Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@23:49:07 GMT

انجام تکلیفی که بهترین نتیجه را داد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۴۴۷۵

انجام تکلیفی که بهترین نتیجه را داد

تفاوت اساسی نگاه امام خمینی با دیگران در زمان مبارزات انقلاب آن بود که امام معتقد بودند: « همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه.» و امام با ادای تکلیف خود بزرگترین نتیجه را گرفت!

به گزارش مشرق، «مهدی فضائلی» طی یادداشتی نوشت:

 چهل و سه سال از ۲۲ بهمن سال ۵۷ سپری شده است و انقلاب اسلامی ایران همچنان راست قامت و استوار راه خود را ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلابی که نام ایران را بلندآوازه یا حداقل بلندآوازه تر کرد و نقطه عطفی در تحولات منطقه و حتی جهان گردید. انقلابی با این عظمت حتی یکصدروز قبل از ۲۲ بهمن سرانجامی نامعلوم داشت!

هیچکس نمی توانست پیش بینی کند محمد رضا پهلوی با تجریه بیش از سه دهه سلطنت خود و برخورداری از درآمدهای نفتی آنچنانی و مستظهر به قوای مسلح از سویی و حمایت تمام قد آمریکا از سوی دیگر و همینطور داشتن سیستم امنیتی مخوفی چون ساواک، کمی بیش از سه ماه بعد طومارش در هم خواهد پیچید و برای همیشه به تاریخ خواهد پیوست!

دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز نه تنها چنین برآوردی نداشتند بلکه پیش بینی کرده بودند شاه بر اوضاع مسلط خواهد شد!

آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا، در ۶ آبان ۱۳۵۷ گزارش داده بود:" نامحتمل است که وضعیت سیاسی دست کم تا پیش از انتهای سال بعد(آخر ۵۸) روشن شود."

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز اظهار کرده بود که شاه، در برابر طوفان اعتراضات اخیر تاب خواهد آورد و آژانس امنیت دفاعی آمریکا هم، چنین پیش بینی کرده بود:" انتظار می رود که شاه تا ده سال آینده فعالانه در قدرت باقی باشد."

دستگاه‌های متعدد سیاسی و امنیتی آمریکا با چنین برآوردهایی، هم اشتباه دستگاه محاسباتی خود را به ثبت رساندند و هم پیش بینی ناپذیری انقلاب اسلامی را.

اشتباهات محاسباتی دولتمردان آمریکا به اینجا ختم نشد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تا کنون ادامه یافته است.

البته بعدها سیا(CIA) ارزیابی از عملکرد خود را در دستور کار قرار داد که نتیجه آن محرمانه ماند!

اینکه مردم ایران در زمان انقلاب چه تصوری از سرانجام آن داشتند و چه مقدار به پیروزی آن امیدوار بودند را نمی دانیم همینطور از تصور یا پیش بینی امام خمینی(ره) از ادامه قیام خود ناآگاهیم، البته نگاه امام خمینی با دیگران یک تفاوت اساسی داشت و آن اینکه امام معتقد بودند: "همۀ ما مأمور به تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه." و طرفه اینکه امام با ادای تکلیف خود بزرگترین نتیجه را گرفت!

امام این نگاه خود را چند روز پس از پیروزی انقلاب هم اینگونه بیان کرد: " من یک تکلیف الهی دارم و مطابق تکلیف الهی عمل می‌کنم. کشته بشوم، عمل کردم به تکلیف الهی؛ پیش ببرم، عمل کردم به تکلیف الهی‌ ام."

بر اساس این نگاه، امام در هر حال پیروز بود چون پیروزی در اندیشه و نگاه امام خمینی(ره) عمل به تکلیف بود.

این نگاه همچنان  بزرگترین سرمایه تفکر انقلابی برای پیشبرد آرمان های انقلاب است.

البته خطای فاحشی است اگر از این سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اینگونه برداشت شود که برای امام نتیجه مهم نبود و بدون محاسبه عمل می کرد؛ هرگز! اتفاقا" امام خمینی(ره) بسیار دقیق و محاسبه شده تکلیف خود را عمل می کرد و چون حق تکلیف الهی را درست ادا می نمود نسبت به سرانجام آن هر چه بود آرامش خاطر داشت.

نمی شود با شلختگی و سهل انگاری تکلیف الهی را انجام داد؛ تکلیف الهی باید با عقلانیت و اتقان و در خور شأن وظیفه الهی به انجام برسد و در این حالت چه به سرانجام دنیایی برسد و چه نرسد،فرد مکلف در پیشگاه خداوند متعال آسوده خاطر است و همچون امام، با "دلی آرام و قلبی مطمئن" با این جهان فانی وداع می کند.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی و خلف صالح خمینی کبیر  در دیدار دانشجویی سال ۹۲، این نکته را چنین تبیین فرمودند: "یک سؤال دیگر این است... که رابطه‌ی «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟ امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم. آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور می شود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختی‌ها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیف‌گرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتایج معینی بود؛ دنبال نتایج بودند. مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟ یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه. البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل می کند، اگر یک وقتی هم به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده. اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامه‌ریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده. بنابراین، این که تصور کنیم تکلیف‌گرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست."

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو جشنواره فجر بورس قیمت یادداشت مهدی فضائلی محمدرضا پهلوی انقلاب انقلاب اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران ایران انقلاب اسلامی آمریکا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت انقلاب اسلامی انجام داده دنبال نتیجه تکلیف الهی امام خمینی تکلیف عمل تکلیف خود پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۴۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت ورزش تکلیف VARرا مشخص کند/امیدوارم فصل آینده VARداشته باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی محمدنبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال در حاشیه مراسم مرحوم مسعود اسکویی (گوینده رادیو ورزش) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دستگاه‌های کمک داور ویدئویی VAR خریداری شده به هفته‌های پایانی لیگ برتر نرسید، اظهار داشت: در خصوص خرید دستگاه‌های VAR هم وزارت ورزش و هم فدراسیون فوتبال فعالیت‌هایی را انجام دادند و مسئولیت خرید این دستگاه‌ها بر عهده فدراسیون فوتبال است.

او ادامه داد: تأمین بودجه خرید این دستگاه‌ها از سوی وزارت ورزش و جوانان تأمین شده است و در این رابطه شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کمی تعلل می‌کند و باید تکلیف ما را مشخص کند اگر بنا است که این شرکت دستگاه‌ها را وارد کند این کار را انجام دهد در غیر این صورت به ما بگویند که سریع‌تر VAR را وارد کشور کنیم.

محمدنبی تصریح کرد: شرکتی که باید این دستگاه‌ها را در اختیارمان قرارداد اعلام آمادگی کرده است و امیدوارم تمامی موانع رفع شود تا از این دستگاه‌ها برای فصل آینده استفاده کنیم.

کد خبر 6098371

دیگر خبرها

  • وزارت ورزش تکلیف VARرا مشخص کند/امیدوارم فصل آینده VARداشته باشیم
  • قبرستان متروکه منطقه دهخدای زنجان تعیین تکلیف می‌شود
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده است
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • حسینی: لیگ را باید به بهترین شکل تمام کنیم
  • حسینی: تمام کردن لیگ برای ما خیلی اهمیت دارد
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند
  • عشق جوانان به ائمه اطهار (ع) وصف ناپذیر است
  • شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است