Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - هنوز چند ساعت از بیان عبارت «بازی توخالی» از زبان سخنگوی وزارت خارجه ایران نگذشته بود که دولت انگلیس اعلام کرد اسامی احمد زرگر، حسن حداد، محمدحجازی و حسن فیروزآبادی را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

وزارت خزانه‌داری انگلیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرده، این افراد زین پس مشمول مصادره دارایی نخواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته جالب اینجاست که سه نفر از این افراد فوت شده‌اند!

تمامی این افراد بنا به ادعاهای مرتبط با «حقوق بشر» در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌ بودند.

 

به گفته حسن لاسجردی کارشناس مسائل بین الملل « بازی که انگلیسی ها انجام می دهند «بازی صبر و تماشا» است. آنها ابتدا امتیاز می‌دهند، بعد صبر می کنند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. این قبیل حرکات با توجه به رسوایی‌های اخیری است که در دولت انگلیس رخ داده، در جهت این است که در  فضای رسانه‌ای و درمقابل افکار عمومی خودشان نشان دهند دست بالا را در مذاکرات دارند. دلیل دیگر آن است که به مردم خودشان ثابت کنند از میان کشورهای اروپایی این انگلیس است که میدان داری می کند.»

اشاره لاسجردی به رسوایی مربوط به افشای هدر رفت تجهیزات حفاظت فردی در انگلیس است. وزرای کابینه بوریس جانسون نخست وزیر این کشور فاش کردند که نزدیک به پنج میلیارد تجهیزات حفاظت فردی به ارزش دو میلیارد و هفتصد میلیون پوند به زودی بلا استفاده می شوند، زیرا یا دیگر مورد نیاز نیستند و یا کارکنان سرویس سلامت همگانی دیگر نمی توانند از آن استفاده کنند.

این افشاگری در بحبوحه چالش های دیگر دولت بوریس جانسون، موجی از انتقادات را علیه نخست وزیر انگلیس به راه انداخته و دولت او متهم به سهل انگاری در مقیاس وسیع شده است.

در همین مدت نیز پنج تن از مقامات ارشد نخست‌وزیری انگلیس استعفا دادند. این استعفاها علاوه بر افشاگری اخیر بدنبال رسوایی برگزاری مهمانی‌های نخست وزیر انگلیس همزمان با منع قانونی برگزاری تجمعات و اجباری شدن قرنطینه سراسری در لندن بدلیل شیوع کرونا صورت گرفته است.

استعفاهای اخیر از دفتر نخست وزیر انگلیس شامل «دن روزنفیلد»رئیس دفتر نخست وزیر و «مارتین رینولدز»، منشی خصوصی اصلی جانسون، «النا ناروزانسکی» دستیار واحد سیاست‌گذاری دولت انگلیس است.

اما اقدام به لغو تحریم‌های چهار فرد ایرانی همزمان است با صحبت هایی که لیز تراس وزیرخارجه این کشور با انتقاد از ایران بیان کرده بود. تراس در آخرین اظهاراتش گفته بود «سرعت پیشرفت در مذاکرات کافی نبوده و مذاکرات در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است. ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را منعقد کند یا مسئول فروپاشی برجام باشد!»

به باور باقری کارشناس سیاسی « طرح مسئله سرعت از سوی انگلیس و تهدید به فروپاشی شاکله مذاکرات از سمت ایران، صرفا برای برهم زدن تمرکز تیم مذاکره کننده ما است. فروپاشی به هیچ وجه اتفاق نخواهد افتاد چراکه غربی ها بیش از ما به توافق احتمالی نیاز دارند. دلیل آن را هم در روند پیوسته مذاکرات می‌توان مشاهده کرد. غربی ها حاضر نیستند نوار مذاکرات را حتی ۱۰ روز یا یک ماه هم که شده قطع کنند. »

لاسجردی نیز می‌گوید انگلیس با طرح مسئله سرعت و به بن بست کشیدن گفت‌وگوها از سوی ایران به دنبال انحراف افکار عمومی از روند مذاکرات است.  موضوع دیگری که لندن از بیان چنین ادعاهایی دنبال می کند این است که از پرداخت بدهی  ۴۲۰ میلیون دلاری را که به مدت بیش از چهار دهه بلوکه کرده طفره رود. »

ایران در سال‌های دهه ۷۰ میلادی ۶۵۰ میلیون پوند برای خرید ۱۵۰۰ تانک چیفتن به انگلیس پیش پرداخت کرد. انگلیس تا رویداد انقلاب اسلامی ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد، اما پس از انقلاب تعدادی از تانک‌ها را به دشمن در حال جنگ با ایران یعنی عراق فروخت و مابقی پول‌ا را نیز تاکنون پرداخت نکرده‌است.

به اعتقاد باقری هر چه به پایان مذاکرات نزدیک می شویم از این دست موضع گیری ها بیشتر مشاهده خواهیم کرد. انگلیس به جای اقدام هفته گذشته در لغو تحریم های بی اثر می‌تواند با پرداخت بدهی خود به ایران گام مثبتی در روند مذاکرات بردارد. البته بعید نسیت اگر در مسئله بدهی‌ انگلیس به ایران، این کشور از موضوع بدهی‌ها به عنوان ابزار گروکشی و به اصطلاح در باغ سبز استفاده کند. به این صورت که انگلیس با مطرح کردن این موضوع در فضای محاسباتی جامعه ما اثر گذاشته تا به دنبال آن تاثیر منفی در تیم مذاکره کننده داشته باشد. » 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بدهی انگلیس مذاکرات هسته ای نخست وزیر تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۴۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند

مدیر ستاد دیه استان تهران گفت: به مناسبت روز معلم، دانش‌آموزان مجتمع آموزشی «معلم» با اهدای ۳۱ میلیون تومان در پرداخت بدهی سه نفر زندانی سهیم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، عباس کشانی اظهار کرد: در آستانه فرا رسیدن ایام بزرگداشت مقام معلم، در اقدامی انسان‌دوستانه دانش آموزان و دبیران مجتمع آموزشی «معلم» ۳۱ میلیون تومان به حساب ستاد دیه استان تهران واریز کردند.

وی افزود: این مرکز نهادی خیریه بوده و نیکوکاران به عنوان بازوان توانمند ستاد دیه، کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد را بر عهده دارند.

مدیر ستاد مردمی دیه استان تهران ادامه داد: بدون شک کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد که در زندان به سر می‌برند، از کارهای مهم دینی است و کمک به این افراد که به دلیل تصادف، بدهی یا حوادث غیرعمد در زندان به سر می‌برند از باقیات صالحات محسوب می‌شود.

کشانی بیان داشت: زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد چشم به دستان نیکوکاران دوخته‌اند تا نزد خانواده خویش بازگردند و فرزندانشان پدر یا مادر خود را پس از مدت‌ها بر سر سفره ببینند.

وی ضمن تقدیر از دانش آموزانی که به پویش سبز بهاری پیوسته‌اند، تصریح کرد: در آستانه فرا رسیدن هفته معلم و بزرگداشت این ایام، دانش آموزان و دبیران مجتمع یاد شده، همراه با دیگر نیکوکاران تهرانی، در پرداخت بدهی سه نفر زندانی نیازمند جرایم غیرعمد سهیم شدند.

لازم به ذکر ست، خیران و نیکوکارانی که قصد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را دارند، همواره می‌توانند از طریق شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۶۷۵۹۱۶ در این امر خیر سهیم باشند. همچنین در صورت تمایل ضمن مراجعه حضوری به ستاد دیه استان تهران واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان میرزای شیرازی، اعرابی ۵، پلاک ۱۹، طبقه اول و یا تماس با شماره تلفن ۸۸۸۶۱۹۹۲ با نحوه ارسال کمک‌های مالی و آزادی زندانیان استان آشنا شوند.

کد خبر 748769

دیگر خبرها

  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • دانش‌آموزان بدهی ۳ زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند
  • پرداخت ٤٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های صنعت برق از طریق بورس
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • کارخانجات تمام بدهی چایکاران را پرداخت کنند
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالاهای اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می رسد/ شرایط کنونی یعنی دولت منطقا باید در سیاست ارزی خود تجدیدنظر کند