Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- به منظور ارزیابی شاخص کیفی و وضعیت آلودگی هوا در یزد؛ ۱۲ میلیارد تومان بودجه در سفر رئیس جمهور به استان یزد برای افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است. - اخبار استانها -

نیره پورملایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: شاخص کیفی هوا یکی از موضوعاتی است که در آلودگی هوا مطرح است و سازمان محیط زیست وظیفه دارد که وضعیت و شاخص کیفی هوا را بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی به اطلاع مردم برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در حال حاضر شش ایستگاه سنجش کیفی هوا در داخل استان یزد داریم که در شهرستان‌های مختلف استان از جمله اردکان، میبد و شهرستان یزد و شهرستان‌های دیگر قرار دارند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد خاطرنشان کرد: که در سفر رئیس جمهور 12 میلیارد تومان بودجه برای افزایش این ایستگاه‌های شاخص کیفی هوا اختصاص یافت تا برای شهرستان اشکذر تهیه شود و برخی از سنسورهای در شهرستان یزد افزایش خواهد داشت.

پورملایی در پاسخ به اینکه آیا بهتر نیست که این پول به اقدامی اختصاص یابد تا میزان آلودگی را کمتر کنید بیان کرد: این اقدام یکی از وظایف سازمان محیط زیست است، چرا که یکی از وظایف ما در قانون هوای پاک این است که سازمان محیط زیست اطلاع‌رسانی درست و به موقع را به مردم داشته باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین ما باید ایستگاه‌های سنجش کیفی هوای خود را برای مکان‌هایی که نداریم تهیه کنیم و بقیه محل‌هایی که دارای ایستگاه سنجش هستند آن‌ها را توسعه دهیم، ما برنامه‌ریزی لازم را برای شهرستان صنعتی اشکذر انجام دادیم تا با آمدن بودجه خرید دستگاه‌های و ایجاد ایستگاه محقق شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد بیان کرد: متأسفانه متوسط شاخص 24 ساعته ما در استان یزد که بر اساس استانداردهای بین‌المللی اعلام می‌شود بعضا در شهرستان‌های اردکان و میبد از حد استاندارد بالا می‌رود.

پورملایی خاطرنشان کرد: ما معمولا شاخص ساعتی را در اوایل روز که بالا می‌بینیم و این ممکن است که به دلایل متعددی همچون اینکه مردم در محیط کار و در اجتماع حضور پیدا می‌کنند هم بالا است.

همچنین عواملی مانند ترددهای زیاد، حمل و نقل، شدت طوفان‌ها در تابستان و گرد و غبارها دست در دست هم می‌دهد که در شهرستان‌های اردکان و میبد در ساعت اولیه روز هم هوا پاک نباشد.

ارسال گزارش ترک فعل مسئولان دستگاه‌ها در رابطه با اجرای قانون هوای پاک به جلسه علنیچگونه در کاهش آلودگی هوا در شهر خود مؤثر باشیم؟وقتی وضعیت آلودگی هوای یزد وخیم‌تر می‌شودبروز سالانه 135 هزار مورد سرطان در ایران/ آلودگی هوا از عوامل اصلی ابتلا به سرطان

نژاد کورکی، کارشناس حوزه محیط زیست اظهار داشت: محیط زیست اصولا سه بستر آب، هوا و خاک دارد ما از خاک غدا می‌گیریم و از آب و هوا استفاده می‌کنیم در این بین هوا اهمیت و حساسیت فوق‌العاده بالایی دارد.

وی افزود: در یک هوای سالم 78 نیتروژن دارد 21 درصد اکسیژن دارد و یک درصد گازهای دیگر وجود دارد پژوهش‌ها نشان داده است که یک انسان سالم در طول روز 11 هزار لیتر هوا مصرف می‌کند اکنون اگر تنها نیم درصد کیفیت هوا عوض شود ما نزدیک به 100 لیتر هوای آلوده مصرف می‌کنیم.

کارشناس محیط زیست تصریح کرد: تاکنون ما بالغ بر سه هزار نوع آلاینده هوا در جهان شناسایی شده است اما همه این سیستم‌ها و ایستگاه‌های پایش و سنجش هوا تنها 7 تا 8 مورد از آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند و ما چندین هزار آلاینده ناشناخته داریم.

وی افزود؛ برای حل چالش مهم استان و کاهش آلودگی یک نوع مدیریت کیفیت هوا لازم است، در کار مدیریتی یکسری اهداف تعیین می‌شود و در ادامه آن با ارزیابی وضعیت باید اقدام کرد.

کورکی خاطرنشان کرد: در حالی که هفت هزار کیلومتر مربع وسعت دشت یزد اردکان و نهایتا با این بودجه‌ها دو تا چهار ایستگاه اضافه شود و مجموع ایستگاه‌هایی استان یزد در شرایط ایده‌آل 10 ایستگاه در استان یزد بشود باز هم بسیار کم است.

وی گفت: در گام دوم مدیریت کیفیت هوا همواره به دلیل نداشتن شبکه پایش خوب دچار مشکل هستیم، در صورتی که برای ارزیابی و پایش هوا نیاز به سیستم مدیریت کیفیت است، این سیستم‌ها باید در سر تا سر دشت یزد اردکان مستقر شوند و به صورت 24 ساعته دیتا بدهد.

این شاخص‌ها و دیتاهای کسب شده با مدل‌سازی‌های علمی تلفیق بشوند و هر زمان لازم شد این اطلاعات را در اختیار دانشگاه‌ها برای کار تحقیقاتی داده و به مردم هم اطلاع‌رسانی شود.

آلودگی هوا چیزی غیر ملموسی نیست و حتی بدون دستگاه‌های و با چشم مردم قابل رؤیت است و مردم می‌توانند قضاوت داشته باشند که روز به روز این آلودگی رو به افزایش است.

انتهای پیام/781/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آلودگی هوا استان یزد محیط زیست شاخص کیفی کیفی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذر باش عصر جمعه در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های آذربایجان شرقی گفت: رئیس جمهوری دستور داده‌اند تا از محل اعتبارات صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد، اما عده‌ای تلاش می‌کنند مانع از انجام این تکلیف بشوند.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از منابع این صندوق را به سپرده بانکی تبدیل کرده و سود دریافت می‌کنند، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار عمل کردن این صندوق به تکالیف قانونی شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رفع نقاط حادثه خیز با کاهش تصادفات فوتی وجرحی به صورت مستقیم، موجب کاهش پرداخت خسارت توسط صندوق می‌شود تصریح کرد: صندوق تأمین خسارت بدنی باید به تکالیف قانونی خود عمل کرده و از منابع صندوق برای رفع نقاط حادثه خیز استفاده کند.

کد خبر 6089371

دیگر خبرها

  • ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق