Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جعفر رحیمی در خطبه‌های نماز جمعه ساوه به تبریک ایام الله دهه فجر و فرا رسیدن چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مکتب امام (ره) شامل اندیشه‌ها، آرا، دیدگاه‌ها، فرامین و سیره عملی ایشان به ویژه نظریه مترقی ولایت مطلقه فقیه، تنها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام اسلامی نشد، بلکه این مکتب دارای مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی است که با کمک آن‌ها، انقلاب اسلامی در مقابل توطئه‌های بیرونی، انحرافات داخلی و فتنه‌های مشترک عوامل داخلی و خارجی مصون ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از فرهنگیان و فعالان فضای مجازی می‌خواهیم در ایام الله دهه مبارک فجر برکات این نظام را به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب بازگو کنند که ما کجا بودیم و تا کجا آمده‌ایم. ما در حوزه جهانی، ابهت پوشالی ابر قدرتها را شکسته‌ایم و در برابر بزرگترین نمایش قدرت و آرایش ناوهای جنگی آمریکا، نمایش قدرت می‌دهیم و صف آرایی می‌کنیم. ما امروزه وحشت از دل مظلومان را به دل مستکبران منتقل کرده‌ایم و سرنوشت امت اسلامی را دگرگون کرده و برای ملت‌های مستضعف آزاده جهان الگو شده‌ایم.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: امروزه از نظر معنوی و اخلاق نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده‌ایم. به ملتی شجاع و جهادگر و شهادت طلب و ایثارگر تبدیل شده‌ایم. کشوری که از نظر نظامی و علمی و تحقیقاتی ضعیف بود به برکت انقلاب از نظر نظامی و علمی در اوج است. ما امروزه به یک کشور پیشرفته تبدیل شده‌ایم و در همه تصمیم گیری های جهانی کشور ایران از جمله کشورهایی است که نقش تعیین کننده دارد. ایران در بین ۲۰۰ کشور دنیا رتبه هشتم تولید آهن جهان، رتبه ۱۴ تولید روی و رتبه اول تولید فیروزه و رتبه سوم تولید سنگ‌های و تزئینی و ساختمانی و رتبه ۱۲ تولید مس، سیزدهمین کشور جهان از نظر تولید غلات و رتبه سوم در تولید گاز طبیعی، رتبه ۱۲ صادرات گاز مایع، چهارمین کشور قدرتمند موشکی جهان و دارای مقام اول در حوزه فناوری نانو در جهان است.

حجت الاسلام رحیمی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان گفت: این دیدار از نظر شکلی واجد این پیام روشن و راهبردی بود که در شرایط فعلی که به تعبیر ایشان کشور در جنگ اقتصادی همه‌جانبه با دشمنان کینه‌توز و خبیث روبرو است؛ سنگر تولید و اقتصاد کشور برای دفاع مقدس اقتصادی زنده است و رزم غرورآفرین افسران و رزمندگان این نبرد سخت، نقشه دشمنان را برای فروپاشی اقتصاد ملی و قراردادن مردم در مقابل نظام جمهوری اسلامی با شکست مفتضحانه روبرو کرده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند لشکری که در مقابل دشمن ایستاد فعالین عرصه صنعت بودند، افسران این دفاع مقدس کارآفرینان، مدیران شایسته‌ی اقتصادی و کارگران بودند، بنابراین شما هم در کنار رزمندگان ۸ سال دفاع در این افتخار شریک هستید.

امام جمعه ساوه تصریح کرد: بیانات ایشان در خصوص نابسامانی اقتصادی در دهه ۹۰ و عبرت‌ها و هشدارهای آن را گفتند؛ آمارهای اقتصادی کلان کشور در دهه ۹۰ حقّاً و انصافاً خرسندکننده نیست. در بحث تأمین ماشین‌آلات به هیچ وجه مطلوب نیست، یا مسکن و امثال اینها… اینکه درباره‌ی معیشت مردم اظهار نگرانی می‌کنیم، تأثیر تحریم‌ها بر شرایط امروز کشور غیرقابل انکار است امّا صرفاً تحریم نیست؛ بخش مهمّی ناشی از برخی تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها و امثال اینها است؛ می‌توانست این طور نباشد.

حجت الاسلام رحیمی گفت: نارضایتی رهبر انقلاب از وضعیت اقتصادی باید دغدغه دولتمردان کنونی اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه باشد و برای حل آن باید ریزی شود. بارقه‌های از امید که در روحیه جهادی و مدیریت جهادی حاکم بر دولت دیده می‌شود باید به بدنه میانی دولت سرایت پیدا کند و نهادینه شود و برای همه عرصه‌ها لحاظ شود این انذار برای دولتمردان گذشته باید موجب خجالت و سرافکندگی باشد و برای مسئولان کنونی باید مسئولیت‌آفرین و الزام‌آور باشد. قوای سه گانه بخصوص دولت سیزدهم باید دغدغه‌های مردم و رهبری را به‌درستی درک کند و برای رفع آن برنامه داشته باشد.

وی افزود: ما از مسئولین کشوری و استانی و شهرستانی درخواست داریم نسبت به رفاه مردم دغدغه مندانه عمل کنند و اجازه ندهند بعضی از روال غلط و دست و پاگیر موجب اذیت و آزار مردم شود و اجازه ندهیم مردم در روال پر پیچ و خم اداری دچار مشکلات شوند.

امام جمعه ساوه تصریح کرد مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت ا… صافی گلپایگانی عمر با برکت خود را در مجاهدت علمی و فعالیت انقلابی و حمایت از امامین انقلاب سپری شد و در تمامی بزنگاه‌های حساس کشور، همچون چراغی پرنور، راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود.

حجت الاسلام رحیمی گفت: مطمئناً مجاهدات و خدمات ارزنده و برجسته سیاسی و اجتماعی آن عالم ربانی نظیر عضویت در خبرگان قانون اساسی، عضویت و دبیری شورای نگهبان به امر امام راحل و خدمات فراوان به حوزه‌های علمیه و پرورش هزاران شاگرد و تألیف آثار گرانبها و نشر و گسترش علوم محمد و آل محمد (ص) در داخل و خارج کشور و خدمات ارزنده فرهنگی و اجتماعی و عام المنفعه و گسترده آن پیر فرزانه اوراق زرینی بر دفتر عمر گرانمایه آن عالم مجاهد و انقلابی و صحابی امام راحل و عظیم الشأن (رضوان الله تعالی علیه) و یار و یاور رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی خواهد بود و همواره بر تارک تاریخ و انقلاب خواهد درخشید.

کد خبر 5416676

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری امام جمعه ساوه جعفر رحیمی دولت سیزدهم مدیریت جهادی دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا بارش برف عکس استانها ایلام همدان تبریز آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی انقلاب اسلامی حجت الاسلام جمعه ساوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۲۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟

به گزارش خبرآنلاین اینکه چرا خودروسازان دولتی طی چندین ماه اخیر عرضه جدیدی نداشته‌اند، جای تامل دارد.

روزنامه فرهیختگان نوشت:آنطور که معاون وزیر صمت می‌گوید مسئولان سابق وزارت صمت در دو عرضه اواخر اسفند 1401 و اردیبهشت و خرداد 1402 همه تولیدات خودروسازان را پیش‌پیش به فروش رسانده‌اند. این موضوع درحالی مطرح می‌شود که در اواسط دی‌ماه 1402 تصویر طرحی با تصویب و امضای مسئولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رونمایی شد که براساس آن قرار بود «تا پایان سال 1402 هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) 60 هزار دستگاه خودرو (جمعا 120 هزار دستگاه) با قیمت پنج درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند.»

در همان زمان دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگویی با مدعی شد معاون اول رئیس‌جمهور با این موضوع موافقت کرده اما پس از آن حواشی زیادی ایجاد شد و کار به تکذیبیه‌های متوالی رسید.

ایران‌خودرو اعلام کرد درخواست فروش تعدادی از محصولات خود به قیمت حاشیه بازار را داده اما با آن موافقت نشده است. دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور نیز نقش مخبر را تکذیب کرد و سخنگوی شورای رقابت هرگونه افزایش قیمت را رد کرد.

این اتفاق از یک‌طرف قیمت خودرو را در بازار افزایش داد و از سوی دیگر خودرویی به‌دست مردم نرسید. گفته می‌شود این عرضه 120 هزار دستگاه ظاهرا قرار بوده برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان صورت گیرد و خودروسازان نیز درکنار تعهدات دیگر بتوانند این 120 هزار دستگاه را از محل افزایش تولید جبران کنند.

تولید یک میلیون دستگاه در سایپا و ایران‌خودرو

بررسی وضعیت تولید دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 نشان می‌دهد مجموع تولید ایران‌خودرو و گروه سایپا طی سال 1402 حدود یک میلیون و 37 هزار دستگاه بوده که رشد نزدیک به 1.5 درصدی نسبت به سال 1401 با یک میلیون و 23 هزار دستگاه داشته است.

طبق این داده‌ها، حجم تولید گروه سایپا نزدیک به 481 هزار دستگاه، با افزایش 7500 دستگاه نسبت به سال 1401 بوده و در گروه ایران‌خودرو نیز حجم تولید 556 هزار و 402 دستگاه بوده که رشد 6400 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است.

درخصوص فروش نیز، گروه ایرن‌خودرو طی سال 1402 نزدیک به 538 هزار دستگاه فروش داشته که کاهش 69 هزار و 500 دستگاهی نسبت به سال 1401 داشته است. گرچه تعداد فروش گروه سایپا مشخص نیست، اما در شرکت مادر سایپا (شرکت اصلی) تعداد فروش طی سال گذشته حدود 315 هزار دستگاه بوده که کاهش 44 هزار دستگاهی (12 درصدی) نسبت به سال 1401 داشته است.

درمجموع، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور طی سال 1402 مطابق با اهداف ترسیم شده وزیر سابق صمت که مدام از تولید 1.5 میلیون دستگاهی خودرو در کشور سخن می‌گفت، رخ نداده است و مجموع تولید خودروسازان دولتی و خصوصی کمتر از رقم مذکور بوده و می‌توان گفت آن تحولی که در بازار خودرو از آن نام برده می‌شد، طی سال 1402 رخ نداده است. با این حال، اگر منصفانه قضاوت کنیم با وضعیت زیانی که خودروسازان دولتی دارند، شاید این مقدار تولید نیز نرمال باشد.

تا انتهای 1403 ثبت‌نام نداریم!

آنطور که در آمارها قابل مشاهده است، تولید و فروش دو خودروساز بزرگ کشور در سال 1402 و یک ماهه نخست امسال اگر هم به اهداف اولیه که تولید 1.5 میلیون خودرو طی‌ یک‌سال بوده، نرسیده اما در گروه ایران‌خودرو تولیدات گروه طی سال 1402 حدود 556 هزار و 402 دستگاه و در گروه سایپا نیز این تعداد حدود 418 هزار دستگاه بوده است.

براین اساس، در گروه ایران‌خودرو تولید طی سال گذشته 6400 دستگاه و در گروه سایپا نیز تولید 7500 دستگاه افزایش داشته است. در بهار 1403 نیز دو خودروساز بیش از 46 هزار دستگاه تولید داشته‌اند. با همه این اوصاف، طی چند ماه اخیر تنها خبری که درخصوص فروش و عرضه دو خودروساز بوده، عمدتا اخباری از جنس عدم ایفای تعهد خودروسازان و بعضا نارضایتی مشتریان از تحویل به‌موقع خودروها بوده است.

اینکه چرا عرضه خودرو و ثبت‌نام‌ها طی چندین ماه اخیر متوقف شده، چندین فرض برای آن قابل تصور است:

فرض اول اینکه خودروسازان بخشی از تولید را احتکار می‌کنند. این موضوع از آمارهای فروش خودروسازان قابل برداشت نیست و به نظر نمی‌رسد خودروسازان پارکینگ کافی برای احتکار حجم بالایی از خودروها را داشته باشند.

فرض دوم از عدم ثبت‌نام و عرضه خودرو در ماه‌های اخیر، می‌تواند با عرضه خارج از سامانه یکپارچه مرتبط باشد. به عبارتی، خودروسازان بخواهند با فروش خودرو در خارج از این سامانه، خودرو را به قیمت بازار بفروشند و این خودروها در نمایندگی‌ها یا شیوه‌های غیررسمی دیگر عرضه شود. «فرهیختگان» اطلاعات کافی از این اتفاق در دسترس ندارد و نمی‌توان به‌طور قطع در این خصوص سخن گفت.

اما فرض سوم از عدم عرضه و ثبت‌نام خودرو توسط دو خودروساز دولتی طی ماه‌های اخیر می‌تواند ناشی از تعهدات گسترده‌ای باشد که مسئولان سابق وزارت صمت با شگردهای عجیب‌وغریب آن را به مردم تحمیل کرده‌اند. به عبارتی، آنچه در دو مرحله اول و دوم در اسفندماه 1401 و اردیبهشت و خردادماه 1402 با عنوان عرضه گسترده خودرو از سوی مسئولان سابق وزارت صمت اعلام شد، باعث شده خودروسازان برای دو سال، پیش‌پیش محصول فروخته باشند و تعهد آنها همچنان ایفا نشده و خودرویی برای عرضه جدید ندارند.

این فرضیه سوم موضوعی است که ۲۴ آبان ۱۴۰۲ منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزیر صمت از آن رونمایی کرد. گرچه از وضعیت عرضه‌های سال 1401 و 1402 مشخص بود این اتفاق رخ خواهد داد، اما مسئولان وزارت صمت در آن مقطع وعده رشد عجیب‌وغریب تولید را می‌دادند و چیزی از این روزها به مردم نمی‌گفتند. حالا منوچهر منطقی می‌گوید عرضه بعدی ایران‌خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه منوط به کوتاه‌شدن صف نوبت‌دهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبت‌نام‌کننده است؛ چراکه هر دو خودروساز بزرگ محصولات‌شان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901202

دیگر خبرها

  • (ویدیو) رئیسی: ما پای کار ایرانیم؛ کارگران ایران با روحیه جهادی پای کار ایران هستند
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • افتتاح ۱۷۶ طرح عمرانی با کمک شوراهای اسلامی در استان
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است