Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@14:10:13 GMT

نوشتاری بر فیلم «درب» هادی محقق

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۱۰۶۱

نوشتاری بر فیلم «درب» هادی محقق

یک فیلمساز یادداشتی را درباره «دِرب» ساخته هادی محقق نوشت. 

به گزارش ایسنا، علی موذن فیلمساز در یادداشتی به فیلم سینمایی «دِرب» ساخته هادی محقق به تهیه کنندگی رضا محقق که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در اولین سانس روز پنجشنبه 21 بهمن ماه در برج میلاد یعنی خانه جشنواره برای اهالی رسانه اکران می‌شود، پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

متن یادداشت به شرح زیر است: 

محتوا 
دِرب روایتگر داستان یک مأمور اداره‌ی برق است که تلاش می‌کند تا برق خانه‌ای تک و دورافتاده را وصل کند. فیلم‌نامه‌ی درب تابع قواعد مشخصی نیست. از خلاصه‌ی داستان پیداست که کاراکتر اصلی (محوری) فیلم کسی نیست جز مأمور اداره‌ی برق. با این وجود، فیلم‌نامه‌نویس چند سکانس ابتدایی را با کاراکتر دیگری پیش می‌برد؛ مرد ناتوانی که به‌سختی و با کمک دست‌هایش راه می‌رود و صاحب‌ آن خانه‌ی دورافتاده است. در درب بر خلاف فیلم‌نامه‌های جریان اصلی سینما خبری از تعلیق و کشمکش نیست. فیلم‌نامه‌ی درب با پرهیز از هر گونه پیچیدگی، مخاطب را به تماشای مهربانی و انسانیت فرا می‌خواند. هر چند ممکن است این انتخاب آگاهانه‌، برای برانگیختن همراهی مخاطب کافی نباشد. فیلم‌نامه‌ به جز پیرنگ اصلی‌اش، چند خُرده موقعیت نیز دارد که دارای یک وحدت تماتیک با خط قصه‌ی اصلی‌اند؛ مهربانی. به یادآور بیاوریم دست‌های کم‌توان اما گرم پیرمردی را که جوراب‌های همسرش را می‌دوزد. و یا آن مرد سوار بر قاطر که مشکل ماشین مأمور برق را حل می‌کند. تمامی این موقعیت‌های کوچک به ظاهر حذف‌شدنی هستند، اما آفریده شده‌اند تا جهان لطیف و انسانی فیلم را تکمیل کنند. درب هیچ کاراکتر سیاه یا حتی خاکستری‌ای ندارد و از همان ابتدا قراردادهای ساده‌ی خود را با تماشاگر وضع می‌کند. آدم‌ها مشغول زندگی‌اند و به یکدیگر تا حد توان‌شان کمک می‌کنند. و از همین روست که مسیر فیلم‌نامه نیز برای مخاطب عیان و قابل حدس است‌. ما صرفاً قرار است نظاره‌گر انسانیت باشیم.

فُرم
درب مجموعه‌ای از پلان‌سکانس‌هاست. هیچ سکانسی در فیلم خُرد نشده و دوربین سراسر ثابت و نظاره‌گر فیلم، کم‌ترین مداخله را در انعکاس روزمرگی جهان اثر دارد. و البته فیلم‌ساز در کارگردانی این پلان‌های طولانی بسیار موفق عمل می‌کند. میزانسن‌های پویا و استفاده‌ی درست از المان‌هایی نظیر صداهای محیطی و باد باعث شده تا مخاطب حین تماشای فیلم احساس خستگی نکند و ریتم کُند فیلم را بپذیرد. هر چند هنوز هم امکان کوتاه کردن بعضی از پلان‌های فیلم، بدون آنکه فهم کامل اثر دچار مشکل شود، وجود دارد. به عنوان مثال، پلان بسیار طولانی رد کردن مرد نابینا از رودخانه که می‌تواند با یک جای‌کات مناسب فیلم را خوش‌ریتم‌تر کند. در این اثر ما با مؤلفه‌هایی آرتیستی از جنس سینمای شاعرانه مواجهیم؛ پلان‌هایی طولانی و ایستا که به کمک طبیعت بکر محیط، از آراستگی چشم‌نوازی برخوردارند. هر چند بعضی از نماها - مخصوصاً آن‌ها که در شب برداشت شده - کیفیت و یکدستی سایر نماهای فیلم را ندارند. برای نمونه، پلان بنزین زدن مأمور برق در پمپ بنزین. همچنین می‌توان گفت که قدرت فیلم‌بردار در نماهای لانگ‌شات و اکستریم لانگ‌شات بیش از نماهای مدیوم‌شات است.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فیلم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «والنتینا ماتوینکو» (Valentina Matviyenko) رئیس شورای فدراسیون روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که آنچه غرب در خصوص نابودی روسیه در سر کی پروراند، تحقق پذیر نخواهد بود.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در این خصوص ادامه داد: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در این خصوص اضافه کرد: غرب مدت‌ها است رویای نابودی روسیه را در سر دارد؛ اما این رویا هرگز محقق نخواهد شد. روسیه یک کشور مستقل قدرتمند است که سیاست خارجی باز و مستقل خود را دنبال می کند.

وی پیشتر در سخنانی گفته بود: شرکت کشورهای سراسر جهان در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) تایید می کند که منزوی کردن روسیه غیرممکن است. علیرغم تلاش های غرب برای انزوای مسکو به ویژه پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، اما آن ها هرگز نمی توانند کشورما را شکست دهند.

کد خبر 6091296

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی برق با اصلاح روشنایی معابر
  • اجرای طرح هادی در ۵۱ روستای میاندوآب
  • راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید در دستور کار
  • راه‌اندازی قرارگاه جهش تولید
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • ببینید | استوری مشکوک یکتا ناصر و منوچهر هادی؛ ماجرای چیست؟
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است
  • ۱۸۸ طرح هادی روستایی در استان بوشهر در حال اجرا است
  • ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد
  • سکانس‌هایی از فیلم های پاور