Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:26:18 GMT

این ابهام در آرای مردمی فیلم فجر برای چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۰۴۱۳

این ابهام در آرای مردمی فیلم فجر برای چیست؟

سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر که از بخش‌های مهم ادوار مختلف این رویداد است، چند سالی است که با حاشیه هایی برگزار می‌شود. در این دوره نیز با وجود گذشت ۴ روز از آغاز اکران‌های مردمی همچنان فیلمسازان از شیوه اجرا و نهاد نظارتی بر این بخش اظهار بی اطلاعی می کنند.

به گزارش ایسنا، احسان شاکری‌پور مدیر سامانه سمفا روز گذشته با انتشار خبری توسط روابط‌عمومی جشنواره به تشریح فرایند ثبت آرا در جشنواره پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اعلام کرد که در روز نخست جشنواره، حدود ۱۶ هزار بلیت چاپ شد که از آن میان، تنها تعداد انگشت شماری پیامک به دلیل ایراد مخابراتی به مخاطبان نرسید. این درحالی است که به گفته برخی از مخاطبان سینماهای مردمی جشنواره اطلاعاتی درباره شیوه رای دهی به فیلم‌ها در سینماها به چشم نمی‌خورد.

سیدرضا محقق تهیه‌کننده فیلم «درب» در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: به ما هیچ اطلاعاتی داده نشده است و حتی نمی‌دانیم اکنون به چه شکلی در حال اجرا شدن است و چگونه بر آن نظارت می‌شود.

این تهیه کننده با تاکید بر اینکه "در جشنواره فیلم چیزی که بسیار حائز اهمیت است، بخش آرای مردمی است" گفت: سالیان گذشته می‌دانستیم اخد آرا مردمی به چه شکل و شیوه اجرا شده است اما اینکه امسال این کار چگونه در حال اجرا شدن است بسیار مبهم مانده. اینکه ما به عنوان فیلمساز دسترسی به این اطلاعات نداریم شرایط را بسیار غیرشفاف کرده است. شیوه نظارتی را نمی‌دانیم و همه اینها برای ما گنگ است.

او ادامه داد: رسیدگی به این شرایط دست ما نیست، اگر تلاشی هم بکنیم راه به جایی نمی‌برد. بحث آرای مردمی در تمام دوره‌های جشنواره وجود داشته، شکل و شیوه اجرا وقتی که اساسی نباشد چه کاری از دست منِ فیلمساز بر می‌آید؟ ما هر ساله گفته‌ایم این جریان را به صورتی پیش ببرید که فیلمسازان از حفاظت از آراء مردمی مطمئن باشند زیرا اطلاعاتی که از آرای مردمی به دست می‌آید برای فیلمسازان اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند کمک بزرگی در فیلمسازی به آنها کند. نظرات مردم برای تمام فیلمسازان مهم است اما شیوه جمع‌آوری آراء مردمی در جشنواره فجر منسجم و درست نیست.

محقق تاکید کرد: وقتی به عنوان فیلمساز این شرایط را مشاهده می‌کنی، هیچ چشم‌اندازی در این زمینه نمی‌توانی برای فیلمت متصور شوی. همانطور که حضور فیلم‌ها در جشنواره اهمیت دارد، بخش آرا مردمی نیز اهمیت ویژه خواهد داشت و یکی از ارکان اساسی جشنواره فیلم فجر، همین رویکردی است که مردم به فیلم‌ها دارند. به غیر از این شرایط، چگونه فیلمساز می‌تواند متوجه نظر مخاطبانش شود. چه نقدی بالاتر از نظرات خود مردم! سمفا باید ساماندهی و سازماندهی شود. امیدوارم که این شرایط فراهم شود زیرا نفع این کار به سینمای کشور خواهد رسید.


سید یاسر جعفری تهیه کننده فیلم «نمور» که در چهلمین دوره فیلم فجر حضور دارد، نیز با بیان اینکه "هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی فرایند آرا مردمی جشنواره به او داده نشده است"، به ایسنا گفت: ما هیچ صفحه شخصی یا دسترسی برای آرا مردمی فیلم نداریم و شرایطی برای اینکه ما بتوانیم نظارتی بر روی آنها داشته باشیم نیز ایجاد نشده است. البته شاید هم روابط‌عمومی جشنواره نتوانسته به ما اطلاع دهد زیرا ما به عنوان فیلمساز که نباید پیگیری کنیم آنها باید تلاش کنند تا آن را به ما برسانند! قطعاً باید یک نهاد نظارتی وجود داشته باشد یا دسترسی به فیلمساز داده شود ولی هیچ‌کدام از آنها برای ما شفاف‌سازی نشده است.

