Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@08:19:53 GMT

مشکلات اینماد برای نظام مجوز دهی کشور

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۳۸۴۱

‍‍‍‍‍‍

یک کارشناس کسب و کار مجازی در گفت گو با اقتصاد انلاین ضمن انتقاد از دستور العمل جدید، برای دریافت درگاه پرداخت توسط کسب و کارهای مجازی گفت: در حال حاضر، مجوزدهی، فرآیندی هزینه بر، هم برای حاکمیت و هم برای حوزه هاست

پیش از این، کسب و کارهای خرد و خانگی با دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، بدون پرداخت مبلغی برای مجوز و یا  طی کردن فرآیندی به فعالیت مشغول بودند، این کسب و کارها یا وب سایت داشتند و یا در فضای بدون دامنه یعنی شبکه های اجتماعی فعالیت می کردند،  این دو حوزه از شبکه ی پرداخت کشور سرویس می گرفتند و تنها اقدامی که برای حفظ شفافیت و امکان نظارت حاکمیت بر فعالیت آنها انجام می شد، شناسنامه دارکردن کسب و کار بود، یعنی آنها برای دریافت یک درگاه پرداخت مجبور به عبور از روند دشوار مجوزدهی نمی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارشناس کسب و کار مجازی در گفت گو با اقتصاد انلاین ضمن انتقاد از دستور العمل جدید، برای دریافت درگاه پرداخت توسط کسب و کارهای مجازی گفت: در حال حاضر، مجوزدهی، فرآیندی هزینه بر، هم برای حاکمیت و هم برای حوزه هاست، به خصوص بعضی  از کسب و کار ها، مثل کسب و کارهای خرد نیازی به طی کردن  فرآیند اخذ مجوز ندارند، در عین حال این مجوز و هزینه برای دریافت آن در کار این کسب و کار ها اختلال ایجاد می کند، حوزه هایی که نمی توانند خدمات پرداخت دریافت کنند، مانند حوزه هایی بدون دامنه که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند، طبیعتا به ابزارهای غیر شفاف تری متوسل می شوند، که امکان فرار مالیاتی بسیار زیاد می شود.

شریعتمدار در خصوص احراز صلاحیت پیشینی برای دریافت مجوز کسب و کار مجازی هم عنوان کرد: احراز صلاحیت پیشینی نه تنها هیچ کاربردی در کاهش تخلفات ندارد، بلکه در شروع فعالیت کسب و کار مانع ایجاد می کند، بسیاری از کسب و کارها به دلایل مختلفی از جمله این که در حوزه های نوآورانه نمی توان از پیش مجوزی تعریف کرد و در خیلی از حوزه‌ها نهادی که مجوز را صادر می کند مخالف نوآوری است مثل حوزه هایی که  در سال قبل توسط بانک مرکزی، بیمه مرکزی یا سازمان بورس مورد مواخذه قرار گرفتند، یا حوزه هایی در حمل و نقل مثل  اسنپ و تپسی در ابتدای کار به شدت تحت فشار بودند، این مسائل تقابل اولیه ای است که نهاد سنتی با حوزه ی نوآوری دارد، وقتی این تقابل وجود دارد و وقتی  یک ابزار نظارت پیشین یا مجوز پیشینی تنظیم می شود، عملا از نوآوری جلوگیری می شود؛ در این حالت  به هیچ عنوان کاهش تخلفات اتفاق نمی‌افتد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا اینماد توانایی تعریف استارتاپ های نوآور را ذیل خود دارد، گفت: به هیچ عنوان، زیرا اینماد بابت شروع هر کاری از صاحبان کسب و کار مجوز می خواهد، دو اختلاف در نظام مجوز دهی ما وجود دارد؛ یکی اینکه در حوزه  نوآوری برای برخی از کسب و کارها اصلا مجوزی تعریف نشده،  در این صورت  این حوزه کاملاً مختل خواهد شد و از بین می رود و  قطعا بسیاری از نیروهای متخصص در این حوزه ها اقدام به مهاجرت می کنند.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که در حوزه هایی که از پیش وجود داشته هم به همان میزان مجوز تعریف نشده یا اگر تعریف شده، تبعیض، رانت و انحصار در نحوه  تنظیم گری پیشین ما وجود دارد، همه کشورها نیاز به بهبود دائمی فرآیند های نظارتشان دارند، این فرآیند ها باید به شدت پویا باشد.

شریعتمدار در ادامه در خصوص روند نظارت کشورهای دیگر بر کسب و کارها عنوان کرد: بسیاری از کشورها از روش مجوز دهی به روش چارچوب گذاری تغییر مسیر داده اند و فقط چارچوب گذاری انجام می شود، به خصوص در لایه ای که کسب و کارها خرد و متوسط  هستند سخت گیری ها و موانع به شدت کم و برای کسب کارهای بزرگ ترنظام های سختگیرانه ترنظارتی وجود دارد. 

این فعال کسب و کار دیجیتال در خصوص سازو کار جایگزین برای اینماد نیز بیان کرد: روش پیشنهادی بخش خصوصی، تفکیک شناسنامه از مجوز است، شناسنامه پروفایلی است که به هر کسب و کاری ارائه می شود، شناسنامه جواز نیست که توسط حاکمیت داده می شود و در بسیاری از کشورها پروفایل شامل اطلاعاتی مثل اطلاعات شخص، آدرس، دامنه و کسب و کار و غیره است؛ این کار سبب بالا رفتن شفافیت و کماکان وجود سهولت در شروع کسب و کار می شود.

 

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد مجوز کسب و کار خرد اینماد نظام مجوزدهی بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط استقبال بسیار خوب کسب و کارهای خرد از اینماد بدون ستاره مشکلات اینماد برای نظام مجوز دهی کشور اصرار آقایان برای اجباری کردن اینماد چیست؟ مشکلات اینماد برای کسب و کارها کم می شود؟ پلاسکوی جدید مجوز نگرفته است! پای تماشاگران به لیگ‌ برتر فوتبال باز می‌ شود؟ ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها مشکلات اینماد برای نظام مجوز دهی کشور قیمت مسکن در تهران؛ امروز ۱۵ بهمن جهش بازار رمزارزها / بیت‌کوین مجددا وارد کانال ۴۰ هزار دلاری شد افزایش ارتفاع موج دریای خزر و خلیج فارس افزایش حقوق سربازان مشروط شد احتمال بارش برف در ارتفاعات شمالی تهران اجاره خانه در مرزداران چند؟ کشف راه امیدوار کننده برای درمان دیابت شناسایی سویه جدید اچ آی وی در هلند بنگاه‌ های مسکن شلوغ‌ تر از همیشه! / ماجرا چیست؟ قربانیان کرونا در هند از مرز نیم میلیون نفر عبور کرد اسکوچیچ مربی خوبی است برای باشگاه نه تیم ملی صدور ۵۳۷۵ بنگاه پروانه بهره‌ برداری داور باید یک پنالتی به سود هوادار می گرفت در تیم ملی کشتی آرامش نداشتم تصویری از قاتل شهید رنجبر پس از دستگیری نگاهی به پرونده بانک آینده و ایران‌مال؛ غول ورشکسته واکنش سخنگوی دولت به صادرنشدن روادید آمریکای تیم کشتی ایران ادعای رویترز درباره فروش نفت ایران حمایت رییس جمهور از اجرای رتبه بندی معلمان جزییات اعزام ۴ فضانورد به ایستگاه فضایی + عکس درخت رنگین کمان + عکس سقوط آزاد سهام فیس بوک احتمال افزایش مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در عید ۱۴۰۱ توییت روابط عمومی بانک مرکزی درباره پرونده بانک های متخلف زندگی در اروپا چقدر گران تر شد؟ طلا و سکه ارزان شد ایران از طریق چین به کره جنوبی نفت صادر می کند تلاش اردوغان برای نزدیکی به اسرائیل دالان باریک توسعه اقتصادی ایران / نسخه نجات یک اقتصاددان برجسته مشکلات اینماد برای نظام مجوز دهی کشور روایت یک نماینده مجلس از وزرایی که برنامه خودشان را یک دور هم نخوانده بودند! مانعی برای رشد شاخص نیست حواشی سفر رییسی به مسکو همچنان بی پاسخ! ایرانسل اپراتور برتر گروه ام تی ان شد بانک ها پول ندارند تا وام بدون ضامن بدهند / همین بلا را سر بورس هم آوردند جدیدترین قیمت های برنج پرحاشیه؛ تا ۱۰۷هزار تومان هم به فروش می رسد! هشدار سازمان هواشناسی برای وقوع کولاک قیمت برنج در مرز ۹۰ هزار تومان (جدول) گوشی ارزان قیمت سامسونگ چند؟ (جدول) سیستم خودران (اتو پایلوت) تسلا جهان ما را اینگونه می‌بیند! به سیمرغ فکر نمی‌ کنم کدام بانک‌ ها وام بدون ضامن می دهند؟ نجات حلزون از یک گیاه گوشتخوار +فیلم لیگ برتر فوتبال / هوادار تهران یک - استقلال تهران دو بهترین زمان اعمال محدودیت در کشور قبل از قله ابتلاست هم صدا شویم؛ احیای بورس از توهم تا واقعیت تماشاگران کدام فیلم های جشنواره را دوست دارند؟ تنها ۲ روز تا پایان مهلت ثبت نام کنکور ۱۴۰۱ پرونده خرید سربازی بسته شد / می‌فروشیم ولی نمی فروشیم! DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مجوز کسب و کار خرد اینماد نظام مجوزدهی درگاه پرداخت کسب و کارهای برای دریافت کسب و کارها حوزه هایی کسب و کار حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۳۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، پدیده‌ نشر کتاب، یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران نظام‌ها و کشور‌های مختلف دنیا بوده و به‌عنوان مهمترین شاخص پیشرفت و توسعه‌یافتگی در نظر گرفته شده است.

در رابطه با این موضوع پژوهشگران مطالعه‌ای انجام داده‌اند که این صنعت مانند هر صنعت دیگر نیازمند برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، سرمایه‌گذاری و تأمین زیرساخت‌هایی است تا بتواند به یک اهرم فرهنگی و اقتصادی مؤثر تبدیل شود. برخورد سطحی، سنتی و تجربی با مسئله نشر جوابگوی نیاز‌های جامعه کنونی نیست؛ زیرا نشر پیوندی عمیق با تاریخ، اقلیم، فرهنگ، اقتصاد و آموزش دارد و نیازمند حرکتی همه جانبه و در تمام ابعاد است. روشن است که این حرکت‌ها بازخورد سریع ندارند، اما در درازمدت تغییرات اساسی ایجاد می‌کنند.

* وضعیت نشر در ایران

 در این پژوهش آمده است که  نشر در ایران طی عمر کوتاه خود همواره با مشکلات عدید‌ه‌ای روبه‌رو بوده و با فراز و نشیب‌های گوناگون برخاسته از تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و پیشرفت‌های فنی مواجه بوده است.

این پژوهش به این مهم اشاره می‌کند که منابع پزشکی با سلامت جامعه ارتباط مستقیم داشته و کتاب به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع، از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف آسیب‌شناسی وضعیت نشر کتاب‌های علوم پزشکی و همچنین شناسایی مشکلات تولید محتوا، تولید فرهنگی و تولید فنی در ایران از دیدگاه ناشران انجام شده است.

بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌ها، قوانین و فرهنگ حاکم بر جامعه دارد

این پژوهش توضیح می‌دهد وجود نوسان و نابسامانی در مواردی مانند تعداد عناوین سالانه، نوبت چاپ، تالیف و ترجمه، شمارگان و قیمت در هر سال نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح و اصولی در امر نشر دارد.

* ارتباط سطح سلامت جامعه با نشر پزشکی

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نشر پزشکی به‌دلیل تاثیر مستقیم آن بر سلامت بشر، از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ بنابراین با بررسی چالش‌های پیشروی این صنعت و تلاش در جهت برطرف‌کردن آنها، می‌توان بر پویایی و بازدهی آن و در نتیجه بالارفتن سطح سلامت جامعه افزود با توجه به اینکه پژوهش‌های مختلف صورت‌گرفته در این حوزه بر اساس دیدگاه متخصصان و ناشران در تمامی حوزه‌های موضوعی نشر می‌باشد.می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌ها، قوانین و فرهنگ حاکم بر جامعه دارد.

