جشنواره تئاتر فجر در کاروانسرای دوره صفویه افتتاح شد
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۸۱۱۵
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شامگاه پنجشنبه، ۱۲ بهمن، در کاروانسرای زینالدین در مهریزِ یزد، از شاهکارهای معماری دوره صفویه با اجرای محمد سلوکی برگزار شد.
مهران فاطمی، استاندار یزد، نخستین سخنران این مراسم بود و چنین گفت: «یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کار و زندگی و حتی آداب و رسوم مردم است؛ از گنجینه بزرگ معماری ثبت شده در یونسکو تا تار و پود ترمه و دارایی و زیلو و گلیم و جاجیم، از گرههای مشبک در نخل عزای سیدالشهدا تا شیشهکاری پنجدریهای ارسی، همه و همه عرصه هنر مردمان این دیار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فاطمی با بیان این که «یزد دیار پرورش هنرمندان برجسته و رویش کارگردانان و بازیگران نامآشناست»، ادامه داد: «اینجا خطهای است که هنر نمایش بین مردمش جایگاه ویژهای داشته است. نقالیها، معرکهگیریها، تعزیهها، تخت حوضیها و سایهبازیها جایگاه ویژهای در سبد زندگی مردم این دیار داشته تا به گونهای هوشمندانه، محرومیت خود از طراوت طبیعت را جبران کنند و روحیهشان را در برابر سختی طبیعت خشن، تازه نگه دارند.»
استاندار یزد، جشنواره تئاتر فجر را نماد زیباترین صحنههای هنری برای انعکاس اندیشههای زیبا خواند و افزود: «یکی از دغدغههای هر روز ما، نوجوانان و جوانان بااستعداد این سامان هستند که رویدادهایی این چنینی میتواند تکافوی این مهم را کند چرا که هنر پاک، بستر رشد فرزندان جامعه ما را فراهم میکند و هنر نمایش به دلیل مشخصههای اصیل هنریاش، از بهترین گزینهها برای این امر است.»
در ادامه، تقدیر از برترینهای بخش نمایشنامهنویسی با حضور استاندار یزد، علیاکبر عزیزی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی او، هوشنگ توکلی و نصرالله قادری انجام شد.
اسامی نمایشنامهنویسان تقدیر شده، بدون اولویت به شرح زیر بود:
- کیوان فهیمی برای نگارش نمایشنامه «اسپوتنیک تنهایی»
- مهرداد بقایی برای نمایشنامه «استخوان در گلو»
- بهنام سرلک برای نمایشنامه «ایاز شش آبجی»
- سعیدرضا خوششانس برای نمایشنامه «شطحیات اشباح»
- پیام لاریان برای نمایشنامه «مدیترانهای»
- سهیل ملکی برای نمایشنامه «هیچ و پوچ»
پس از آن، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، اصغر امیرنیا، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تقدیر از صادق کوچکزاده، دبیر اجرایی افتتاحیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه حاضر شدند و در ادامه قطعهای زنده توسط ارکستر مجلسی یزد اجرا شد.
بخش بعدی مراسم افتتاحیه، تجلیل از پیشکسوتان و قدردانی از سالها کار و فعالیت هنری علیاصغر انصافجو (سیستان و بلوچستان)، محمدرضا شجریان (یزد)، بهمن (محمدعلی) صادقحسنی (گیلان)، محمدعلی لطفیمقدم (خراسان) و کاظم هژیرآزاد (تهران) بود که با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون هنری او، مهران فاطمی و قادر آشنا انجام شد.
در بخش بعدی برنامه، با حضور وزیر ارشاد و دبیر جشنواره از استاندار یزد، تقدیر و تجلیل شد.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم روی صحنه حاضر شد و گفت: «استان یزد هم سابقه تاریخی بسیار روشنی دارد و هم امروز در حوزه فرهنگی و هنری کشور جریانساز است، هم اندیشمندان بزرگ و هم هنرمندان بزرگی در یزد هستند و میدرخشند و همه این استعدادها، ظرفیتهای زیادی را در این استان فراهم کرده و باعث شده است تا افتتاحیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را در اینجا برگزار کنیم.»
اسماعیلی ادامه داد: «دوست داشتیم شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره چهلم در شرایط بهتر و با حضور مخاطبان بیشتر و گستردهتری باشیم اما در روزهای منتهی به افتتاحیه، با اوج گرفتن موارد ابتلا به سویه جدید کرونا مواجه شدیم و همین مسأله باعث شد از حضور گرم مردم و مخاطبان تئاتر در این مراسم بیبهره شویم.»
او همچنین با تشکر از معاونت امور هنری، دبیرخانه جشنواره، دبیر این رویداد، استاندار یزد و نمایندگان این استان در مجلس، گفت: «همه اقدامات ما در دولت به این سمت است که فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و بر همین اساس حوزه تئاتر در چهار سال پیش رو حتما تقویت خواهد شد و در تلاش هستیم تا هرچه مربوط به زیرساخت است، به خوبی پیش ببریم. در همین زمینه، بنای ما در وزارت ارشاد بر این بوده که همه تاسیسات و مجموعههای فرهنگی که در سالهای اخیر در دست ساخت بودهاند را به اتمام برسانیم. در کل کشور هم فرایند اجرایی پروژهها با تخصیص اعتبار آغاز شده و به طور جدی در ۱۴ استان از جمله یزد پیگیری میشود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «همچنین حمایت و آموزش هنری از سرفصلهای جدی کار ما خواهد بود. تلاش میکنیم به همه جای کشور، با یک چشم مساوی نگاه کنیم و همه استعدادهای ایران عزیز را ببینیم و زمینه رشد همه فرزندان ایران را فراهم کنیم. تلاش میکنیم هیچ فرزندی در ایران نباشد که علاقهمند به تئاتر و کار هنری باشد و زمینه برای کار او فراهم نباشد. در چهار سال آینده ارتقای کمی و کیفی را در تئاتر مشاهده خواهیم کرد.»
اسماعیلی در پایان با تشکر از همه هنرمندان که به گفته او «چشم و چراغ ما هستند» ضمن آرزوی صحت و سلامت برای آنها ابراز امیدواری کرد با برطرف شدن شرایط کرونایی، امکان برگزاری جشنهای بزرگتر با حضور همه هنرمندان و همه ایراندوستان فراهم شود.
اجرای پرفورمنسی برای گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته همچون سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، رضا ملکثابت، بیژن افشار، عزتالله مهرآوران، علی حاجعلی عسگری و علی سلیمانی بخش بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره بود که در پایان آن یاد سردار شهید، سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز گرامی داشته شد.
از کاظم هژیرآزاد در افتتاحیه چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر تقدیر شدپس از آن، با پخش نماهنگی، از برگزیدگان بخش عکس و پوستر چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور قطبالدین صادقی، سهراب سلیمی، مائده طهماسبی، مجید جوادیانزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و محمدرضا صباغیان بافقی، نماینده مردم یزد در مجلس تقدیر شد.
برگزیدگان بخش پوستر:
- تقدیر: مهدی دوایی برای طراحی پوستر نمایش «مانستر»
- رتبه سوم (مشترک): میثم نامدار برای طراحی پوستر نمایش «ضیافت» و رسول حقجو برای طراحی پوستر سیوسومین جشنواره تئاتر استان خوزستان
- رتبه دوم: محمد افشار برای طراحی پوستر نمایش «سهتیز»
- هیات داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت تندیس و رتبه اول ندانستند.
برای تقدیر از برگزیدگان بخش عکس، داود فتحعلیبیگی، محمود فرهنگ، علی اوسیوند، حمیرا ریاضی، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور و محمدرضا دشتیاردکانی، نماینده یزد در مجلس روی سن آمدند.
برگزیدگان بخش عکس:
- تقدیر: شهریار دبیری برای نمایش «سهیل» و سلاله رویدشتی برای نمایش «آنگاه که باران استخوانهایت باریدن میگیرد» و شیوا سراج برای نمایش «او زیباست»
- رتبه سوم: محمد تقوی برای نمایش «آنتیگونه، آخرین سامورایی»
- رتبه دوم: مریم رحمانی نمایش «سرایدار»
- رتبه اول: اردلان آشناگر برای نمایش «آشویتس خصوصی لیدی مکبث»
پس از تقدیر از برگزیدگان این بخش، قطعهای موسیقی اجرا شد.
در بخش بعدی، کلیپی از صحبتهای علی نصیریان و پیام او به هنرمندان جوان تئاتر پخش شد که در آن گفت: «تئاتر جایی برای تمرین دموکراسی است چون نظرات و آرای مختلف در آن تبادل میشود و تمام ارکان آن از نویسنده و کارگردان تا بازیگر و طراح صحنه هر کدام استقلال کاری و خلاقیتی دارند.»
این هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون افزود: «دو چیز برای کار شما مفید است: جریان تئاتری و گروه تئاتری. گروه است که هنر تئاتر را زنده نگه میدارد نه فرد. چون تئاتر کار جمعی است. سعی کنید یک گروه داشته باشید و استمرار آن را حفظ کنید تا جریان تئاتری به وجود بیاید.»
نصیریان یادآور شد: «شما کسانی هستید که با نگاه و سواد و انرژی تازه وارد عرصه تئاتر شدید و برخی از شما بسیار خوب درخشیدید و کار کردید. خلاقیت مقوله سادهای نیست و برای این که کاری هنر باشد و ماندگار شود، باید مراحل زیادی را طی کرد.»
سپس محمود سالاری در پیامی ویدئویی ابراز امیدواری کرد چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر آینه تمامنمای هنر نمایش و بسترساز زمینه ظهور و بروز استعدادهای فراوان و کشف بازیهای خوب از بازیسازان معتبر باشد. او همچنین در این پیام از همه دستاندرکاران، داوران، اعضای هیات انتخاب، صحنهگردانان، دلسوزان و دلنگرانان تئاتر کشور، حاضر در جشنواره چهلم، سپاسگزاری کرد و افزود امیدوار است جشنوارههای بعدی نیز عرصه درخشش تکتک این هنرمندان باشد.
قادر آشنا نیز در پیامی ویدئویی با اشاره به این که در چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، بالای ۹۵ درصد متون رسیده که شاهد اجرای آنها خواهیم بود برگرفته از هویت ایرانزمین بودند افزود ۵۴ درصد کارها نیز تولید هنرمندان استانی است. او همچنین به حضور سه نسل؛ نسل اول انقلاب، نسل میانی و نسل جدید، هم در کسوت نمایشنامهنویس و هم در مقام کارگردان اشاره کرد و این نکته را مایه مباهات این رویداد دانست.
در پایان این مراسم، با حضور چندین چرخ طوافی مملو از شیرینیهای محلی و سنتی یزد، کیک جشن چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر با حضور داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، فرهاد قائمیان و حسین مسافرآستانه بریده شد.
۵۷۲۵۹
کد خبر 1599437منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهلمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر جشنواره تئاتر فجر داریوش ارجمند فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طراحی پوستر برای نمایشنامه مراسم افتتاحیه برگزیدگان بخش جشنواره تئاتر استاندار یزد برای نمایش بخش بعدی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگویی مشکلات و دغدغههای روز جامعه اولویتم در اجرای نمایش است
ایسنا/خراسان رضوی کارگردان نمایش «میتینگ» گفت: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد، همیشه در نمایشهایم اولویتم دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است و تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود.
محمدرضا اربابی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: این نمایش ژانری کمدی دارد و به اتفاقاتی که در یک دانشگاه رخ میدهد، میپردازد. در واقع این نمایش نشاندهنده بخشی از جامعه و عدهای از انسانها است که شخصیتهای نمایش به تعریف آن میپردازند.
وی در خصوص عوامل این نمایش اضافه کرد: در نمایش میتینگ بازیگران جوان در کنار هنرمندان پیشکسوت و با سابقه تئاتر مشهد به روی صحنه میروند. گروه از اواخر سال گذشته تمرینات خود را آغاز کرد و در حال حاضر با تلاش شبانهروزی ۲۰ شب نمایش را روی صحنه بردیم.
اربابی با اشاره به واکنش و بازخوردهای نمایش خود گفت: در این چند شب اجرا استقبالها بسیار خوب و راضیکننده بوده است، همچنین اساتیدی که به دیدن نمایش آمدند بسیار راضی بودند و با توجه به اینکه نمایش در دل مافیا اتفاق میافتد، تحلیلهای جامعهشناسی و روانشناسی زیادی از نمایش داشتند.
وی افزود: مخاطب عام نیز به خوبی توانسته بود با نمایش ارتباط برقرار کند، علاوه بر نظرات مثبت نقدهایی بر نمایش وجود داشت که همگی بسیار محترم هستند در مجموع با استقبال مخاطبان و فروش بالای نمایش از عملکرد تیم و گروه نمایش راضی هستم و خوشحالم که مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان اینکه همیشه تلاش کردهام تا نمایشهایی را روی صحنه ببرم که حرف جامعه در آن زده شود، خاطرنشان کرد: پس از پایان هر نمایشی، نمایشنامههای مختلفی را مطالعه میکنم که حرف امروز و دغدغه جامعه باشد و بتوانم با آن ارتباط برقرار کنم حتما آن را انتخاب و اجرا میکنم.
اربابی اضافه کرد: امروزه نمایشی که به روی صحنه میرود باید حرف دل مردم باشد؛ اجرای نمایشهایی مانند «هملت» و «اوتولو» زمانی میتواند موفق باشد که بر اساس نیازهای امروز جامعه، نه دغدغههای جامعه گذشته باشد. همیشه در نمایشهایم اولویتام دغدغههای امروزه جامعه و مردم بوده است.
اجرای تئاتر کمدی با ریسک بالایی همراه است
وی با بیان اینکه نمایش میتینگ یک کار کمدی است و اجرای آن ریسک بالایی داشت، اظهار کرد: تقریبا در بیشتر ژانرها مانند مذهبی و یا تاریخی نمایشی را اجرا کردهام و نمایش میتینگ دومین کاری کمدی من بود. اولین سابقه کار کمدیام به نام پرواز ۷۳۷ بود که در یزد به روی صحنه بردم.
کارگردان نمایش «میتینگ» با بیان تجربه کاری کمدی افزود: اجرای نمایش کمدی سخت و خوب است، اجرای نمایش کمدی میتینگ با سابقه کاری که داشتم به نوعی ریسک بود. اجرای نمایش کمدی و خنداندن مخاطب در هر دوره ای کار سخت و مشکلی است، چرا که باید برای خنداندن مخاطب موقعیت کمدی ایجاد کرد که کار دشواری است.
اربابی اضافه کرد: اجرای نمایش میتینگ تجربهای متفاوت بود و سعی میکنم برای تئاتر بعدی یک نمایش کمدی سیاه را انتخاب کنم تا بتوانم خودم را به چالش بکشم و کارهای مختلفی را در ژانرهای متفاوت به روی صحنه برده باشم.
وی در خصوص جایگاه تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: بهعقیده من فضای تئاتر مشهد به نوعی پراکنده و حمایت از نسل جوان کمتر است، در حالیکه باید به جوانان فرصت دیده شدن را بدهیم. حمایت برخی از اساتید نیز به دلیل حضور نسل جوان در تئاتر است که بسیار ممنون آنها هستم.
اساتید تئاتر باید از نسل جوان حمایت کنند
کارگردان نمایش «میتینگ» با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مشهد کار دشواری است، عنوان کرد: با توجه به اینکه مشهد شهری مذهبی بوده اجرای نمایش نیز کار دشواری است. اساتید باید از نسل جوان حمایت کنند نه اینکه روبه روی آنها بایستند.
اربابی در پاسخ به این سوال که آیا میتوان شاهد اتفاقات خوبی در سال جدید برای تئاتر مشهد بود یا خیر، گفت: قطعا میتوان سال خوبی را برای تئاتر مشهد پیشبینی کرد؛ چراکه نمایشهای روی صحنه کیفیت بالایی دارند و نسل جوان بیشتر از گذشته در تئاتر حضور دارند. در این ایام نمایشهایی با حضور نسل جوان دیدهام که به نظرم میتوان امسال و سال آینده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چند نماینده از مشهد حضور داشته باشد.
وی تصریح کرد: گروه ما نیز در حال رایزنی است تا نمایش میتینگ را با شکلی مدرن شده در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به روی صحنه ببرد.
عکس تزئینی استیکی از مشکلات تئاتر حضور بازیگرانی است که تخصص کافی را ندارند
رضا سپهر، بازیگر تئاتر میتینگ نیز در خصوص ایفای نقش در نمایش «میتینگ» اظهار کرد: در این نمایش عهدهدار ایفای نقش «پرور» هستم که یکی از کاراکترهای اصلی نمایش است. پرور دارای شخصیتی متعارض و در واقع به گونهای آفتابپرست است که مسئولیت حراست و سلف دانشگاهی به نام دارقوزاباد را برعهده دارد.
این بازیگر تئاتر افزود: دانشگاهی که بخش کوچکی از جامعه محسوب میشود و نماد افرادی دو رو است که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و دانشجویانی که در آنجا تحصیل میکنند دانشجویانی روشنفکر نیستند و به راحتی تحت تاثیر قرار میگیرند که در آخر کاراکتر پرور با رانت و قدرتی که دارد تصمیمگیرنده دانشگاه میشود.
وی با بیان اینکه حضور عوامل برجسته دلیلی برای ترغیب ایفای نقش در این نمایش بود، گفت: کارگردان نمایش آقای محمدرضا اربابی هستند و نمایشنامه توسط آقای عباس جانفدا نوشته شده است و دیگر عوامل نمایش که جزو افراد با سابقه تئاتر مشهد هستند، در تصمیمم برای حضور در این نمایش بسیار تاثیرگذار بود.
این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه واکنشها نشان میدهد که به خوبی از عهده ایفای نقش برآمدهام، بیان کرد: بر اساس مشورتهایی که صورت گرفته بود ایفای نقش این کاراکتر به من پیشنهاد شده بود و باتوجه به نوع کمدی نمایش و دیالوگ قرار بر این شد تا نقش پرور را اجرا کنم که خوشبختانه به خوبی توانستم از عهده اجرای آن بربیایم و اساتید و پیشکسوتانی که نمایش را دیدهاند از ایفای نقش بسیار راضی بودند.
سپهر ادامه داد: تمام تلاشم بر این بود که به خوبی کاراکتر پرور را معرفی کنم و خوشحالم که این کار به خوبی انجام شد، همچین در اجرای کمدی نمایش، برقراری ارتباط کلامی و جذب مخاطب به خوبی انجام گرفت.
وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شد تا عهدهدار نقش شخصیت پرور در نمایش شود، گفت: مهمترین دلیلی که باعث شد در ایفای نقش پرور مصمم شوم تضادی است که میان کاراکتر نمایش با شخصیت اصلی من وجود دارد؛ پرور شخصیتی است که نقاب بر چهره دارد، در حالیکه در واقعیت شخصیتی متعارض با این کاراکتر دارم و از دو رویی پرهیز میکنم.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: وجود این چالشها باعث شد تا برای اجرای این شخصیت مصمم شوم و در نمایش ایفای نقش کنم و خرسندم که با این کار توانستم سهم کوچکی در این موفقیت داشته باشم.
سپهر خاطرنشان کرد: نمایش میتینگ اولین تجربه کاری من با آقای اربابی است، ایشان کارگردان جوان و با ذوقی هستند که اخلاق حرفهای را به خوبی رعایت میکنند. یکی دیگر از نکات مثبت آقای اربابی نسبت به دیگر کارگردانان تعاملی بود که با پیشکسوتان نمایش داشتند، او به عنوان کارگردان پذیرای ایده و پیشنهاداتی که از سوی گروه ارائه میشد بود.
وی افزود: آرامشی که توسط کارگردان کار در گروه برقرار میشد بسیار حائز اهمیت است؛ برخلاف کارگردانان دیگری که با ادبیات نامناسب استرس بیشتری به بازیگران وارد میکنند، ایشان با متانت آرامش را در گروه حاکم میکرد و من از کار در کنارش لذت بردم.
نمایشهای روی صحنه مشهد به سمت رئالیست بودن پیش رفتهاند
این بازیگر تئاتر در خصوص جایگاه تئاتر مشهد گفت: کیفیت نمایشهای روی صحنه بهتر ازسالهای گذشته است و نمایشها به سمت رئالیست پیش رفتهاند و میتوان گفت نسبت به نمایشهایی که قبلا اجرا میشد شاهد رشد هستیم، اما متاسفانه از لحاظ کیفیت متن و نمایشنامهها در این چند سال افت قابل توجهی را شاهد بودهایم.
سپهر با اشاره به تنوع ژانرهای مختلف نمایشهای روی صحنه مشهد، بیان کرد: مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، در طول این سالها شاهد آثار متنوعی در ژانرهای مختلف هستیم که هر نوع سلیقهای را پوشش میدهد، اما در این میان کارگردان معدودی هستند که به واسطه شهرت و یا بازیگران، نمایشهایشان فروش خوبی دارد و دیده شدهاند.
تربیت نابازیگر در کارگاههای آموزشی نامعتبر
وی با بیان اینکه برگزاری کلاسهای آموزشی توسط افراد بیسابقه باعث لطمه به تئاتر میشود، اظهار کرد: متاسفانه کارگاهها و کلاسهای آموزش بازیگری برگزار میشود که به جز تعدادی اکثرا توسط اساتیدی که تخصص ندارند اداره میشوند و به ظاهر بازیگر آموزش میدهند که در واقع اینگونه نیست.
این بازیگر تئاتر خاطرنشان کرد: به عقیده من افراد که وارد حیطه بازیگری میشوند باید پس از گذراندن کلاسهای آموزشی در بخشهای کوچکتر شروع به کار کنند و پس از آن در بلک باکسها ایفای نقش کنند تا پس از کسب تجربههای بیشتر وارد سالن اصلی تئاتر شوند.
بازگیری تئاتر نیازمند استعداد و مطالعه کافی است
سپهر افزود: بسیاری از بازیگران کار اولی با رانت و مافیا در نمایشهای اصلی نقشی را ایفا میکنند، در صورتیکه بازیگری نیازمند استعداد و مطالعه کافی است و اگر هوش بازیگری نداشته باشیم، نمیتوانیم در قاب صحنه باقی بمانیم.
انتهای پیام