Web Analytics Made Easy - Statcounter

 باشگاه خبرنگاران جوان زاهدان -  سعیدرضا عاملی   در نشست با اصحاب رسانه تاکید کرد: باید مردم خودشان در عرصه فرهنگ وارد شوند و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه می تواند به پیشرفت اهداف و برنامه های فرهنگی کمک شایانی کند.

وی افزود: دیده می شود که بودجه آموزش و پرورش یا بنیاد ملی نخبگان را در ردیف بودجه‌های فرهنگی محسوب می کنند که این درست نیست زیرا وقتی ما فرهنگ می‌گوییم ناظر بر نهادهای فرهنگی است نه آموزش پرورش که یک نهاد آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: توجه به حوزه فرهنگ بسیار ضعیف است و امیدواریم که در دولت سیزدهم که یک شخصیت فرهنگی ریاست آن را بر عهده دارد بتوانیم اعتبارات این حوزه را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: انجام کارهای فرهنگی بسیار مهم مانند حفظ قرآن کریم شرایط متفاوتی دارد، فکر کردن، سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی از جمله این شرایط است که باید به آن اهمیت داد زیرا مقام معظم رهبری تاکید کردند باید ۱۰ هزار حافظ کل قرآن داشته باشیم که فعلا نزدیک به ۵۰ هزار نفر حافظ کل قرآن داریم.

عاملی ادامه داد: باید توجه کنیک که این حجم عظیم از حافظان قرآن از کجا سرچشمه گرفته، مسلما از نهادهای مردمی که حتی در روستاها اقدام به حفظ قرآن می‌کنند سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: مرکزی نکردن منابع مالی و مردمی کردن بودجه فرهنگی می‌تواند ما را به سرمنزل خوبی برساند لذا باید به اهمیت این موضوع توجه و از این منابع در بودجه فرهنگی استفاده کرد ودر بودجه فرهنگی باید سهم همکاری های مردمی لحاظ شود و با افزایش دادن ظرفیت مردمی برای این مهم بخوبی از آن استفاده کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: فضای مجازی یک ساختار جهت ایجاد میدان برای همه کاربران است و این از انبوه کاربران برای استفاده کردن از داده، رمز موفقیت شرکتهای مربوط به این حوزه است.

وی بیان کرد: مردم باید کارگزار حوزه فرهنگ باشند زیرا در همه نقاط دنیا این تاثیرگذاری مردم و کاربران ثابت شده است.

عاملی افزود: حوزه فرهنگ عمومی به عنوان یک محور مهم و شورای فرهنگ عمومی به عنوان تنها شورایی در کشور که می‌تواند در تمام شهرستانها جایگاه داشته باشد از اهمیت خاصی برخوردار است به همین سبب باید تمامی اعضای اصلی این شورا شخصا در نشست های آن شرکت کنند و رییس و دبیر شورا نیز موظفند ارزش، اهمیت و جایگاه شورا را بیشتر تفهیم و تعمیق کنند.

وی با بیان اینکه در همه عرصه‌ها نیاز به کار قرارگاهی داریم گفت: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب این است که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک کار قرارگاهی انجام دهد اما باید به ماهیت کار قرارگاهی توجه کنیم چرا که ما در حوزه اقتصادی فرهنگی نیازمند کار قرارگاهی هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در سند مهندسی کشور افتاد در ابلاغ دوم آن پیش بینی شد تا برش استانی این سند نیز تهیه شود.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی یک پراکندگی داریم و دستگاه های فرهنگی هر کدام به صورت جداگانه کار می کنند ولی بر مبنای سند مهندسی فرهنگی که مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند تا اجرایی شدن آن پیگیری شود این پراکندگی برطرف می شود.

عاملی با بیان اینکه نگاه ما استفاده از ظرفیت یکپارچه فضای مجازی است تصریح کرد: درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی گاهی کم لطفی شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مصوبات این شورا اجرا شده که کلیدی بوده و ثمراتی را برای کشور به همراه داشته ادامه داد: سند تحول ناظر بر تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی است که حاصل ماه‌ها بررسی و مشورت و کار کارشناسی تحت تاثیر رای رهبر معظم انقلاب بوده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در سند تحول این نکته را دنبال می‌کنیم تا برش استانی برای هر یک از مناطق به صورت مهندسی فرهنگی بررسی شود و این مساله در شورای فرهنگ عمومی نیز پیگیری می‌شود.

رویکرد شورای فرهنگ عمومی مرکززدایی است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست با بیان اینکه بودجه بخش فرهنگ محدود است گفت: بیشتر این بودجه نیز صرف منابع انسانی نهادهای فرهنگی می شود و در نهایت چیزی برای توسعه و تامین محتوای مورد نیاز برای تحول فرهنگی باقی نمی‌ماند.

دکتر مجید امامی با بیان اینکه رویکرد شورای فرهنگ عمومی مبنی بر مرکززدایی است، افزود: جشنواره تئاتر فجر امسال به طور کلی در یزد برگزار شد و جشنواره فیلم فجر نیز در سراسر استان ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در آینده سیستان و بلوچستان و سواحل مکران می توانند میزبان یکی از جشنواره های مد و لباس و دیگر برنامه های فرهنگی باشند تا به سمت عدالت فرهنگی پیش برویم و تمامی استان‌ها ظرف ۲ سال آینده به میانگین سرانه ملی برسند خاطرنشان کرد: باید منابع به سمت استان‌هایی برود که در این بخش دچار عقب‌ماندگی هستند و زمانی که وضعیت آن‌ها به میانه ملی رسید می‌توان به سمت توسعه پیش رفت.

دبیر شورای عالی فرهنگ عمومی تصریح کرد: تاکید داریم تا استانها به میانگین ملی برسند یعنی اگر در استان‌ها به صورت متوسط سرانه ملی ۲ صندلی سینما و در سیستان و بلوچستان نیم صندلی است باید منابع به آن سمت برود تا عقب ماندگی در آن حوزه جبران شود.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ باید بستر یکپارچه به وجود آید تا فضایی مناسب و شایسته به مردم ارائه دهد، از دهه ۸۰ به بعد یک تغییر رویکردی در حوزه علم ایجاد شد و آن انتقال دانش تجربی به دانش یکپارچه بود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: باید تمام توانایی های پراکنده به یک توانایی یکپارچه و دارای ارزش افزوده تبدیل شود که این اقدام می تواند به استفاده بهینه از دارایی های فرهنگی از جمله منابع انسانی منجر شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم ۲ درصد بودجه دستگاههای اجرایی برای فرهنگ صرف شود زیرا این اعتبار برای فعالیت فرهنگی در نظر گرفته شده است، چیزی که اکنون صرف حیات دستگاه‌های فرهنگی دولتی می‌شود.

امامی خاطرنشان کرد: ما با ایده کوچک سازی دستگاه‌های فرهنگی موافق نیستیم چراکه این کوچک سازی به کم شدن ماموریت های فرهنگی منجر می شود، معتقدیم بودجه باید صرف فعالیت های فرهنگی شود.

وی اظهار داشت: رویکرد وزیر فرهنگ این است که یک اعتباری برای فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا کند.
وی با اشاره به اهمیت رسانه در سند تحول فرهنگی گفت: وقتی یک سند قابلیت اجرا دارد که رسانه‌ها همراه باشند تا بتوانند مطالبه کنند و برش استانی یکی از اهدافش آگاهی دهی به توده مردم است که این کار رسانه محسوب می شود.
امامی تصریح کرد: ایجاد مطالبه از کارگزاران فرهنگی در استان نیز یکی از اهداف سند تحول است که از وظایف رسانه به شمار می‌آید.
وی بیان کرد: رسانه‌ای که نتواند اهداف مردمی را توجه و درک کند قاعدتاً نمی‌تواند مطالبه‌گری جدی داشته باشد همچنین فضای آگاهی دهی خوبی هم نمی تواند ایجاد کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور روز پنجشنبه به منظور شرکت در نود و هفتمین نشست شورای فرهنگ عمومی و پرده برداری از برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی سیستان و بلوچستان به زاهدان سفر کردند.

بازدید از پارک علم و فناوری، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان، نشست با روسای دانشگاههای سیستان و بلوچستان و بازدید از حاشیه شهر زاهدان از دیگر برنامه های این هیات بود.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای فرهنگ عمومی اصحاب رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۳۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است را به این شرح برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کرد:

«ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه ۸۹۷ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس مصوبه جلسه ۴۶۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۲۴ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی (به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ میگردد:

«ماده واحده- با استناد به ماده ۲ آیین‌نامه شورای فرهنگ عمومی (مصوب جلسه ۳۹۸ مورخ ۱۳۷۶/۰۳/۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحات بعدی آن)، خانم عاطفه خادمی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی انتخاب می‌شود».

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902954

دیگر خبرها

  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • عاطفه خادمی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور شد
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • ابلاغ ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • ارگان‌زدگی؛ گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب است
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور
  • ارتقای سه درصدی سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور از موفقیت‌های مجلس یازدهم
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است