* عوامل موثر بر آسیب‌های نشر کتاب پزشکی در ایران

این پژوهش مطرح می‌کند که مهم‌ترین آسیب‌های نشر کتاب پزشکی در ایران را می‌توان ضعف در سیاست‌گذاری‌ها و قوانین و چارچوب‌ها در نظر گرفت. از بعد دیگر، نبود نیروی متخصص فنی در قسمت‌های مختلف نشر پزشکی به تنهایی آسیب زیادی را به این حوزه وارد کرده است. مخاطبان کتاب نیز به دنبال کتاب‌های کم‌حجم و منابع امتحانی به جهت قبولی در آزمون‌ها و امتحانات هستند و این مسئه ناشر را نیز با چالش تولید محتوای علمی مواجه می‌کند.

این پژوهش مطرح می‌کند که مسایل سیاسی و اقتصادی حاکم برکشور بر نشر نیز تاثیر گذاشته است که نمود آن را بیشتر درحوزه‌ تولید فنی و خرید و نگهداری مواد اولیه چاپ می‌توان مشاهده کرد. درنهایت متکی بودن بر طب غیرایرانی و استفاده فراوان از منابع ترجمه‌ای و تولید محتوا‌های غیرمفید و عدم رغبت دانشجویان به مطالعه، ماحصل کاستی‌های ریشه‌ای در حوزه‌ نشر است.

متکی بودن بر طب غیرایرانی و استفاده فراوان از منابع ترجمه‌ای و تولید محتوا‌های غیرمفید و عدم رغبت دانشجویان به مطالعه، ماحصل کاستی‌های ریشه‌ای در حوزه‌ی نشر است

پیشنهاد‌های برگرفته از پژوهش حاضر، عبارتند از:

در نظر گرفتن تخصص ناشر هنگام اخذ مجوز نشر، برگزاری جلسات ارتباط مستقیم بین ناشران و سیاست‌گذاران نشر، نیازسنجی مشکلات سلامت کشور و سفارش تولید محتوای متناسب با آن، تجدیدنظر در معیار‌های ارزیابی ناشران و اتخاذ فرایند تشویق و تنبیه بر اساس آن،  اصلاح قوانین ارزشیابی در فرایند ارتقای هیات‌علمی.

 

از دیدگاه نویسندگان این پژوهش؛ توجه جدی‌تر به نشر تخصصی پزشکی از سوی دولت، می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که ناشران حوزه‌ی تخصصی نشر پزشکی و به‌ویژه ناشران خصوصی با آن دست به گریبان هستند، مرتفع سازد و کتاب، این کالای فرهنگی پراهمیت، در استانداردترین حالت‌ممکن و در کوتاه‌ترین زمان به‌ دست مخاطب برسد.

* بیشترین مشکلات و آسیب‌ها در حوزه‌ تولید محتوا

از نظر این پژوهش بیشترین آسیب‌ها در حوضه تولید محتوا در نشر کتاب به شرح زیر است:

نبود سیاست‌گذاری تولید محتوا ترجمه‌ای بودن درصد بالای آثار نشر پزشکی و تخصص نداشتن ناشران پزشکی بیشترین مشکلات و آسیب‌ها در حوزه‌ی تولید محتوا را در برمی‌گیرد.

در ادامه این پژوهش آمده است که مشکلات تولید فرهنگی شامل تخصصی و هزینه‌بر بودن ویراستاری کتاب، حرفه‌ای نبودن داوران و نبود قوانین ساختارمند داوری با آسیب‌ها بیان شده است و مسایل بخش تولید فنی که مشکلات مواد اولیه چاپ و نشر، مشکلات فناوری چاپ و نشر و کمبود نیروی متخصص فنی سه آسیب اصلی در تولید فنی از دیدگاه ناشران برشمرده شده‌اند.

لیکن بر اساس یافته‌های این مطالعه، باتوجه به یافته‌های حاصل از این پژوهش درباره‌ آسیب‌های موجود در صنعت نشر پزشکی، می‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از مشکلات نشر در ایران ریشه در سیاست‌های کلی و قوانین و فرهنگ حاکم دارد.

بنابراین توجه جدی‌تر به حوزه‌ تخصصی نشر پزشکی از سوی دولت و سیاست‌گذاری کاملاً بی‌طرفانه در جهت برطرف‌کردن دغدغه‌های ناشران می‌تواند موانع و مشکلات زیادی را برطرف سازد. 

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه‌ی پزشکی با رویکرد پدیدارشناسی» تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند
  • امروز پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • رفع یک مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • رفع مشکل حوزه دامپزشکی پس از نیم قرن
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • برخی شهرهای استان مرکزی با پدیده حاشیه‌نشینی روبرو است
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی