Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شیء جین پینگ» همتای چینی او پس از دیدار امروز جمعه در پکن، بیانیه مشترکی با عنوان «اعلامیه مشترک درباره ورود به دوران جدید روابط بین الملل و توسعه پایدار» صادر کردند.

دو کشور در این بیانیه تأکید کردند: جهان دستخوش تحولات گسترده‌ای بوده و بشریت در حال ورود به دوران جدید توسعه سریع و تحولات عظیم است که از آن جمله می‌توان به چند قطبی شدن مدیریت جهانی، جهانی شدن اقتصاد، ایجاد جامعه اطلاعاتی، تنوع فرهنگی، تغییر و تحول در سیستم حکمرانی جهانی و نظام بین الملل اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو طرف در این بیانیه به افزایش سطح ارتباط کشورهای جهان با یکدیگر و تبلور یافتن گرایشی جدید اشاره کردند که توزیع مجدد توازن قوا در سطح جهانی را اقتضا می‌کند. آنها در عین حال اذعان کردند که وضع امنیت بین المللی و منطقه‌ای هر روز پیچیده‌تر می‌شود به طوری که در پی شیوع ویروس کرونا، چالش‌ها و تهدیدات بین المللی جدید بروز یافته است.

برخی نیروها که در سطح بین المللی اقلیت هستند، به حمایت از رویکردهای یکجانبه گرایانه ادامه می‌دهند و سیاست استفاده از قدرت نظامی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را اتخاذ می‌کنند روسیه و چین در بخش دیگری از بیانیه مشترک تأکید کردند: برخی نیروها که در سطح بین المللی اقلیت هستند، به حمایت از رویکردهای یکجانبه گرایانه ادامه می‌دهند و سیاست استفاده از قدرت نظامی و دخالت در امور داخلی سایر کشورها را اتخاذ می‌کنند. این اقلیت اندک، باعث تشدید اختلافات و تقابل می‌شوند و از توسعه و پیشرفت بشریت جلوگیری می‌کنند که اقتضا می‌کند جامعه جهانی با آن مخالفت کند.

دو کشور در ادامه از همه کشورهای جهان خواستند به تقویت گفتگو، اعتماد متقابل، تحکیم تفاهمات و دفاع از ارزش‌های عمومی انسانی مثل صلح، توسعه، مساوات، عدالت، دمکراسی، آزادی و احترام به حق ملت‌ها برای تعیین راه‌های ایجاد تحول در کشورهایشان پایبند باشند و به حاکمیت و منافع کشورها در عرصه امنیت و توسعه احترام بگذارند و بر نقش آفرینی سازمان ملل با هدف ایجاد چند جانبه گرایی واقعی و تضمین برقراری صلح، ثبات و توسعه پایدار در جهان تمرکز داشته باشند.

در ادامه بیانیه مسکو و پکن به موارد زیر اشاره شده است:

۱. روسیه و چین توافق دارند که دموکراسی یک ارزش انسانی عمومی است و امتیاز برای برخی کشورها محسوب نمی‌شود و دفاع از آن، یک مأموریت بین المللی است.

۲. همه ملت‌ها حق دارند بر اساس ویژگی‌های کشور خود راه‌های تحقق دموکراسی را انتخاب کنند و هیچ کسی جز ملت همان کشور حق ارزیابی سطح دموکراسی در آن کشور را ندارد.

۳. تلاش برخی کشورها برای تحمیل معیارهای دموکراسی ویژه خود بر سایر کشورها، اهانت به دموکراسی محسوب می‌شود و خطر ملموسی برای صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای به شمار می‌رود و نظام بین المللی را تضعیف می‌کند.

۴. همکاری بین المللی در زمینه حقوق بشر باید بر اساس گفتگو با تأمین حقوق مساوی در بین همه کشورها اجرا شود.

۵. مسئله سرمنشأ ویروس کرونا منحصراً یک بحث فنی و علمی است و سیاسی کردن آن جایز نیست.

روسیه و چین تعهد می‌دهند که با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای دارای حاکمیت مستقل به هر بهانه‌ای مقابله کنند ۶. سرنوشت کشورها به هم وابسته است و جایز نیست هیچ کشوری امنیت خود را با ضربه زدن به آمنیت دیگران تأمین کند.

۷. چین و روسیه بر حمایت از یکدیگر در عرصه منافع مشترک، حاکمیت و تمامیت ارضی تأکید می‌کنند و با مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی یکدیگر مخالف هستند.

۸. روسیه به اصل چین واحد پایبند است و تایوان را بخش لاینفک این کشور می‌داند.

۹. روسیه و چین تعهد می‌دهند که با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای دارای حاکمیت مستقل به هر بهانه‌ای مقابله کنند. دو طرف بر مخالفت خود با انقلاب‌های رنگین تأکید می‌کنند و همکاری‌های خود را در این خصوص توسعه خواهند داد.

۱۰‏. ‬مسکو و پکن تمام اشکال تروریسم را محکوم می‌کنند و پیشنهاد تشکیل جبهه جهانی متحد علیه تروریسم با نظارت سازمان ملل را مطرح می‌کنند.

روسیه و چین با تداوم گسترش ناتو به سمت شرق مخالفند و ناتو را تشویق می‌کنند از رویکرد ایدئولوژیک که به دوران جنگ سرد بازمی گردد، صرف نظر کند ۱۱. دو کشور با تداوم گسترش ناتو به سمت شرق مخالفند و ناتو را تشویق می‌کنند از رویکرد ایدئولوژیک که به دوران جنگ سرد بازمی گردد، صرف نظر کند و به حاکمیت، امنیت و منافع سایر کشورها احترام بگذارد.

۱۲. چین و روسیه قدرت‌های هسته‌ای را به کاستن تکیه بر زرادخانه هسته‌ای در سیاست‌های امنیتی و برچیدن همه سلاح‌های هسته‌ای خود در خارج مرزها فرا می‌خوانند.

۱۳. مسکو و پکن نگرانی خود را از پیمان دفاعی بین استرالیا، آمریکا و انگلیس اعلام کرده و هشدار می‌دهند این ائتلاف، نظام منع گسترش سلاح‌های شیمیایی را تهدید می‌کند و به مسابقه تسلیحاتی جدید در آسیا و اقیانوس هند منجر می‌شود.

۱۴. دو طرف از آمریکا خواستند به طرح ضمانت‌های امنیتی روسیه پاسخ مثبت دهد و از استقرار سامانه موشک‌های میان برد و کوتاه برد در آسیا و اقیانوس هند و اروپا خودداری کند.

۱۵. دو طرف از سیاسی کردن فعالیت سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی ابراز نگرانی شدید کردند و از آمریکا خواستند به سرعت زرادخانه شیمیایی خود را برچیند.

۱۶. روسیه و چین ایجاد روابط بین الملل مبتنی بر احترام متبادل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری‌های مشترک المنافع را خواستار شدند.

۱۷. روسیه و چین بر قصد خود برای تقویت هماهنگی‌ها در عرصه سیاست خارجی و توسعه همکاری‌های دوجانبه تأکید کردند.

۱۸. دو کشور فعالیت‌های بیولوژیک - نظامی آمریکا و متحدانش را خطری برای امنیت ملی خود می‌دانند و از آمریکا و متحدانش می‌خواهند که در این خصوص آشکارا، شفاف و مشخص عمل کنند.

کد خبر 5416700

منبع: مهر

کلیدواژه: روسیه چین ولادیمیر پوتین ناتو ایالات متحده امریکا ایالات متحده امریکا عراق اوکراین روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین سوریه ولادیمیر پوتین ترکیه ایران ناتو مسکو عربستان سعودی امارات متحده عربی خارجی در امور داخلی سایر کشورها روسیه و چین بین المللی دو کشور دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، فرماندهی کل نیروهای مسلح لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور تجهیزات و ادوات جنگی خود را از چهارم تا ششم مه (۱۵ تا ۱۷ اردیبهشت) در مرز مشترک لهستان و روسیه مستقر خواهد کرد.

فرماندهی نیروهای مسلح لهستان در پیامی در «ایکس» نوشت: در روزهای آینده هوشیارتر باشید زیرا ممکن است در مسیر با کاروان‌های نظامی زیادی روبه‌رو شوید. اوج رزمایش‌ها از ۴ تا ۶ مه در «پومرانی غربی، پومرانی و استان وارمی-ماسوری» برگزار خواهد شد.

ناتو رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» را از ۲۴ فوریه آغاز کرده است. این رزمایش تا پایان ماه مه ادامه دارد و با مشارکت بیش از ۹۰ هزار نیرو از ۳۲ کشور عضو این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا انجام خواهد شد.

مرحله دوم این رزمایش‌ها با تمرکز بر جابه‌جایی نیروها در سراسر اروپا برگزار می‌شود. در جریان این مانورها، متحدان ناتو قصد دارند تا مطابق ماده ۵ معاهده پیمان آتلانتیک شمالی، سناریوی جنگ علیه «دشمنی هم‌سطح» را پیاده کنند. براساس این ماده، حمله به یکی از اعضای ناتو، حمله به کل ائتلاف تلقی و مجوز اقدام و کمک مقتضی صادر می‌شود.

الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه در ماه ژانویه گفت که وسعت رزمایش مدافع ثابت‌قدم ناتو در سال ۲۰۲۴ از بازگشت نهایی و برگشت‌ناپذیر این ائتلاف به نقشه‌های جنگ سرد جهت رویارویی با روسیه حکایت دارد و نشانه‌ای دیگر از جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه است.

کد خبر 6094250

دیگر خبرها

  • نگرانی ناتو از فعالیت های روسیه علیه کشورهای عضو
  • دفاع هوایی پاشنه آشیل اتحادیه اروپا
  • حمله هوایی و موشکی روسیه به مقر فرماندهی ارتش اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به مناطق مختلف روسیه/اوکراین ۳۰۰ هزار پهپاد می‌خرد
  • تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • مخالفت روسیه با پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره سربرنیتسا
  • واکنش روسیه به مخالفت واشنگتن با تحقیقات دادگاه لاهه در مورد اسرائیل
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذران ۱۰۳کشور از ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود