Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه‌ استان‌ها- یکی از مسائلی که در استان هرمزگان و شهر بندرعباس سهم اشتغال بومیان را کاهش می‌دهد حضور حجم بالایی از کارگران غیر مجاز خارجی است و اثر بدی بر اقتصاد خانوار در این استان خواهد گذاشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، استان هرمزگان یکی از استان‌های برخوردار از لحاظ زمینه‌های اشتغالزایی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جا برای رشد اقتصادی است اما شاید آن‌طور که باید و شاید این امر برای مردم این استان بهره‌ای به دنبال نداشته است و اکثر مردم این استان به اشتغال‌‌هایی مشغولند که شاید حقشان نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یکی از زمینه‌های اشتغالی که در هرمزگان وجود دارد صنعت ساختمان‌سازی است، با توجه به اینکه شهر بندرعباس زمینه رشد خوبی را در بحث ساختمان‌سازی دارد و با توجه به اجرای طرح‌هایی مانند اقدام ملی مسکن و برنامه‌های دولت برای تولید مسکن این بخش که حدود 200 نوع شغل در دل خود دارد می‌تواند بخشی از مشکل اشتغال را حل و فصل کند.

اما متاسفانه هرمزگان و بندرعباس یکی از استان‌هایی است که همواره مقصد خوبی برای اتباع بیگانه که عمدتا از کشورهای افغانستان و پاکستان به این استان مهاجرت می‌کنند بوده‌ و این مهاجرین غیر مجاز در همین فرصت شغلی هم با بومیان شریک می‌شوند؛ بنابراین بخشی از اشتغال که در اختیار غیربومی‌ها قرار می‌گیرد و بخشی دیگر را نیز خارجی‌های غیرمجاز از آن خود می‌کنند تا سهم بومی‌های هرمزگان به حداقل برسد. 

برای کارفرمایان هم قطعا سود بیشتری دارد که از این کارگران غیرمجاز استفاده‌ کنند چرا که نیاز نیست دیگر خود را درگیر مسائل بیمه و مزایای کارگران کند و از لحاظ اقتصادی برایش صرفه بیشتری دارد و از طرفی اگر سانحه‌ای هم حین کار رخ دهد شاید کسی پیدا نشود که یقه‌اش را بگیرد و مشکلی برایش پیش‌ بیاید. 

با توجه به تعیین حداقل دستمزد روزانه در سال 1400 به مبلغ 885 هزار و 165 ریال(88 هزار و 515 تومان)، مطابق با بند ج ماده 11 قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت، هر کارفرمایی که به صورت غیر مجاز از نیروی کار خارجی استفاده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به 5 برابر حداقل دستمزد یعنی 4 میلیون و 425 هزار و 825 ریال برای هر روز اشتغال جریمه می شود و این جریمه‌ای است که وزارت کار برای این موضوع قرار داده‌است اما به نظر می‌رسد که این قانون بازدارندگی کافی را نداشته باشد چرا که هیچ‌گونه نظارت مستمری بر حضور و فعالیت این کارگران در محیط‌های کارگاهی وجود ندارد و شاید در روزهایی از سال بازرسی‌هایی انجام شود به همین‌ منظور باید راهکارهای دیگری نیز برای جلوگیری از فعالیت کارگران غیرمجاز در نظر گرفته‌شود. 

نکته حائز اهمیت دیگر نحوه ورود این اتباع به داخل کشور است که از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق صورت می‌گیرد بنابراین یکی مسائل مهم جلوگیری از ورود آن‌ها به کشور است که لازم است دقت‌ نظر بیشتری در این حوزه به خرج داده شود چرا که هیچ‌ فرقی بین قاچاق کالا و ارز که به زعم همگان آفت اقتصاد ملی و تولید ملی است با ورود نیروهای غیر‌مجاز که برای اشتغال ملی دارای برخی مضرات است وجود ندارد و هر 2 سرمایه‌های کشور را به سمت و سویی که ناحق است خارج می‌کند. 

هادی ابراهیمی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهارداشت: به موجب ماده 181 قانون کار هرگونه به کارگیری اتباع خارجی در واحدهای کارگاهی ممنوع است و این موضوع به صراحت به سمع و نظر کارفرمایان رسیده‌ است.

وی‌افزود: کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده بپذیرند، برابر قانون از 91 روز تا 180 روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند. 

ابراهیمی عنوان‌کرد: ماده 121 قانون کار  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده‌ که با رعایت شرایطی نسبت به صدور روادید با حق کار مشخص موافقت و پروانه کار برای اتباع بیگانه صادر کند تا مشکلی در این حوزه پیش‌ نیاید.

حضور اتباع غیرمجاز پاکستان و افغانستان در قشم/ جزیره در مثلث سیاه کرونایی سرگردان استواژگونی خودروی حامل اتباع غیرمجاز در سیستان و بلوچستان / 11 نفر مجروح شدندفرمانده انتظامی استان یزد: برخورد با گاردریل و آتش‌سوزی در اثر استفاده از سیستم احتراق اتباع غیرمجاز را به کام مرگ کشاند/3 نفر کشته و 8 نفر مجروح شدند 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تاکید کرد: بدون تردید حضور نیروهای کار خارجی در ایران امری بدیهی است و مخالفت‌های خاصی هم با آن وجود ندارد چرا که همه کشورها از ظرفیت‌های خارجی چه در بحث نیروی‌ انسانی و چه در بحث سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند همانطوری که امروزه حجم بالایی از اتباع ایرانی در سایر کشورها در حال کسب‌و‌کار هستند. 

وی تأکید کرد: مخالفت قانون با فعالیت غیرمجاز کارگران خارجی است چرا که ورود بی ضابطه نیروهای کار خارجی به کشور و حضور آنها در فعالیت‌های اقتصادی بدون مجوز و به طور غیرقانونی می‌تواند موجب لطمه به بازار کار و اشتغال کشور شود و به صراحت می‌توان گفت هر یک کارگر غیر مجاز خارجی اقتصاد یک خانواده ایرانی را تحت‌الشعاع قرار داده‌ است. 

ابراهیمی خاطرنشان‌کرد: بنابر سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هرمزگان با توجه به اینکه این استان یکی از استان‌های جذاب برای کارگران اتباع بیگانه است بازرسی‌های سرزده از بنگاه‌ها و مراکز اشتغال انجام می‌شود. 

انتهای پیام/864/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی اتباع بیگانه کارگران غیر پروانه کار غیر مجاز استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت حمایت از واحدهای تولیدی استان سبب افزایش تولید و کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری شده است.

مهدی اسلام‌خواه، ۱۲ اردیبهشت ماه در سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید خراسان شمالی اظهار کرد: به دلیل غیرفعال بودن برخی واحدهای تولیدی یا راکت بودن وضعیت فعالیتی آن‌ها بیش از ۱۳۰۰ نفر کارگر در استان جزو مقرری بگیران بیمه بیکاری بودند.

وی ادامه داد: اما با حمایت‌های تسهیلاتی صورت گرفته و رسیدگی به دغدغه این واحدهای تولیدی و همچنین مجموعه آنها، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری استان به کمتر از یک هزار نفر رسیده و این نشان از بهبود وضعیت کسب و کار در استان دارد.

وی گفت: طی دوسال و نیم گذشته، بیش از ۳۰ هزار شغل تعهدی در خراسان شمالی ایجاد شده است و در سال گذشته نیز تعهد اشتغال استان کامل و ۱۳ هزار و ۵۱۵ نفر شغل ایجاد شد.

وی تاکید کرد: تعهد ایجاد اشتغال استان طی امسال با توجه به کاهش نرخ تورم و اقدامات مناسب سال گذشته ه ۸۴۳۴ نفر رسید که تلاش می‌کنیم این تعداد اشتغال به صورت ویژه در بخش فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی به تسهیلات پرداخت شده در حوزه مشاغل خانگی اشاره کرد و افزود: میزان تسهیلات پرداختی در این بخش طی سال ۹۹ حدود ۵ میلیارد تومان بود اما در سال ۱۴۰۲ به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نشان از پیگیری‌های نماینده دولت در استان و تلاش همکارانم در این مجموعه است.

اسلام خواه به مطالبات کارگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: کاهش مطالبات کارگری یکی از دغدغه‌های ما در استان بود ه با پیگیری‌های بسیار از ۳۰ میلیارد تومان به دو میلیارد تومان کاهش پیدا کرده و نشان از بهبود وضعیت تولید در استان دارد.

وی گفت: کالابرگ نیز یکی از طرح‌های بسیار خوب دولت بود که برای مشمولان دهک‌های یک تا هفت اجرا شد و در استان خراسان شمالی تاکنون ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید توسط مردم با استفاده از کالابرگ انجام شده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از نخبگان حوزه کار و تولید در جامعه کارگری و کارفرمایی استان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید از اداره اتباع استان گلستان
  • مساله اتباع بیگانه، امنیت، کم آبی و بیکاری چالش‌های اصلی فارس است
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • استاندار تهران: اتباع غیرمجاز بازگردانده می‌شوند
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • استاندار تهران: اتباع غیرمجاز دستگیر و از کشور خارج شوند
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان