Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پیشنهاد ترمیم دستمزد کارگران در نیمه دوم سال، دولت ماهانه ۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق می‌دهد، فقط ۳ درصد از قیمت واقعی گاز پرداخت می‌شود، نمی‌توان عمل جراحی اقتصادی عمیقی در شاکله کشور انجام داد و کاهش قیمت‌ها با عرضه برنج‌های وارداتی به بازار را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر خوش رئیس جمهور برای کارکنان دولت

دکتر سید ابراهیم رئیسی درباره اقدامات دولت برای عادلانه کردن پرداخت حقوق به کارکنان دولتی گفت: بی‌عدالتی‌های موجود در زمینه پرداخت حقوق بسیار نگران‌کننده است و دولت در همین راستا در حال نهایی کردن لایحه‌ای است تا پرداخت حقوق به همه کسانی که از دولت حقوق دریافت می‌کنند، عادلانه شود. دکتر رئیسی افزود: متاسفانه در ماه‌های پایانی دولت قبل لوایحی در زمینه حقوق و مزایای برخی بخش‌ها به مجلس ارائه شد که کارِ کارشناسی کافی روی آنها انجام نشده بود. دولت بعد از بررسی با برخی از این لوایح موافقت کرد اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که دولت مسئول اجرای عدالت در قبال همه ۸۵ میلیون جمعیت کشور است. رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی به قانون نظام هماهنگ پرداخت نگاه می‌کنیم می‌بینیم که استثنائات بسیاری بر این قانون تحمیل شده تا آنجا که اصل قانون را بلااثر کرده است و آنچه باقی‌ مانده بیش از اجرای عدالت باعث ایجاد تبعیض می‌شود. آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: نباید اجازه داد چانه‌زنی در نظام پرداخت حقوق جای عدالت را بگیرد چرا که چانه‌زنی حدِ یقف ندارد؛ دولت موظف است همه حقوق‌بگیران را عادلانه و به یک چشم ببیند.

پیشنهاد ترمیم دستمزد کارگران در نیمه دوم سال

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بر لزوم تعیین دستمزد مبتنی با واقعیات روز جامعه و شرایط اقتصادی تاکید کرد و گفت: پیشنهاد ما به شورای عالی کار این است که دستمزد سال آینده کارگران را واقعی تعیین کنند و اگر چنین تصمیم یا رویه ای وجود ندارد، حقوق و دستمزد را در شش ماهه دوم سال مجددا بررسی و ترمیم کنند، چون اجرای این طرح اکنون نیاز جامعه کارگری است. وی افزود: اگر اعضای شورای عالی کار موضوع افزایش حقوق و دستمزدها در سال را دو بار نهایی و قانونی کنند، عقب افتادگی مزدی کارگران که در نیمه نخست سال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند در ۶ ماهه دوم سال جبران می شود؛ لذا از شورای عالی کار می خواهیم که موضوع ترمیم دستمزد در نیمه دوم سال را جزو مصوبات خود قرار بدهد و سال آینده به آن عمل کند. به گفته این مقام مسئول کارگری، با توجه به اینکه در سال آینده شرایط اقتصادی، وضعیت تحریم ها و ارز ترجیحی قابل پیش بینی نیست، افزایش دستمزد در نیمه دوم سال آینده ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بیات گفت: دلار و نوسان نرخ ارز همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین لازم است بر اساس واقعیتهای روز جامعه و وابستگی های اقتصاد به سمت تعیین دستمزد کارگران برویم.

دولت ماهانه 50 هزار میلیارد تومان حقوق می‌دهد

محمد حسینی، نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که طبق قانون برنامه ششم توسعه در راستای چابک‌سازی و کوچک‌سازی دولت باید 15 درصد از کارمندان کاهش یابند. آیا این قانون اجرا می‌شود و منافاتی با آزمون و جذب نیرو ندارد؟ اظهار داشت: این 15 درصد بدین شکل کاهش می‌یابد که اکنون به ازای هر 3 نفر کارمندی که از دستگاه‌ها بازنشسته می‌شوند یک مجوز استخدام صادر می‌شود. با این روش حجم کارکنان رسمی دولت کاهش می‌یابد. به کارگیری نیرو از طریق شرکت‌های تامین نیروی انسانی برای انجام خدمات افرادی که از دولت ارتزاق می‌کنند دارای ضابطه و قاعده باشد. اکنون مدعی هستیم هر ماه 50 هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد و مزایا پرداخت می‌کنیم و با وجود اجرای این قانون کاهش هزینه رخ نداده است. /فارس

خبر مهم برای قیمت سهام سرخابی‌ها

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: اکنون با توجه به حسابرسی صورت‌های مالی این باشگاه‌ها، باید قیمت سهام آنها در هیات واگذاری تعیین تکلیف شود؛ بر این اساس به احتمال زیاد تا هفته آینده قیمت سهام سرخابی‌ها مشخص خواهد شد. وی با بیان اینکه سازمان بورس به صورت هم‌زمان درخواست ارائه مدارک مورد نیاز را برای ثبت این دو باشگاه نزد سازمان مطرح کرده است، گفت: اکنون مدارکی از باشگاه‌ها درخواست شده و آنها باید تا هفته آینده این مدارک را در اختیار سازمان بورس قرار دهند. فدایی اظهار داشت: بعد از ثبت مدارک، کمیته‌ای برای درج نماد آنها و نحوه فرایند واگذاری سهام تشکیل می‌شود. مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهام سرخابی‌ها به صورت هم‌زمان وارد بازار می‌شود یا خیر، گفت: قرار بر این است تا سهام آنها به صورت هم‌زمان وارد بازار فرابورس شوند.

فقط ۳ درصد از قیمت واقعی گاز پرداخت می‌شود

مجموع یارانه پرداخت شده به بخش گاز در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۵ میلیارد لار بوده که ایران با پرداخت ۱۲.۲ میلیارد دلار یارانه در این بخش سهمی بیش از ۳۳ درصدی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ایران دومین کشور دارنده ذخایر گاز جهان است و ظرفیت تولید گاز آن نیز بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز است، اما برای تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها با مشکل رو به رو است. مشترکان خانگی گاز در حالی این سوخت را به قیمت ۱۳۰ تومان در هر متر مکعب می‌خرند که قیمت گاز در فوب خلیج فارس هر متر مکعب چهار هزار تومان است. بنابراین ایرانی‌ها فقط سه درصد از قیمت واقعی گاز را پرداخت می‌کنند. مصرف گاز ایران سالیانه ۶۵ میلیارد متر مکعب در سال برآورد می‌شود.

نماینده مجلس: ارزش واقعی لندکروز ۶ میلیاردی بسیار کمتر است لطف اله سیاه کلی درباره مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 درباره واردات خودرو و تاثیر آن بر ارتقا کیفیت تولیدات داخل، گفت: در حال حاضر کشور به خودرو در کلاس‌های مختلف مانند خودروهای آفرودی، خودروهای موردنیاز در حوزه‌های راه‌سازی، نیروی انتظامی، فعالیت‌های عمرانی و... نیاز دارد زیرا این خودروها در داخل تولید نمی‌شود. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از آنجا که طی سال‌های گذشته خودرو وارد نشده، اکنون قیمت لندکروز 2014 حدود 6 میلیارد تومان است، در صورتی که ارزش واقعی آن بسیار کمتر است، افزود: از آنجا که میان عرضه و تقاضای خودرو فاصله زیادی وجود دارد، واردات یک الزام و نیاز امروز است. وی محدودیت منابع ارزی را تنها دلیل جلوگیری از واردات خودرو  دانست و در تشریح راهکار رفع این مشکل، توضیح داد: برای رفع این مشکل می‌توان از ارز ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد؛ می‌توان با آزاد کردن واردات خودرو، از این ظرفیت برای واردات خودرو در کلاس‌های مختلف استفاده کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه برای تنظیم بازار خودرو، واردات یک ضرورت است، تصریح کرد: با توجه به فاصله بسیار عرضه و تقاضای بازار خودرو، واردات لطمه‌ای به تولید داخل نمی‌زند. نمی‌توان عمل جراحی اقتصادی عمیقی در شاکله کشور انجام داد

علی خضریان درباره نگاه مجلس به حذف ارز ترجیحی، گفت: شرایط اقتصادی کشور، شرایطی نیست که بتوانیم وارد چنین ریسک اقتصادی شویم؛ از طرف دیگر بررسی مجلس نشان می‌دهد دولت سیزدهم هنوز نتوانسته در سال ابتدایی آغاز به کار خود، لایه‌های مدیریتی که قرار است اجراکنندگان این قانون باشند را تغییر دهد. نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مدیرانی که قرار است حذف ارز ترجیحی را اجرا کنند از بدنه مدیریت دولت قبل هستند و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند. مسئله این نیست که این افراد متعلق به دولت قبل هستند یا دولت جدید آنها را انتخاب کرده است، مسئله این است که این مدیران شرایط بلاتکلیف دارند و این وضع مانع ثبات آنها می‌شود و قاعدتاً نمی‌توانند کار ریشه‌ای را اجرا کنند. وی ادامه داد: این موضوع یک آسیب است چراکه هر اقدام، کنش و واکنش جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ در حالیکه کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی در زمینه حذف ارز ترجیحی باید با تدبیر بسیار زیادی انجام شوند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ عنوان کرد: نکته دیگر این است که کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط نرمال و ثابتی قرار ندارد، نمی‌توانیم صرفاً از لحاظ علمی بررسی کنیم و بگوییم دو نرخی بودن ارز آسیب دارد یا ندارد. باید بدانیم در مورد کشوری صحبت می‌کنیم که به علت جنگ اقتصادی، ناکارآمدی‌های اقتصادی دولتمردان طی سال‌های گذشته و همچنین تحریم‌ها در شرایطی ناهمگون و بیمارگونه قرار دارد. خضریان با اشاره به اینکه در چنین شرایطی نمی‌توان عمل جراحی اقتصادی عمیقی در شاکله کشور انجام داد، تصریح کرد: ضمن اینکه برنامه کاربردی که دولت آن را برای اجرا به مجلس ارائه کرد، برنامه‌ای عملیاتی، کار شده و دقیق نبود. وی عنوان کرد: با توجه به همه این شرایط کمیسیون تلفیق درباره حذف یکباره ارز ترجیحی قانع نشد که شرایط کشور به گونه‌ای باشد که بتواند سال بعد وارد چنین اقدام جراحی‌گونه‌ای در حوزه اقتصادی شود. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: کمیسیون تلفیق ۹ میلیارد دلار را در حوزه ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی به غیر از گندم در نظر گرفت که البته برای گندم نیز شرایط خاص دیگری برای حمایت از تولید داخلی طراحی شده است. معتقد هستم که مجلس نیز در صحن علنی در مواجهه با این موضوع از مصوبه کمیسیون تلفیق حمایت و دفاع خواهد کرد.

کاهش قیمت‌ها با عرضه برنج‌های وارداتی به بازار یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه ذخایر راهبردی در بالاترین سطح خود قرار دارد گفت: در راستای سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار و به منظور افزایش میزان عرضه برنج، غیر از برنج بخش خصوصی حدود ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی ذخایر راهبردی از طریق شبکه‌های توزیع از اول بهمن ماه عرضه شده است که ۴۹ هزار تن آن وارد بازار شده است. سیف افزود: در حوزه ذخایر برنج خارجی هیچ‌گونه مشکلی نداریم و تا آرامش بازار، روند توزیع برنج وارداتی تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد. مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: امروز سه دسته برنج خارجی توزیع داریم که برنج تایلندی با قیمت کیلویی ۱۲۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی با قیمت کیلویی ۲۰۵۰۰ تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برنج هندی از طریق شبکه بازارگام کیلویی ۱۸۵۰۰ عرضه می‌شود؛ لذا قیمت برنج خارجی بار یمصرف‌کننده هم اکنون بین ۲۴ هزار تا ۳۱ هزار تومان است. وی با بیان اینکه قیمت برنج خارجی نسبت به سال گذشته افزایش داشته، متغیر‌هایی مثل افزایش ارز نیمایی و قیمت جهانی محصول در بازار‌های هدف ار از علل این افزایش دانست. سیف درباره علل افزایش قیمت برنج داخلی هم گفت: بدلیل خشکسالی بی‌سابقه سال گذشته، میزان تولید برنج به یک میلیون و هشتصد هزار تن کاهش یافت درحالیکه در سنوات گذشته میزان تولید به دو میلیون و سیصد هزار تن هم رسیده بود که این کاهش تولید موجب ایجاد شوک در عرضه برنج در بازار و افزایش قیمت‌ها شد. ثروت زاکربرگ ۲۹ میلیارد دلار آب رفت

مارک زاکربرگ در ریزش کم سابقه ای که ارزش سهام شرکت مِتا پلتفرمز در روز پنج شنبه داشت، ۲۹ میلیارد دلار از دست داد. به گزارش ایسنا، ارزش سهام شرکت مِتا در بزرگترین ریزش روزانه ارزش بازار یک شرکت آمریکایی، روز پنج شنبه ۲۶ درصد سقوط کرد و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از دست داد. طبق برآورد فوربس، این ریزش سهام ارزش ثروت مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل این شرکت را به ۸۵ میلیارد دلار کاهش داد. زاکربرگ حدود ۱۲.۸ درصد در این شرکت که سابق بر این با نام فیس بوک شناخته می شد، سهم دارد.

طلای سیاه از مرز ۹۱ دلار عبور کرد!

قیمت نفت در معاملات روز جمعه صعود کرد و روند افزایشی روز گذشته را که تحت تاثیر هجوم سرمای شدید به بخشهای وسیعی از آمریکا داشت، ادامه داد. بهای معاملات نفت برنت ۳۴ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۱ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز پنج شنبه یک دلار و ۱۶ سنت صعود کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۹۰ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با دو دلار افزایش قیمت بسته شده بود و برای نخستین بار از ششم اکتبر سال ۲۰۱۴ از مرز ۹۰ دلار عبور کرد. هر دو شاخص به سوی ثبت هفتمین رشد هفتگی متوالی پیش می روند. به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، وست تگزاس اینترمدیت پس از ورود سرمای قطبی به تگزاس و مختل شدن تولید نفت در منطقه پرمیان باسین، به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد.

افزایش هفتگی قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر دلار ضعیف و در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا، اندکی افزایش یافت. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۰۶ دلار و ۴۷ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۰۷ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۸۰۴ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی دیلی فارکس اظهار کرد: اگر گزارش اشتغال ماهانه آمریکا که روز جاری منتشر می شود، از موضع بانک مرکزی آمریکا برای تحکیم سیاست پولی حمایت کند، قیمت طلا با کاهش روبرو خواهد شد. طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون تحت تاثیر عقب نشینی دلار، حدود ۰.۸ درصد رشد قیمت داشته است. به گفته اسپیواک، با وجود بهبود دارایی‌های زیادی که به دلیل مواضع اخیر بانک مرکزی آمریکا ریزش کرده بودند و همچنین افت ارزش دلار، طلا نتوانسته است افزایش قیمت پایداری داشته باشد که به ضعف ساختاری این فلز ارزشمند اشاره دارد.

   

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی پیمانه اقتصادی بورس دلار مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی نیمه دوم سال سهام سرخابی ها کمیسیون تلفیق میلیارد تومان میلیارد دلار بهای معاملات واردات خودرو پرداخت حقوق افزایش قیمت درصد افزایش ارز ترجیحی برنج خارجی قیمت سهام تحت تاثیر سال آینده عرضه برنج متر مکعب هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۰۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت

دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۴ هزار و ۱۹۸ تومان و در بخش حواله ۴۱ هزار و ۲۶۸ تومان کشف قیمت شد.

به گزارش فارس، همچنین یورو امروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۷ هزار و ۲۳۲ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۳۴ تومان ارزش‌گذاری شد.

بررسی میدانی بازار ارز در میدان فردوسی نشان می‌دهد، دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۱ هزار و ۲۶۰ تومان قیمت گذاری شده است؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده است، در جریان معاملات امروز نرخ دلار در بازار کاهش یافته است.

* کاهش ۲۳ هزار تومانی قیمت طلا در بازار

امروز در میدان فردوسی سکه طرح قدیم با افت ۹۵۰ هزار تومانی به نرخ ۳۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون و ۴ هزار تومانی به قیمت ۴۱ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان معامله شد و حباب آن کاهش یافته است.

امروز حباب سکه امامی به ۷ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی به ۴ میلیون و ۱۶ هزار تومان رسید؛ نیم سکه در بازار به نرخ ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، ربع سکه به قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۶ میلیون و ۶۰۰ تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین امروز هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۵ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شد؛ نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. هر گرم طلا امروز با کاهش ۲۳ هزار تومانی روبرو شد.

در حال حاضر هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم)، با کاهش ۳ صدم درصدی به نرخ ۲۳۳۸ دلار قیمت گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیاردی برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • تداوم ریزش قیمت دلار و سکه در معاملات ۸ اردیبهشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ارزش بازار آلفابت از ۲ تریلیون دلار گذشت
  • آلفابت به کلوب ۲ تریلیون دلاری‌ها پیوست
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار