شده است و متأسفانه عده‌ای دانسته یا ندانسته به این گونه‌ها غذا می‌دهند که موجب افزایش جمعیت آنها می‌شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش افزود: در حالت عادی اگر سگ‌ها تعدادی گونه به دنیا بیاورند، نمی‌توانند همه آن‌ها را بزرگ کرده و به بلوغ برسانند و ممکن است از میان هفت یا هشت توله دو توله بتواند به سن رشد برسد، اما با غذادهی و ترحمی که نسبت به این گونه وجود دارد، جمعیت آن‌ها افزایش خواهد یافت.

کرمی تاکید کرد: مساله دیگر موضوع مدیریت پسماند است، این گونه کاملاً به پسماندها وابسته هستند و از پسماندهایی مانند استخوان و ته مانده گوشت که مخصوصاً از سوی افراد در زمان تفریح رها می‌شود و یا در سطل‌های روباز قرار می‌گیرند، استفاده می‌کنند و تغذیه سگ‌ها از این پسماندها افزایش جمعیت آنها را به دنبال دارد؛ در حال حاضر گونه‌های مهاجمی که حیات وحش تهران را تهدید می‌کنند، همین سگ‌های بلا صاحب هستند.

وی با اشاره به راهکار در نظر گرفته شده برای کنترل جمعیت این گونه، گفت: بهترین کاری که برای کنترل این گونه‌ها می‌توان انجام داد نگهداری آنها در مراکزی است که به این منظور ایجاد می‌شوند. باید مراکزی در اطراف تهران ایجاد شود و افرادی که بخواهند به این گونه‌ها کمک کنند هم به همین مراکز مراجعه کنند، نه اینکه به مناطق حفاظت شده تهران بیایند که هم آلودگی زیست محیطی و بصری به همراه خواهد داشت و هم به حیات وحش مناطق حفاظت شده آسیب بزنند. این گونه‌ها اهلی محسوب می‌شوند و انسان بر مبنای نیازی که در هزاران سال پیش داشته است، آنها را از طبیعت گرفته و اهلی کرده است، بنابراین خود انسان نیز باید آن را مدیریت کند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش افزود: تعداد این گونه‌ها در حال حاضر واقعاً زیاد شده است و این مقداری برای ما نگران کننده است. حتی انسان‌ها نیز از این گونه‌ها در حال خسارت دیدن هستند و از آنجایی که این گونه‌ها به صورت گله‌ای حرکت و حمله می‌کنند، حتی موجب کشته شدن افراد و همانطور که گفته شد انتقال بیماری هاری می‌شوند.

منبع: ایلنا

کد خبر 553309

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سگ بلاصاحب جمع آوری سگ بلاصاحب ساماندهي شهري محيط زيست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش سگ های بلا صاحب اطراف تهران گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۷۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • غذا دادن غیراصولی منجر به افزایش سگ‌های پرسه‌زن می‌شود
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور