Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره این کشور، از بازگشت برخی معافیت‌های تحریمی ایران خبر داد. خبرگزاری میزان – دولت آمریکا مدعی شد که معافیت‌های تحریمی ایران را برای تسهیل پروژه‌های همکاری هسته‌ای بین المللی باز گردانده است.   به گزارش «رویترز»، دولت آمریکا روز گذشته معافیت‌های تحریمی ایران را بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معافیت‌های مذکور در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام، لغو شده بودند.   بر اساس گزارش‌ها، «این معافیت تحریمی به شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند، اجازه می‌دهد تا بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری ادامه دهند.»   وزارت خارجه آمریکا با ارسال گزارشی به امضای «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور به کنگره، مدعی شد که بازگرداندن معافیت‌های تحریمی در راستای کمک به مذاکرات وین انجام شده است.   به ادعای این گزارش، معافیت مذکور در رابطه با فعالیت‌هایی طراحی شده که به بازگشت متقابل به برجام کمک کرده، در خدمت منافع منع اشاعه هسته ای، محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده و زمینه بازگشت ایران به پایبندی به تعهداتش را فراهم می‌کند.   براساس گزارش مذکور، فعالیت‌های مورد نظر شامل طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک، آماده سازی و اصلاح تاسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ پایدار، عملیات، آموزش و خدمات مرتبط با نیروگاه اتمی بوشهر و چند مورد دیگر است. بیشتر بخوانید: رایزنی مقام‌های کره جنوبی و آمریکا درباره مذاکرات وین رایزنی رابرت مالی با مقام‌های کشور‌های عربی درباره مذاکرات وین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد «این معافیت تحریمی برای اجازه دادن به بحث‌های فنی که کلید مذاکرات درباره بازگشت به توافق بود، مورد نیاز بود؛ بازگرداندن معافیت‌ها نشان دهنده قرار داشتن آمریکا در آستانه رسیدن به تفاهم برای بازگشت به توافق نیست.»   «هنری روم»، تحلیلگر گروه اوراسیا، اظهار کرد که بازگرداندن معافیت، کمتر یک ژست حسن نیت یا امتیازی برای ایران است، بلکه بیشتر گام‌های فنی است که احتمالاً با هدف اطمینان از اجرای بحث‌های اجرایی در وین انجام می‌شود.   ایران پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های شدید، به تدریج اقدام به کاهش پایبندی‌های داوطلبانه خود کرد.   مذاکرات وین از ماه آوریل ۲۰۲۱ تاکنون در هشت دور برگزار شده و هنوز تاریخی برای برگزاری دور نهم این مذاکرات تعیین نشده است. اما گمانه زنی‌های غیر رسمی زمان برگزاری آن را هفته آینده اعلام کرده اند.   انتهای پیام/ برچسب ها: تحولات بین الملل آمریکا مذاکرات وین

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مذاکرات وین تحولات بین الملل آمریکا مذاکرات وین معافیت های تحریمی ایران مذاکرات وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۵۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود

یکی از اعضای جنبش حماس با اشاره به اینکه این جنبش خواهان رسیدن به توافق است گفت که پیشنهاد کنونی که در مذاکرات قاهره دریافت کردیم، بهتر از پیشنهادهای قبلی است.

به گزارش ایسنا، حسام بدران، از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که این جنبش در مساله مذاکرات با جدیت تعامل می‌کند و خواهان رسیدن به توافقی است که به رنج و مشکلات مردم فلسطین پایان دهد.

وی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره خاطرنشان کرد: نتانیاهو و کابینه تندرو او به طور عامدانه از رسیدن به توافق آتش‌بس ممانعت می‌کنند. محاسبات نتانیاهو با امور شخصی وی و آینده‌ سیاسی‌اش مرتبط است و به رسیدن به توافق اهمیت نمی‌دهد.

این عضو ارشد حماس افزود: آنچه در این دور از مذاکرات قاهره به ما پیشنهاد شد بهتر از پیشنهادت قبلی است.

بدران تاکید کرد: با دولت آمریکا ارتباط مستقیم نداریم بلکه از طریق واسطه‌ها با آن در ارتباط هستیم. دولت آمریکا بیطرف نیست بلکه در جنگ علیه ملت ما شریک است.

وی در بخش دیگری گفت: ما خواستار ورود ترکیه و روسیه به عنوان ضامن هرگونه توافق با رژیم اسرائیل شدیم.

رسانه‌های صهیونیستی ساعاتی پیش جزئیات پیشنهاد آتش بس پیشنهاد شده به جنبش حماس را منتشر کردند.

آن‌ها اعلام کردند که این توافق سه مرحله‌ای و ۱۲۴ روزه است.

در آخرین جزئیات مربوط به مذاکرات قاهره برای تبادل اسیران و آتش‌بس در غزه رسانه‌های مصری تاکید کردند پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات بر سر آتش‌بس و توافق تبادل اسیران در نوار غزه حاصل شده است.

پیش از این کانال خبری قاهره به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیئت امنیتی مصر که در روند مذاکرات اسرائیل و حماس میانجی‌گری می‌کرد در مورد بسیاری از موارد اختلاف نظر به یک چارچوب توافقی دست یافته است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ اسرائیل
  • رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند
  • رویترز از سفر رئیس سیا به دوحه خبر داد
  • سرکوب در دانشگاه، مذاکره در قاهره
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • حماس: روابط ما با قطر در وضعیت عادی است
  • حماس: پیشنهاد جدید در مذاکرات قاهره بهتر از قبل است/ نتانیاهو مانع توافق می‌شود
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • بلینکن: توافق آتش‌بس باید برای حماس یک «تصمیم آسان» باشد