Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@18:56:43 GMT

توافق اسراییل و بحرین

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۴۶۸۱

‍‍‍‍‍‍

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد، این یادداشت‌‌‌ تفاهم که در سفر بنی‌گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به منامه امضا شد، نخستین تفاهم‌‌‌نامه همکاری امنیتی میان اسرائیل با یک امیرنشین خلیج فارس است.

بنی‌گانتس در آیین امضای این یادداشت تفاهم گفت: «این رویداد ادامه ثمرات پیمان‌‌‌های صلح ابراهیم است که توسعه برای مردم دو کشور را به ارمغان خواهد آورد و امنیت تمام منطقه را تقویت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» گانتس گفت که تفاهم تنها یک سال پس از عادی‌‌‌سازی روابط بحرین و اسرائیل به‌‌‌دست آمده است.

دفتر وزارت دفاع اسرائیل در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرد که با امضای این یادداشت تفاهم، همکاری امنیتی طرفین ارتقا خواهد یافت و چارچوب تمرینات (نظامی) و همکاری در سایر زمینه‌‌‌های مرتبط مشخص خواهد شد.

پیش از امضای تفاهم، بنی‌گانتس با ملک حمد بن‌‌‌عیسی آل‌‌‌خلیفه، پادشاه بحرین، دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد اما جزئیاتی از مذاکرات این دو مقام اعلام نشد. گانتس که روز ۱۳ بهمن در سفری از پیش اعلام نشده وارد منامه شد، با سلمان بن‌‌‌حمد آل‌‌‌خلیفه، نخست‌‌‌وزیر و ولیعهد و همچنین با عبدالله بن‌‌‌حسن النعیمی، وزیر دفاع، دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد.

وزیر دفاع اسرائیل همراه با فرمانده نیروی دریایی کشورش در مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین حضور یافت و از ناوهای جنگی و تجهیزات نظامی دیگر آمریکایی در این مقر بازدید کرد.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، حدود سه ماه پیش، از بحرین دیدار کرد. نفتالی بنت، نخست‌‌‌وزیر و اسحاق هرتزوگ، رئیس‌‌‌جمهوری اسرائیل نیز در روزهای گذشته از امارات دیدار کردند. مجموعه این سفرها تلاشی برای استحکام جای پای اسرائیل در امیرنشین‌‌‌های عرب تلقی شده است.

«تایمز آو اسرائیل» افزود که این اتحاد غیر از بحرین و امارات متحده عربی، عربستان سعودی را نیز در برمی‌گیرد. الجزیره در گزارش ۳ فوریه در همین رابطه نوشت: بحرین به همراه امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ براساس توافق‌نامه ابراهیم با میانجی‌گری ایالات متحده روابط خود را با اسرائیل عادی کردند.

وزارت دفاع اسرائیل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌‌‌ای گفت: «چارچوب این یادداشت تفاهم از هرگونه همکاری آینده در زمینه‌‌‌های اطلاعاتی، نظامی، همکاری‌‌‌های صنعتی و موارد دیگر حمایت می‌کند.» یک مقام اسرائیلی گفت که توافق با بحرین اولین پیمان امنیتی در نوع خود است که اسرائیل با یکی از متحدان جدید خود در خلیج‌فارس منعقد کرده است.

بنی‌گانتس این تفاهم را «یک توافق دفاعی مهم» نامید که می‌تواند «به امنیت هر دو کشور و ثبات منطقه کمک کند.» بحرین میزبان ناوگان پنجم ایالات متحده و نیز همچنین برخی عملیات‌های سنتکام است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که منطقه با تنش‌های فزاینده‌ای مواجه است؛ از جمله تداوم جنگ در یمن و حملات مداوم حوثی‌ها به امارات.

شیخ نشین امارات روز چهارشنبه اعلام کرد که برای چهارمین بار در چند هفته گذشته، سه هواپیمای بدون سرنشین را که بر فراز مناطق خالی از سکنه این کشور به پرواز در آمده بودند، رهگیری کرد. سه حمله اول توسط حوثی‌های یمن در راستای تشدید تنش با ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، شامل امارات هم شد تا زهرچشمی از اماراتی‌ها گرفته شود.

اسرائیل هم به تشدید عملیات دریایی در دریای سرخ، یک آبراه مهم در منطقه، اذعان کرده است. سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای نظامی آمریکا، روز ۱۳ بهمن خبر داد که یک رزمایش بزرگ نظامی با فرماندهی آمریکا با مشارکت اسرائیل، بحرین، عربستان، امارات، عمان و حدود ۵۵ کشور دیگر به مدت ۱۸ روز برگزار خواهد شد.

به نوشته الجزیره، بحرین و امارات از جمله چهار کشور عربی بودند که به پیمان ابراهیم پیوستند.

سودان و مراکش هم به همین روش روی آوردند و به دنبال به رسمیت بخشیدن روابط خود با اسرائیل برآمدند. این تعاملات خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت؛ فلسطینی‌هایی که احساس می‌کردند به آرمان ملی‌شان از سوی اعراب خیانت شده است.

رهبران فلسطینی بهبود رابطه با اسرائیل را به مثابه کنار گذاشتن حمایت و تعهد دیرینه اعراب به آرمان فلسطین تلقی کردند. اسرائیل و بحرین سال‌ها روابط امنیتی مخفیانه‌‌‌ای داشتند. از زمان امضای این توافق، بحرین و اسرائیل سفارت‌‌‌های خود را بازگشایی کرده و مجموعه‌‌‌ای از موافقت‌‌‌نامه‌‌‌ها را امضا و پروازهای مستقیم و روابط تجاری برقرار کرده‌‌‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بحرین اسراییل یادداشت تفاهم توافق بنی گانتس وزیر دفاع اسراییل بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به قرنطینه رفت اسراییل امیدوار به حصول توافق هسته ای بهتر در مذاکرات وین رئیس جمهور به توافق امارات و اسراییل واکنش نشان داد حمایت بحرین از حمله اسراییل به سوریه همزمان با سفر مقامات اسراییل؛ حمله یمنی‌ ها به امارات بنت: به هیچ توافق بین‌المللی با ایران پایبند نیستیم ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها توافق اسراییل و بحرین آیا برجام در پرده آخر است؟ زغال سنگ به بورس انرژی سنجاق شد احوال بورس چطور است؟ رشد قیمت سهام هم نتوانست مانع از خروج سرمایه‏‏‏‏‏‏‏‏‌ شود سالگرد تاسیس بورس در دل بازاری بحران زده روزهای سرخ بورسی ها تمام شد؟ چتری برای بورس؟ صفحه اول روزنامه های امروز (۱۴۰۰/۱۱/۱۶) آمریکا برخی از تحریم های هسته ای را لغو کرد عرضه خودرو به بازار زیاد می شود؟ ثبت تصویر سحابی گیتار در فضا جنرال موتورز یک میلیون خودروی برقی می سازد اثر بخشی واکسن کووپارس برای دوز بوستر تایید شد فرصت ۲هفته ای مجلس به خودروسازان روند صدور بخشنامه‌ های ابلاغی به گمرک اصلاح خواهد شد دستیابی به ٣٠ میلیون تن ترانزیت کالا رویا نیست اشتباه خودروسازی را در صنعت لوازم خانگی تکرار نکنیم تهرانی ها پس از ۶۲ سال خانه دار می شوند! خطر بزرگ حمل و نقل غیرمجاز گاز در عسلویه آیا می شود برای حریم دریا سند ملکی گرفت؟ ۲ پرواز خارجی به فرودگاه اهواز اضافه شد تصاویر و جزییات جدیدترین خودروی کیا واکنش سرمربی بایرلورکوزن به حضور سردار آزمون هزینه برق ماینرهای آرژانتین ٤ برابر می شود قیمت ماکارونی (جدول) دژپسند: به عملکردم در بازار سرمایه افتخار می کنم/ برای تامین مالی اقتصاد، بورس را باز کردیم قرعه کشی ایران خودرو ۱۶ بهمن ماه + جزییات توزیع انبوه برنج و سیب زمینی برای کنترل بازار واکنش حسام الدین آشنا به ادعای خلع سلاح پلیس توسط حسن روحانی نشست تعاملی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با مسئولین شهرستان لنجان موضع دولت‌ های جهان در مقابل رمزارزها چیست؟ فرزاد مجیدی در اختیار کمیته انضباطی استقلال گران قیمت ترین تلویزیون اسنوا چند؟ (جدول) قیمت مسکن در تهران؛ امروز ۱۵ بهمن جهش بازار رمزارزها / بیت‌کوین مجددا وارد کانال ۴۰ هزار دلاری شد افزایش ارتفاع موج دریای خزر و خلیج فارس افزایش حقوق سربازان مشروط شد احتمال بارش برف در ارتفاعات شمالی تهران اجاره خانه در مرزداران چند؟ کشف راه امیدوار کننده برای درمان دیابت شناسایی سویه جدید اچ آی وی در هلند بنگاه‌ های مسکن شلوغ‌ تر از همیشه! / ماجرا چیست؟ قربانیان کرونا در هند از مرز نیم میلیون نفر عبور کرد اسکوچیچ مربی خوبی است برای باشگاه نه تیم ملی صدور ۵۳۷۵ بنگاه پروانه بهره‌ برداری داور باید یک پنالتی به سود هوادار می گرفت در تیم ملی کشتی آرامش نداشتم تصویری از قاتل شهید رنجبر پس از دستگیری نگاهی به پرونده بانک آینده و ایران‌مال؛ غول ورشکسته DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بحرین اسراییل یادداشت تفاهم توافق بنی گانتس وزیر دفاع اسراییل یادداشت تفاهم دفاع اسرائیل بنی گانتس وزیر دفاع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۴۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بلینکن: حماس مقصر عدم حصول آتش‌بس است
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • رئیس اپوزیسیون رژیم اسرائیل به امارات می‌رود
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • عضو ارشد جهاد اسلامی: پیشنهاد جدید اسرائیل منجر به توافق نمی‌شود
  • دانشگاه کلمبیا: با رهبران دانشجویان درباره اعتراضات به اسراییل به توافق نرسیدیم
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد