Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - مریم ورشوئی: اگر به روستای قاسم‌آباد رودسر که در شرق گیلان قرار دارد، بروید در اولین نگاه متوجه تابلویی در ورودی روستا می‌شوید که روی آن نوشته به قاسم‌آبادعلیا روستای ملی چادرشب خوش آمدید.

سفر به گیلان

در میدان اصلی و کوچک روستا نیز مجسمه زنی گیلانی با دامنی پرچین قرار دارد که مشغول چادرشب‌بافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که وارد کوچه‌پس‌کوچه‌های این روستا می‌شوید نیز تعداد زیادی تابلو کاشی‌کاری بر سردر خانه‌ها خودنمایی می‌کند که از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باعنوان کارگاه صنایع دستی چادرشب‌بافی نصب شده است.

کافی است وارد این کارگاه‌های کوچک که درواقع یکی از اتاق‌های خانه‌های اهالی قاسم‌آباد است شوید تا در نگاه اول دستگاه چادرشب‌بافی توجه‌تان را به خود جلب کند. البته کارگاه‌هایی مجزا از خانه‌ها نیز بیشتر در قاسم‌آباد سفلی وجود دارد که گردانندگان آنها زنان خوش‌ذوقی هستند که در زدن طرح‌های چادرشب به زیباشناسی دست یافته‌اند.

رونق چادرشب‌بافی در قاسم‌آباد سبب شده تا این روستا به‌عنوان روستای ملی چادرشب‌بافی ثبت شود و این آوازه به جایی رسیده که حتی پای گردشگران خارجی نیز به این دهکده کوچک باز شده است. از سوی دیگر این هنر-صنعت ثبت جهانی نیز شده است.

در گویش محلی به چادرشب «چاشو» می‌گویند که رنگ اصلی زمینه آن معمولا قرمز یا سبز است و به دو نوع چهارخانه و یکرنگ تقسیم می‌شوند. چادرشب‌های چهارخانه بیشتر به‌عنوان بقچه، روتختی یا پتویی استفاده می‌شود. طرح‌های کار شده روی چادر شب هندسی است و رنگ‌های سفید، سبز، نارنجی، زرد، صورتی، آبی و قرمز در ترکیب‌هایی هماهنگ روی آن استفاده می‌شود. همچنین زنان قاسم‌آبادی وجود نقش‌هایی مانند اردک و غاز و درخت و گل را نشانه برکت و شادی می‌دانند.

درگذشته طرح صف اسب‌ها و سواران نیز روی چادرشب‌ها بافته می‌شد که امروزه بسیار به‌ندرت می‌توان این نقش‌ها را در چادرشب‌های جدید یافت. زیرا این نقوش پرکار هستند و وقت زیادی می‌برند. هزینه زندگی، بافندگان را مجبور کرده تا با نقش‌هایی ساده‌تر کار بافت را در زمان کمتری به اتمام و در بازار به فروش برسانند.  

در گذشته زنان گیلانی چادرشب را هنگام کشاورزی و چیدن برگ سبز چای، نشاء، وجین و چیدن مرکبات در هوای سرد و هنگامی که مجبور بودند ساعت‌ها به شکل خمیده کار کنند، به دور کمر می‌بستند تا گرم بمانند. برخی از زنان نیز کودکان خود را موقع کار با چادرشب به پشت خود می‌بستند. البته هنوز هم بین برخی از زنان این کار رایج است.

این کمرپیچ محلی به‌صورت پارچه‌هایی باریک به عرض ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متر و طول ۲تا۵/۲متر بافته می‌شود. چادرشب قاسم آباد گیلان به‌ دلیل طرح‌ها و رنگ‌های خاصش ارزش هنری نیز دارد.

چادرشب، اما امروزه کاربردهای دیگری هم دارد. زنان قاسم‌آبادی با خلاقیت در طرح‌هایی زیبا و چشم‌گیر روتختی، کوسن، کیف، رومیزی و... نیز می‌بافند. روی این محصولات طرح‌های چشم‌نوازی مانند شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سروگل، چهل چراغ، طرح پرنده، گلیم گل، بوته چرخ با نخ‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی بافته می‌شود. البته امروزه به‌دلیل گرانی ابریشم بافت چادرشب‌های ابریشمی مقرون به‌صرفه نیست و مشتری چندانی ندارد. برای همین بیشتر از نخ‌های پنبه‌ای استفاده می‌شود.

تقریبا بیشتر بانوان قاسم‌آبادی چادرشب‌بافی را از کودکی می‌آموزند و برای همین تبحر خاصی در این زمینه دارند. بافت یک چادر شب بزرگ و ساده حدود ۳ تا ۴ روز زمان ‌می‌برد، اما بافت چادرشب‌های طرح‌دار معمولا تا یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد. بافت چادرشب توسط زنان روستایی معمولا در فصولی که کشاورزی رونق ندارد مانند پاییز و زمستان به‌وسیله دستگاه‌های بافندگی که پاچال نام دارد انجام می‌شود.

وقتی بافت چادرشب تمام می‌شود تنوع رنگ‌ها و طرح‌ها چشم‌ها را خیره خود می‌کند. به‌طوری که بعد از دوخت لباس محلی قاسم‌آبادی، چادرشب‌بافی با چنین تنوع و زیبایی توانسته منبع درآمدی برای روستاییان باشد و حتی درآمد روستاییان از چادرشب‌بافی به نسبت دوخت لباس قاسم‌آبادی بیشتر است.  

این روزها که روستاگردی نیز طرفدار پیدا کرده است، با توجه به ظرفیت‌های فراوان قاسم‌آباد مانند دوخت لباس محلی قاسم‌آبادی، چادرشب‌بافی و جاذبه‌های طبیعی این روستا گردشگران بسیاری به آنجا سفر می‌کنند.

اهالی قاسم‌آباد هنوز هم در مراسم عروسی برای حفظ آداب و رسوم لباس‌های سنتی و قاسم‌آبادی خود را می‌پوشند. علاوه بر قاسم‌آباد در بی‌بالان و گزافرود چادرشب‌بافی در برخی خانه‌ها مرسوم است. 

کد خبر 653404 برچسب‌ها سفر استان گیلان سفر - گردشگری صنایع دستی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر استان گیلان سفر گردشگری صنایع دستی چادرشب بافی قاسم آبادی قاسم آباد چادرشب ها خانه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۹۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

بهزاد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به تشریح آمار مقایسه‌ای وضعیت زنان سرپرست خانوار در استان کرمانشاه پرداخت و اظهار کرد: بر اساس نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در ۱۳۹۵ درصد زنان سرپرست خانوار با افزایشی معادل ۶.۲۱ برابر به ۱۲.۷ درصد رسیده است.

وی افزود: این درصد در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۳.۱ درصد بوده که نسبت به با میانگین کشوری ۰.۴ بالاتر است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ آمار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد حمایتی در کرمانشاه پنج هزار و ۷۸۰ خانوار معادل ۷.۶ درصد کل زنان سرپرست خانوار استان است.

شهبازی مهم‌ترین دلیل تقاضای حمایت از سوی زنان سرپرست خانوار این استان را فوت سرپرست خانوار با بیش ۵۲.۶ درصد و بعد از آن به ترتیب طلاق با حدود ۲۲.۴ درصد، از کار افتادگی سرپرستان خانوار با ۱۵ درصد، دختران خودسرپرست و سرپرست خانوار هشت درصد و همچنین اعتیاد و زندانی بودن با حدود ۲ درصد اعلام کرد.

وی به مشکلات مسائل مبتلا به زنان سرپرست خانوار کرمانشاه پرداخت و افزود: اساسی‌ترین آن، مسئله مسکن است به طوری که ۲ هزار و ۹۵۵ بانوی سرپرست خانوار در این استان فاقد مسکن شخصی هستند.

شهبازی اضافه کرد: بالا رفتن هزینه‌های اجاره‌بهاء و خرید مسکن، این زنان را مجبور به زندگی در حاشیه شهر خواهد کرد که آسیب‌های اجتماعی را برای این گروه افزایش می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به دیگر مشکلات زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: بیکاری و یا اشتغال کاذب، مشاغل فصلی، کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در منزل بدون چتر حمایتی قانون کار و بیمه و در محیط‌های بعضاً نامناسب و ناایمن از نظر استاندارد با دستمزد ناکافی از دیگر مشکلات این قشر است.

وی تاکید کرد: همه این مشکلات موجب پس‌رفت رفاه زندگی و کاهش سلامت جسم و جان زنان سرپرست خانوار می‌شود که چالش توانمندسازی پایدار را به همراه خود دارد.

کد خبر 6088566

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان گیلانی از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • یادواره شهید دانشجو در روستای داربیدخون
  • (ویدئو) پوشش متفاوت زنان افغانستان در سال ۱۹۶۵
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • ببینید | تصاویری پوشش متفاوت زنان افغانستان در سال ۱۹۶۵
  • پنج هزار و ۷۸۰ خانوار تحت پوشش بهزیستی
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • ۵ هزار و ۷۸۰ زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان