Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@19:34:57 GMT

کوچک‌ترین علامت سرماخوردگی را «اُمیکرون» بدانید

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۸۷۲۳

کوچک‌ترین علامت سرماخوردگی را «اُمیکرون» بدانید

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت بیماری در پایتخت، گفت: با توجه به سرایت‌پذیری بالای سویه اُمیکرون ویروس کرونا و مدت قرنطینه کوتاه‌تر آن، زمان کافی برای اخذ تست PCR وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، علیرضا اولیایی‌منش درباره میزان واکسیناسیون کرونا در استان تهران، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دوز اول و ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دوز دوم و ۲۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دوز سوم واکسن را تزریق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تازگی نیز تزریق واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک به گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال مصوب شده است و ممکن است در آینده به تدریج از پنج سال به بالا تزریق دو دوز واکسن مجاز اعلام شود. از آنجایی که تزریق واکسن به گروه ۹ تا ۱۲ سال به تازگی آغاز شده است فعلاً آماری در این باره نداریم.

وی با تاکید بر لزوم تکمیل فرایند واکسیناسیون، گفت: از مردم می‌خواهیم به فاصله چهار ماه از تزریق دوز دوم اقدام به تزریق دوز سوم کنند. اکنون آمار ابتلا امیکرون در کسانی که دوز سوم را تزریق کردند، بسیار پایین است؛ زیرا ایمنی بالای ۸۰ درصد دارند.

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران درباره روند اجرایی فاز ششم طرح شهید سلیمانی نیز تصریح کرد: در قالب این طرح کارهای بسیار زیادی در کشور در حال اجرا است. طرح شهید سلیمانی در ابعاد وسیعی فعال است که یکی از مهم‌ترین ابعاد آن موضوع واکسیناسیون است که چندین هزار نیروی بسیجی و غیر بسیجی داوطلب به کمک ما آمدند. در بخش پروتکل‌های نظارتی هم به دقت اقدامات در حال انجام است، اما چون در دوره‌ای اوضاع کرونا خوب و کاهشی بود، رعایت پروتکل‌ها کاهش یافت و به زیر ۵۰ درصد رسید.

وی افزود: در بخش سوم طرح، کمک‌های حمایتی حائز اهمیت است که کارهای زیادی در فاز پنجم انجام شد و اگر به اوج پیک ششم برسیم مجدداً کمک‌ها با لاک‌داون‌ها و محدودسازی مشاغل آغاز می‌شود. در زمینه ردیابی و رهگیری بیماران نیز، اخذ تست‌های رپید و PCR اهمیت دارد که با ظرفیت بالایی در حال انجام است و می‌توان گفت که ۲۰ درصد PCR و ۱۱ درصد رپیدتست‌ها در کشور مثبت می‌شوند و آمار تهران هم مشابه با متوسط کشوری است.

اولیایی‌منش ادامه داد: هرچه به سمت شدت پیک کرونا پیش رویم ردیابی و رهگیری اثر خود را از دست داده و غیرممکن می‌شود به همین دلیل وقتی امیکرون با شدت سرایت بالا تعداد افراد زیادی را مبتلا می‌کند دیگر رهگیری فایده چندانی ندارد و حتی تست‌های PCR هم خیلی قابل انجام نیست؛ زیرا مقدور نیست مثلاً نیم میلیون نفر این تست را انجام دهند. به همین دلیل کشورهای دیگر هم به سمت اخذ رپیدتست‌ها رفته‌اند تا افراد مشکوک به بیماری این تست را انجام دهند. اگر پاسخ رپید تست شخصی دو بار متوالی در یک ۲۴ ساعت منفی شود می‌توان گفت که کرونا ندارد و این کار در دوره پیک می‌تواند جایگزین PCR شود. در مورد امیکرون می‌گوییم ۵ روز بعد از ابتلا و قرنطینه افراد می‌توانند به زندگی عادی بازگردند و با توجه به حجم بالای ابتلاها تست PCR دیگر ارزش خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت تهران از نظر تبادلات استانی با سایر استان‌ها، تصریح کرد: سرعت سرایت امیکرون به شدت بالا است و با اینکه درگیری ریه بالایی ایجاد نمی‌کند، اما همین وضعیت موجود هم برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند، خطرناک است. البته باز هم باید به شدت مراقبت‌ها را افزایش دهیم تا تعداد افراد کمتری مبتلا شوند زیرا اگر تعداد موارد ابتلا افزایش یابد ممکن است ظرفیت درمانی کشور پاسخگوی افزایش تعداد نباشد.

وی تاکید کرد: دیگر می‌گوییم کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را هم امیکرون در نظر بگیرید و منتظر درگیری ریه و سی‌تی اسکن نباشید؛ چون این عارضه به ندرت در مبتلایان رخ می‌دهد و بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی گلو و نای را درگیر می‌کند. یکی از علائم شایع ابتلا به امیکرون تغییر تن صدا یا خشونت در صدا است و مانند نوع دلتا از بین رفتن حس بویایی رخ نمی‌دهد. البته هنوز هم ممکن است تعداد اندک و محدودی به سویه دلتا مبتلا شوند.

کد خبر 553350

منبع: ایمنا

کلیدواژه: امیکرون سویه امیکرون علائم کرونا امیکرون چیست امیکرون کرونا ویروس امیکرون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ۱۲ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • انواع اتصالات لوله داربستی و نکاتی که باید بدانید
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • پرسپولیسی‌ها سکو را با اراکی‌ها شریک شدند
  • دلیل غیبت سعید صادقی برابر آلومینیوم
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد