Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اصفهان؛ در این سال‌ها دشمنان جمهوری اسلامی ایران با اقدامات مختلف از جمله تحریم، جنگ اقتصادی، تهدید و... سعی دارند که مردم غیور ایران‌زمین را از آینده خود ناامید و از گذشته خود بی‌بهره سازند و در این میان است که وظیفه سنگین «جهاد تبیین» توسط رهبر معظم انقلاب بر دوش ما گذاشته شده است.

اگر ما و رسانه‌هایمان سریع‌تر از دیگران برای این کار مجاهدت نکنیم دشمن با تمام توان و ترفند خود آن‌گونه که خود می‌خواهد مسائل را برای ما تبیین خواهند کرد؛ شاید کلمه «جهاد تبیین» در نگاه اول پیچیده به نظر برسد اما نشستن پای صحبت افرادی که روزهای قبل و بعد انقلاب را چشیده‌اند و خاطراتی از آن روزها دارند خود به‌ نوعی جریان جهاد تبیین را پیش ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که در ادامه خواهید خواند حاصل گفت‌وگوی خبرنگاران فارس با محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان است.

فارس: روزهای نوجوانی شما هم‌زمان با رژیم استبدادی پهلوی بوده است؛ کمی از حال و هوای آن روزها را برایمان تعریف کنید. 

احمدی: در نوزادی در کوهپایه ساکن بودیم، پدرم اصفهان شاغل بود و به همین دلیل به اصفهان آمدیم؛ مقطع ابتدایی را در منطقه جی و دبیرستان را در مدرسه هاتف گذراندم که هم‌زمان با شروع انقلاب بود.

مرحوم پدرم از مقلدان حضرت امام(ره) بود اما حتی این موضوع را در منزل هم بیان نکرده بود؛ در روز ۲۹‌ام ماه رمضان یکی از همان سال‌ها در مسجد صحبت این بود که ماه دیده شده یا نه و همان زمان یک نفر در حضور ما اسم امام(ره) را آورد و همانجا بود که پدرم به ما گفت هیچ‌کجا نگو که مقلد امام(ره) هستیم.

در سال ۵۵ استبداد نه فقط در شهر و اجتماع بلکه در روستاها نیز حاکم بود؛ یک روز برای دیدن عمه‌ام به روستا رفتیم و آنجا نیز حتی در خانه‌ها امکان انتقاد به شاه نبود؛ پدر و مادرم نقل می‌کردند مأموران رژیم شاه به روستاها می‌آمدند، زنان را از خانه بیرون می‌کشیدند و چادر آن‌ها را از سر بر می‌داشتند.

افرادی که امروز جیره‌خوار استکبار هستند و شعارهایی به نفع آن روز می‌دهند، به یاد نمی‌آورند که در آن روز استبداد چگونه بود.

**روزی که گارد شاهنشاهی از دانش‌آموزان دبیرستانی ترسید

یک روز در دبیرستان و زمان اوج انقلاب شروع به شعار دادن علیه شاه کردیم و بلافاصله گارد شاهنشاهی و نیروهای ژاندارمری با اسلحه ژ-۳ آمدند، در مقابل دانش‌آموزان گارد گرفتند و نگذاشتند شعار بدهیم.

وقتی به خاطرات اصفهان نگاه می‌کنیم شاهدیم که در ۵ آذر سال ۱۳۵۷، تنها در یک کوچه ۷ نفر شهید شدند در صورتی که تظاهرات آن‌ها مسالمت‌آمیز بود ولی استبداد در آن دوره بیداد می‌کرد.

اگر شخصی قصد داشت روزنامه، اعلامیه و اطلاعیه‌ای را جابجا کند نمی‌توانست؛ در اوج روزهای انقلاب شاهد بودیم که مردم در مخالفت با رژیم پهلوی اعتصاب و مغازه‌هایشان را تعطیل کرده بودند و رژیم با هر اجتماع و حتی گفت‌وگوی ۲ نفره مخالفت می‌کرد، اما در این روزها بر خلاف آن دوران شاهدیم که آزادی‌هایی وجود دارد، منتقدان و مخالفان رهبر معظم انقلاب در برابر ایشان صحبت می‌کنند و این موضوع نعمتی بزرگ و ارزشمند است.

در رژیم قبل شاهد بی‌توجهی به دین و احکام اولیه دین بودیم و با پیروزی انقلاب اسلامی تحولات عظیمی در این باره رخ داد.

فارس: اصفهان نه تنها در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بلکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقشی برجسته داشته است و پیشران این حرکت آیت‌الله خادمی و استاد پرورش بودند؛ به نظر شما در آن روزها مردم چطور مسیر آن‌ها را ادامه دادند؟

**دین‌مداری ویژگی شاخص مردم اصفهان است

احمدی: ویژگی‌ای که در حال حاضر نیز در مردم اصفهان شاهد آن هستیم، دین‌مداری آن‌ها است؛ در آن روزها صحبت دین در میان بود و امروز هم این مورد مطرح است و از آن تبعیت می‌شود.

آیت‌الله خادمی و استاد پرورش با عمق جان‌شان حرف دین را می‌زدند؛ توفیق داشتم که قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پای صحبت‌های استاد پرورش باشم، او انسان‌های خوبی را تربیت کرد و به مردم و شاگردانش بصیرت می‌داد.


زمانی که قرار شد امام(ره) به ایران بازگردند گروه‌های مختلفی از اصفهان برای انتظامات به‌صورت خودجوش به تهران رفتند و دلیل این موارد قوی بودن پایه‌های دینی مردم اصفهان و انجام کار تشکیلاتی خوب است که محور آن استاد پرورش بود.

در شرایط فعلی نیز این موارد مطرح است؛ شاهد هیأت‌ها و مجالس دینی در اصفهان هستیم و این مورد برگرفته از مبانی دینی و عمق علاقه مردم به دین است.

فارس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام تلاش دشمنان بر این بود که جمهوری اسلامی پایدار نباشد اما شاهدیم که ۴۳ سال از بالندگی جمهوری اسلامی‌ می‌گذرد و همچنان پا برجاست؛ اولین اتفاق سخت پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۸ سال دفاع مقدس بدون تجربه بود و مانند دوران پیروزی انقلاب اسلامی همچنان مردم در صحنه بودند؛ مقایسه شما از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، خصوصاً حوزه‌هایی که مردم در آن مؤثر بودند چیست؟

احمدی: در آن روز اگر می‌خواستیم به وسیله عِده و عُده نظامی‌مان در مقابل رژیم بعثی و کشورهای پشتیبانش بأیستیم امکان آن را نداشتیم و سرزمین‌هایی که پیش از آن از ما گرفته شد به همین دلیل بود.

زمان شروع جنگ تحمیلی انقلاب تازه شکل گرفته بود، ارتش سازماندهی درستی نداشت و از سمت عراق برای تسخیر سرزمین ارزشمند ما می‌آمدند؛ اگر مردم چنین روحیه‌ و علاقه‌ای به انقلاب نداشتند، نمی‌تواستند به این صورت موفق شوند و این از برکات انقلاب اسلامی بود.

**هیچکس باور نمی‌کرد رژیم شاه ساقط شود

شاهدیم امام(ره) زمانی حرکت خود را آغاز کردند که امیدی در جامعه وجود نداشت؛ در آن زمان در مقطع دبیرستان، شاهد بودم که هیچ‌کس باور نمی‌کرد رژیم شاه ساقط شود زیرا مردم پایه‌های رژیم پهلوی را محکم می‌دانستند اما شخصی مانند امام(ره) با دست خالی در مقابل رژیمی ایستاد که تمام دنیا پشت آن بود.

باور امام(ره) به مردم از موارد بسیار مهم در آن زمان بود و رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از سخنرانی‌‌هایشان اشاره کردند که امام(ره) باور به هدف و مردم و اعتماد به خدا داشتند.

باور به مردم توسط امام عزیزمان باعث شد که حرکت مردم در مقاطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه داشته باشد و مردم از امام(ره) حمایت کنند و در جبهه‌ها شرکت کنند.

در وصیت‌نامه‌ها و خاطرات شهدا شاهدیم که در زندگی آن‌ها موردی جز تبعیت از امام مطرح نبود و باید ببینیم امام(ره) چه کاری انجام داده که این‌طور دل‌های جوانان را شیفته خود می‌کند، به‌طوری که با حضور در جبهه جان خود را بر کف دست می‌گذارند.

**تدابیر امام(ره) در دوران دفاع مقدس فراتر از تدابیر یک فرمانده دوره دیده بود

دلیل موفقیت‌مان در دوران دفاع مقدس موردی جز تبعیت از امام(ره) نبود؛ شاهد بودیم که تدابیر امام(ره) در دوره دفاع مقدس حتی فراتر از تدابیر یک فرمانده شاخص، دوره دیده و نظامی بود.

امام(ره) گفتند باید حصر آبادان شکسته شود و پای آن ایستادند؛ در این مسیر امام(ره) به جوانان باور داشتند و در مقابل نیز جوانان به امام(ره) باور داشتند و در همین راستا یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایجاد رابطه‌ای بین امام و امت بود.

در تعاریف و گفتارهای پیش از انقلاب اسلامی چنین مواردی مطرح نبود و امام ناگفته این موارد را مطرح کردند؛ وقتی رابطه امام و امت برقرار شود، امام دلسوز جامعه و امت پیرو امام است و شاهد ثمرات آن هستیم.

فارس: با پیروزی انقلاب اسلامی مردم حتی در کوچک‌ترین روستاها انتخابات شوراها را برگزار می‌کنند و تقریباً هر ۲ سال یک‌بار انتخابات‌های مختلفی را داریم اما پیش از آن مردم به این شکل در صحنه سیاست‌ورزی کشور مشارکت نداشتند و می‌توان این مورد را از مهم‌ترین دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی دانست ولی به‌واسطه مشکلاتی که وجود دارد، چنین دستاوردهایی نادیده گرفته می‌شود؛ به نظر شما تأثیر چنین موردی در عرصه بین‌المللی چیست؟

احمدی: ریشه این مورد به باور امام(ره) به مردم باز می‌گردد که باعث پایه‌ریزی مردم‌سالاری دینی شد تا با محوریت دین و حمایت مردم نظام شکل بگیرد.

**امام(ره) نگذاشتند انتخابات حتی با یک روز تأخیر برگزار شود

در مقاطع مختلف بر اساس چالش‌ها و تهدیدهایی که مطرح شد برخی افراد بیان می‌کردند نیاز به برگزاری انتخابات نیست اما امام(ره) نگذاشتند انتخابات حتی با یک روز تأخیر برگزار شود و در دوران پس از امام(ره) نیز برخی نفوذی‌ها دنبال بودند که برگزاری انتخابات را به تأخیر بیندازند و حتی در مقطعی تهدید به استعفای شبکه اجرایی انتخابات کردند اما رهبر معظم انقلاب هم مانند امام(ره) راضی به تأخیر حتی یک روز برای انتخابات نبودند.

شاهدیم که مردم خودشان مسؤولان‌شان را انتخابات می‌کنند و حتی در روستاهایی با جمعیت محدود که شخص معتمد در آن مشخص است باز هم انتخابات برگزار می‌شود و معتمدان مردم انتخاب می‌شوند و نظیر چنین موردی را در جایی دیگر نداریم.

در دیگر کشورها زمانی که انتخابات برگزار می‌شود عرصه دعواهای منفعت‌طلبانه است اما با اراده امام(ره) و رهبر معظم انقلاب مراجعه به آرای عمومی لحظه‌ای متوقف نشد و مردم نیز در مقاطع مختلف شاهد بازخورد آرا خود هستند؛ در دوره‌ای رویکرد، رویکرد انقلابی بودن و خدمت است و گاهی رویکرد گرایش به غرب است که شاهد ثمرات آن هستیم.

مراجعه به آرای مردم از سرلوحه‌های کار امام(ره) بود و نقش رهبر معظم انقلاب نیز در این مسیر به‌ واسطه فتنه‌های قبل و بعد از انتخابات‌ها کم‌تر از نقش امام(ره) نیست.

یکی از مواردی که در زمان مصوب خود بدون کوچک‌ترین وقفه توسط وزارت کشور و شورای نگهبانی در حال اجرایی شدن است انتخابات است.

فارس: از دیگر دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی که شاید کم‌تر به آن توجه می‌شود امنیت است؛ جمهوری اسلامی می‌تواند ادعا کند که در ناامن‌ترین منطقه جهان بدون کمک از کشوری امنیت پایدار ایجاد کرده است و حتی در این زمینه به دیگر کشوها هم کمک می‌کند؛ در این باره نیز توضیحی بفرمایید.

احمدی: امنیت ابعاد مختلفی دارد که شامل درون و بیرون از مرزها است؛ علی‌رغم همه تهدیدها از ناحیه داخل و خارج از مرزها امنیت کشور حفظ شده است.

موردی که در این باره مطرح است این است که چرا امنیت داریم و پاسخ آن درس بزرگی است که حضرت امام(ره) به مسؤولان جمهوری اسلامی داد و در این مسیر سیاست و راهبرد اساسی جمهوری اسلامی این است که برای رفع مشکلات کشورمان بر زانوی خودمان دست بگذاریم و در ابعاد مختلف از توان خودمان استفاده کنیم.

**پیش از پیروزی انقلاب اسلامی امکان مدیریت صنایع کوچک نظامی را هم نداشتیم

پیش از انقلاب اسلامی مستشاران و نظامیان خارجی در اصفهان ساکن بودند و امکان مدیریت صنایع کوچک نظامی را نداشتیم اما شریط امروز کاملاً متفاوت است.

در بیانیه گام دوم مطرح شده است که روزی نگرانی‌ دیگر کشورها این بود که ایران سلاحی از دیگر کشورها نخرد اما امروز نگرانی این است که تولیدات دفاعی-نظامی ما به دیگر کشورها صادر نشود.

تولیدات، تجارب و توانمندی‌های ما در حوزه نظامی-دفاعی زیاد و مفید است و در عین حال اتکا به مردم و کمک گرفتن از آن‌ها باعث موفقیت‌ها شده است و در این زمینه بسیج به‌عنوان نمونه بی‌بدیلی که توسط امام(ره) ایجاد شد موردی است که در دیگر کشورها به این شکل وجود ندارد.

با وجود اینکه در کشورهای منطقه گرفتاری‌هایی وجود دارد، در کشور ما امنیت وجود دارد و نیاز است به ابعاد مختلف این امنیت از جمله امنیت روانی، اقتصادی، سیاسی و... توجه شود البته که توجه شده و روز به روز نیز در حال تعالی است و یکی از دلایل این اتفاق این است که در این موضوع تبعیت بیش‌تری از امر ولی شده است.

فارس: به نظر می‌رسد پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش دشمن بر این است که پیوند  مردم با نظام را به‌دلایل مختلف از جمله عملیات‌های روانی، فتنه‌های مختلف، تحریم و... سست کند؛ از سمتی نارسایی‌هایی در کشور وجود داشته است و در این راستا خواسته رهبر معظم انقلاب در زمینه سرمایه اجتماعی در جهاد تبیین خلاصه می‌شود؛ به نظر شما وظیفه مسؤولان کشور در برابر مطالبات و آینده کشور در گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

احمدی: نیاز است زمانی که سرمایه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند، علت آن هم بررسی شود؛ در این سال‌ها فطرت مردم کشور تغییر نکرده است بلکه علت بسترهایی است که ایجاد شده و یکی از علل آن اقدامات دشمن است؛ در این مسیر جهاد تبیین امری ضروری است تا بگوییم دشمن چه اقداماتی انجام می‌دهد، چه بودیم و چه شدیم،‌ آرمان‌هایمان چیست و...

نقش ما در مسیر تلاش و کار است؛ یکی از دلایل کاهش سرمایه اجتماعی کم‌کاری و تنبلی مسؤولان بوده است؛ در طول ۳ ماه مسؤولیتم در فرمانداری شاهد انباشت موارد کارهای جاری مردم‌ام در صورتی که این کارها با یک جلسه و تدبیر قابل حل بوده است و چنین مواردی در کشور قابل تعمیم است.

**زمانی که مسؤولان  مردم را درک نکنند صبح جمعه متوجه مشکلات می‌شوند

زمانی که مسؤول همت ندارد، در جامعه حضور ندارد و مشکل مردم را درک نمی‌کند و صبح جمعه متوجه می‌شود که چه اتفاقی افتاده است و پس از آن مشکل مردم را به تمسخر بگیرد، نباید انتظار همراهی از سمت مردم داشته باشیم.

مردمی که ما می‌شناسیم مردمی‌اند که اگر ببینند شخصی صادقانه کار می‌کند بی شک با او همراهی می‌کنند و شاهد این موضوع در این روزها بوده‌ایم.

نقش مسؤولان در کسب اعتماد مردم این است که با عمل‌شان نشان دهند قصد خدمت به مردم را داریم، آن‌ها را درک می‌کنیم، همراه‌شان هستیم و قصد نداریم سر سفره‌ای بنشینیم و برای مردم تلاش می‌کنیم نه خودمان.

حاج قاسم به یکی از دوستانش گفته بود برای خودت کار کن و این جمله به این معناست که آینده و قیامت خودت را تضمین کن نه اینکه در طول مسؤولیت نیازهای شخصی را برطرف کرد.

وقتی مردم شاهدند که مسؤولی در حال تلاش و وقت‌گذاری است مفهومی ندارد که بخواهند با او فاصله بگیرند؛ تعریف فاصله بین مردم و مسؤولان کار سختی نیست و شاخص آن درک مردم توسط مسؤولان است و امیدوارم با عزم دولت سیزدهم و مسؤولان منصوب از ناحیه دولت سیزدهم این اراده جلوه پیدا کند که قصد رفع مشکلات مردم را داریم و این مورد نیاز به روحیه جهادی و انقلابی دارد.

**در هر دستگاه نیاز به یک حاج قاسم داریم 

زمانی که حاج قاسم فرمانده نیروی قدس بود، زمانی که در خوزستان سیل آمد شخصی برای حضور در خوزستان از ایشان درخواست نکرد و می‌توانست با خود بگوید ربطی به من ندارد اما به خوزستان رفت؛ معتقدم در هر دستگاهی نیاز به یک حاج قاسم داریم تا به من ارتباطی ندارد برای آن‌ها معنایی نداشته باشد، زمانی که چنین روحیه‌ای حاکم باشد شرایط تغییر پیدا خواهد کرد.                                                                                                                                                         

  **تمام فطرت‌ها آرمان انقلاب اسلامی را می‌پسندند

ما با حاج قاسم فاصله زیادی داریم اما می‌توانیم به قله که او است نگاه کنیم و شاهد این موضوع در تشییع میلیونی حاج قاسم بودیم و این موارد جز با عشق ممکن نیست.

رابطه دل‌های مردم با انقلاب حتی به کوچک‌ترین مقدار کم نشده است زیرا آرمان انقلاب آرمانی است که تمام فطرت‌ها آن را می‌پسندند اما نیازمند تبیین و جلوه کردن آن در رفتار مسؤولان هستیم.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ح/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی تحریم بیانیه گام دوم جهاد تبیین فرماندار اصفهان محمدعلی احمدی انتخابات علی اکبر پرورش اصفهان استان اصفهان امام خمینی ره دستاوردهای پیروزی انقلاب اسلامی گام دوم انقلاب اسلامی امام امت سرمایه های اجتماعی امید اعتماد پیروزی انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب جمهوری اسلامی استاد پرورش دیگر کشورها جهاد تبیین دفاع مقدس آن روز حاج قاسم آن روزها امام ره یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۹۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب+ عکس

تیم والیبال دانش‌آموزش صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که به تازگی قهرمان رقابت‌های ‌والیبال دانش‌آموزان جهان در صربستان شده است، صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

این تیم که با نام سردار شهید حاج محمدرضا زاهدی در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق شد با هفت پیروزی متوالی، بر سکوی نخست دنیا بایستد.

دیگر خبرها

  • دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب+ عکس
  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دولت رئیسی/ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • یادواره ۱۸۵ شهید معلم و دانش آموز گتوند برگزار گردید
  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • آیین «زنگ سپاس معلم» در مشهد برگزار شد
  • مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد