Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@20:27:51 GMT

عمده تمرکز گرافیک دوران انقلاب بر تصویر بوده است

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۹۴۹۴

عمده تمرکز گرافیک دوران انقلاب بر تصویر بوده است

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مغروری شامگاه پنجشنبه در نشست تخصصی گرافیک که با موضوع «بررسی هنر گرافیک در چهار دهه گذشته» در عمارت تاریخی سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار شد، به تاریخچه پوسترسازی و گرافیک در ایران پیش از انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: این امر در دوران قبل انقلاب وجود داشت و سفارشی بود اما در دوران آغاز انقلاب این هنر قدرت بیشتری گرفت و مردمی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از اولین آثار گرافیکی در آن زمان می‌توان به دیوارنویسی‌هایی اشاره کرد که توسط مردم و بسیجی‌ها و به صورت‌های مختلف و به‌وسیله اسپری و شابلون‌ها مانند شابلون‌های تصاویر افراد سرشناس ازجمله امام خمینی (ره) اجرا می‌شدند.

این گرافیست گفت: گرافیک نسبت به دیگر رشته‌های هنرهای تجسمی در ایران از دل رشته نقاشی بیرون آمد و به خاطر استفاده از روش‌های تکثیر که در آن زمان وجود داشت به سمت تکنیک‌هایی مانند «اوزالیدها، چاپ سیلک» و سایر روش‌ها حرکت کرد تا امکان تکثیر این آثار فراهم شود.

وی با مقایسه آثار هنری گرافیک و طراحی پوسترهای انقلابی در کشور ایران با سایر کشورهایی که انقلاب و تأثیر آن بر سبک‌های هنری را تجربه کرده‌اند، تصریح کرد که تمرکز اصلی در طراحی‌های ایرانی بیشتر در تصویرسازی و کمتر بر روی نوشته‌ها متمرکز بود.

روایت راه اندازی نخستین نمایشگاه پس از انقلاب در اصفهان

همچنین محمد موحدیان عطار طراح، گرافیست و خوشنویس پیشکسوت اصفهان در ادامه این نشست به چگونگی آغاز فعالیت‌های خود در زمینه هنر پرداخت و اظهار داشت: در سالگرد انقلاب در سال ۱۳۵۹ یک نمایشگاه در مرکز کاخ جوانان سابق در اصفهان که اکنون به آسایشگاه جانبازان در خیابان مطهری تغییریافته است، برگزار شد که مسئول برگزاری آن نمایشگاه به من پیشنهاد برگزاری نمایشگاهی از آثارم را ارائه کرد و به‌این‌ترتیب تعداد اثر طراحی کردم و حاصل آن‌ها در مجموعه «فریاد انقلاب» منتشر شد که شامل حدود ۶۰ اثر است که همه این طراحی‌ها را با کمترین ابزار یعنی با کاغذ a4 و دو رنگ ماژیک مشکی و قرمز انجام دادم.

وی افزود: بعدازاین نمایشگاه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که آن زمان با نام اداره فرهنگ و هنر فعالیت داشت این پیشنهاد را مطرح کرد که به ما امکانات لازم را ارائه کند و ما این مجموعه را تکمیل کنیم. به ترتیب از سوی زمان اداره فرهنگ و هنر فضایی را در هنرستان هنرهای زیبا در اختیار ما قراردادند و ما نیز بر اساس مطالعاتی که در حوزه نهضت حضرت امام خمینی (ره) از سال ۴۲ و فرازهایی از اتفاقاتی که در این دوران رخ‌داده بود آثاری را در قالب طرح‌های گرافیکی آماده کردیم. این مجموعه بین سال‌های ٦٠ تا ٦٥ سه بار در موزه آزادی، تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران و همچنین در نقاط مختلف کشور نمایش داده شد.

در ادامه این نشست، ضمن قدردانی از محمد موحدیان عطار پیشکسوت هنر گرافیک اصفهان، کتاب «تمبر یادبود» آثار تولید شده در کارگاه یک‌روزه تولید اثر با موضوع دهه فجر انقلاب اسلامی که توسط خانه گرافیک اصفهان گردآوری‌شده بود، رونمایی شد.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار گرافیک دوران انقلاب می‌توانند از دوازدهم تا ۲۲ بهمن ماه ساعت ١٠الی ١٩ به گالری تماشا در عمارت تاریخی سعدی، واقع در خیابان استانداری گذر سعدی مراجعه کنند.

کد خبر 5416414

منبع: مهر

کلیدواژه: گرافیک حوزه هنری اصفهان انقلاب اسلامی ایران دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا بارش برف عکس استانها ایلام همدان تبریز زنگ انقلاب گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۹۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

نمایشگاه کتاب و آثار خطاطان و نقاشان در تاسیسات ولایت هرات با ۳ هزار جلد کتاب و ۱۵۰ اثر هنری به نمایش گذاشته شده افتتاح شد.

شیخ الحدیث مولانا نور احمد اسلام جار والی هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه بین جوانان و همچنین تشویق نویسندگان و خوش‌نویسان عنوان کرده و گفت تاریخ فرهنگ بشریت با علم و خط گره خورده است.

والی هرات گفت اکثریت هنرمندان نویسندگان، خط‌نویسان و نقاشان از جمله محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

شیخ اسلام جار از مردم و تجار خواست برای حمایت از آثار هنری هنرمندان اثرهای شان‌را خریداری نموده و به خانه هایشان نمایش بگذارند.

همچنان والی هرات می‌گوید استفاده از شبکه‌های اجتماعی جوانان را از مطالعه و تحقیق بازداشته و ضررهای دینی و دنیایی را برای آنان به همراه داشته است.

ناصر شهاب، رئیس اتحادیه کتاب فروشان در هرات از این اقدام مسئولان استقبال نمود. او گفت که تقریبا سه هزار جلد کتاب در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

برخی از فرهنگیان با نگرانی از کم‌رنگ شدن فرهنگ کتابخوانی خواهان توجه مسئولان محلی در امر فرهنگ‌سازی و ارزش‌ گذاری بیشتر به آثار نویسندگان و هنرمندان شدند.

از سویی هم الحاج حیات الله مهاجر معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان ، از تلاش‌ها برای حمایت از نویسندگان و خوشنویسان سخن زده و هرات را به عنوان مرکز فرهنگی افغانستان یاد کرده و گفت این ولایت تاریخ غنی از فرهنگ و هنر را دارا می باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • اعضای شورای شهر اصفهان سال گذشته روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز داشتند؟
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • نمایشگاه شهدا سمنان برای بازدید رهبر معظم انقلاب آماده می‌شود
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • نگارخانۀ صفوی میزبان پوسترهای روسی
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات