Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@22:46:53 GMT

عوامل ژنتیکی در بروز میگرن چه تاثیری دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۴۵۷۱

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، یک پژوهش بین‌المللی گسترده که برای بررسی در مورد علل میگرن طراحی شده است، بینش‌های جالب و جدیدی را به دست آورده است که تعداد عوامل ژنتیکی موثر در ابتلا به میگرن را سه برابر می‌کنند. این یافته‌ها، بینش جدیدی را در مورد عواملی که انواع گوناگون میگرن را تحریک می‌کنند، ارائه می‌دهند و این ایده را که میگرن یک اختلال نوروواسکولار است، پر رنگ‌تر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه انواع میگرن بسیار رایج هستند و بیش از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند اما دانشمندان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چه چیزی باعث بروز میگرن می‌شود. میگرن، نوعی سردرد است که می‌تواند درد شدید و ضربان‌دار را به همراه داشته باشد و اغلب با اختلالات بینایی موسوم به "آئورا"(Aura) همراه شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند که عوامل ژنتیکی می‌توانند در خطر ابتلا به میگرن نقش داشته باشند اما این سوال مطرح می‌شود که عوامل ژنتیکی چگونه بر بروز میگرن همراه با آئورا یا بدون آن تأثیر می‌گذارند که دو زیرگروه اصلی میگرن هستند.

این پژوهش توسط پژوهشگرانی از اروپا، استرالیا و آمریکا انجام شده است و داده‌های به دست آمده از ۸۷۳ هزار شرکت‌کننده را در بر دارد که ۱۰۲ هزار نفر آنها از میگرن رنج می‌برند. پژوهشگران در این پروژه، ارتباط گسترده ژنومی را نیز بررسی کردند تا نقش عوامل ژنتیکی را در بروز میگرن درک کنند.

پژوهشگران با مشخص کردن ۱۲۳ ناحیه ژنوم مرتبط با خطر میگرن که میزان شناخته‌شده پیش از بررسی را سه برابر کرد، دریافتند که هر دو زیرگروه دارای عوامل خطر خاصی هستند اما برخی از عوامل فقط با یک زیرگروه ارتباط دارند. سه نوع خطر، با میگرن همراه با آئورا و دو نوع نیز با میگرن بدون آئورا مرتبط بودند.

"هایدی هاوتاکانگاس"(Heidi Hautakangas)، پژوهشگر "دانشگاه هلسینکی"(University of Helsinki) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: پژوهش ما علاوه بر شناسایی ده‌ها ناحیه جدید از ژنوم برای تحقیقات هدفمندتر، نخستین فرصت معنادار را برای ارزیابی اجزای ژنتیکی مشترک و متمایز در دو زیرگروه اصلی میگرن فراهم می‌کند.

به گفته پژوهشگران، تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که میگرن توسط ترکیبی از عوامل خطر ژنتیکی عصبی و عروقی ایجاد می‌شود و به نوبه خود این ایده را تقویت می‌کند که میگرن، یک بیماری عصبی عروقی مرتبط با جریان خون در مغز است. جالب اینجاست که دو ناحیه از ۱۲۳ ناحیه ژنتیکی تازه شناسایی‌شده، حاوی ژن‌هایی هستند که پیشتر هدف داروهای جدید میگرن قرار گرفته‌اند. یک ناحیه موسوم به "CALCA/CALCB" که در حملات میگرن نقش دارد، می‌تواند با دارویی که اخیرا توسعه ‌یافته است، مسدود شود. این در حالی است که ناحیه دیگری که ژن "HTR۱F" را پوشش می‌دهد نیز هدف داروهای پیشرفته میگرن قرار دارد.

دکتر "متی پیرینن"(Matti Pirinen)، پژوهشگر "دانشگاه فنلاند"(University of Finland) و سرپرست این پژوهش گفت: این دو ارتباط جدید نزدیک به ژن‌هایی که پیشتر هدف داروهای موثر میگرن قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهند که ممکن است اهداف دارویی دیگری نیز در نواحی ژنومی جدید وجود داشته باشد و منطق روشنی را برای پژوهش‌های ژنتیکی آینده با نمونه‌های بیشتر ارائه می‌کنند.

این پژوهش، در مجله "Nature Genetics" به چاپ رسید.

منبع: الف

کلیدواژه: عوامل ژنتیکی بروز میگرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۴۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 20 چند روزی است که ابتلای ترانه علیدوستی، بازیگر مشهور کشورمان به «سندرم DREES» که برای اکثر افراد شناخته شده نیست، خبر ساز شده است. دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله به این بهانه درباره این بیماری و درمان آن می‌گوید: DREES یک بیماری حساسیتی تاخیری است که با تغییرات پوستی، تغییرات احشاء داخلی و تغییرات سلول های خونی خود را نشان می دهد، شایع ترین علت بروز این بیماری حساسیت های دارویی به داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک‌ها هستند. واکنش های دارویی با تاخیر ٢ تا ٨ هفته ای اتفاق می افتد و علایم بالینی ناشی از آن با ضایعات پوستی کهیر مانند و یا شبیه آبله مرغان بروز کند. همچنین ممکن است درگیری مخاط دهان بروز می کند اما از آن مهم تر، گرفتاری غدد لنفاوی به شکل گسترده ممکن است بروز کند و درگیری مخاط داخلی بدن نیز ممکن است با علایمی شبیه به هپاتیت حاد بروز کند. مهم ترین اقدام در درمان این بیماری قطع مصرف داروهای مشکوک و استفاده از کورتون‌های سیستمیک و یا سایر داروهای سرکوب سیستم ایمنی است. در موارد خفیف ببماری بهبود یابنده است. تشخیص زودرس بیماری در درمان آن بسیار موثر است. جزئیات را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • اعزام شبانه اکیپ عملیاتی توزیع برق خوی برای تعمیر تیر شکسته و پیشگیری از بروز خاموشی 
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • کنه‌های تار عنکبوتی از آفات نخیلات
  • پیش‌بینی ایلان ماسک از بروز جنگ داخلی در غرب