وی با بیان اینکه "من اطلاعات لازم را در سالن‌های اکران عمومی به دست می‌آورم" گفت: من در سالن‌های اکران مردمی فجر می‌چرخم و به همه آنها سر می‌زنم و به این شکل بازخوردها را دریافت می‌کنم و خدا را شکر تا امروز در سالن‌ها ندیدم که حتی یک نفر هم نمایش فیلم را ترک کند.

این تهیه‌کننده درباره شیوه اطلاع رسانی در سالن‌های سینما برای مخاطبان، افزود: در سینماها به چشم من نخورد که اطلاع‌رسانی برای شیوه رای‌دهی و آگاهی بخشی چیزی نوشته شده باشد، سالهای قبل بنرها و پوسترهای توضیحی وجود داشت،  ولی امسال چیزی به چشمم نخورده است.

این فیلمساز درباره کیفیت اکران و نمایش فیلم در خانه جشنواره اظهار کرد: من برای دیدن یکی از فیلم‌ها به مرکزهمایش‌های برج میلاد آمدم و می‌توانم بگویند صدا و تصویر در حد قابل قبول است و تا حدودی از سال گذشته بهتر شده. با این وجود تصویر همان است و صدا مقداری بهتر شده است. اگر قرار است در ایام جشنواره فجر تمام عوامل، فیلمسازان رسانه‌ها با هم فیلم را تماشا باید مکان مشخص و برنامه‌ریزی ویژه در نظر گرفته شود تا این فیلم‌ها را بتوانیم حداقل به شیوه استانداردی تماشا کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فیلم فجر 1400 جشنواره فیلم فجر 1400 سامانه سمفا آرای مردمی فیلم فجر آرای مردمی تهیه کننده سالن ها آرا مردمی فیلم فجر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۰۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

امتداد - قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی در رابطه با آخرین جزئیات از اجرای طرح راننده محوری نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مجید مشعلچی گفت: اکنون یک نظام رتبه‌بندی ابتدایی برای رانندگان وجود دارد و اطلاعاتی از بخش‌های مختلف دریافت می‌شود به طور مثال تشویقات برای رانندگانی که تصادف نمی‌کنند بر پایه همین رتبه بندی است.

  این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: همان طور که اشاره شد یکسری اطلاعات از بخش‌های مختلف مانند فراجا گرفته می‌شود، اما یکسری از اطلاعات هم از جمله نمره منفی خیلی مهم است که با فراجا جلسات مختلفی برگزار شده و در حال برگزاری است که اگر این سری از اطلاعات را هم پلیس راهور به بیمه مرکزی بدهد ما در یک نظام رتبه بندی که اکنون قراردادهای آن را بسته‌ایم رانندگان را رتبه بندی خواهیم کرد.   او در ادامه اظهار کرد: اگر ما اطلاعات را از بخش‌های مختلف دریافت کنیم در شاخص‌های رتبه بندی تغییراتی ایجاد و رتبه بندی خوبی می‌شود و در نهایت در این فرآیند میزان ریسک رانندگان مشخص خواهد شد.   گام بعدی هم این خواهد بود که چگونه با راننده پر ریسک و کم ریسک برخورد کنیم؟ که این موارد بحث‌های آیین نامه و دستورالعملی خواهد بود که کار آن را هم پیش خواهیم برد.   قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به شکل خلاصه اکنون امکان راه اندازی بحث راننده محوری در یک سطح ابتدای وجود دارد که سطح مطلوبی نخواهد بود بیمه مرکزی در تلاش است تا شاخص‌های مد نظر خود را از بخش‌های مختلف دریافت تا کیفیت رتبه بندی افزایش پیدا کند و به موازات این مراحل بحث دستورالعمل و آیین‌نامه‌ها را هم در حال پیش بردن هستیم و در آخر باید گفت اجرای بیمه شخص ثالت راننده محور به عبارتی راننده محوری حتما تا پایان سال نهایی و اجرا خواهد شد. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • صیانت از آرای مردم گنبدکاووس با ۷۰۰ ناظر آموزش‌ دیده
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • محمدحسین لطیفی فیلمی درباره امام رضا (ع) می‌سازد
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • پارک کردن یک خودرو به شیوه‌ای متفاوت + فیلم