Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-01@03:09:57 GMT

ثبت تصویر سحابی "گیتار" در فضا

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۳۷۵۵

ثبت تصویر سحابی 'گیتار' در فضا

ناسا اخیرا تصاویر باشکوهی از فضا که توسط تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ثبت شده است، منتشر کرد.   به گزارش ایسنا، فضا یک مکان شگفت‌انگیز است که هرچه در آن کاوش کنیم، بیشتر به زیبایی‌های آن پی می‌بریم. ناسا با انتشار این تصاویر دیدنی نوشت: از طریق ترکیب داده‌های تلسکوپ‌هایی که می‌توانند انواع مختلف نور را تشخیص دهند، می‌توانیم پدیده‌های کیهانی را به طور کامل بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تصاویر با ترکیب داده‌های تلسکوپ‌های روی زمین و فضا مانند تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ایجاد شده‌اند. جهان از طریق اشکال مختلف، نور و انرژی ساطع می‌کند. توانایی‌های چاندرا در رصد در طیف اشعه ایکس به ما امکان می‌دهد فرآیندهای بسیار داغ و پرانرژی موجود در سراسر جهان را کشف کنیم.     ستاره "آر دلو"(R Aquarii): در تصویر بالا ستاره "آر دلو" قابل مشاهده است. در این تصویر یک ستاره کوتوله سفید و یک کوتوله بزرگ سرخ رنگ به دور یکدیگر می‌چرخند. همانطور که آنها با هم حرکت می‌کنند، ستاره کوتوله سفید مواد ستاره سرخ رنگ را به سمت خود می‌کشد.     "سحابی گیتار"(Guitar Nebula): یک جریان پرتو ایکس (به رنگ صورتی) از یک تپ اختر و تقریبا عمود بر سحابی گیتار، به بیرون رانده شده است. تَپ‌اخترها یا تَپارها(Pulsar) ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند.     ادغام کهکشان‌ها (Merging galaxies): در تصویر فوق یک کهکشان مارپیچی با کهکشانی کوچکتر در گوشه سمت راست بالا برخورد می‌کند(که تصویر آن موجود نیست). برهم کنش گرانشی می‌تواند امواجی از تشکیل ستاره‌ها ایجاد کند. اشعه ایکس(به رنگ بنفش) با تصویر نوری هابل(قرمز، سبز و آبی) ترکیب شده است.   رصدخانه پرتو ایکس چاندرا یا تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا یک تلسکوپ فضایی ساخته شده به‌ وسیله ناسا است که تمام فعالیت‌هایش در زمینه پرتو ایکس است. "هابل" پروژه‌ مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید.   ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به "جیمز وب" را که اغلب به عنوان جانشین "هابل" از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. "وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی‌توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چرا که "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: پرتو ایکس چاندرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۳۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، سحابی سراسب(Horsehead) در صورت فلکی شکارچی در فاصله 1300 سال نوری از زمین قرار دارد. هر سال نوری معادل 9.7 هزار میلیارد کیلومتر است. این سحابی حدود یک قرن قبل کشف شده و نام آن از ظاهر عجیبش سرچشمه گرفته که ستونی از گرد و غبار به شکل سر اسب است.

جدیدترین تصاویر مادون سرخ تلسکوپ جیمز وب که دیروز منتشر شد قسمت بالایی «سراسب» را با جزئیات دقیق تر و ابرهای حاوی مولکول های سرد هیدروژن و مواد شیمیایی دوده مانند را به طور درخشان نشان می دهد.

سراسب یکی از هدف های مشاهدات فضایی تلسکوپ های بزرگ از جمله هابل بوده است. سال گذشته تلسکوپ فضایی Euclid اروپا تصاویری تازه از این سحابی ثبت کرد.

کد خبر 6092693 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • تصویر روز ناسا: گلبرگ‌های اطراف سحابی حلقه