«بدترین فیلم جشنواره» رقیب پیدا کرد!/ کدام «فیلم قوی» غایب است؟
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۹۶۳۱
خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در تازهترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز جمعه ۱۵ بهمنماه و همزمان با پنجمین روز اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با پنجمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گزارش ویدئویی خبرگزاری مهر از چهارمین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ هوتن شکیبا
هیاهو و جنجال ندارد اما آرامآرام دارد مسیر ستاره شدن در سینمای ایران را طی میکند. هوتن شکیبا که یکی از مستعدترین چهرههای نوظهور بازیگری سینمای ایران از جریان جوانان برخاسته از صحنه تئاتر محسوب میشود، آنقدر در این سالها خوش درخشیده که دیگر صرف درج نامش در ترکیب بازیگران یک فیلم، برای سینمادوستان حکم تضمینی برای کیفیت سینمایی آن را پیدا کرده است.
هرچند «شب بیرون»، «حق سکوت»، «طبقه حساس» و «هلن» را در نیمه نخست دهه ۹۰ بازی کرده بود اما حضور و درخششی که در «شبی که ماه کامل شد» داشت، او را تبدیل به یک بازیگر تمام عیار در سینمای ایران کرد. بازیگری که با همین فیلم توانست سیمرغ بهترین بازیگری مرد جشنواره فجر را هم از آن خود کند.
تجربه همکاری با نرگس آبیار در «شبی که ماه کامل شد» باردیگر در «ابلق» هم تکرار شد تا وجه دیگری از توانمندیهای بازیگری هوتن شکیبا در جشنواره سیوهشتم فیلم فجر عیان شود اما فیلم هنوز فرصت عرضه عمومی پیدا نکرده است. همان سرنوشتی که فیلم «تیتی» به کارگردانی آیدا پناهنده پیدا کرد و نقشآفرینی شکیبا در این فیلم هم هنوز از دید مخاطبان سینمای ایران نادیده مانده است.
روز گذشته و رونمایی از فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس که از فیلمسازان فیلم اولی جشنواره امسال است، بهانهای شد تا باردیگر نقشآفرینی هوتن شکیبا زیر ذرهبین رسانهها قرار گرفته و حتی تحسین شود.
شکیبا که در کنار پریناز ایزدیار یکی از بهترین ترکیبهای بازیگران نقش اصلی در فیلمهای حاضر در جشنواره امسال را رقم زده است، اما فیلم دیگری هم در جشنواره امسال دارد؛ فیلم کوتاه «ارفاق» از آثار تحسینشده جشنواره فیلم کوتاه تهران هم با نقشآفرینی هوتن شکیبا به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است و در این رویداد روی پرده خواهد رفت.
حاشیه روز؛ رقابت بر سر عنوان «بدترین فیلم»!
در پایان روز سوم جشنواره فیلم فجر و پس از رونمایی از فیلم «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب، چهره بهتزده اصحاب رسانه و منتقدان از حضور فیلمی با این کیفیت در ویترین مهمترین رویداد سینمایی کشور بهگونه بود که گویی این سوال را در پس ذهن خود داشتند که «مگر میشود فیلمی از این بدتر هم در جشنواره ببینیم!؟»
کمتر از ۲۴ ساعت بعد از آن فیلم اما «ماهان» تجربهای مشابه را رقم زد تا یک پرسش جدیتر از قبل در گفتگوی اهالی رسانه در «خانه جشنواره» به صورت مکرر مطرح شود؛ هیأت انتخاب با چه استانداردهایی دست به گزینش این فیلمها زده است و آیا فیلمهای بازمانده از فهرست ۲۲ فیلم نهایی واقعاً کیفتی نازلتر از این نمونهها داشتهاند؟
علی شاهحاتمی و حمید شاهحاتمی تهیهکننده و کارگردان «ماهان»«ماهان» را حمید شاهحاتمی، فرزند علی شاهحاتمی کارگردانی کرده است؛ فیلمی سرشار از کلیشه و شعار درباره «امید به زندگی» که ضعف فیلمنامه، کارگردانی و مهمتر از همه بازیگری آن را تبدیل به یکی از عجیبترین تولیدات این سالهای سینمای ایران کرده است!
هرچند حمید شاهحاتمی در پاسخ به اینکه چرا چنین فیلمی باید در جشنواره حضور داشته باشد خودش را مخاطب این پرسش ندانست و توضیح درباره انتخاب فیلم را به هیأت انتخاب موکول کرد اما پدرش علی شاهحاتمی موضعی جالبتر گرفت و با دلخوری از پرسشهای انتقادی اصحاب رسانه از آنها خواست «قاضی نباشند» و با ارجاع به «سلیقه» گفت: «برخی فیلم را دوست دارند، برخی نه اما اینکه خودمان را جای هیات انتخاب یا داوران بگذاریم کار درستی نیست.»
باید دید در روزهای باقی مانده از جشنواره آیا دو فیلم «لایههای دروغ» و «ماهان» رقیب جدیتری برای عنوان «بدترین فیلم جشنواره» پیدا خواهند کرد!
نکته روز؛ دبیر جشنواره نشانی کدام فیلم را میدهد؟
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته از خانه جشنواره بازدید کرد و در حین این حضور در پاسخ به پیگیری و سوال خبرنگار مهر درباره تأثیر حمایت از فیلمهای انقلابی بر فرآیند گزینش فیلمهای جشنواره چهلم اینگونه توضیح داد: «باید بگویم ۲ یا ۳ فیلم سینمایی با موضوع انقلابی داشتیم که در جشنواره حضور پیدا نکردند، جشنواره یک هیات انتخاب دارد که آزادانه گفتگو و بحث کردند و در نهایت به نتیجه رسیدند، آنها فیلمها را دیده و بر اساس سیاستگذاری که برای جشنواره صورت گرفته فیلمها را انتخاب کردهاند. البته یک فیلم در جشنواره حضور پیدا نکرد که آن هم پروانه نمایش نگرفته است.»
خزاعی ساعتی بعد در برنامه تلویزیونی «سینمایش» زمانی که بحث عملکرد هیأت انتخاب پیش آمد در کنار دفاع از عملکرد این هیأت در توجه به تنوع ژانری فیلمهای جشنواره گفت: «البته ما همین امسال فیلمی داریم که انتخاب نشده اما فیلم بسیار قویای در سینمای ایران است، فیلمی که به دلایلی پروانه نمایش نگرفت تا در این دوره جشنواره حضور داشته باشد. نمیتوان این مسئله را کتمان کرد.» اشاره خزاعی در این دو گفتگو اما به کدام فیلم است؟
«مسیح پسر مریم» فیلم جنجالی سازمان اوج که به «فجر» راه پیدا نکرداز میان فیلمهای مهم بازمانده از جشنواره امسال اما مهمترین فیلمی که غیبتش در فهرست نهایی هیأت انتخاب این دوره خبرساز شد، «مسیح پسر مریم» محصول سازمان سینمایی اوج بود که به نظر میرسد محمد خزاعی به صورت تلویحی غیبت آن در جشنواره را به نداشتن پروانه نمایش موکول میداند نه کیفیت پایین.
اشاره رئیس سازمان سینمایی به کیفیت بالای فیلم «مسیح پسر مریم» در حالی است که پیشتر بهروز افخمی از اعضای هیأت انتخاب جشنواره صراحتاً «کیفیت پایین سینمایی» این فیلم را دلیل حذف آن اعلام کرده بود.
محسن دریالعل مدیر فیلم و سریال سازمان «اوج» در واکنش به همین اظهارات بهروز افخمی گفته بود: «مسیح پسر مریم، اکران خصوصی برای اهالی رسانه خواهد داشت. فیلم کاملاً قابل قضاوت است. سلیقه هیات انتخاب آنگاه مشخص میشود. ما پشت محصولمان میایستم اما آنها هم مرد باشند و پشت انتخاب خود بایستند. وقتی آقای افخمی میگوید ملاک ما مخاطب پسند بودن است باید پای حرف خود بایستند. پای حرف خود بایستند بگویند چه فیلمی چرا در جشنواره بود و چه فیلمی چرا نبود؟ چون گاهی وزن فیلمهای بازمانده بیشتر است.»
پیشنهاد روز؛ دسته دختران
ترکیب فضای جنگ و محوریت زنان قهرمان را میتوان نقطه اشتراک تجربه تازه منیر قیدی با اولین فیلم کارنامهاش یعنی «ویلاییها» دانست اما «دسته دختران» حال و هوایی به کل متفاوت با آن فیلم دارد.
قیدی در دومین فیلم خود، از پشتجبهه پیشتر آمده و دوربین خود را به دل حوادث ملتهب روزهای نخست اشغال خرمشهر توسط دشمنان بعثی برده است؛ میدانی که دستهای از دختران تصمیم میگیرند خلاف جریان غالب، آن را ترک نکرده و در آن بمانند.
ایده محوری «دسته دختران» را تیم فیلمنامهنویس این فیلم بر مبنای کتابهای خاطرات شفاهی به یادگار مانده از آن سالها به نگارش درآوردهاند اما تأکید دارند که فیلم اقتباس مستقیم از هیچ کتاب و خاطرهای نیست و شخصیتهای فیلم را نمیتوان کاراکترهای واقعی دانست.
«دسته دختران» ابتدا قرار بود با نقشآفرینی لیلا حاتمی در نقش اصلی مقابل دوربین برود که به دلیل شرایط کرونایی این بازیگر در همان مرحله پیشتولید از همراهی انصراف داد و نیکی کریمی جایگزین او شد؛ حالا در کنار نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و هدی زینالعابدین دیگر بازیگران اصلی فیلم را تشکیل میدهند.
«دسته دختران» امروز جمعه ۱۵ بهمنماه در سانس دوم سالن اصحاب رسانه در برج میلاد تهران روی پرده خواهد رفت.
کد خبر 5416313منبع: مهر
کلیدواژه: چهلمین جشنواره فیلم فجر هوتن شکیبا فیلم دسته دختران چهلمین جشنواره فیلم فجر چهلمین جشنواره تئاتر فجر تئاتر ایران حسین مسافر آستانه دهه فجر چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر رادیو صبا پوستر برج میلاد فیلم علفزار جشنواره فیلم فجر تئاتر شهر جشنواره فیلم فجر جشنواره امسال مسیح پسر مریم سینمای ایران جشنواره حضور هیأت انتخاب دسته دختران هوتن شکیبا نقش آفرینی شاه حاتمی فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۹۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر